Marknadsnyheter
Bokslutskommuniké januari – december 2020 Adverty AB (publ)
ADVERTY ÄR FÖRSTÄRKT OCH NU REDO FÖR ÖKAD INTÄKTSGENERERING
Sammandrag | Fjärde kvartalet | Helår | |||
2020-10-01 | 2019-10-01 | 2020-01-01 | 2019-01-01 | ||
(KSEK om inget annat anges) | 2020-12-31 | 2019-12-31 | 2020-12-31 | 2019-12-31 | |
Summa intäkter | 247 | 384 | 1 789 | 2 030 | |
Rörelseresultat före avskrivningar (EBITDA) | -4 480 | -4 220 | -14 890 | -10 917 | |
Rörelseresultat efter avskrivningar (EBIT) | -4 528 | -4 259 | -15 074 | -11 069 | |
Resultat före skatt | -4 532 | -5 373 | -15 093 | -12 198 | |
Periodens resultat | -4 532 | -5 373 | -15 093 | -12 198 | |
Periodens kassaflöde | 13 073 | -4 019 | 16 925 | -5 504 | |
Resultat per aktie, kr * | -0,22 | -0,44 | -0,74 | -1,01 | |
Resultat per aktie, kr ** | -0,22 | -0,26 | -0,74 | -0,60 | |
Eget kapital per aktie, kr * | 1,49 | -0,12 | 1,49 | -0,12 | |
Eget kapital per aktie, kr ** | 1,49 | -0,07 | 1,49 | -0,07 | |
Antal aktier | 20 376 285 | 12 126 285 | 20 376 285 | 12 126 285 | |
* Beräknat på det faktiskta antal aktier som fanns vid respektive periodslut. | |||||
** Beräknat på det antal aktier som fanns vid denna rapports periodslut. |
Väsentliga händelser under kvartalet
Väsentliga händelser efter periodens slut
-
Adverty går in i nästa fas av sin tillväxtresa och globala expansion – grundaren Niklas Bakos riktar fokus på produktstrategi, Tobias Knutsson befordras till VD och Thorbjörn Warin anställs som affärsutvecklingschef.
- Adverty och Verizon Media tillkännager ny affär som ger ett stort antal varumärken och målgrupper tillgång till Advertys innovativa annonsformat inom spel.
- Adverty fortsätter sin snabba expansion med utnämning av Anders Rössel som finanschef.
- Adverty erhåller ett andra patent i USA för sin viewability-teknik för in-game-annonser.
VD har ordet
Vi tittar tillbaka på 2020 som ett utmanande år med en pandemi som satte stopp för en hel reklambransch, men även triggade mediebranschen att tänka nytt och på allvar börja se den verkliga potentialen i den snabbast växande mediekanalen – gaming.
Vi avslutar året med att påtagligt återhämta oss från en turbulent tid med Covid-19. Vi är bara i den absoluta början av den tillväxtpotential som finns för in-game-annonsering och våra två format In-Play och In-Menu, men under 2021 är vi övertygade om att vi kommer att se tydliga tecken på tillväxt även intäktsmässigt.
Skalbarheten i Adverty ligger i programmatisk annonsering, där vi på senare tid sett en kraftig ökning av varumärken som köper In-Play-formatet. Från tidigare kvartal med en räckvidd på dryga hundra varumärken når vi under det fjärde kvartalet ut till över 7,500 varumärken globalt till den del av vår spelportfölj som är aktiverad för den öppna programmatiska kanalen. Förvisso sker många av dessa köp fortfarande i små volymer, men med tanke på hur gaming som ny mediekanal sakta etableras inom medievärlden, kommer kunskapen om in-game-annonsering och därmed köpviljan hos medieköpare att öka lavinartat de kommande åren. Detta i kombination med att vår egen spelportfölj för kanalen växer, sätter oss i ett mycket gynnsamt läge.
Kampanjen för Call of Duty Black Ops Cold War aktiverades i Advertys nätverk under november och december genom spelet Critical Ops i Sverige och fick stor uppmärksamhet internt hos både Activision Blizzard Media och deras mediebyrå OMD. Det är kampanjer som denna, vilka utförs i kontextuell och visuell perfektion, som slutligen kommer att ta in-game-annonsering till nya nivåer globalt, gällande medieplacering, budget och geografi.
