Connect with us

Marknadsnyheter

Biotage AB (publ) delårsrapport januari – juni 2021

Published

on

Rekordhög nettoomsättning för kvartalet

April–juni

  • Nettoomsättningen uppgick till 303,5 MSEK (254,2), en ökning med 19,4 procent och organiskt en ökning med 32,1 procent.
  • Rörelseresultatet uppgick till 62,5 MSEK (24,5).
  • Rörelsemarginalen uppgick till 20,6 procent (9,6).
  • Resultat efter skatt uppgick till 46,0 MSEK (32,2).
  • Resultat per aktie var 0,71 SEK (0,49) före utspädning och 0,70 SEK (0,49) efter utspädning.
  • Kassaflödet från den löpande verksamheten ökade till 92,3 MSEK (57,0).
  • Nettokassa* per den 30 juni var 161,1 MSEK (157,0).
  • Likvida medel uppgick till 278,6 MSEK (371,3).
  • Skulder till kreditinstitut var 0 MSEK (110,0).
  • Utdelning lämnades med 1,50 SEK per aktie till ett totalt belopp om 97,8 MSEK.
  • 10 maj meddelade Annette Colin att hon lämnar posten som CFO.

Januari–juni

  • Nettoomsättningen uppgick till 584,8 MSEK (531,6), en ökning med 10,0 procent och organiskt* en ökning med 21,6 procent.
  • Rörelseresultatet uppgick till 141,9 MSEK (85,9).
  • Rörelsemarginalen uppgick till 24,3 procent (16,2).
  • Resultat efter skatt uppgick till 106,0 MSEK (93,6).
  • Resultat per aktie var 1,63 SEK (1,44) före utspädning och 1,62 SEK (1,44) efter utspädning.
  • Kassaflödet från den löpande verksamheten ökade till 159,9 MSEK (117,8).
  • 10 maj meddelade Annette Colin att hon lämnar posten som CFO.

Väsentliga händelser efter periodens utgång

  • 1 juli meddelade Biotage att Maja Nilsson utsetts till ny CFO med tillträde 1 oktober.

VD har ordet

Tredje raka kvartalet med dubbelsiffrig tillväxt

Under andra kvartalet fortsatte Biotage att växa med god lönsamhet. Samtidigt som vi förbättrat effektiviteten under pandemin har vi säkrat våra intäktsströmmar. I enlighet med vår strategi tar vi oss in på attraktiva nischområden inom läkemedelsutveckling och -tillverkning samt hjälper våra kunder till effektivare och miljövänligare arbetsflöden.

Biotage fortsätter att växa betydligt mer än marknaden. Årets andra kvartal blev det tredje i följd med dubbelsiffrig organisk tillväxt. Denna gång ökade den rapporterade omsättningen med 19,4 procent och organiskt med 32,1 procent samt att vi för första gången rapporterade ett enskilt kvartal med en omsättning på över 300 MSEK. Vår tillväxtresa sker med fortsatt goda marginaler. Rörelsemarginalen, EBIT, för kvartalet uppgick till 20,6 procent en ökning med 11,0 procentenheter jämfört med samma period föregående år.

Vi kan se att vårt fortgående arbete för att generera nya intäkter och effektiviseringar i verksamheten lönar sig. Utöver det har vi fokus på att driva kassaflödet, vilket resulterat i en stark balansräkning. Pandemin har inneburit minskade kostnader för bland annat resande. Vi vill bygga vidare på den lägre kostnadskostymen för att ytterligare stärka vår starka finansiella position. Arbetet med att utöka kapaciteten och genom automatisering effektivisera tillverkningen på vår produktionsenhet i Cardiff, Wales, fortlöper enligt plan. Första delen av utbyggnaden beräknas stå klar under sommaren.

Inom området Biomolekyler tog vi i juni steget in i ytterligare en attraktiv nisch genom lanseringen av vår innovativa och automatiserade plattform för rening av plasmider, Biotage® PhyPrep. Tillsammans med våra förbrukningsvaror Biotage® PhyTip gör vi det möjligt för våra kunder att upptäcka nya behandlingsmetoder för patienter med hjälp av biologiska läkemedelsmolekyler. Detta är ännu ett exempel på hur Biotage hjälper till att frigöra vetenskapens potential för att lösa globala samhällsproblem.

