Connect with us

Marknadsnyheter

Bokslutskommuniké 2020 Bactiguard Holding AB

Published

on

Återhämtning i fjärde kvartalet – infektionsprevention en central komponent i framtidens sjukvård

Fjärde kvartalet (oktober-december 2020) 

  • Intäkterna uppgick till 55,6 (59,8) MSEK, en minskning med 7% (justerat för valuta -2%).
  • EBITDA uppgick till 4,9 (12,2) MSEK med en EBITDA-marginal på 9% (20%).
  • Rörelseresultatet uppgick till -6,4 (1,7) MSEK.
  • Periodens resultat uppgick till -9,4 (1,6) MSEK. Resultat per aktie uppgick till -0,28 (0,05) kr.
  • Kassaflöde från löpande verksamheten uppgick till 3,9 (36,9) MSEK motsvarande 0,12 (1,11) kr per aktie.

 Perioden (januari-december 2020)

  • Intäkterna uppgick till 186,0 (193,9) MSEK, en minskning med 4% (justerat för valuta -2%).
  • EBITDA uppgick till 26,7 (61,6) MSEK med en EBITDA-marginal på 14% (32%).
  • Rörelseresultatet uppgick till -17,6 (19,5) MSEK.
  • Periodens resultat uppgick till -37,0 (16,3) MSEK, varav -10,9 MSEK är en IFRS relaterad justering av kvittningsemissionen. Resultat per aktie uppgick till -1,10 (0,49) kr.
  • Kassaflöde från löpande verksamheten uppgick till 0,7 (54,0) MSEK motsvarande 0,02 (1,62) kr per aktie.

Väsentliga händelser under fjärde kvartalet

  • Fortsatt expansion i EU med nytt partnerskap i Spanien.
  • Första ordern på Bactiguards coating-koncentrat från Kina.
  • Försäljnings- och marknadsorganisationen förstärks

Väsentliga händelser efter fjärde kvartalets utgång

  • CE-märke för Zimmer Biomets traumaimplantat med Bactiguards teknologi.
  • Hydrocyn® aqua lanseras i Grekland.
  • Cecilia Edström lämnar VD-rollen

Covid-19 effekter

  • Under fjärde kvartalet såg vi en återhämtning till mer normala nivåer i licensaffären och en starkare försäljning av våra egna BIP-produkter än under tredje kvartalet. Både licensintäkterna och försäljningen av BIP-produkter är fortsatt påverkade av den minskade ordinarie sjukvård och uppskjutna operationer som covid-19 fört med sig. Utrullningen av vaccin kommer successivt att ha en positiv effekt på återgången till en mer normal situation, men det kan ta ytterligare ett eller två kvartal. Samtidigt byggs den globala vårdskulden på och behöver bearbetas. I det sammanhanget ser vi ett stort behov av våra produkter för infektionsprevention. Utvecklingen i närtid är emellertid fortsatt svårbedömd.

VD kommenterar fjärde kvartalet

Återhämtning i fjärde kvartalet – infektionsprevention en central komponent i framtidens sjukvård

Vi såg en återhämtning i licensaffären med BD och en starkare försäljning av våra egna BIP-produkter i fjärde kvartalet. Det är glädjande, men pandemin påverkar oss negativt eftersom den ordinarie sjukvården fortfarande går på sparlåga i många länder och planerade operationer skjuts upp. Det har lett till en betydande global vårdskuld som måste hanteras. I det perspektivet är infektionsprevention inte bara en strategisk fråga för Bactiguard utan för hela världen, vilket öppnar nya möjligheter för oss. Med förvärvet av Vigilenz, en bredare produktportfölj och marknadsnärvaro, CE-märket för Zimmer Biomets traumaimplantat och en förstärkt marknads- och försäljningsorganisation går vi in i 2021 som ett starkare företag.

2020 kom att präglas av pandemin och det strategiska förvärvet av malaysiska Vigilenz som vi genomförde i februari. Förvärvet gav oss flera viktiga tillgångar och breddade vår produkt-portfölj till att utöver produkter för urin-, blod och luftvägarna även omfatta sårvård. Vi kunde bland annat komplettera vårt utbud med Hydrocyn® aqua för avancerad sårvård och desinfektion och fick en modern och effektiv produktionsanläggning i Malaysia. Dessutom etablerade vi ett starkare fotfäste i Sydostasien och en väl etablerad direktförsäljnings-organisation i Malaysia. Det innebär att försäljningen i Sydostasien utvecklats väl, trots att flera länder i regionen periodvis varit nedstängda under pandemin.

