Connect with us

Marknadsnyheter

Bokslutsrapport 2022

Published

on

1 JANUARI – 31 DECEMBER 2022
(Jämfört med samma period föregående år)

  • Nettoomsättningen ökade med 28,2 procent till 156 173 (121 867) MSEK
  • Försäljningstillväxten, inklusive organisk försäljningstillväxt och förvärv, uppgick till 17,7 procent, varav volym 1,7 procent, pris/mix 14,0 procent och förvärv 2,0 procent.
  • Förvärv av Legacy Converting Inc, Knix Wear Inc och Modibodi
  • Betydande prishöjningar om i genomsnitt 13,3 procent har genomförts för att motverka de betydligt högre kostnaderna för råvaror, energi och distribution
  • Nedskrivning av tillgångar i Ryssland om cirka 1,7 miljarder SEK. Ett arbete pågår för att lämna den ryska marknaden.
  • Rörelseresultatet före avskrivningar på förvärvsrelaterade immateriella tillgångar (EBITA) uppgick till 10 887
    (14 051) MSEK
  • Justerad EBITA uppgick till 13 058 (13 680) MSEK och justerad EBITA marginal uppgick till 8,4 (11,2) procent. Fjärde kvartalet 2022 ökade justerad EBITA med 33 procent jämfört med samma period föregående år och uppgick till 4 084 (3 077) MSEK och justerad EBITA marginal ökade till 9,3 (9,0) procent.
  • Avkastning på sysselsatt kapital uppgick till 8,1 (12,3) procent. Justerad avkastning på sysselsatt kapital uppgick till 9,7 (12,0) procent.
  • Periodens resultat uppgick till 6 064 (9 810) MSEK
  • Resultat per aktie uppgick till 7,93 (12,27) SEK och justerat resultat per aktie uppgick till 12,28 (12,50) SEK
  • Rörelsens kassaflöde uppgick till 5 380 (6 894) MSEK
  • Styrelsen föreslår en höjning av utdelningen med 4 procent till 7,25 (7,00) SEK per aktie

KONCERNCHEFENS KOMMENTAR

Rekordtillväxt, betydande prishöjningar och förvärv

”Under 2022 uppnådde Essity en rekordtillväxt och den högsta nettoomsättningen någonsin.
Vi kan konstatera att vi, trots den betydande kostnadsinflationen, uppnått ett rörelseresultat som före av- och nedskrivningar var i nivå med 2021. Vi har genomfört betydande prishöjningar samtidigt som volymerna var högre under året.”

Stark försäljningstillväxt med betydande prishöjningar

Essitys nettoomsättning 2022 uppgick till cirka 156 miljarder SEK. Försäljningstillväxten, inklusive organisk försäljningstillväxt och förvärv, var stark och uppgick till 17,7 procent och den genomsnittliga prishöjningen var 13,3 procent. Försäljningstillväxten var stark inom samtliga tre affärsområden; Health & Medical, Consumer Goods och Professional Hygiene, som alla är ledande på en växande global hygien- och hälsomarknad. Trots betydande prishöjningar var volymerna högre för året. Arbetet med effektivitetsförbättringar har bedrivits i hög takt. Justerad EBITA uppgick till 13 058 MSEK och justerad EBITA marginal uppgick till 8,4 procent.

Justerad avkastning på sysselsatt kapital uppgick till 9,7 procent. Resultat per aktie uppgick till 7,93 SEK. För verksamhetsåret 2022 föreslår styrelsen en höjning av utdelningen med 4 procent till 7,25 SEK per aktie.

Året har präglats av kriget i Ukraina och det mänskliga lidande det ger upphov till. Essity har bidragit med donationer till UNHCR och andra internationella och lokala organisationer. Arbete pågår för att lämna den ryska marknaden och en nedskrivning har gjorts av bolagets tillgångar i Ryssland om cirka 1,7 miljarder SEK.

Fjärde kvartalet 2022 – Högre resultat och justerad EBITA marginal

I fjärde kvartalet ökade nettoomsättningen kraftigt och uppgick till cirka 44 miljarder SEK. Vi genomförde ytterligare prishöjningar som i genomsnitt uppgick till 18,4 procent, en ökning med 6 procent jämfört med tredje kvartalet 2022. Som resultat av vårt framgångsrika arbete med prishöjningar ökade justerad EBITA med 33 procent och den justerade EBITA marginalen ökade med 0,3 procentenheter till 9,3 procent. Jämfört med tredje kvartalet 2022 ökade den justerade EBITA marginalen med 1,8 procentenheter. Justerad avkastning på sysselsatt kapital ökade till 11,4 procent.

