Connect with us

Marknadsnyheter

Beslutad tilldelning avseende incitamentsprogram LTIP 2022 samt TO 1

Published

on

Vid extra bolagsstämma i Spotlight Group AB (”Spotlight Group” eller ”Bolaget”) den 21 december 2021 beslutades att införa ett incitamentsprogram (LTIP 2022) för ledande befattningshavare och personal inom koncernen. LTIP 2022 ger medarbetare i Spotlight Group-koncernen möjlighet att köpa aktier, med tillhörande aktierätter, till marknadsvärde i en riktad emission. Utöver deltagande i LTIP 2022 har ett begränsat antal nyckelpersoner inom koncernen givits möjlighet att teckna sedvanliga teckningsoptioner (TO 1). Styrelsen i Spotlight Group har nu beslutat om tilldelning av samtliga aktier i den riktade emissionen och samtliga TO 1.

”Vi är mycket nöjda med intresset som klart översteg omfattningen av incitamentsprogrammet. Medarbetarna i koncernen är vår mest betydelsefulla tillgång och uppslutningen bakom programmet tycker jag även visar deras tro på Spotlight Group och det vi gör”, säger Peter Gönczi, VD för Spotlight Group.

LTIP 2022
Teckningskursen för aktier i den riktade emissionen har i enlighet med villkoren tidigare fastställts till 98,18 SEK. Totalt tilldelas 83 tecknare 17 850 aktier, med tillhörande aktierätter, i Spotlight Group. Samtidigt utställs 35 700 teckningsoptioner till dotterbolaget Markets & Corporate Law Nordic AB för förvaring fram till dess att nyttjandeperiod inträder om tre år. Tid för betalning avseende tilldelade aktier pågår till och med den 25 januari 2022.

TO 1
I enlighet med villkoren har kurs för att teckna TO 1 tidigare fastställts till 13,70 SEK. Fastställt pris för nyttjande av TO 1 efter tre år uppgår till 109,40 SEK.  Totalt tecknades samtliga 56 200 TO 1 i Spotlight Group. Dessa tecknades bland annat av koncernens VD, vice VD, CFO och samtliga dotterbolags-VD:ar. Tid för betalning pågår till och med den 25 januari 2022.

Antal aktier och utspädning
Till följd av LTIP 2022 kommer antalet aktier i Spotlight Group, efter registrering hos Bolagsverket, att öka med initialt 17 850 stycken, till totalt 5 282 719 aktier. Aktiekapitalet ökar samtidigt med initialt 44 625,00 SEK, till totalt 13 206 797,50 SEK. Efter löptidens slut om tre år kan antalet aktier, vid fullt nyttjande av de teckningsoptioner som av tekniska skäl ställts ut till Markets & Corporate Law Nordic AB, öka med ytterligare 35 700 aktier, till totalt 5 318 429 aktier. Aktiekapitalet kan samtidigt vid fullt nyttjande av dessa teckningsoptioner öka med 89 250,00 SEK, till totalt 13 296 047,50 SEK. Den totala utspädningen till följd av LTIP 2022 uppgår således till cirka 1 procent av röster och kapital.

Till följd av TO 1 kan det totala antalet aktier i Bolaget, vid fullt nyttjande av samtliga TO 1 efter tre år, öka med ytterligare 56 200 aktier, till totalt 5 374 629 aktier. Aktiekapitalet ökar då samtidigt med 140 500,00 SEK, till totalt 13 436 547,50 SEK (förutsatt tidigare nyttjande av samtliga aktierätter). Den totala utspädningen till följd av TO 1 uppgår således till ytterligare cirka 1,1 procent av röster och kapital.

För ytterligare information om Spotlight Group, vänligen kontakta:
Peter Gönczi, VD och styrelseledamot
E-post: ir@spotlightgroup.se
Telefon: +46 8 511 680 60
Hemsida: www.spotlightgroup.se

Spotlight Group är en koncern av fristående verksamheter med ett gemensamt syfte – att förenkla för bolag att växa. Bolaget etablerades 1997 och marknadsplatsen Spotlight Stock Market har idag cirka 165 noterade bolag med flera hundratusen aktiva investerare. Sedermera Fondkommission och MCL, med expertis inom kapitalanskaffning för tillväxtbolag respektive börs- och aktiemarknadsjuridik, är också två viktiga byggstenar i koncernen. Sedan start har även en rad andra nydanande initiativ tagits, vilket skapat ett ekosystem av börsnära tjänster och tekniska lösningar, så som Nordic Issuing, Shark Communication, eAktiebok, Gainbridge Capital och Kalqyl, anpassade efter tillväxtbolagens behov i en noterad miljö. Spotlight Group avser att fortsätta vara en pionjär i att utveckla verktyg för noterade tillväxtföretag och därmed skapa förutsättningar för ökad sysselsättning, innovation och konkurrenskraft. Koncernen fyller därmed en viktig samhällsfunktion.