För att kunna visa på ökade intäkter under 2021, ligger det i vårt främsta intresse att aggressivt öka antalet spel som använder vår teknik och räckvidden de ger. Därmed har vi i samband med att säljteamet på demand-sidan expanderat, även satsat på att bygga upp ett starkt affärsutvecklingsteam på supply-sidan, för att kunna nå både större och internationella förläggare samt mindre studios mer lokalt. Utöver vår egen direkta införsäljning till spelutvecklare, ser vi även samarbetet med Unity för Unity Asset Store som extra intressant i den möjlighet att växa spelportföljen organiskt via världens största utvecklingsverktyg för speltillverkare.
Covid-19 slog hårt på vår planerade utrullning av In-Play-formatet under början av året, men istället för att invänta marknadens återhämtande, prioriterade vi intern teknikutveckling och nya marknadsstrategier. De första resultaten ser vi i nya starka samarbetsavtal men också, och framförallt, genom framtagandet av det nya kompletterande annonsformatet In-Menu. In-Menu möjliggör för performance-baserad varumärkesannonsering att ta sig in i vår sömlösa produktportfölj på ett unikt och spännande sätt. Att kunna erbjuda annonsörer både varumärkesexponering inuti spelmiljöer och varumärkesinteraktion mellan spelsessioner ser vi som den mest ultimata in-game-lösningen på marknaden – en teknik som vi är ensamma om att äga bland våra konkurrenter idag.
I vår produktstrategi vill vi fortsätta att ligga i framkant med den tekniska utvecklingen av in-game-annonsering samt att kunna skydda tekniken mot utomstående. Under kvartalet och efter perioden har vi belönats dubbelt upp av det amerikanska patentverket, där två patent inom viewability har beviljats. Patenten skyddar grundstommen i Advertys tekniska ramverk för hur annonsytor definieras och klassas som sedda, samt det tekniska tillvägagångssätt för hur viewability räknas ut. I det fall kommande branschstandarder för viewability liknar våra egna metoder, har våra patent möjlighet att i framtiden inbringa licensintäkter.
Under året har vi inte bara satsat på att utveckla vår tekniska plattform till att fortsätta vara branschledande, samt att agilt valt vägar för att hitta den optimala produktstrategin. Vi har dessutom satsat på att bygga upp en stark organisation med duktiga och branscherfarna personer. Vi har under året etablerat nya team utomlands inom både försäljning och affärsutveckling och har efter årets slut även hunnit tillsätta en CFO, en Chief Supply Officer och ytterligare två affärsutvecklare samt expanderat teknikteamet i Lviv med ytterligare kompetens. Samtliga nyanställda är inom branschen välrenommerade personer och högt kompetenta inom sina respektive områden. Efter perioden har bolagets grundare, Niklas Bakos, övergått till att fokusera på produktstrategi och utveckling medan jag, med mångårig erfarenhet av ledarskap och strategisk försäljning, tagit över VD-rollen. Omgrupperingen med nya team säkrar kontinuiteten i verksamheten samtidigt som bolaget lägger grunden för fortsatt expansion och tillväxt i en mycket spännande tid av förändringar och nytänkande inom mediebranschen.
Vi vill fortsätta att vara en attraktiv arbetsgivare och är ett modernt bolag som tror på frihet under ansvar. Vi följer det nya konceptet – Work From Anywhere, (WFA) – vilket tillåter alla anställda att arbeta där de bäst tänker och skapar. Anställda får möjlighet att välja om de föredrar att arbeta mestadels hemifrån eller på kontoret, eller kombinera dessa två. Men det ska också vara möjligt att arbeta från någon helt annan plats, i en annan stad eller i ett annat land, så länge detta finns i rätt tidszoner.