Pandemin har påverkat inköpspriser för råmaterial och ökat fraktkostnaderna. I försörjningskedjan uppstår en del problematik kring generell brist på vissa insatsprodukter, men här känner vi oss ändå trygga i att vi är väl positionerade för att möta eventuella utmaningar de kommande kvartalen.

Under kvartalet växte Biotage inom alla våra fyra produktområden: Analytisk kemi, Organisk kemi, Scale-up och Biomolekyler. En drivkraft bakom utvecklingen är att vi möter upp kundernas behov av effektiva lösningar för förbättring och utveckling av deras egna processer. Samtidigt uppskattas våra höjda ambitioner på miljöområdet väl. Våra kärnteknologier gör det möjligt för laboratorier att minska sin användning av lösningsmedel med upp till 70 procent.

Alla våra geografier uppvisade dubbelsiffrig organisk tillväxt under kvartalet. Biotage växer på samtliga marknader i Asien och på den nordamerikanska marknaden, som är vår största försäljningsregion, har de negativa effekterna av pandemin börjat klinga av i takt med att samhället öppnat upp igen. Vi växer i USA med en stark underliggande affär som över lag är solid.

I EMEA drivs tillväxten till stor del av att våra Scale up-lösningar för lipidrening vilka används i utveckling och tillverkning av vaccin mot covid-19. Detta är ett exempel på hur Biotage bidrar till positiv samhällsutveckling i linje med vårt etos HumanKind Unlimited. Samtidigt är det en frukt av vår strategi att omlokalisera resurser till växande nischmarknader inom utveckling och tillverkning av läkemedel. Vi satsar även på att utöka vår eftermarknadsaffär. Under kvartalet stod eftermarknad för 52 procent och system för 48 procent av totalförsäljningen.

Ytterligare en produktlansering under kvartalet gällde den kompakta arbetsstationen för provberedning Biotage® Extrahera LV-200. Denna produkt bidrar till ökad automatisering och effektivare arbetsflöden i forensiska, kliniska och dopinglaboratorier världen över. Den nya produkten lanserades i en tid när många labb åter kommer igång med sin verksamhet efter påtvingade uppehåll under pandemin.

Det interna arbetet med att förbereda införandet av en mer kundfokuserad specialistorganisation har fortlöpt under kvartalet. När den kommer på plats kan vi ge våra kunder en ännu bättre upplevelse av Biotage som leverantör, med en enhetlig organisation och ett heltäckande globalt erbjudande med kundens behov i fokus – One Biotage.

Biotage är ett bolag som fokuserar på och månar om människor och jag är stolt över resultatet i vår globala medarbetarenkät. I hela koncernen lever vi upp väl till våra medarbetares förväntningar när det gäller arbetssätt och hur vi behandlar varandra. Vi är ett värderingsdrivet företag och i skrivande stund pågår ett stort arbete för att internt ytterligare förtydliga vår identitet och våra värderingar.

En viktig nyrekrytering gäller posten som CFO, där vi snabbt kunde fylla tomrummet efter avgående Annette Colin med Maja Nilsson. Maja kommer närmast från olika ledningsroller inom Getinge. Med sin gedigna bakgrund inom life science-branschen och från ett internationellt bolag som snabbt skalat upp är hon en perfekt matchning för Biotage. Hon tillträder tjänsten 1 oktober 2021.

Under det andra kvartalet kunde vi nöjt notera att Berenberg Bank börjar följa Biotage genom sitt Equity Research – Med Tech & Healthcare Services-team. Detta är positivt inte minst med tanke på vår ambition att bredda och internationalisera vår aktieägarbas.

Vi har positionerat oss väl för fortsatt tillväxt som globalt impact tech-bolag. Det är genom att investera i våra medarbetare, säkerställa hög affärsetik och vidta kraftfulla åtgärder för att hjälpa kunderna hantera sina arbetsflödes utmaningar som vi kan maximera bolagets långsiktiga värde.

