Marknadsnyheter
Bokslutskommuniké EatGood Sweden AB
20200101 – 20201231
Viktiga händelser under helåret 2020
- Ny kedjekund i Sverige, Bless Burgers
- Första ordern av Lightfry till Australian Navy
- Ny distributör inom marinmarknaden i Storbritannien, Southern contracts
- Nya kontakter för produktutveckling av silikonlister i Italien för optimerad funktion
- Ny leverantör av rostfria detaljer
- Konsumentmarknaden för luftfritöser, fortsatt stark tillväxt
- Ny distributör i Thailand & Grönland
VD’n har ordet
Försäljning under 2020 uppgick till 3,52 Msek vilket självklart var långt under våra förväntningar när vi klev in i 2020. I utgången av 2019 hade vi en bra magkänsla, med en del case, med ett antal större kunder som hade drivit oss upp emot en omsättning som vi hade varit nöjda med. Sedan kom Corona och slog undan marknaden rejält vilket inte hjälpte oss, vår bransch eller våra kunder alls utan tvärt om. Men på slutet av detta kvartal Q4 2020 så kändes det som att det började röra sig lite på hela den globala marknaden från olika håll vilket gör att det känns som en skön start in på 2021 med stor tillförsikt om framtiden som är – Air Fry Technology!
Bless Burgers
Ett stort glädjeämne under året var Bless Burgers som bytte ut alla oljefritöser till fyra Lightfry-enheter var i deras fem restauranger. Vilka föregångare till vad som komma skall mot hälsosammare och bättre mat. EatGood ser fram emot ett fortsatt gott samarbete och vill fortsätta att växa och utvecklas tillsammans.
Australian Navy
I början av 2020 fick vi den första ordern från den Australienska flottan till deras landbaserade stationer och utbildningsenheter. Detta efter presentation och demonstration av Lightfry för deras försvarsminister samt amiralen för hela flottan. Vi ser en stor potential i att leverera fler Lightfry-enheter till flottan på de landbaserade anläggningarna men även till fartygen för marina installationer som amiralen visade stort intresse för.
Ny distributör inom marinbranschen
Southern Contracts som är ett etablerat namn inom marinutrustning för matlagning och restaurang blev distributörer under 2020. Marinmarknaden är otroligt intressant både gällande färjor, kryssningsfartyg, lastfartyg men även för den militära sidan. Southern Contracts levererar till den brittiska marinen redan idag och kan följa den Australienska flottans val av utrustning, Lightfry.
Ny leverantör för silikonlister
Silikonlister till ugnar är för alla producenter av ugnar en utmaning. Nu har vi hamnat rätt med den bästa leverantören i Italien och världen, där vi har testat av kvaliteten under 2020 och därigenom känner oss trygga i att lägga produktionen hos dem. Lightfry med nya lister och mycket bättre funktion innebär stora steg framåt och en ännu bättre upplevelse för kunder och användare.
Ny leverantör av rostfria detaljer
Under 2020 så har EatGood tagit strategiska steg mot ytterligare leverantörer av rostfria plåt- och stålkomponenter för att säkerställa att leveranser kan ske i tid och enligt utfästelser med hög kvalitet. Där är vi vid utgången av 2020 i princip helt klara med flytten av produktionen av rostfria komponenter till nya leverantörer för ett bra 2021. Detta ger oss styrka för att kunna växa under kontrollerade former vilket i sin tur innebär att vi kan skala upp produktion i takt med ökad försäljning.
Luftfritöser på konsumentmarknaden växer så det knakar
De senaste 5-6 åren så har marknaden fullständigt exploderat för Luftfritöser till konsument. Luftfritering har blivit mycket populärt och uppskattat. Tack vare denna trend och utveckling så behöver vi inte förklara att det går att fritera med luft utan idag är det en självklarhet. Konsumentmarknaden leder allt som oftast utvecklingen kring ny innovativ teknik på marknader och vi är redo för detta teknikskifte på den kommersiella marknaden, med andra ord konvertering till luftfritering fullt ut.
