Marknadsnyheter
Betsson AB (publ) delårsrapport april – juni 2021
Rekordresultat drivet av stabil och skalbar affärsmodell
Kvartalet APRIL – JUNI 2021
- Koncernens intäkter uppgick till 1 751,6 (1 532,8) mkr, en ökning med 14%. Den organiska tillväxten var 24%.
- Kasinointäkterna minskade med 5%. Sportboksintäkterna ökade med 125% och sportboksmarginalen var 8,5% (6,9%).
- Rörelseresultatet (EBIT) uppgick till 383,4 (217,7) mkr, en ökning med 76%. Rörelsemarginalen var 21,9% (14,2%).
- Resultatet efter skatt uppgick till 337,9 (192,9) mkr, vilket motsvarar 2,54 (1,40) kronor per aktie.
- Det operativa kassaflödet var 570,7 (343,9) mkr.
- Antalet aktiva kunder ökade med 25% till 1 027 635 (820 512).
- Förvärv av 50% av JDP Tech Ltd och 35% Strive Platform Ltd genomfördes.
- Årsstämman beslutade om utdelning till aktieägarna om 3,68 kronor per aktie, motsvarande 502,9 mkr.
VD-ORD
”Rekordresultat drivet av stabil och skalbar affärsmodell”
Det andra kvartalet är ett bevis på hur stark vår affärsmodell är. Vi har åstadkommit ett rekordhögt resultat tack vare vår skalbarhet och geografiska spridning, vi har en stark tillväxt i Latinamerika och vi har stärkt vårt B2B-erbjudande genom de avtal som slutits med Strive Platform Limited och Masterpiece Gaming.
Koncernen har under stora internationella idrottsevenemang som CONMEBOL Copa América och fotbolls-EM erbjudit underhållande, konkurrenskraftiga och säkra produkter. Möjligheten att dra nytta av dessa stora idrottsevenemang är kopplade till vår ständiga utvecklingen av funktionerna i sportboken för att förbättra kundupplevelsen. Vi har dessutom ökat exponeringen av Betssons varumärke i utvalda länder i Latinamerika vilket attraherat nya kunder i regionen. Framgångarna kopplade till både CONMEBOL Copa América och fotbolls-EM banar väg inför nästa års fotbolls-VM. Stark sportboksaktivitet, primärt drivet av dessa fotbollsturneringar, hög sportboksmarginal och positiv bruttomarginaleffekt som ett resultat av att en större andel av de totala intäkterna kommer ifrån sportboken är viktiga förklaringar bakom det rekordhöga resultatet.
Styrkan i vår affärsmodell kommer från en stabil och anpassningsbar teknikplattform som ger oss skalfördelar när vår affär växer och lokal kännedom om respektive marknad som gör det möjligt att snabbt anpassa erbjudanden efter förändrade kundbeteenden.
Ökad marknadsandel på nyckelmarknader
Vi har under kvartalet tagit marknadsandelar på flera viktiga marknader, inte minst på vår hemmamarknad Sverige men även i Baltikum och Kroatien. Etableringar på nya marknader bär också frukt, inte minst i Latinamerika som utvecklats starkt, mycket tack vare marknadsföringsaktiviteter på utvalda marknader. I Peru är Betsson nu marknadsledande och i Brasilien har en marknadsföringskampanj blivit viral genom en sponsring av ”världens sämsta” fotbollslag. Betsson var också officiell regional sponsor av CONMEBOL Copa América, vilket bidragit till att vi sett en stark tillväxt av nya kunder i regionen under kvartalet. Vår affär utvecklas väl som helhet men det finns en del orosmoln, ofta baserade på lokala initiativ att reglera marknader.
Fortsatta satsningar i USA
Satsningarna på den amerikanska marknaden fortsätter. Under april förvärvade vi en strategisk ägarandel i ett nytt Player Account Management system, Strive Platform, och nu har Betssons sportbok integrerats i den plattformen. Den kombinationen gör i mina ögon USA-satsningen ännu mer spännande. Att vi valt att använda oss av Strive-plattformen istället för någon av de redan certifierade plattformarna innebär dock att den ursprungliga tidplanen för lanseringen av vårt B2C-erbjudande genom Betsafe i Colorado kommer att skjutas fram något. Vår bedömning är nu att den planerade lanseringen under senare delen av andra halvåret 2021 blir flyttad till första kvartalet 2022. Bakgrunden är att plattformen behöver testas och certifieras vilket kan ske först efter att alla komponenter i form av PAM-system, sportbok och app med mera är färdigutvecklade. Fördelarna med att kunna lansera vårt erbjudande på en modern plattform äverväger dock mot att vi måste skjuta fram lanseringen.