Genombrott i licensaffären med Zimmer Biomet

Vår licensaffär med BD har påverkats negativt av pandemin. Minskad ordinarie sjukvård och uppskjutna planerade operationer har även drabbat BD:s försäljning av förbrukningsartiklar. Vi såg en återhämtning till mer normala nivåer i fjärde kvartalet och BD har nyligen rapporterat om en mer positiv utveckling. Den underliggande affären är stabil och förväntas fortsätta återhämta sig i takt med att sjukvården återgår till ordinarie verksamhet.

Vi har nyligen gjort viktiga framsteg i licenssamarbetet med Zimmer Biomet, som fortsätter med hög intensitet. Det CE-märke vi erhöll för deras Bactiguard-coatade traumaimplantat i januari 2021 är ett riktigt genombrott. Det banar väg för produktion och lansering av produkterna under första halvåret 2021. Inledningsvis kommer produktionen att i vår anläggning i Penang och regelbundna licensintäkter genereras när produkterna levererats och använts. Parallellt pågår arbetet med registreringen i USA. Partnerskapet med Zimmer Biomet som inleddes 2019 utvecklas mycket positivt och har potential att expandera Bactiguards licensaffär avsevärt.

I fjärde kvartalet rapporterade vi om ett annat genombrott i Kina. Vår partner Well Lead har – trots pandemin – gjort viktiga framsteg i utvecklingen av sin egen portfölj av medicintekniska produkter med Bactiguards teknologi. Det har lett till att Well Lead lagt en första order på Bactiguards coating-koncentrat som ska användas i produktutveckling och tillverkning i avvaktan på regulatoriskt godkännande för lokalproducerade produkter. Ordern genererade licensintäkter i fjärde kvartalet på drygt 9 miljoner kronor. I takt med att produkterna blir godkända kommer vårt partnerskap med Well Lead att övergå från att vara ett distributörssamarbete till att bli en ren licensaffär.

Jag är besviken över att vi under 2020 inte nådde vårt mål att teckna en eller två nya licensaffärer. Vi har flera spännande projekt och dialoger på gång, men pandemin har lett till minskad investeringskapacitet hos potentiella partners och tidsmässigt mer utdragna processer.

Strategin att etablera en eller två nya licensaffärer per år ligger fast, med fokus på ortopediska och dentala implantat och olika typer av produkter för blodbanan, till exempel stentar och dialyskatetrar. Vi vet att Bactiguards teknologi är mycket väl lämpad för olika typer av medicinska applikationer, både för kortare bruk och långtidsanvändning och vi är övertygade om att pågående projekt och studier kommer att leda till nya licensaffärer.

Fortsatt global expansion

Jag är glad över att kunna välkomna flera, mycket erfarna ledare, marknadsförare och säljare till Bactiguard. Ledningsgruppen har förstärkts med Petra Kaur Ljungman som marknads- och kommunikationschef och Peter Rådqvist som global försäljningschef, båda med erfarenhet av att skapa lönsam tillväxt. De tillför strategisk och operationell kompetens som är viktig för Bactiguards fortsatta globala expansion. Nu ska vi öka trycket i vår försäljningsorganisation och göra Bactiguard mer synligt och tongivande. Målet är att våra produkter ska bli det självklara valet för infektionsprevention och etableras som vårdstandard.

Under hösten började vi förändra vår försäljningsstrategi och har nu etablerat en egen säljstyrka för Norden, utöver den vi redan har i Malaysia. Våra distributörssamarbeten fortsätter samtidigt att vara viktiga och i fjärde kvartalet fortsatte vår expansion i Europa genom ett partnerskap för den spanska marknaden. Samarbetet avser BIP-portföljen med produkter för urinvägarna, blodbanan och luftvägarna. Partnerskapet är betydelsefullt, då Spanien är ett av Europas största länder med 46 miljoner invånare. I Indien har vi gjort framsteg på marknaden. E-handelsplattformen som den indiska regeringen startat för medicintekniska produkter, har lett till flera ordrar på centrala venkatetrar och vi ser ett växande intresse för våra produkter. 