Nya distributörer i Thailand och Grönland
Vi har fått två nya distributörer på två mindre marknader som även börjat köpa Lightfry-maskiner. Thailand och Grönland låg inte högst av marknader att lägga fokus på. Under en 12 månaders period i Thailand fram till juli 2020 så växte marknaden för konsument-luftfritöser med mer än 1000 procent. Det är en utveckling som vi drar nytta av globalt men som vår distributör i Thailand vill se till att ligga i framkant med när trenden väl når den kommersiella marknaden och dess aktörer. Det visar sig verkligen att marknaden och möjligheterna är globala för Lightfry och Air Fry Technology.
Henrik Önnemark, VD
Försäljning
Under helåret så uppgick försäljningen till c:a 3,52 Msek. Försäljningen skedde till största del, detta år, till den svenska marknaden. Största marknaden under året var Sverige som stod för 50% av
försäljningen. Resultatet för 2020 om -2,78 Msek (-4,5 Msek 2019) är en förbättring jämfört med 2019 och vi ser det som en positiv vändning med ett lägre underskott och en fortsatt strävan mot att nå breakeven i ett första steg, och vidare mot svarta siffror för en långsiktigt positiv utveckling.
Kostnads och likviditets-påverkande aktiviteter
En kombination av genererad försäljning och sänkta kostnader, genom uteblivna möjligheter bl.a till marknadsaktiviteter så som mässor och därtill kopplade resekostnader, har bidragit till att bolaget kunnat bibehålla en nödvändig likviditetsnivå för att hantera de löpande utgifterna. Vi har under året dragit nytta av regeringens program avseende korttidspermittering men även tagit del av omställningsstödet. Under majoriteten av 2020, efter utbrottet av pandemin, så har vi även gjort löpande genomgång av kostnader och inköp för att minska belastningen avseende likviditet i väntan på signaler om en vändning på marknaden och en positiv utveckling i hanteringen av Covid-19 och utrullningen av ett vaccinationsprogram som drog igång sent i december 2020.
Utsikter och aktiviteter 2021
Även om USA-marknaden har tagit mycket stryk under Covid-19 pandemin så är det fortfarande en jättemarknad med potential. USA är fortsatt en av huvudmarknaderna som vi prioriterar och där vi ser ett väldigt tydligt intresse för Lightfry. En potential med stora volymer bara genom ett fåtal stora kunder gör USA-marknaden extra intressant för oss. Det är i USA försäljningen kommer drivas uppåt på nya nivåer. Det var här krutet skulle läggas 2020 och även nu ett år senare så ligger den planen fast. HB Specialty Foods har tagit steg på marknaden och anpassat sig och sin interna organisation till att bli och att kunna agera fullt ut som en leverantör med fokus på restaurangutrustning.
Skandinavien
Skandinavien kommer vi prioritera då det är i vårt närområde och att därigenom kan vi lära oss väldigt mycket om kunder och deras behov och beteenden på nära håll utan mellanhänder. All den erfarenhet som vi bygger upp i relationen med slutanvändare i avseende på behov av service, support, tjänster, utbildning, uppföljning etcetera har vi möjligheten att ta oss med ut globalt som tydliga framgångsexempel och lärdomar.
Marinmarknaden
Försäljning till marina marknaden och installationer på bland annat färjor och fartyg är en intressant marknad då varje fartyg behöver anpassade enheter beroende på elsystem ombord avseende volt och hertz. Vi hanterar alla förekommande elsystem och konfigurationer och kan testköra alla i skarpt läge i vår produktions- och testanläggning i Borås. Komplexiteten i branschen gör också att priser på marina produkter ligger högre vilket bidrar till en högre marginal. Vi ser att Lightfry kan göra en extremt stor skillnad inom marinmarknaden då vi bidrar till att eliminera risken för brand och arbetsmiljöproblem relaterad till oljefritöser bland annat. En ytterligare bidragande faktor till vårt intresse inom marinmarknaden är behovet av bättre och hälsosammare mat för passagerare och personalen.