Framgångar i B2B-affären
Det är inte bara investeringen i Strive som stärkt vårt B2B-erbjudande under kvartalet utan även avtalet med Masterpiece Gaming Limited, ett dotterbolag inom den tyska mediekoncernen ProSieben Sat.1, visar att vi har en konkurrenskraftig och attraktiv sportbok. Avtalet som i första hand gäller Masterpiece Gamings lansering av ett onlinespelerbjudande på den tyska marknaden är en viktig och tydlig signal på att vi följer vår tillväxtstrategi och stärker våra internationella B2B-partnerskap.
PRESENTATION AV DELÅRSRAPPORTEN
Klockan 10.00 CEST idag den 22 juli bjuder Betsson in analytiker, investerare och media till att delta i presentationen av resultatet för det andra kvartalet. Resultatet kommer att presenteras av Koncernchef och VD Pontus Lindwall och CFO Martin Öhman. Presentationen kommer att hållas på engelska och efter presentationen kommer tillfälle ges för att ställa frågor. Deltagare är välkomna att delta via länk eller telefon, se detaljer nedan.
Nummer för att delta via telefon:
Sverige: +46 85 664 27 05
Storbritannien +44 333 300 92 60
USA: +1 631 913 1422 PIN US: 60179150#
Länk till webbsändningen:
https://tv.streamfabriken.com/betsson-financial-hearing-q2-2021
För ytterligare information, var vänlig kontakta:
Pontus Lindwall, Koncernchef och VD Betsson AB
pontus.lindwall@betssonab.com
Martin Öhman, CFO Betsson AB
martin.ohman@betssonab.com
Denna information är sådan information som Betsson AB är skyldigt att offentliggöra enligt EU:s marknadsmissbruksförordning. Informationen lämnades, genom ovanstående kontaktpersoners försorg, för offentliggörande den 22 julil 2021 kl. 07.30 CET.
Om Betsson AB
Betsson AB (publ) är ett holdingbolag som investerar i och förvaltar snabbväxande bolag inom onlinespel. Bolaget är ett av de största inom onlinespel i Europa och har som ambition att växa snabbare än marknaden, både organiskt och genom förvärv. Detta ska ske på ett lönsamt och hållbart sätt, primärt på lokalt reglerade marknader. Betsson AB är noterat på NASDAQ Stockholm, Large Cap (BETS). www.betssonab.com
Marknadsnyheter
Regeringen föreslår lättnader i byggkraven för studentbostäder
Regeringen har beslutat om en lagrådsremiss med förslag till lättnader i byggkraven för studentbostäder. Syftet är att öka möjligheterna till flexibilitet vid byggandet.
– På många studieorter är det svårt för studenter att hitta boende. Därför behöver byggregelverket förenklas. Syftet är att möjliggöra för fler studentbostäder genom sänkta byggkostnader och ökad flexibilitet, säger infrastruktur- och bostadsminister Andreas Carlson.
Förslaget innebär att det blir möjligt att göra undantag från kraven på tillgänglighet och användbarhet i en byggnad som innehåller studentbostäder. Undantagen ska kunna tillämpas vid både nyproduktion och vid ändring av en byggnad.
Det ska vara möjligt att göra undantag för högst 80 procent av studentbostäderna i ett byggprojekt. Minst 20 procent av studentbostäderna ska fortfarande uppfylla gällande krav på tillgänglighet och användbarhet för personer med nedsatt rörelse- eller orienteringsförmåga.
Lagändringen ger större flexibilitet vid byggande av studentbostäder och skapar fler tänkbara sätt att utforma planlösningar. Till exempel kan bostadsytan minskas och fler bostäder rymmas inom en given yta.
De föreslagna undantagen ska inte hindra personer med funktionsnedsättning att vara delaktiga i sociala sammanhang. En studentbostad som omfattas av undantagen ska kunna besökas av en person med nedsatt rörelse- eller orienteringsförmåga.
Regeringen breddar också definitionen av studentbostäder till att inkludera all vuxenutbildning för att göra det möjligt för fler kommuner att erbjuda studentbostäder.