Förvärv inom snabbväxande segment

I enlighet med strategin att växa inom segment med stark framtida tillväxt har tre bolag förvärvats. Förvärvet av det amerikanska bolaget Legacy Converting Inc breddar Essitys erbjudande inom Professional Hygiene genom en starkare position inom rengörings- och avtorkningsprodukter på den nordamerikanska marknaden. Inom Intimate Hygiene förvärvades två ledande bolag; Knix Wear Inc och Modibodi. Essity är nu global marknadsledare1) inom absorberande underkläder som är det snabbast växande segmentet inom Intimate Hygiene.

1) Estimat baserat på marknadsdata sammanställd av Essity

Ett vinnande erbjudande

Vi har fortsatt investera i innovation och marknadsföring för att öka andelen premiumerbjudanden, hållbara lösningar och digitala erbjudanden. Under 2022 ökade Essitys e-handelsförsäljning med 20 procent till 23 miljarder SEK, vilket motsvarar 15 procent av nettoomsättningen. Vi har genom investeringar och förvärv också ökat bolagets direct-to-consumer försäljning.

Konkreta framsteg inom hållbarhet

Att leda inom hållbarhetsområdet är en strategisk prioritering för Essity för att öka försäljning, lönsamhet och minska riskerna i bolaget samtidigt som vi bidrar till en bättre värld. Vi har exempelvis lanserat toalettpapper med vetestrå under varumärket Zewa och Libero Touch klimatsmarta barnblöja. Bolagets koldioxidutsläpp enligt Sciene Based Targets Scope 1 och 2 har minskat med 18 procent jämfört med 2016. Essity har även fått flera utmärkelser för bolagets hållbarhetsarbete, exempelvis utsetts till ett av världens mest hållbara bolag av Corporate Knights, inkluderats i S&P Global’s Sustainability Yearbook 2022 som ett av de 150 mest hållbara bolagen och CDP har uppmärksammat Essity för ledarskap inom hållbarhet och vi tar plats på deras ”A-lista” för arbetet mot avskogning. Vi har utnämnts till ”Diversity Leader” för andra året i rad av Financial Times i deras årliga genomgång av mångfaldsarbetet i europeiska bolag.

Prioriteringar 2023

För att nå koncernens långsiktiga mål avseende tillväxt och avkastning till år 2025 är Essitys prioriteringar innovation, starka varumärken, effektivisering och hållbarhet. Arbetet med prishöjningar fortsätter för att kompensera kostnadsinflationen. Tillväxt i de snabbast växande säljkanalerna och regionerna samt i segment med högst avkastning prioriteras för att skapa långsiktigt ökat värde för kunder, konsumenter, medarbetare och aktieägare.

Magnus Groth
Vd och koncernchef
 

KOMMANDE RAPPORTER

Essitys årsredovisning för 2022 avses att publiceras under vecka 9, 2023. Under 2023 publiceras delårsrapporter 27 april,
20 juli och 26 oktober.

ÅRSSTÄMMA

Årsstämma i Essity kommer att hållas den 29 mars 2023 i Stockholm.

INBJUDAN TILL PRESENTATION BOKSLUTSRAPPORT 2022
I samband med publiceringen hålls en telefon- och webbpresentation kl. 09:00 där vd och koncernchef Magnus Groth presenterar och svarar på frågor.

Presentation:
Datum: torsdag den 26 januari 2023
Tid: kl. 09:00

Länk till webbpresentation: https://essity.videosync.fi/2023-01-26

Telefon: UK: +44 (0) 33 055 102 00, USA: +1 212 999 66 59, SWE: 08 505 204 24. Ring in i god tid innan presentationen börjar. Uppge ”Essity”.
Presentationen av bokslutsrapporten kommer även att finnas tillgänglig på
LinkedIn och Twitter.

Stockholm 26 januari 2023
Essity Aktiebolag (publ) 

Magnus Groth
Vd och koncernchef

För ytterligare information, kontakta:
Fredrik Rystedt, CFO och vice vd, +46 (0) 8 788 51 31
Johan Karlsson, chef Investerarrelationer, koncernfunktion Finance, +46 (0) 70 511 15 81
Joséphine Edwall Björklund, chef koncernfunktion Kommunikation, +46 (0) 8 788 52 34
Per Lorentz, presschef, koncernfunktion Kommunikation, +46 (0) 73 313 30 55

Notera

Rapporten har inte varit föremål för revisorernas granskning.