Övrig marknad
Vi arbetar även på andra marknader med väl utvalda projekt, men vi är mycket selektiva, för att bli effektiva. Vi bygger vidare med försäljningsaktiviteter nationellt via återförsäljare och internationellt via distributörer vilket är vår huvudstrategi för att kunna agera på flera marknader, på ett mer kraftfullt sätt, och för att få utväxling och en större genomslagskraft. Fokus på vår egen aktivitet med insatser avseende sälj och marknadsaktiviteter följer intäkter, intresse och försäljningsframgångar och läggs till övervägande del på USA och förhoppningsvis även Kanada under 2021. Parallellt vill jag också lyfta Australien och Mexico som nytillkomna intressanta marknader med stor potential samt väldigt kvalificerade och aktiva distributörer.
Vi ser fram emot att mässor kan hålla öppet 2021, under Covid-19 säkra former, och att vi kan ställa ut med våra distributörer eller i egen regi. Med hög marknadsnärvaro skapar bolaget brus och uppmärksamhet och EatGood fortsätter på så sätt att bygga upp ett nätverk och kännedom om produkten Lightfry vilket är starten på säljprocessen.
Följande viktiga mässor är önskvärda att delta i, under förutsättning att de inte ställs in eller skjuts upp, för marknadsbearbetning och försäljning av Lightfry-ugnen tillsammans med EatGood’s distributörer under 2021/2022 enligt nedanstående schema:
- NRA Show, 22-25 maj 2021, Chicago, USA
- The NAFEM Show, 26-28 augusti 2021, Orlando, USA
- Cruise Ship Hospitaly Expo, 8-9 juni 2021, Miami Beach, USA
- International restaurant and food service of New York, 18-20 juli 2021, USA
- NAC’s Show, 5-8 oktober 2021, Chicago, USA
- HOST, 22-26 oktober 2021, Milano, Italien
Ekonomi, balans och resultaträkning i sammandrag kvartal 4 och helåret 2020,
1 januari –31 december 2020 i KKR
Resultaträkning Q4 2020 Q4 2019 Helår 2020 Helår 2019
S:a Rörelseintäkter och lagerförändring 452 257 3 522 4 150
S:a Rörelsens kostnader inkl råvaror mm -1 099 -1 727 – 5 852 -8 153
Rörelseresultat före avskrivningar -647 -1 470 -2 330 -4 003
Avskrivningar -52 -50 -210 -198
Rörelseresultat efter avskrivningar -699 -1 520 -2 540 -4 201
Övriga rörelsekostnader 0 0 – 47 – 154
Rörelseresultat före finansiella intäkter -699 -1 520 -2 587 -4 355
och kostnader
S:a finansiella intäkter och kostnader – 49 -14 -194 -161
Resultat efter finansiella kostnader -748 -1 534 -2 781 -4 516
Balansräkning i sammandrag samt med nyckeltal helår 20201231, KKR
20201231 20191231
Anläggningstillgångar 452 586
Lager 7 916 8 886
Fordringar 438 177
Kassa bank 55 45
S:a tillgångar 8 861 9 694
Eget kapital 3 268 6 048
Krediter bank 3 575 1972
Kortfristiga skulder 2 018 1 674
S:a Skulder och
eget kapital 8 861 9 694
Soliditet 37% 62%
Ställning per 20201231 avseende:
Likvida medel inklusive outnyttjad checkkredit 55 000
Antal utestående aktier 11 300 806
Resultat per aktie -0,25kr (jan – dec)
Styrelsen kommer att föreslå årsstämman att ingen utdelning lämnas för 2020
KASSAFLÖDESANALYS |
||||
Not | 2020 | 2019 | ||
Den löpande verksamheten | ||||
Resultat före skatt | – | 2 781 359 | – | 4 514 840 |
Justeringar för poster som inte ingår i kassaflödet, m mKassaflöde från den löpande verksamheten före | 257 555 | 378 685 | ||
förändringar av rörelsekapital | – | 2 523 804 | – | 4 136 155 |