Förslagen föreslås träda i kraft den 1 juli 2025.
Lagrådsremissen: Lättnader i byggkraven för studentbostäder – Regeringen.se
Presskontakt
Ebba Gustavsson
Pressekreterare hos infrastruktur- och bostadsminister Andreas Carlson
Telefon (växel) 08-405 10 00
Mobil 076-12 70 488
ebba.gustavsson@regeringskansliet.se
Marknadsnyheter
“Vi behöver tillsammans enas om vettiga avtal, som sätter standard för branschen”


Sveriges Radios Kulturnytt gör just nu en mycket välkommen granskning av villkoren i musikbranschen. Igår lyftes artisten Siw Malmkvists situation med ett avtal som inte förnyats på över 60 år. Hennes situation är tyvärr långt ifrån unik. Musikerförbundet har länge uppmärksammat att majorbolagen fortsätter att betala extremt låga royaltynivåer till artister vars kontrakt skrevs på 1960-talet – en tid då digital streaming inte existerade.
– Jag kan intyga att artisterna som talar ut i P1 är långt ifrån ensamma om sin situation och vi uppmanar deras artistkollegor att gå ut med sitt tydliga stöd till de som vågar bryta tystnaden om oskäliga ersättningar, säger Musikerförbundets ordförande Karin Inde.
Musiker och artister skapar det värde som skivbolagen tjänar pengar på, men ändå ser vi gång på gång hur bolagen behåller stora delar av intäkterna. Att en av Sveriges mest folkkära artister, med en karriär som sträcker sig över decennier, fortfarande har en oskälig royalty är ett tydligt bevis på branschens obalans.
– Tystnadskulturen kring prissättning är enbart bra för bolagen. Både artister och musiker skulle verkligen tjäna på att dela med sig till varandra om hur betalningar och dealar verkligen ser ut. Förstås i trygga, egna rum. Det är bara bolagen som tjänar på att vi inte pratar med varandra om pengar, säger Karin Inde.
Stort tack till de modiga artister som ser till att lyfta problematiken! För att vi ska få till en i grunden mer rättvis musikbransch behöver de stora parterna i sammanhanget – skivbolagen, musikerna och artisterna – göra som de flesta andra svenska branscher lyckas med:
– Vi behöver tillsammans enas om vettiga och balanserade avtal, som sätter standard för branschen. Musikerförbundet är redo att göra vår del i arbetet för bättre villkor i musikbranschen, frågan är om skivbolagen är redo, säger Karin Inde.
Karin Inde
Förbundsordförande
karin.inde@musikerforbundet.se
+46 (0)704447228
Musikerförbundet är fackförbundet för professionella musiker och artister. Vi arbetar för förbättrade upphovsrättsliga och arbetsrättsliga villkor och för att våra medlemmar ska få en rättvis del av de värden de skapar i samhället.
Marknadsnyheter
Bönor från egen kaffeskog, sump till jord – Viking Lines nya kaffe gör gott på många olika sätt


Viking Lines resenärer dricker varje år 8,5 miljoner koppar kaffe. Nu satsar rederiet på ett helt nytt kaffe som ger minskade klimatutsläpp och bättre levnadsvillkor för odlarna. Kaffet från Slow Forest odlas på rederiets egen odling i Laos utan kemiska gödningsmedel, handplockas och rostas därefter i Danmark.
Allt kaffe som serveras på Viking Lines fartyg är nu hållbart producerat Slow Forest-kaffe, odlat på rederiets 75 hektar stora odling på högplatåerna i Laos och rostat i Danmark. Kaffeplantorna odlas bland träd på återbeskogad mark, i stället för på traditionellt skövlade plantager. Viking Lines odling ligger i en kolsänka där målsättningen är att plantera 30 000 träd, vilket innebär nästan 400 träd per hektar. Kaffeskogen förbättrar också den lokala biologiska mångfalden i området.
Odlingen, bearbetningen och rostningen av kaffet hanteras av Slow Forest Coffee. För företaget är det viktigt att produktionskedjan är rättvis och transparent. Utöver miljöfördelarna erbjuder Slow Forest bättre lönevillkor och sjukersättning för byns odlare.