Vi har tagit många stora steg under 2020 som resulterat i en branschledande, patenterad plattform med två produkter redo för global tillväxt. Vi har även etablerat en stabil programmatisk infrastruktur för in-game-annonsering tillsammans med ledande branschaktörer, där PubMatic och Smaato redan genererar tidiga intäkter och visar på stor potential. Våra nya integreringar och samarbeten med InMobi och Verizon Media ser väldigt lovande ut och förväntas inbringa ytterligare intäkter till vår programmatiska affär. Tidigare utannonserade samarbeten med SuperAwesome och MADFINGER Games förväntas ge resultat kommande kvartal.
Vi står inför ett oerhört spännande 2021, med påfylld kassa och ett i övrigt riktigt bra utgångsläge på marknaden. Mycket av det arbete som vi bedrivit under 2020 ger nu förutsättningar för att under 2021 få igång intäktssidan på allvar. Vi är redan inkluderade i en lång rad sammanhang som vi räknar med kommer att börja synas intäktsmässigt i takt med de ansträngningar vi nu lägger på att ytterligare skala upp vår spelkatalog. Vi har även med vårt nya In-Menu format helt andra möjligheter att redan kortsiktigt ta del av existerande programmatisk handel. 2021 kommer att handla om intäkter och att kapitalisera på det fina utgångsläge vi har byggt upp.
Tobias Knutsson
VD
Adverty AB (publ)
Adverty i korthet
Det svenska adtech-bolaget Adverty har lanserat världens första programmatiska plattform för automatiserade, sömlösa annonser i spel.
Plattformen baseras på patentsökt teknik vilken bland annat bygger på studier kring ögat, dess synfält och uppfattningsförmåga. Annonsplattformen finns tillgänglig på några av världens största handelsplatser för automatiserad handel av digitala annonser och Adverty lanserades på den kommersiella marknaden i slutet av förra året.
Verksamheten bedrivs från eget kontor i Stockholm och teknisk utveckling sker även från Ukraina. Försäljning och affärsutveckling sker även i England, Spanien och USA.
Denna rapport avser bolagets verksamhet under perioden 1 januari till och med den 31 december 2020.
Försäljning och resultat
Nettoomsättningen uppgick till KSEK 689 (187) under helåret, jämte KSEK 192 (11) under fjärde kvartalet. Det redovisade resultatet för helåret uppgick till KSEK -15 093 (-12 198), jämte KSEK -4 532 (-5 373) under fjärde kvartalet, vilket i all väsentlighet är i linje med budget och plan.
Resultatet per aktie under helåret uppgick till SEK -0,74 (-1,01), jämte SEK
-0,22 (-0,44) under fjärde kvartalet, med jämförbart antal aktier.
Investeringar
Advertys investeringar under helåret uppgick till KSEK 5 895 (5 255), jämte KSEK 1 308 (1 335) under fjärde kvartalet. Investeringarna avser till största del immateriella anläggningstillgångar i form av aktiverade utvecklingsutgifter.
Avskrivningar
Resultatet för helåret har belastats med KSEK 184 (152) i avskrivningar, jämte KSEK 48 (39) under fjärde kvartalet. Posterna avser primärt avskrivningar på immateriella anläggningstillgångar.
Likviditet och finansiering
Bolaget hade vid periodens utgång KSEK 17 458 (533) i likvida medel. Per rapportdatumet hade bolaget räntebärande skulder om KSEK 163 (8 270).
Eget kapital, aktiekapital och antal aktier
Per den 31 december 2020 uppgick Advertys egna kapital till KSEK 30 260 (-1 503). Aktiekapitalet är fördelat på 20 376 285 aktier med ett kvotvärde om SEK 0,047. Samtliga aktier utgörs av samma serie och äger samma rätt till röst och vinst i bolaget.
Aktien
Advertys aktier handlas på NGM SME under symbolen ADVT och innehar ISIN-kod SE0011724889.
Anställda
Per den 31 december 2020 hade Adverty totalt 18 medarbetare, varav 8 anställda och 10 heltidskonsulter vilka är baserade i Stockholm, London, Lviv, Madrid och New York. Av de 18 medarbetarna så är 2 kvinnor och är 16 män. Det är Advertys målsättning att öka antalet kvinnliga anställda.
Transaktioner med närstående
Inga transaktioner med närstående har förekommit under rapportperioden.