Continue Reading

Marknadsnyheter

Nacka på prispallen – tredje bäst i Sverige på service till företag bland storkommunerna

Published

on

By

Nacka klättrar i toppen över Sveriges bästa näringslivskommuner, enligt den nationella kvalitetsmätningen Nöjd-Kund-Index (NKI) som SKR publicerar idag. Nacka får återigen bäst NKI-resultat i landet för kommuner som har fler än 100 000 invånare, samt placeringen tredje bäst bland kommuner över 40 000.

Nacka kommun får i år ett mycket högt betyg för sin service till företag, från indexvärde 79 för 2022 till 81 för 2023. Det innebär att Nacka nu har höjt sig till den absoluta toppen i mätningen – från ”högt indexvärde” till ”mycket högt indexvärde” – som genomförs bland företagare som haft ett ärende inom ett eller flera myndighetsområden. Det är flera områden som särskilt utmärker sig och har gått framåt, bland annat bygglov, livsmedelskontroll och markupplåtelse.

Myndighetsservicen är prioriterad i Nacka kommun och en av de vanligaste kontakterna företagare har med sin kommun är genom tillstånd och tillsyn. De områden som mäts är följande (föregående års värde inom parentes): Brandskydd 85 (81), bygglov 77 (75), markupplåtelse 77 (70), miljö- och hälsoskydd 76 (81), livsmedelskontroll 84 (82) och serveringstillstånd 92 (96). Total ranking 81 (79).

– Nacka kommun ska vara en möjliggörare för företagens framgång och jag vill att vi ska vara snabba, enkla och tydliga i vår myndighetsutövning. Därför är det glädjande att se att företagarna återigen ger oss höga betyg. Vi satsar mycket på en levande dialog där en av höjdpunkterna för mig i mitt arbete är de många besöken jag får göra ute hos företagen för att lyssna in behov och förstå deras vardag, säger Mats Gerdau (M) kommunstyrelsens ordförande.

– Nacka ska ha Sveriges bästa näringslivsklimat, vilket ställer höga krav på att vi som kommun ständigt utvecklar oss och ligger i framkant. Under de senaste åren har vi satsat mycket på att digitalisera tillståndsprocesser och beslut och under 2023 blev vi första kommun i Sverige med helt automatiserade beslut.  Det frigör tid för bygglovhandläggarna att arbeta med mer komplicerade ärenden och kvalificerad rådgivning. Årets fina NKI-resultat är något som sporrar oss ännu mer framåt i arbetet, säger stadsdirektör Victor Kilén.

Att företagen ses som livsnerven för samhällets välfärd är ett faktum som näringslivsdirektör Mathias Forsberg gärna lyfter fram som en del av Nacka kommuns framgångsrecept:

– Under det senaste året har vi jobbat strategiskt med att utveckla vår Företagsservice, där vi nu har en dedikerad serviceorganisation på plats med kvalificerade tjänstemän som på bästa sätt kan möta och förstå företagens många gånger komplexa vardag.

– Vi vill rikta ett stort tack till de företagare som tagit sig tid att svara på enkätundersökningen, som inte bara ger oss ett kvitto på att vårt arbete ger goda resultat utan även hjälper oss att förstå och se hur vi kan utveckla servicen ännu mer, säger Mathias Forsberg, näringslivsdirektör och biträdande stadsutvecklingsdirektör.

Om mätningen Nöjd-Kund-Index

Mätningen har genomförts via en enkät där företagen får sätta betyg på den totala upplevelsen av myndighetsärendet men också på hur nöjda de är med bemötande, information, tillgänglighet, kompetens, rättssäkerhet och effektivitet. De får också göra en helhetsbedömning om kommunernas service. Det är helhetsbedömningen som ligger till grund för måttet ”nöjd-kund-index” (NKI).