Kassaflöde från förändringar i rörelsekapital | ||||
Ökning (-)/Minskning (+) av varulager | 969 991 | – | 2 905 960 | |
Ökning (-)/Minskning (+) av rörelsefordringar | – | 118 860 | 778 989 | |
Ökning (+)/Minskning (-) av rörelseskulder | 226 722 | – | 1 860 300 | |
Kassaflöde från den löpande verksamheten | – | 1 445 951 | – | 8 123 426 |
Investeringsverksamheten | ||||
Förvärv av materiella anläggningstillgångar | – | 103 900 | – | 174 595 |
Kassaflöde från investeringsverksamheten | – | 103 900 | – | 174 595 |
Finansieringsverksamheten | ||||
Nyemission | – | 8 668 268 | ||
Återbetalda aktieägartillskott | – | – | ||
Resultat terminskontrakt | – | 47 555 | – | 152 816 |
Upptagna lån | 2 139 875 | 1 000 000 | ||
Amortering av lån | – | 537 538 | – | 1 218 519 |
Kassaflöde från finansieringsverksamheten | 1 554 782 | 8 296 933 | ||
Periodens kasssaflöde | 4 931 | – | 1 088 | |
Likvida medel vid periodens början | 50 000 | 51 088 | ||
Likvida medel vid periodens slut | 54 931 | 50 000 |
Kommande informationstillfällen
Publiceringsdatum för kommande ekonomisk information:
18 maj 2021 Årsredovisning för 2020 kommer finnas som nerladdningsbar pdf-fil på Eatgoods hemsida
30 juni 2021 Bolagsstämma på Eatgood kl. 14.00, Källbäcksrydsgatan 6 i Borås
25 maj 2021 Kvartalsrapport Q1 2021
Styrelsen och verkställande direktören försäkrar att kvartalsrapporten och bokslutskommunikén ger en rättvisande översikt av företagets verksamhet, ställning och resultat.
Borås den 26 januari 2021
EatGood Sweden AB
Henrik Önnermark, VD
Denna bokslutskommuniké har inte varit föremål för granskning av bolagets revisor.
Marknadsnyheter
Regeringen föreslår lättnader i byggkraven för studentbostäder
Regeringen har beslutat om en lagrådsremiss med förslag till lättnader i byggkraven för studentbostäder. Syftet är att öka möjligheterna till flexibilitet vid byggandet.
– På många studieorter är det svårt för studenter att hitta boende. Därför behöver byggregelverket förenklas. Syftet är att möjliggöra för fler studentbostäder genom sänkta byggkostnader och ökad flexibilitet, säger infrastruktur- och bostadsminister Andreas Carlson.
Förslaget innebär att det blir möjligt att göra undantag från kraven på tillgänglighet och användbarhet i en byggnad som innehåller studentbostäder. Undantagen ska kunna tillämpas vid både nyproduktion och vid ändring av en byggnad.
Det ska vara möjligt att göra undantag för högst 80 procent av studentbostäderna i ett byggprojekt. Minst 20 procent av studentbostäderna ska fortfarande uppfylla gällande krav på tillgänglighet och användbarhet för personer med nedsatt rörelse- eller orienteringsförmåga.
Lagändringen ger större flexibilitet vid byggande av studentbostäder och skapar fler tänkbara sätt att utforma planlösningar. Till exempel kan bostadsytan minskas och fler bostäder rymmas inom en given yta.
De föreslagna undantagen ska inte hindra personer med funktionsnedsättning att vara delaktiga i sociala sammanhang. En studentbostad som omfattas av undantagen ska kunna besökas av en person med nedsatt rörelse- eller orienteringsförmåga.
Regeringen breddar också definitionen av studentbostäder till att inkludera all vuxenutbildning för att göra det möjligt för fler kommuner att erbjuda studentbostäder.
Förslagen föreslås träda i kraft den 1 juli 2025.