Uppsala 16 juli 2021

Tomas Blomquist
VD och koncernchef

Kalendarium

Samtliga finansiella rapporter publiceras på www.biotage.com
Delårsrapport januari-september 2021 28 oktober 2021
Bokslutskommuniké 2021   11 februari 2022

Styrelsen och verkställande direktören försäkrar att delårsrapporten ger en rättvisande översikt av moderbolagets och koncernens verksamhet, ekonomiska ställning och resultat samt beskriver de väsentliga risker och osäkerhetsfaktorer som moderbolaget och de företag som ingår i koncernen står inför.

Uppsala den 16 juli 2021

Tomas Blomquist
Verkställande direktör och koncernchef

Torben Jørgensen
Styrelsens ordförande  

 

Åsa Hedin
Styrelseledamot
Thomas Eklund  
Styrelseledamot

 
Mark Bradley
Styrelseledamot
Peter Ehrenheim
Styrelseledamot
Karolina Lawitz
Styrelseledamot

 

Dan Menasco
Arbetstagarrepresentant, suppleant

För vidare information
Tomas Blomquist, VD och Koncernchef
tel: 0705 23 01 63
Annette Colin, Ekonomi- och finansdirektör
tel: 0703 19 06 76

Denna information är sådan information som Biotage AB (publ) är skyldigt att offentliggöra enligt EU:s marknadsmissbruksförordning och lagen om värdepappersmarknaden.
Informationen lämnades, genom ovanstående kontaktpersoners försorg, för offentliggörande den 16 juli 2021 kl. 13:00 CET.

 

Kort om Biotage
Biotage är ett Globalt Impact Tech företag som är djupt engagerade i att lösa samhällsproblem. Vi erbjuder lösningar för kunders arbetsflöden inom forskning och tillverkning av läkemedel, analytisk testning och vatten- och miljöanalyser.

Biotage bidrar till hållbar vetenskap och vi strävar efter att göra världen mer hälsosam, grönare och renare för mänskligheten – HumanKind Unlimited. 

Våra kunder spänner över ett brett spektrum av marknadssegment från läkemedel, bioteknik, kontraktsforskning och kontraktstillverkning till kliniska, forensiska och akademiska laboratorier liksom organisationer som fokuserar på livsmedelssäkerhet, rent vatten och miljömässig hållbarhet.

Biotage har huvudkontor i Uppsala, Sverige, och har ca 485 anställda världen över. Koncernen hade en försäljning på 1 092 miljoner kronor 2020 och våra produkter säljs i mer än 70 länder. Biotages aktie (BIOT) är noterad på NASDAQ Stockholm, Mid Cap.
Website: www.biotage.com

Taggar:

Continue Reading

Marknadsnyheter

Kandy´z är Årets Franchisekedja 2024

Published

on

By

Kandy´z har tilldelats utmärkelsen ”Årets Franchisekedja” vid Svenska Franchisegalan som varje år genomförs på Grand Hôtel i Stockholm. Förutom ”Årets Franchisekedja” delades priser ut i kategorierna ”Årets Franchisetagare”, Årets CFO”, ”Framtidens Franchise”, ”Årets Marknadsförare” och ”Årets Franchisebragd”. – Samtliga finalister och vinnare är tydliga exempel på den mångfald av branscher som franchise representerar och har samtliga bidragit på ett positivt sätt till att utveckla företagsformen. Det är väldigt glädjande att ett relativt nystartat franchiseföretag vinner utmärkelsen Årets Franchisekedja i år, säger Jan Fraggstedt, vd Svenska Franchise Föreningen.

Kandy´z får utmärkelsen ”Årets Franchisekedja” 2024 med motiveringen:

”Vinnaren av Årets Franchisekedja 2024 stöttar sina franchisetagare och hjälper dem att nå framgång. Med en god lönsamhet hos sina franchisetagare och med människan i fokus utvecklar vinnaren ständigt sitt koncept med olika verktyg och

förgyller vardagen och skapar välbefinnande både på jobbet och privat.”

”Årets Marknadsförare” (delas ut i samarbete med SpiderAds) – Pressbyrån

”Årets marknadsförare vinner för sin banbrytande marknadsföring där de kombinerar kreativitet med samhällsengagemang för att skapa starka kampanjer som inte bara stärker varumärket utan också genererade försäljningsökningar och ökad medvetenhet. Kampanjerna för Pressfrihetens Dag, Lusseballen och Årets Lussekatt är bara några av aktiviteterna som fått enorm uppmärksamhet.”