Redovisningsprinciper
Denna delårsrapport är upprättad i enlighet med BFNAR 2012:1 Årsredovisning och koncernredovisning, K3. Bolagets tillgångar och skulder upptas till anskaffningsvärdet respektive nominellt värde om ej annat framgår.
Granskning
Denna rapport har ej varit föremål för granskning av bolagets revisor.
Mentor
Corpura Fondkommission AB är bolagets mentor och nås på 072-252 34 51.
Kommande rapporttillfällen
Adverty lämnar återkommande ekonomisk information enligt följande plan:
22 april 2021 Årsredovisning publiceras på bolagets hemsida
18 maj 2021 Delårsrapport januari – mars 2021
10 juni 2021 Ordinarie årsstämma hålls i Stockholm
18 augusti 2021 Delårsrapport januari – juni 2021
18 november 2021 Delårsrapport januari – september 2021
22 januari 2022 Bokslutskommuniké januari – december 2021
Adverty AB (publ), den 19 februari 2021
Styrelsen
För ytterligare information vänligen kontakta:
Anders Rössel, Finanschef
Telefon: 070-867 00 20
E-post: ar@adverty.com
Tobias Knutsson, VD
Telefon: 070-686 06 66
E-post: tk@adverty.com
Offentliggörande
Denna information är sådan information som Adverty AB (publ) är skyldigt att offentliggöra enligt EU:s marknadsmissbruksförordning. Informationen lämnades, genom ovanstående kontaktpersons försorg, för offentliggörande den 19 februari 2021.
Om Adverty
Adverty sammanför varumärken och människor genom sin revolutionerande displayannonseringsteknik byggd för spel. Plattformen låter kreatörer och utvecklare monetärisera den fullständiga spelupplevelsen med icke-påträngande, lättintegrerade, sömlösa annonser. Adverty är grundat 2016 med kontor i Stockholm, London, New York och Lviv. Mer information på www.adverty.com.
Marknadsnyheter
Regeringen föreslår lättnader i byggkraven för studentbostäder
Regeringen har beslutat om en lagrådsremiss med förslag till lättnader i byggkraven för studentbostäder. Syftet är att öka möjligheterna till flexibilitet vid byggandet.
– På många studieorter är det svårt för studenter att hitta boende. Därför behöver byggregelverket förenklas. Syftet är att möjliggöra för fler studentbostäder genom sänkta byggkostnader och ökad flexibilitet, säger infrastruktur- och bostadsminister Andreas Carlson.
Förslaget innebär att det blir möjligt att göra undantag från kraven på tillgänglighet och användbarhet i en byggnad som innehåller studentbostäder. Undantagen ska kunna tillämpas vid både nyproduktion och vid ändring av en byggnad.
Det ska vara möjligt att göra undantag för högst 80 procent av studentbostäderna i ett byggprojekt. Minst 20 procent av studentbostäderna ska fortfarande uppfylla gällande krav på tillgänglighet och användbarhet för personer med nedsatt rörelse- eller orienteringsförmåga.
Lagändringen ger större flexibilitet vid byggande av studentbostäder och skapar fler tänkbara sätt att utforma planlösningar. Till exempel kan bostadsytan minskas och fler bostäder rymmas inom en given yta.
De föreslagna undantagen ska inte hindra personer med funktionsnedsättning att vara delaktiga i sociala sammanhang. En studentbostad som omfattas av undantagen ska kunna besökas av en person med nedsatt rörelse- eller orienteringsförmåga.
Regeringen breddar också definitionen av studentbostäder till att inkludera all vuxenutbildning för att göra det möjligt för fler kommuner att erbjuda studentbostäder.
Förslagen föreslås träda i kraft den 1 juli 2025.