Denna information är sådan som Essity Aktiebolag (publ) är skyldig att offentliggöra enligt EU:s marknadsmissbruksförordning. Denna rapport har upprättats i både en svensk och en engelsk version. Vid variationer mellan de två ska den svenska versionen gälla. Informationen lämnades, genom Karl Stoltzs, Media Relations Director, försorg, för offentliggörande den 26 januari 2023 klockan 07:00 CET. 

Taggar:

Continue Reading

Marknadsnyheter

BioArctic och Eisai ingår forskningsutvärderingsavtal avseende BAN2802

Published

on

By

Stockholm, Sverige den 20 april 2024 – BioArctic AB (publ) (Nasdaq Stockholm: BIOA B) meddelade idag att BioArctic AB och Eisai Co., Ltd., ingått ett samarbetsavtal avseende BAN2802, en potentiell ny behandling som kombinerar BioArctics egenutvecklade BrainTransporter™-teknologi med en läkemedelskandidat mot Alzheimers sjukdom. Vid slutet av samarbetet kommer Eisai att utvärdera den data som genererats och besluta om de vill utnyttja en option att licensiera BAN2802 för behandling av Alzheimers sjukdom.

BioArctic och Eisai har sedan 2005 ett långvarigt samarbete gällande utveckling och kommersialisering av läkemedel för behandling av Alzheimers sjukdom. Samarbetet har lett fram till Leqembi® (lecanemab) – världens första godkända[1] läkemedel som visat sig bromsa utvecklingen av tidig Alzheimers sjukdom. Det nya samarbetet bygger på företagens gemensamma kunskap inom Alzheimers sjukdom. Kostnader för forskningsutvärderingsprogrammet kommer att delas mellan bolagen och programmet kommer att utvärdera vad som skulle kunna bli nästa generations sjukdomsmodifierande behandling för Alzheimers sjukdom.

– Jag är mycket glad över att vår Brain Transporter-teknologi fortsätter att utvecklas väl och att vi nu ingått detta första avtal där denna teknik används. Teknologin har en stor potential att kunna förbättra många olika läkemedelsprojekt och hjälpa företag i deras strävan att utveckla läkemedel mot hjärnans sjukdomar, sa Gunilla Osswald, vd på BioArctic. Eisai har varit en värdefull partner till BioArctic under de senaste två decennierna, och vi är mycket glada över att förlänga och fördjupa vår relation genom detta nya forskningssamarbete med BAN2802. Tillsammans har vi tagit fram lecanemab, den första fullt godkända sjukdomsmodifierande behandlingen vid Alzheimers sjukdom i USA, Japan och Kina och vi ser fram emot att fortsätta vårt givande samarbete och leda utvecklingen av nästa generations läkemedel för att hjälpa patienter med den här förödande sjukdomen.

BioArctics egenutvecklade BrainTransporter-teknologi hjälper till att transportera biologiska läkemedel över blod-hjärnbarriären in i hjärnan. Tekniken har potential att medföra snabbare och starkare effekt av behandlingar riktade till hjärnan, samtidigt som den minskar behandlingsbördan för både patienter och samhället. BrainTransporter-teknologin är en viktig del i BioArctics hållbarhetsarbete och bolagets strävan efter att kontinuerligt förbättra klinisk och kommersiell nytta.

Detta pressmeddelande berör en läkemedelskandidat under utveckling och avser inte att förmedla några slutsatser gällande effekt och säkerhet. Det finns ingen garanti för att denna läkemedelskandidat vare sig kommer att slutföra det kliniska utvecklingsprogrammet eller erhålla godkännande av relevanta myndigheter.

Denna information är sådan information som BioArctic AB (publ) är skyldigt att offentliggöra enligt EU:s marknadsmissbruksförordning. Informationen lämnades, genom nedanstående kontaktpersons försorg, för offentliggörande den 20 april 2024, kl. 09.40 CET.