Desinfektion- och sårvård är en viktig del i vår tillväxtstrategi. Vi har närmast fokus på att lansera den effektiva och alkoholfria lösningen Hydrocyn® aqua i Europa, Mellanöstern, och Indien i tillägg till Sydostasien. Den globala utrullningen fortsätter för fullt, men lokala regelverk gör att det tar tid innan försäljningen tar fart på allvar.

I januari i år tog vi nästa steg i Europa med lanseringen av Hydrocyn i Grekland, efter lanseringen i Sverige i början av 2020. Vi var snabba på bollen att öka produktionen och säkerställa leveranser när det rådde stor brist på desinfektionsmedel i vården och för viktiga samhällsfunktioner. Vi är glada att vi kunde hjälpa bl a Polisen i ett svårt läge, men att etablera en privat luftbro kostar pengar. I december fick vi ett EU-bidrag, men det var långt ifrån tillräckligt för att täcka merkostnaderna. Här hade vi önskat större insatser både från den svenska regeringen och EU.

Infektionsprevention en global angelägenhet

2020 har varit ett utmanande år på grund av pandemin, men Bactiguard går in i 2021 som ett starkare företag. Vi gjorde vårt första förvärv någonsin och integrerade Vigilenz, breddade produktportföljen, gjorde framsteg i licensaffären och vässade vår försäljningsstrategi. 

Den globala utrullningen av vaccin kommer att ha en positiv effekt på våra samhällen och vår vardag, inte minst för att få sjukvården att återgå till ett mer normalt läge. Hastigheten i utrullningen av vaccin och risken för mutationer med nya utbrott gör att utvecklingen i närtid är fortsatt svårbedömd. Den globala vårdskulden måste samtidigt hanteras och bara i Region Stockholm uppskattar man att det kommer ta två år att hantera det uppdämda behovet. Infektionsprevention är därmed inte bara en strategisk fråga för Bactiguard utan en central komponent i framtidens sjukvård och en av de viktigaste hållbarhetsfrågorna.

Jag har varit en del av Bactiguards företagsledning i sju intensiva år. Det har varit en otroligt spännande period, både för mig och bolaget och vi har skapat värdet för patienter, våra partners och aktieägare. Jag är övertygad om att Bactiguard står bättre rustat än någonsin för att dra fördel av en ökad global efterfrågan på infektionsprevention. Därför anser jag att tiden är rätt att lämna över till en ny VD som kan sätta ribban för den kommande femårsperioden och ta Bactiguard till nästa nivå.

Cecilia Edström, VD
 

Bokslutskommunikén 2020 för Bactiguard Holding AB (publ) finns nu tillgänglig som PDF på www.bactiguard.com.

Denna information är sådan information som Bactiguard Holding AB (publ) är skyldigt att offentliggöra enligt EU:s marknadsmissbruksförordning. Informationen lämnades, genom nedanstående kontaktpersons försorg, för offentliggörande 2021-02-04, kl. 08.00. 

För ytterligare information vänligen kontakta: 
Gabriella Björknert Caracciolo, CFO och vice VD, mobil: +46 72 141 62 49
 

Audiocast

En audiocast på engelska för investerare, analytiker och media kommer att hållas idag kl. 10.30 där VD Cecilia Edström och CFO Gabriella Björknert Caracciolo presenterar och kommenterar bokslutskommunikén, samt svarar på frågor. Rapporten och presentationsmaterial för audiocasten kommer att finnas tillgängliga på Bactiguards hemsida https://www.bactiguard.com/sv/investerare/rapporter-och-presentationer

För att delta i audiocasten, vänligen använd denna länk: https://tv.streamfabriken.com/bactiguard-q4-2020

För att enbart delta via telefonkonferens, ring:
SE: +46850558353, UK: +443333009271, US: +18338230589

Om Bactiguard
Bactiguard är ett svenskt medicinteknikbolag vars uppdrag är att rädda liv. Det gör vi genom att utveckla och tillhandahålla infektionsförebyggande lösningar som minskar risken för infektioner och reducerar användningen av antibiotika. På så sätt sparar vi avsevärda kostnader för sjukvården och samhället.

Bactiguards teknologi baseras på ett tunt ädelmetallytskikt som förhindrar att bakterier fäster och bildar biofilm på medicintekniska produkter. Bactiguard erbjuder teknologin via licensavtal och den egna produktportföljen BIP (Bactiguard Infection Protection). Urinkatetrar med Bactiguards ytskikt är marknadsledande i USA och Japan genom licenspartnern BD.