Lagrådsremissen: Lättnader i byggkraven för studentbostäder – Regeringen.se
Presskontakt
Ebba Gustavsson
Pressekreterare hos infrastruktur- och bostadsminister Andreas Carlson
Telefon (växel) 08-405 10 00
Mobil 076-12 70 488
ebba.gustavsson@regeringskansliet.se
Marknadsnyheter
“Vi behöver tillsammans enas om vettiga avtal, som sätter standard för branschen”


Sveriges Radios Kulturnytt gör just nu en mycket välkommen granskning av villkoren i musikbranschen. Igår lyftes artisten Siw Malmkvists situation med ett avtal som inte förnyats på över 60 år. Hennes situation är tyvärr långt ifrån unik. Musikerförbundet har länge uppmärksammat att majorbolagen fortsätter att betala extremt låga royaltynivåer till artister vars kontrakt skrevs på 1960-talet – en tid då digital streaming inte existerade.
– Jag kan intyga att artisterna som talar ut i P1 är långt ifrån ensamma om sin situation och vi uppmanar deras artistkollegor att gå ut med sitt tydliga stöd till de som vågar bryta tystnaden om oskäliga ersättningar, säger Musikerförbundets ordförande Karin Inde.
Musiker och artister skapar det värde som skivbolagen tjänar pengar på, men ändå ser vi gång på gång hur bolagen behåller stora delar av intäkterna. Att en av Sveriges mest folkkära artister, med en karriär som sträcker sig över decennier, fortfarande har en oskälig royalty är ett tydligt bevis på branschens obalans.
– Tystnadskulturen kring prissättning är enbart bra för bolagen. Både artister och musiker skulle verkligen tjäna på att dela med sig till varandra om hur betalningar och dealar verkligen ser ut. Förstås i trygga, egna rum. Det är bara bolagen som tjänar på att vi inte pratar med varandra om pengar, säger Karin Inde.
Stort tack till de modiga artister som ser till att lyfta problematiken! För att vi ska få till en i grunden mer rättvis musikbransch behöver de stora parterna i sammanhanget – skivbolagen, musikerna och artisterna – göra som de flesta andra svenska branscher lyckas med:
– Vi behöver tillsammans enas om vettiga och balanserade avtal, som sätter standard för branschen. Musikerförbundet är redo att göra vår del i arbetet för bättre villkor i musikbranschen, frågan är om skivbolagen är redo, säger Karin Inde.
Karin Inde
Förbundsordförande
karin.inde@musikerforbundet.se
+46 (0)704447228
Musikerförbundet är fackförbundet för professionella musiker och artister. Vi arbetar för förbättrade upphovsrättsliga och arbetsrättsliga villkor och för att våra medlemmar ska få en rättvis del av de värden de skapar i samhället.
Marknadsnyheter
Bönor från egen kaffeskog, sump till jord – Viking Lines nya kaffe gör gott på många olika sätt


Viking Lines resenärer dricker varje år 8,5 miljoner koppar kaffe. Nu satsar rederiet på ett helt nytt kaffe som ger minskade klimatutsläpp och bättre levnadsvillkor för odlarna. Kaffet från Slow Forest odlas på rederiets egen odling i Laos utan kemiska gödningsmedel, handplockas och rostas därefter i Danmark.
Allt kaffe som serveras på Viking Lines fartyg är nu hållbart producerat Slow Forest-kaffe, odlat på rederiets 75 hektar stora odling på högplatåerna i Laos och rostat i Danmark. Kaffeplantorna odlas bland träd på återbeskogad mark, i stället för på traditionellt skövlade plantager. Viking Lines odling ligger i en kolsänka där målsättningen är att plantera 30 000 träd, vilket innebär nästan 400 träd per hektar. Kaffeskogen förbättrar också den lokala biologiska mångfalden i området.
Odlingen, bearbetningen och rostningen av kaffet hanteras av Slow Forest Coffee. För företaget är det viktigt att produktionskedjan är rättvis och transparent. Utöver miljöfördelarna erbjuder Slow Forest bättre lönevillkor och sjukersättning för byns odlare.
”Den traditionella kaffetillverkningens koldioxidavtryck är stort och merparten av intäkterna går till Europa i stället för produktionsländerna. Vi ville göra annorlunda. Våra kunder vill göra hållbara val, och nu kan de njuta av sitt kaffe med bättre samvete än någonsin tidigare,” berättar Viking Lines restaurangchef Janne Lindholm.