För ytterligare information, vänligen kontakta:  
Oskar Bosson, VP Communications and Investor Relations 
E-mail: oskar.bosson@bioarctic.se  
Telefon: +46 70 410 71 80 

Om samarbetet mellan BioArctic och Eisai  
BioArctic har sedan 2005 ett långsiktigt samarbete med Eisai kring utveckling och kommersialisering av läkemedel för behandling av Alzheimers sjukdom. De viktigaste avtalen är utvecklings- och kommersialiseringsavtalet avseende antikroppen lecanemab som ingicks 2007 och utvecklings- och kommersialiseringsavtalet avseende antikroppen Leqembi back-up för Alzheimers sjukdom som ingicks 2015. 2014 ingick Eisai och Biogen ett gemensamt utvecklings- och kommersialiseringsavtal som innefattar lecanemab. Eisai ansvarar för den kliniska utvecklingen, ansökan om marknadsgodkännande och kommersialisering av produkterna för Alzheimers sjukdom. BioArctic har rätt att kommersialisera lecanemab i Norden och för närvarande förbereder Eisai och BioArctic en gemensam kommersialisering i regionen. BioArctic har inga utvecklingskostnader för lecanemab inom Alzheimers sjukdom och har rätt till betalningar i samband med myndighetsgodkännanden och försäljningsmilstolpar samt royalties på den globala försäljningen.  

Om BioArctic AB  
BioArctic AB (publ) är ett svenskt forskningsbaserat biofarmabolag med fokus på innovativa läkemedel som kan fördröja eller stoppa sjukdomsförloppet av neurodegenerativa sjukdomar. Företaget ligger bakom Leqembi® (lecanemab) – världens första läkemedel som bevisat bromsar sjukdomsutvecklingen och minskar den kognitiva försämringen vid tidig Alzheimers sjukdom. Leqembi har utvecklats i samarbete med BioArctics partner Eisai, som ansvarar för kommersialisering och regulatoriska processer globalt. Utöver Leqembi har BioArctic en bred forskningsportfölj med antikroppar mot Parkinsons sjukdom och ALS samt ytterligare projekt mot Alzheimers sjukdom. I flera av projekten används bolagets egenutvecklade teknologiplattfrom BrainTransporter™ som hjälper till att förbättra transporten av antikroppar in i hjärnan. BioArctics B-aktie (BIOA B) är noterad på Nasdaq Stockholm Large Cap. För ytterligare information, besök www.bioarctic.com.

[1] Godkänt i USA, Japan och Kina.

Continue Reading

Marknadsnyheter

Nu lanseras Sevärt, Sveriges minsta kulturkanal

Published

on

By

Statens fastighetsverk, logotyp.

    

Att berätta om de natur- och kulturmiljöer som Statens fastighetsverk (SFV) förvaltar är en viktig del av myndighetsuppdraget. Den 20 april lanseras den nya strömningstjänsten Sevärt, Sveriges minsta kulturkanal, så att hela Sverige ska kunna ta del av berättelserna.

    

Det finns många sevärda platser i SFV:s förvaltning. De är spridda från norr till söder och är – i den mån de går att hålla öppna – ofta välbesökta av dem som bor inom rimliga avstånd. Nu skapas möjligheten för fler att ta del av dessa skatter.

         Våra fastigheter är allas angelägenhet och målet är att de ska engagera ännu fler genom kunskap, spännande berättelser och intagande miljöer, säger generaldirektör Max Elger.

För dem som inte har möjlighet att fysiskt besöka fastigheterna har SFV via bland annat filmer och podd försökt nå ut till fler. Nu förenas resultatet i Sevärt, en öppen playtjänst med strömmat material om SFV:s natur- och kulturmiljöer. Tittarna får följa med in i hantverkares verkstäder, se hemliga rum, uppleva historiska trädgårdar och besöka många andra sevärdheter.

Lanseringen sker den 20 april. Plattformen kommer sedan kontinuerligt att fyllas på med nytt innehåll. Tanken är att Sevärt också ska kunna innehålla material i samarbete med andra aktörer.

Under Stockholms kulturnatt passar Statens fastighetsverk även på att öppna upp ett sevärt, hemligt rum – det gamla vattentornet på Skeppsholmen. Där blir det filmvisning, liveinspelning av podden På plats i historien och popcorn.

För mer information kontakta

Maria Uggla, pressekreterare

010-478 76 00

073-332 22 14

maria.uggla@sfv.se

 

Taggar:

Continue Reading

Marknadsnyheter

Uppdatering Industribrand Linnarhult

Published

on

By

Branden på Långavallsgatan är nu under kontroll. Det brinner fortfarande på platsen och räddningsarbetet kommer att fortgå under lördagen med en minskad resurs. Vissa avstängningar kvarstår men Gråbovägen är åter öppen för trafik.

Vakthavande befäl

Anders Lundblad

Continue Reading

Trending

Copyright © 2017 Zox News Theme. Theme by MVP Themes, powered by WordPress.