”Den traditionella kaffetillverkningens koldioxidavtryck är stort och merparten av intäkterna går till Europa i stället för produktionsländerna. Vi ville göra annorlunda. Våra kunder vill göra hållbara val, och nu kan de njuta av sitt kaffe med bättre samvete än någonsin tidigare,” berättar Viking Lines restaurangchef Janne Lindholm.
Bönorna till Slow Forest-kaffet får sakta mogna i skuggan av träden, utan kemiska gödningsmedel. De plockas också för hand, vilket avsevärt förbättrar kaffets kvalitet och smak. Viking Lines nya kaffe består till 100 procent av Arabica-bönor, med en balanserad syrlighet samt smak av nötter och choklad. Rostningsprofilen har skapats av den världsberömda danska rostningsmästaren Michael de Renouard.
”Vi valde en mörkrost till fartygets kaffe, vilket passar både finländarnas och svenskarnas nuvarande smakpreferenser gällande rostning. Finländarnas smak gällande kaffe har under de senaste åren utvecklats mot en mörkare rostning. Innan vi gjorde vårt slutgiltiga val testades det nya kaffet i Viking Cinderellas bufférestaurang och personalmässen – och båda testgrupperna gav toppbetyg. Då 8,5 miljoner koppar kaffe bryggs varje år kan inget lämnas åt slumpen!” säger Janne Lindholm.
Viking Lines hållbarhetsmål stannar inte vid produktionskedjan. Kaffesump från fartygen återvinns nämligen som råmaterial för trädgårdsjord. Detta minskar avsevärt användningen av jungfrulig torv vid tillverkningen av mylla.
”Vi har som mål att allt som tagits ombord på fartygen som är möjligt att återvinna ska återanvändas eller återvinnas. Det gäller inte bara kaffet utan även matavfall och till exempel textilier som tas ur bruk. Ett bra exempel på vårt livscykeltänkande är att frityrolja från fartygets restauranger blir till biobränsle för den finska sjöfartsindustrin,” säger Viking Lines hållbarhetschef Dani Lindberg.
Slow Forest Coffee – 5 fakta:
- Slow Forest Coffee är ett kaffeföretag som verkar i Laos, Vietnam och Indonesien i samarbete med över 500 lokala kaffeodlare.
- Företaget grundades år 2019 av Pinja Puustjärvi, driven av en vilja att skydda skogarna i Laos och stötta lokala odlare. Puustjärvi bodde som barn i Laos på grund av sin fars arbete.
- Kaffet odlas i restaurerade kaffeskogar, som binder stora mängder kol och ökar den biologiska mångfalden.
- Det är viktigt för företaget att produktionskedjan är ansvarsfull och transparent, samt att verksamheten gynnar både miljön och de lokala samhällena.
- Slow Forest Coffee betalar odlarna bättre ersättning än genomsnittet i Laos och erbjuder förmåner som underlättar deras liv: förskottsbetalningar, utbildning och möjligheten att låna pengar från en krisfond.
Mera infomation om Slow Forest Coffee här
Tilläggsinformation:
Janne Lindholm, restaurangchef
janne.lindholm@vikingline.com, tel. +358 400 744 806
Dani Lindberg, hållbarhetschef
dani.lindberg@vikingline.com, tel. +358 18 27 000
Johanna Boijer-Svahnström, informationsdirektör
johanna.boijer@vikingline.com, tel. +358 18 270 00
Christa Grönlund, informationschef
christa.gronlund@vikingline.com, tel. +358 9 123 51
-
Analys från DailyFX10 år ago
EUR/USD Flirts with Monthly Close Under 30 Year Trendline
-
Marknadsnyheter2 år ago
Upptäck de bästa verktygen för att analysera Bitcoin!
-
Marknadsnyheter5 år ago
BrainCool AB (publ): erhåller bidrag (grant) om 0,9 MSEK från Vinnova för bolagets projekt inom behandling av covid-19 patienter med hög feber
-
Analys från DailyFX12 år ago
Japanese Yen Breakout or Fakeout? ZAR/JPY May Provide the Answer
-
Marknadsnyheter2 år ago
Därför föredrar svenska spelare att spela via mobiltelefonen
-
Analys från DailyFX12 år ago
Price & Time: Key Levels to Watch in the Aftermath of NFP
-
Analys från DailyFX8 år ago
Gold Prices Falter at Resistance: Is the Bullish Run Finished?
-
Nyheter7 år ago
Teknisk analys med Martin Hallström och Nils Brobacke