I Bactiguards produktportfölj finns också Hydrocyn® aqua, en alkoholfri produktlinje för sårvård och desinfektion. Hydrocyn dödar effektivt virus, bakterier och svamp samtidigt som den är biokompatibel, pH-neutral och vävnadsvänlig. Det verksamma ämnet hypoklorsyra är samma ämne som kroppens immunceller använder i sitt försvar mot smittsamma organismer.

Bactiguard är inne i en stark expansionsfas på marknaderna i Europa, Kina, Indien och Mellanöstern via vår egen produktportfölj och genom att etablera licensaffärer inom nya terapiområden.

Bolaget har cirka 180 medarbetare runt om i världen och huvudkontoret samt en av tre produktionsanläggningar ligger i Stockholm, de andra två i Malaysia. Bactiguard är noterat på Nasdaq Stockholm.

Läs mer om Bactiguard www.bactiguard.com

Taggar:

Continue Reading

Marknadsnyheter

OncoZenge anlitar Anna Asplind som Fas 3 Programledare

Published

on

By

Stockholm, Sweden – April 26 2024 – OncoZenge AB (publ), ett ledande läkemedelsföretag som utvecklar BupiZenge™, en innovativ, icke-opioidbaserad behandling för oral smärta, meddelar idag att Anna Asplind anlitas som Fas 3 Programledare.

Som tidigare kommunicerats är strategin och fokus för OncoZenge att planera för ett pivotalt fas 3-program för europeiskt marknadsgodkännande av BupiZenge™, tillsammans med en partner. Företaget utvärderar fortfarande de bästa partneralternativen och projektplanerna, men gläds över att kunna bekräfta att Anna Asplind nu anlitats som programledare för fas 3 projektet till stöd för OncoZenges roll som sponsor för projektet.

Anna Asplind har mer än 20 års erfarenhet av att leda tvärfunktionella, nationella och internationella projektteam inom läkemedelsindustrin från fas I till fas IV. Anna började sin karriär som legitimerad sjuksköterska, följt av mer än 10 år i olika roller som klinisk prövningsledare och projektledare, inom olika terapiområden på AstraZeneca, med mer än 10 års erfarenhet av att leda kliniska projekt på ett antal kontraktsforskningsorganisationer därefter.

OncoZenge samarbetar med PharmaRelations för att etablera en flexibel sponsor oversight funktion. Med detta anslutar Anna till den initiala kärntruppen tillsammans med Åsa Nilsson (Clinical Research Manager) och Mihai-Andrei Florescu (Quality Assurance/GxP) i sin roll som Fas 3 Programledare.

”Vi är glada att välkomna Anna till OncoZenge”, säger Stian Kildal, VD för OncoZenge. ”Anna kommer bidra starkt med sin erfarenhet och senioritet för att säkerställa att OncoZenge effektivt kan slutföra scope, planer och förberedelser för myndighetsgodkännandet för att inleda vårt pivotala fas 3-projekt, tillsammans med en partner. Med denna tillsättning har vi identifierat kärngruppen för vår sponsor oversight funktion och därmed säkrat kapacitet och beredskap för att starta programmet, i väntan på vårt beslut om strategisk partner”, avslutar Stian.
 

BupiZenge™ – Potential to be the leading treatment for oral pain.
 

För ytterligare information, vänligen kontakta:
Stian Kildal, VD, mobil: +46 76 115 3797, e-post: stian.kildal@oncozenge.se
 


Certified Adviser
OncoZenges Certified Adviser är Carnegie Investment Bank AB (publ).

OncoZenge AB
Gustavslundsvägen 34, 167 51 Stockholm, Sverige

Om OncoZenge
OncoZenge utvecklar en ny, effektiv, säker och vältolererad behandling för oral smärta under tillstånd där de nuvarande tillgängliga behandlingsalternativen antingen inte uppnår tillräcklig smärtlindring eller är förknippade med betydande biverkningar. BupiZenge™ är en ny oral sugtablettformulering av bupivakain, ett bedövningsmedel med årtionden av klinisk erfarenhet. OncoZenges huvudindikation är oral smärta på grund av ett inflammatoriskt tillstånd som kallas oral mukosit som drabbar miljontals patienter som får cancerbehandling. Oral mukosit orsakar fysiskt och psykiskt lidande med ett stort medicinskt behov för ett effektivt, opioid-sparande behandlingsalternativ. BupiZenge™ har visat betydligt bättre smärtlindring jämfört med standardvård i denna indikation i en fas 2-studie.