”Årets CFO” (delas ut i samarbete med Azets) – Marie-Louise Lindström, HusmanHagberg

”Detta är en CFO med stenkoll! Hen har lång erfarenhet av att arbeta i franchisevärlden och kan alla delar från kontoren upp till givaren. Denna CFO är mycket engagerad och pedagogisk och har franchisetagarnas fulla förtroende. Med god dialog och professionellt stöd är hen högst delaktig i

hela kedjans utveckling.”

”Årets Franchisetagare” (delas ut i samarbete med Marginalen Bank) – Erik Stridsberg, Pinchos Uddevalla

”Vinnaren har under 2023 kraftigt ökat såväl försäljningen som antalet kunder och snittköp. Därtill ligger man i toppen inom kedjan avseende kundnöjdhet. Vinnaren och hens nyckelpersoner har inte bara fokuserat på siffror, utan

har även visat en stark förmåga att utveckla och stödja sina medarbetare. Genom att skapa en positiv arbetsmiljö har franchisetagaren inspirerat teamet att sträva efter en bra upplevelse för kunden och bidra till den

övergripande framgången för verksamheten.”

”Framtidens Franchise” (delas ut i samarbete med BDO) – Fantastic Frank

”Att bygga och utveckla Framtidens Franchise kräver nytänkande, kreativitet, målmedvetenhet och mod. Genom sitt nytänkande har årets vinnare skapat ett marknadsföringskoncept i världsklass. Detta i kombination med en unik IT-plattform som ligger i absolut framkant och en stor portion mod har man på ett målmedvetet sätt lyckats ta sitt koncept långt utanför Sveriges gränser.

Förutom ett antal etableringar i Europa så finns man nu även representerade i USA och Asien.

Årets vinnare har blivit en av de mest omskrivna aktörerna i sin bransch och en stor erkänd internationell branschtidning har utsett grundarna till ”de entreprenörer som inspirerat och utvecklat sin bransch mest.” Med ett nuläge där man har potentiella franchisetagare från olika länder som står i kö för att få kliva ombord, så känns det som att resan bara har börjat för denna framåtlutade kedja.”

”Årets Franchisebragd” (delas ut i samarbete med FranchiseArkitekt) – Paul Lederhausen, grundare av McDonald´s i Sverige

”Detta pris går till en sann entreprenör och företagsledare. Hans far gav aldrig veckopeng utan sade: ”Jag säger som Sandrew sa, det finns tioöringar att plocka upp på gatan, bara du orkar böja dig ner. ”Det finns inte ord som nog kan beskriva vad vinnaren har haft för betydelseför franchise i Sverige, då denna person även i allra högsta grad var

involverad i bildandet av den Svenska Franchise Föreningen för över 50 år sen. Det är egentligen fel att säga att denna utmärkelse i år heter Årets Franchisebragd utan bör i detta fall benämnas som halvseklets Franchisebragd.

Vinnaren av detta pris startade upp den första McDonald’s-restaurangen i Sverige 1973 på Kungsgatan i Stockholm och har under alla dessa år bidragit till att hundratusentals personer har jobbat i kedjan och utbildat fler än 30 000 ledare. En sann franchisebragd som ingen annan har gjort i Sverige, inte bara förra året utan även halvseklet.”

För mer information:

Jan Fraggstedt, vd Svenska Franchise Föreningen. Tel: 0703-54 87 20. E-post: jan@svenskfranchise.se

www.svenskfranchise.se

Svenska Franchise Föreningen har som ändamål att sprida kunskap om franchising och att verka för att utveckla, stärka och skydda affärsmodellen. Visionen är att franchising ska uppfattas som en allmänt accepterad och uppskattad företagsform i Sverige. Svenska Franchise Föreningen står även i kontakt med en fristående etisk nämnd som erbjuder tolkning och tillämpning av etiska frågor inom franchising.