Lagrådsremissen: Lättnader i byggkraven för studentbostäder – Regeringen.se
Presskontakt
Ebba Gustavsson
Pressekreterare hos infrastruktur- och bostadsminister Andreas Carlson
Telefon (växel) 08-405 10 00
Mobil 076-12 70 488
ebba.gustavsson@regeringskansliet.se
Marknadsnyheter
“Vi behöver tillsammans enas om vettiga avtal, som sätter standard för branschen”


Sveriges Radios Kulturnytt gör just nu en mycket välkommen granskning av villkoren i musikbranschen. Igår lyftes artisten Siw Malmkvists situation med ett avtal som inte förnyats på över 60 år. Hennes situation är tyvärr långt ifrån unik. Musikerförbundet har länge uppmärksammat att majorbolagen fortsätter att betala extremt låga royaltynivåer till artister vars kontrakt skrevs på 1960-talet – en tid då digital streaming inte existerade.
– Jag kan intyga att artisterna som talar ut i P1 är långt ifrån ensamma om sin situation och vi uppmanar deras artistkollegor att gå ut med sitt tydliga stöd till de som vågar bryta tystnaden om oskäliga ersättningar, säger Musikerförbundets ordförande Karin Inde.
Musiker och artister skapar det värde som skivbolagen tjänar pengar på, men ändå ser vi gång på gång hur bolagen behåller stora delar av intäkterna. Att en av Sveriges mest folkkära artister, med en karriär som sträcker sig över decennier, fortfarande har en oskälig royalty är ett tydligt bevis på branschens obalans.
– Tystnadskulturen kring prissättning är enbart bra för bolagen. Både artister och musiker skulle verkligen tjäna på att dela med sig till varandra om hur betalningar och dealar verkligen ser ut. Förstås i trygga, egna rum. Det är bara bolagen som tjänar på att vi inte pratar med varandra om pengar, säger Karin Inde.
Stort tack till de modiga artister som ser till att lyfta problematiken! För att vi ska få till en i grunden mer rättvis musikbransch behöver de stora parterna i sammanhanget – skivbolagen, musikerna och artisterna – göra som de flesta andra svenska branscher lyckas med:
– Vi behöver tillsammans enas om vettiga och balanserade avtal, som sätter standard för branschen. Musikerförbundet är redo att göra vår del i arbetet för bättre villkor i musikbranschen, frågan är om skivbolagen är redo, säger Karin Inde.
Karin Inde
Förbundsordförande
karin.inde@musikerforbundet.se
+46 (0)704447228
Musikerförbundet är fackförbundet för professionella musiker och artister. Vi arbetar för förbättrade upphovsrättsliga och arbetsrättsliga villkor och för att våra medlemmar ska få en rättvis del av de värden de skapar i samhället.
Marknadsnyheter
Bönor från egen kaffeskog, sump till jord – Viking Lines nya kaffe gör gott på många olika sätt


Viking Lines resenärer dricker varje år 8,5 miljoner koppar kaffe. Nu satsar rederiet på ett helt nytt kaffe som ger minskade klimatutsläpp och bättre levnadsvillkor för odlarna. Kaffet från Slow Forest odlas på rederiets egen odling i Laos utan kemiska gödningsmedel, handplockas och rostas därefter i Danmark.
Allt kaffe som serveras på Viking Lines fartyg är nu hållbart producerat Slow Forest-kaffe, odlat på rederiets 75 hektar stora odling på högplatåerna i Laos och rostat i Danmark. Kaffeplantorna odlas bland träd på återbeskogad mark, i stället för på traditionellt skövlade plantager. Viking Lines odling ligger i en kolsänka där målsättningen är att plantera 30 000 träd, vilket innebär nästan 400 träd per hektar. Kaffeskogen förbättrar också den lokala biologiska mångfalden i området.
Odlingen, bearbetningen och rostningen av kaffet hanteras av Slow Forest Coffee. För företaget är det viktigt att produktionskedjan är rättvis och transparent. Utöver miljöfördelarna erbjuder Slow Forest bättre lönevillkor och sjukersättning för byns odlare.
”Den traditionella kaffetillverkningens koldioxidavtryck är stort och merparten av intäkterna går till Europa i stället för produktionsländerna. Vi ville göra annorlunda. Våra kunder vill göra hållbara val, och nu kan de njuta av sitt kaffe med bättre samvete än någonsin tidigare,” berättar Viking Lines restaurangchef Janne Lindholm.