Bolagets aktie är noterad på Nasdaq First North Growth Market (OMX: ONCOZ).

Continue Reading

Marknadsnyheter

Promimic Årsredovisning 2023

Published

on

By

Promimic har idag publicerat sin årsredovisning för 2023

Dokumentet bifogas detta pressmeddelande och finns även tillgängligt på www.promimic.com där även en engelsk översättning finns att ladda ned.

Tryckt exemplar skickas till den aktieägare som så begär och uppger sin postadress.

Det finns även möjlighet att anmäla sig till vår prenumerationstjänst på hemsidan. Via tjänsten får du automatiskt all information och utskick som skickas ut från Promimic AB. Under Investerare / Prenumerera kan du anmäla dig. Kom ihåg att svara på bekräftelsemejlet du får efter din anmälan för att aktivera tjänsten.

Mölndal den 26 april 2024
Magnus Larsson
VD, Promimic

För ytterligare information:

https://promimic.com/investerare-se/

Magnus Larsson, CEO 
Mobil: +46 709 77 64 77 
E-mail: magnus.larsson@promimic.com

Heidi Bader, CFO
Mobil: +46 708 24 71 46
E-mail: heidi.bader@promimic.com

Promimic AB är ett tillväxtbolag som tillverkar, marknadsför och säljer biomaterial för förbättrad osseointegration till ledande företag på marknaderna ortopediska och dentala implantat. Huvudprodukten HAnano Surface har utvecklats från spetsforskning vid Chalmers tekniska högskola i Sverige. Tekniken har visat sig förbättra osseointegrationen i över 30 vetenskapliga studier och med över 1 500 000 implantat i klinisk användning. Promimic har kontor i Mölndal i Sverige och Austin, Texas i USA. Promimic AB är listade på Nasdaq First North Growth Market. Bolagets Certified Adviser är Carnegie Investment Bank AB (publ).

Continue Reading

Marknadsnyheter

ÅRSREDOVISNING 2023 ZINZINO AB (PUBL)

Published

on

By

Zinzino (publ) meddelar att bolagets årsredovisning för 2023 på svenska nu publiceras på bolagets hemsida, zinzino.com. Den engelska versionen kommer att publiceras inom cirka 45 dagar.

Årsstämman 2024 kommer att hållas i bolagets lokaler på Hulda Mellgrens gata 5 i Västra Frölunda den 27 maj kl 13.30. Valberedningens förslag till styrelseledamöter, styrelsens arvoden och revisorer redovisas i kallelsen till årsstämman. möte. För ytterligare information om årsstämman, se bolagets hemsida www.zinzino.com.

Länk till rapporten:
https://www.zinzino.com/site/SE/sv-SE/om-oss/investerare/

För mer information vänligen kontakta :
Dag Bergheim Pettersen VD Zinzino +47 (0) 932 25 700, e-post: dag@zinzino.com
Fredrik Nielsen CFO Zinzino +46 707 900 174, e-post: fredrik.nielsen@zinzino.com

Bilder för fri publicering :
marketing@zinzino.com

Certifierad rådgivare: Erik Penser Bank Aktiebolag,

Zinzino är ett globalt direktförsäljningsföretag från Skandinavien som specialiserat sig på testbaserade, personligt anpassade kosttillskott och vetenskaplig hudvård. Det är ett aktiebolag med aktier noterade på Nasdaq First North Premier Growth Market. Företagets vetenskapligt beprövade kosttillskott finns på mer än 100 marknader över hela världen. Zinzino äger det schweiziska biotekniska hudvårdsvarumärket HANZZ+HEIDII samt de norska forsknings- och produktionsenheterna BioActive Foods AS och Faun Pharma AS. Företagets huvudkontor ligger i Sverige, i Göteborg, med ytterligare kontor i Europa, Asien, USA och Australien.

Taggar:

Continue Reading

Trending

Copyright © 2017 Zox News Theme. Theme by MVP Themes, powered by WordPress.