Continue Reading

Marknadsnyheter

mySafety Group: Intäkterna och resultatet för helåret 2023 justeras

Published

on

By

26 april 2024

mySafety Group AB (”mySafety Group” eller ”Bolaget”) offentliggjorde den 14 februari 2024 att det förelåg ett behov att genomföra en ej kassaflödespåverkande justering av koncernens immateriella anläggningstillgångar. Efter dialog med Bolagets revisor och redovisningsexperter har styrelsen i Bolaget idag, den 26 april 2024, beslutat att göra ytterligare justeringar i koncernens immateriella anläggningstillgångar. I tillägg ska en justering av framtida skatteskulder påföras värdet av de immateriella anläggningstillgångarna. Vidare har styrelsen idag, till följd av att det inom ramen för Bolagets ordinarie genomgång inför årsredovisningen och revisionen framkommit att en del av intäkterna från ett av mySafety Groups partnersamarbeten under en period redovisats i både gammal och ny process, beslutat att justera koncernens intäkter och resultat. Till följd av ovanstående justeringar kommer intäkterna för koncernen under 2023 att uppgå till 377,1 miljoner kronor (jämfört med 477,9 miljoner kronor i bokslutskommunikén för 2023) och resultatet för koncernen under 2023 kommer att uppgå till 33,2 miljoner kronor (jämfört med 122,3 miljoner kronor i bokslutskommunikén för 2023). Justeringarna påverkar inte koncernens kassaflöde.

Justeringarna i koncernens immateriella tillgångar beror på en mer konservativ värdering av de immateriella anläggningstillgångarna efter dialog med revisorn och redovisningsexperter, vilket påverkar koncernens intäkter och resultat. Intäkterna och resultatet justeras även med anledning av det fel som uppstått i redovisningen av intäkterna från partnersamarbetet.

mySafety Groups årsredovisning kommer att offentliggöras den 30 april 2024.

mySafety Group AB

För mer information vänligen kontakta:

Marcus Pettersson, verkställande direktör, +46(0)730 29 99 01, marcus.pettersson@mysafety.se.

Denna information är sådan information som mySafety Group AB är skyldigt att offentliggöra enligt EU:s marknadsmissbruksförordning. Informationen lämnades, genom ovanstående kontaktpersons försorg, för offentliggörande kl. 19.15 den 26 april 2024.

Om mySafety Group AB

mySafety Group AB är en koncern som investerar i verksamhet med huvudinriktning på digital transformation inom såväl B2B som B2C. mySafety Groups B-aktie är sedan 1998 noterad på Nasdaq Stockholm, Small Cap (tidigare under namnet Empir Group AB). För mer information – investor.mysafety.se.

Continue Reading

Marknadsnyheter

Årsredovisning 2023 för Alpcot Holding AB (publ) publicerad

Published

on

By

Alpcot Holding meddelar härmed att årsredovisningen för räkenskapsåret 2023 har publicerats. Årsredovisningen finns bifogad detta pressmeddelande och kommer finnas tillgänglig på bolagets hemsida www.alpcot.se.

För mer information, vänligen kontakta:

Dusko Savic
Verkställande direktör
E: dusko.savic@alpcot.se  
T: +46 70 358 12 57

Gunnar Danielsson
Ekonomichef
E: gunnar.danielsson@alpcot.se
T: +46 70 738 05 85

Om Alpcot

Alpcots verksamhet i Sverige startades 2014. Alpcot är en av Sveriges ledande plattformar för privatekonomi och leder den digitala transformeringen av finansbranschen i Sverige. Vår digitala plattform erbjuder kunderna unika tjänster som gör det möjligt att sänka sina avgifter, optimera sina investeringar och hantera personliga risker. Vi ger även råd till företagskunder kring tjänstepensionsplaner och tillhörande riskförsäkringar. Alpcot har ca 40 anställda i Sverige fördelat på kontor i Stockholm, Jönköping, Göteborg och Malmö. Alpcot har tillstånd från Finansinspektionen som försäkringsdistributör och värdepappersbolag. Välkommen att läsa mer på www.alpcot.se.

Certified Adviser är Eminova Fondkommission AB, +46 (0)8-68421100, adviser@eminova.sewww.eminova.se.

Continue Reading

Trending

Copyright © 2017 Zox News Theme. Theme by MVP Themes, powered by WordPress.