Bönorna till Slow Forest-kaffet får sakta mogna i skuggan av träden, utan kemiska gödningsmedel. De plockas också för hand, vilket avsevärt förbättrar kaffets kvalitet och smak. Viking Lines nya kaffe består till 100 procent av Arabica-bönor, med en balanserad syrlighet samt smak av nötter och choklad. Rostningsprofilen har skapats av den världsberömda danska rostningsmästaren Michael de Renouard.
”Vi valde en mörkrost till fartygets kaffe, vilket passar både finländarnas och svenskarnas nuvarande smakpreferenser gällande rostning. Finländarnas smak gällande kaffe har under de senaste åren utvecklats mot en mörkare rostning. Innan vi gjorde vårt slutgiltiga val testades det nya kaffet i Viking Cinderellas bufférestaurang och personalmässen – och båda testgrupperna gav toppbetyg. Då 8,5 miljoner koppar kaffe bryggs varje år kan inget lämnas åt slumpen!” säger Janne Lindholm.
Viking Lines hållbarhetsmål stannar inte vid produktionskedjan. Kaffesump från fartygen återvinns nämligen som råmaterial för trädgårdsjord. Detta minskar avsevärt användningen av jungfrulig torv vid tillverkningen av mylla.
”Vi har som mål att allt som tagits ombord på fartygen som är möjligt att återvinna ska återanvändas eller återvinnas. Det gäller inte bara kaffet utan även matavfall och till exempel textilier som tas ur bruk. Ett bra exempel på vårt livscykeltänkande är att frityrolja från fartygets restauranger blir till biobränsle för den finska sjöfartsindustrin,” säger Viking Lines hållbarhetschef Dani Lindberg.
Slow Forest Coffee – 5 fakta:
- Slow Forest Coffee är ett kaffeföretag som verkar i Laos, Vietnam och Indonesien i samarbete med över 500 lokala kaffeodlare.
- Företaget grundades år 2019 av Pinja Puustjärvi, driven av en vilja att skydda skogarna i Laos och stötta lokala odlare. Puustjärvi bodde som barn i Laos på grund av sin fars arbete.
- Kaffet odlas i restaurerade kaffeskogar, som binder stora mängder kol och ökar den biologiska mångfalden.
- Det är viktigt för företaget att produktionskedjan är ansvarsfull och transparent, samt att verksamheten gynnar både miljön och de lokala samhällena.
- Slow Forest Coffee betalar odlarna bättre ersättning än genomsnittet i Laos och erbjuder förmåner som underlättar deras liv: förskottsbetalningar, utbildning och möjligheten att låna pengar från en krisfond.
Mera infomation om Slow Forest Coffee här
Tilläggsinformation:
Janne Lindholm, restaurangchef
janne.lindholm@vikingline.com, tel. +358 400 744 806
Dani Lindberg, hållbarhetschef
dani.lindberg@vikingline.com, tel. +358 18 27 000
Johanna Boijer-Svahnström, informationsdirektör
johanna.boijer@vikingline.com, tel. +358 18 270 00
Christa Grönlund, informationschef
christa.gronlund@vikingline.com, tel. +358 9 123 51
-
Analys från DailyFX10 år ago
EUR/USD Flirts with Monthly Close Under 30 Year Trendline
-
Marknadsnyheter5 år ago
BrainCool AB (publ): erhåller bidrag (grant) om 0,9 MSEK från Vinnova för bolagets projekt inom behandling av covid-19 patienter med hög feber
-
Marknadsnyheter2 år ago
Upptäck de bästa verktygen för att analysera Bitcoin!
-
Analys från DailyFX12 år ago
Japanese Yen Breakout or Fakeout? ZAR/JPY May Provide the Answer
-
Marknadsnyheter2 år ago
Därför föredrar svenska spelare att spela via mobiltelefonen
-
Analys från DailyFX12 år ago
Price & Time: Key Levels to Watch in the Aftermath of NFP
-
Analys från DailyFX8 år ago
Gold Prices Falter at Resistance: Is the Bullish Run Finished?
-
Nyheter7 år ago
Teknisk analys med Martin Hallström och Nils Brobacke