Mätningen av Nöjd-Kund-Index har genomförts av Sveriges Kommuner och Regioner i samverkan med Stockholm Business Alliance. Resultaten avser 2023.
Länk till hela undersökningen:
https://skr.se/skr/tjanster/pressrum/nyheter/nyhetsarkiv/fortsattgottbetygatkommunersarbetemedforetagsklimat.81476.html

 

Mer information

Mats Gerdau
Kommunstyrelsens ordförande Nacka kommun
08–718 92 00
mats.gerdau@nacka.se

Mathias Forsberg
Näringslivsdirektör och biträdande stadsutvecklingsdirektör Nacka kommun
08–718 90 12
mathias.forsberg@nacka.se

Helene Andersson
Pressansvarig Nacka kommun
08-718 92 34
helene.andersson@nacka.se

Taggar:

Continue Reading

Marknadsnyheter

WoodUpp inleder samarbete med EKPR & Kommunikation

Published

on

By

Danska WoodUpp väljer EKPR & Kommunikation som sin samarbetspartner. Tillsammans med byrån vill företaget växla upp och växa sig desto större på den svenska marknaden. WoodUpp startades 2016 av Mads Vesterby som ett skolprojekt med grund för en passion av nordisk design. År 2018 revolutionerade WoodUpp marknaden med lanseringen av den banbrytande Akupanelen, vilket banade väg för deras imponerande tillväxt. Idag finns WoodUpp med i projekt över hela värden, där deras produkter används för att förbättra akustiken i olika typer av miljöer.

– Vi hjälper människor att skapa fantastiska rum genom vår nordiska design. Våra produkter förvandlar både ljud och den visuella upplevelsen i rummet och gör en positiv inverkan på människors liv. Vi har under kort tid växlat upp väldigt fort, men utan att tumma på våra värden om en hållbar produktion och kvalitet. Vi ser fram emot vårt samarbete med EKPR och resan till att expandera och ytterligare på den svenska marknadnen inom flera segment, säger Stine Brorsen, VD WoodUpp Sverige.

Samtliga produkter tillverkas i Ribe, Danmark där företaget är hängivna en hållbar produktion, genom att kombinera kvalitet och design samt säkerställa att varje produkt som lämnar fabriken är av absolut högsta klass.

– WoodUpp är ett smart företag som erbjuder flexibla och moderna lösningar för privatpersoner som företag genom en hållbar produktion. Vi vet alla vikten av att skapa bra akustik och det har WoodUpp lyckats med. Vi ser fram emot vårt kommande samarbete tillsammans, där vi satsar på tillväxt! Säger Madeleine Ek Brentmar, VD EKPR & Kommunikation.

2022 grundades WoodUpp Sweden AB av Stine och Martin Rauschenberg Brorsen tillsammans med WoodUpp Group. Deras långvariga relation med Mads, Mikkel och Troels möjliggjorde etableringen av WoodUpp i Sverige. Stine har en bakgrund som inredningsdesigner och är VD för WoodUpp Sverige och Martin arbetar som Business Developer. Deras gemensamma målsättning är att skapa enastående inredningslösningar och erbjuda WoodUpps kunder den bästa möjliga kundservicen.

EKPR & Kommunikation Telefon: 08-667 22 06 E-mail:info@ekpr.com | Bildbank: www.ekprbildbank.com 

Taggar:

Continue Reading

Marknadsnyheter

ABB levererar hybridelektrisk framdrivning till ny färja från MaineDOT som förbinder ösamhälle med fastlandet

Published

on

By

  • ABB:s grid-to-propeller-lösningar ska driva den nya hybridelektriska färjan mellan Lincolnville och ön Islesboro i Maine, USA
  • Ösamhället Islesboro förlitar sig på färjeförbindelsen för att få tillgång till sjukvård och andra viktiga tjänster på fastlandet
  • ABB:s heltäckande lösning kommer att bidra till att minska utsläppen i linje med delstatens mål och samtidigt maximera fartygets tillförlitlighet och drifttid

ABB har valts av Maine Department of Transportation (MaineDOT) för att leverera en omfattande grid-to-propeller-lösning till den nya dubbeländade, hybridelektriska färjan som kommer att tillhandahålla viktiga tjänster mellan staden Lincolnville och ösamhället Islesboro i USA.

Det nya fartyget, som ska ersätta en befintlig dieseldriven färja, kommer att visa att offentligt finansierade organisationer i USA föredrar den höga tillförlitlighet och de lägre utsläpp som kan uppnås med hybridelektriskfartygsteknik. ABB:s leverans omfattar det hybridelektriska framdrivnings- och energilagringssystemet. ABB:s prisbelönta kraftdistributionssystem Onboard DC Grid™ ska säkerställa optimal användning av energikällor, medan ABB Ability™ Marine Remote Diagnostic System ska möjliggöra övervakning av system ombord för att maximera fartygets drifttid.