Bönorna till Slow Forest-kaffet får sakta mogna i skuggan av träden, utan kemiska gödningsmedel. De plockas också för hand, vilket avsevärt förbättrar kaffets kvalitet och smak. Viking Lines nya kaffe består till 100 procent av Arabica-bönor, med en balanserad syrlighet samt smak av nötter och choklad. Rostningsprofilen har skapats av den världsberömda danska rostningsmästaren Michael de Renouard.
”Vi valde en mörkrost till fartygets kaffe, vilket passar både finländarnas och svenskarnas nuvarande smakpreferenser gällande rostning. Finländarnas smak gällande kaffe har under de senaste åren utvecklats mot en mörkare rostning. Innan vi gjorde vårt slutgiltiga val testades det nya kaffet i Viking Cinderellas bufférestaurang och personalmässen – och båda testgrupperna gav toppbetyg. Då 8,5 miljoner koppar kaffe bryggs varje år kan inget lämnas åt slumpen!” säger Janne Lindholm.
Viking Lines hållbarhetsmål stannar inte vid produktionskedjan. Kaffesump från fartygen återvinns nämligen som råmaterial för trädgårdsjord. Detta minskar avsevärt användningen av jungfrulig torv vid tillverkningen av mylla.
”Vi har som mål att allt som tagits ombord på fartygen som är möjligt att återvinna ska återanvändas eller återvinnas. Det gäller inte bara kaffet utan även matavfall och till exempel textilier som tas ur bruk. Ett bra exempel på vårt livscykeltänkande är att frityrolja från fartygets restauranger blir till biobränsle för den finska sjöfartsindustrin,” säger Viking Lines hållbarhetschef Dani Lindberg.
Slow Forest Coffee – 5 fakta:
- Slow Forest Coffee är ett kaffeföretag som verkar i Laos, Vietnam och Indonesien i samarbete med över 500 lokala kaffeodlare.
- Företaget grundades år 2019 av Pinja Puustjärvi, driven av en vilja att skydda skogarna i Laos och stötta lokala odlare. Puustjärvi bodde som barn i Laos på grund av sin fars arbete.
- Kaffet odlas i restaurerade kaffeskogar, som binder stora mängder kol och ökar den biologiska mångfalden.
- Det är viktigt för företaget att produktionskedjan är ansvarsfull och transparent, samt att verksamheten gynnar både miljön och de lokala samhällena.
- Slow Forest Coffee betalar odlarna bättre ersättning än genomsnittet i Laos och erbjuder förmåner som underlättar deras liv: förskottsbetalningar, utbildning och möjligheten att låna pengar från en krisfond.
Mera infomation om Slow Forest Coffee här
Tilläggsinformation:
Janne Lindholm, restaurangchef
janne.lindholm@vikingline.com, tel. +358 400 744 806
Dani Lindberg, hållbarhetschef
dani.lindberg@vikingline.com, tel. +358 18 27 000
Johanna Boijer-Svahnström, informationsdirektör
johanna.boijer@vikingline.com, tel. +358 18 270 00
Christa Grönlund, informationschef
christa.gronlund@vikingline.com, tel. +358 9 123 51
-
Analys från DailyFX10 år ago
EUR/USD Flirts with Monthly Close Under 30 Year Trendline
-
Marknadsnyheter2 år ago
Upptäck de bästa verktygen för att analysera Bitcoin!
-
Marknadsnyheter5 år ago
BrainCool AB (publ): erhåller bidrag (grant) om 0,9 MSEK från Vinnova för bolagets projekt inom behandling av covid-19 patienter med hög feber
-
Analys från DailyFX12 år ago
Japanese Yen Breakout or Fakeout? ZAR/JPY May Provide the Answer
-
Marknadsnyheter2 år ago
Därför föredrar svenska spelare att spela via mobiltelefonen
-
Analys från DailyFX12 år ago
Price & Time: Key Levels to Watch in the Aftermath of NFP
-
Analys från DailyFX8 år ago
Gold Prices Falter at Resistance: Is the Bullish Run Finished?
-
Nyheter7 år ago
Teknisk analys med Martin Hallström och Nils Brobacke