Det 207 fot (62 meter) långa nybyggda fartyget kommer att transportera upp till 200 passagerare och 40 fordon mellan Lincolnville och Islesboro – cirka tre sjömil från fastlandet. Islesboro är ett så kallat ”Medically Underserved Area”, där cirka 600 åretruntboende är beroende av färjeförbindelser för att få tillgång till sjukvård och andra viktiga tjänster. Färjeprojektet finansieras huvudsakligen av Federal Transit Administration inom ramen för deras Electric or Low-Emitting Ferry Pilot Program och Ferry Service for Rural Communities Program, där det senare även finansierar moderniseringen av färjeterminalerna så att de uppfyller kraven på säkerhet och effektivitet.

Genom att ersätta den 35 år gamla färjan Margaret Chase Smith kommer det nya hybridelektriska fartyget att minska bränsleförbrukningen med uppskattningsvis 450 000 liter per år, vilket motsvarar cirka 1 100 ton i koldioxidutsläpp. Projektet bidrar till Maine Clean Transportation Roadmap, som siktar på koldioxidneutralitet senast 2045.

“Den nya hybridelektriska färjan mellan Lincolnville och Islesboro kommer att ge ett betydande bidrag till våra ansträngningar att minska koldioxidutsläppen från transporter i delstaten Maine”, säger Mackenzie Kersbergen P.E., Senior Project Manager, Multimodal Program – Maine Department of Transportation. “ABB har varit en bra partner för oss under hela designprocessen och vi ser fram emot att se deras system i drift. Med tanke på det kritiska behovet av tillförlitlighet och drifttid för fartygen på den här rutten, har ABB:s serviceutbud och digitala övervakningsfunktioner gjort att de skiljer sig från konkurrenterna i vår sökning efter en systemintegratör.”

“I ett brådskande och växande behov av att minska koldioxidutsläppen från färjetrafik väljs ABB:s integrerade elektriska, automatiserade och digitala lösningar allt oftare av amerikanska operatörer som vill ersätta föråldrade färjor som svar på lagkrav och samhällets förväntningar”, säger Drew Orvieto, försäljningschef för Nordamerika, ABB Marine & Ports. “Vi är hedrade över att arbeta med MaineDOT som systemintegratör för detta viktiga fartyg.”

2021 vann ABB ett kontrakt med Maine-färjeoperatören Casco Bay Lines för att leverera ett hybridkraft- och framdrivningssystem med landladdningskapacitet till en 164 fot (50 meter) dubbeländad passagerarfärja som trafikerar rutten Portland – Peaks Island. Fartyget ska sättas i trafik senare i år och förväntas minska de årliga koldioxidutsläppen med uppskattningsvis 800 ton. På andra håll på den amerikanska färjemarknaden har ABB nyligen varit involverat i ett elektrifieringsprojekt för Washington State Ferries – det största färjesystemet i landet – och levererat kraft- och framdrivningsspaket till de senaste ”Maid of the Mist” Niagara Falls turfärjorna, de första helt elektriska fartygen som byggts i USA.

ABB:s affärsområde Process Automation automatiserar, elektrifierar och digitaliserar industriella processer som tillgodoser ett stort antal grundläggande behov – från energiförsörjning, vatten och material, till produktion av varor och transport av dem till marknaden. Med sina ~20 000 medarbetare, ledande teknik och service hjälper ABB Process Automation kunder inom process-, hybrid- och maritim industri att förbättra prestanda och säkerhet i verksamheten, vilket möjliggör en mer hållbar och resurseffektiv framtid. go.abb/processautomation

ABB är ledande inom teknik för elektrifiering och automation och möjliggör en mer hållbar och resurseffektiv framtid. Företagets lösningar kopplar samman ingenjörskunnande och mjukvara för att optimera hur saker tillverkas, flyttas, drivs och styrs. Med avstamp i mer än 140 års expertis driver ABB:s fler än 105 000 medarbetare nya innovationer som påskyndar den industriella omställningen. www.abb.com  

Att notera: Detta är en svensk översättning av ABB:s engelska pressmeddelande daterat 23 April 2024, vilket kan läsas i sin helhet på abb.com/news. Om tolkningsfrågor uppstår gäller det engelska pressmeddelandet.

ABB Sverige

Christine Gunnarsson
Presschef
+46 72 461 20 00
press@se.abb.com

Taggar:

Continue Reading

Trending

Copyright © 2017 Zox News Theme. Theme by MVP Themes, powered by WordPress.