Connect with us

Marknadsnyheter

BOOKING.COM AVSLÖJAR HUR SPORT PÅVERKAR RESANDET UNDER 2020

Published

on

  • UEFA EURO 2020™ går av stapeln till sommaren och nästan hälften (49 %) av världens sportentusiaster uppger att de hellre åker och ser lagen spela på plats under 2020 än åker på semester med familjen.
  • En fjärdedel (26 %) säger att de skulle lägga mindre pengar på sitt barns eller sin partners födelsedagspresent än vad de skulle lägga på en resa till ett större sportevenemang.
  • Enligt Booking.com ökar antalet sökningar efter boende i städer som kommer att agera värd för UEFA EURO 2020™, något som tyder på att fansen vill se matcherna live. 
  • Sökningar på boende i värdstäder inför UEFA EURO 2020™var 43 % högre i januari jämfört med samma period förra året. 

MALMÖ, 28 februari 2020 – 2020 bjuder på ett stort antal större sportevenemang, vilket pekar på att det kommer att bli ett fantastiskt år för sportentusiaster världen över. Utöver 12 europeiska städer som kommer att agera värd för UEFA EURO 2020™ spelas cricketmästerskapet ”ICC T20 World Cups” i Australien i år, och även Japan kommer att anordna ett stort internationellt sportevenemang. Med ett så stort utbud av sportevenemang kommer supportrar från hela världen att göra vad som än krävs för att uppleva detta på plats. 

Med en vision om att göra det lättare för alla att uppleva världen avslöjar Booking.com, officiell partner med UEFA EURO 2020™ för boende och sevärdheter, hur långt fansen är beredda att gå för att följa sina lag på plats och för att inte missa något historiskt sportögonblick. 

Världens sportentusiaster är beredda att göra allt de kan för att se lagen spela på plats

En undersökning som utfördes av Booking.com på 29 marknader bland fler än 19 000 fotbollsfans visar att nästan hälften av dem (49 %) hellre skulle åka och se lagen spela på plats under 2020 än att åka på semester med familjen*. Motsvarande siffra bland svenska idrottsfans är 44 %. 

När det handlar om prioriteter här i livet ligger planering och bokning av sportresor högt upp på listan – 43 % av sportentusiasterna världen över (29 % svenskar) sparar pengar för att åka och se sitt favoritlag eller sin favoritidrottare. Över en fjärdedel (26 %) uppger att de till och med är villiga att lägga mindre pengar på sitt barns eller sin partners födelsedagspresent än vad de skulle lägga på en resa till ett större sportevenemang. Motsvarande siffra bland svenskar är endast 14 %. 

Sportentusiaster förverkligar sina drömmar 

Det har även visat sig att nästan två tredjedelar (63 %) av idrottsfansen världen över och 55 % av svenska idrottsfansfans är väldigt måna om att åka till ett sportevenemang eftersom de inte vill riskera att missa ett historisk ögonblick. 73 % av idrottsfansen världen över och 70 % av svenska idrottsfans uppger att de vill uppleva atmosfären i sportarenan. 

Att se fotbolls-EM på plats är särskilt viktigt för ett stort antal av världens fotbollssupportrar. Nästan en tredjedel (30 %) säger att det här är något som de vill uppleva åtminstone en gång i livet. Motsvarande siffra för svenska fotbollssupportrar är 23 %.

Och det ser ut som om fansens drömmar om att uppleva viktiga sportögonblick genom att närvara vid sportevenemang håller på att bli verklighet. Booking.com uppger att sökningar efter boende med incheckning mellan den 12 juni och 12 juli i de städer där fotbolls-EM spelas 2020, ökade med 43 % under januari månad jämfört med samma period förra året.** 

Den största ökningen bland värdstäderna syntes i Bukarest, Baku och Bilbao med 150 % vardera jämfört med året innan. 

Och när det gäller att ordna resor till UEFA EURO 2020™, verkar det som om fans från Storbritannien, Ryssland och Tyskland är de mest organiserade, eftersom de toppar listan över nationaliteter som söker efter boende i de olika värdstäderna. I Sverige ökade boendesökningar i värdstäderna med 190 % jämfört med samma tid föregående år.  

Kommentar från Arjan Dijk, Senior Vice President och Chief Marketing Officer på Booking.com: ”Det går inte att förneka att sportevenemang har stort inflytande på vart man väljer att resa. 2020 är ett stort år för sport, inte minst på grund av fotbolls-EM. Fansen vill till varje pris närvara vid dessa evenemang och vi hjälper dem mer än gärna att uppleva dessa fantastiska ögonblick på plats. Att samarbeta med UEFA™ ger oss en otrolig möjlighet att hjälpa fans få den bästa upplevelsen när de reser till detta stora mästerskap.”

Missa inga minnesvärda sportögonblick 

UEFA EURO™ har under åren bjudit på många historiska sportögonblick och Booking.coms ambassadör David Villa har delat med sig av sina favoriter. Guldsko-vinnaren från UEFA EURO 2008™ har fått möjlighet att återskapa de bästa ögonblicken, allt från otroliga skott till sista minuten-mål, för att bygga upp förväntningarna inför sommarens stora händelse. 

David Villa säger”Det är ett fantastiskt år för sport och jag ser fram emot att uppleva atmosfären live på UEFA EURO 2020™, och vara med om många fler otroliga ögonblick! Med tanke på den höga kvalitén på spelet i år kan detta bli ett av de bästa internationella mästerskapen nånsin. Och för fansen är det en fantastisk möjlighet att kunna resa dit och vara en del av det.”

Booking.com har ett brett urval av ställen att bo på som uppfyller alla krav som sportentusiaster kan tänkas ha! Gå till Booking.com nu eller ladda ner appen för att boka nästa sportinspirerade resa.

###

KONTAKTUPPGIFTER: 

Kontakta Booking.coms pressavdelning i Sverige för mer information: booking@aspekta.se

MEDDELANDE TILL REDAKTÖRER

*Undersökningen beställdes av Booking.com och utfördes oberoende bland 19 392 fotbollsfans över 18 år från 29 marknader (inklusive ca 900 personer vardera från Australien, Tyskland, Frankrike, Spanien, Italien, Japan, Kina, Brasilien, Indien, USA, Storbritannien, Ryssland, Indonesien och Colombia, samt ca 400 personer vardera från Nya Zeeland, Thailand, Argentina, Belgien, Kanada, Danmark, Hongkong, Kroatien, Taiwan, Mexiko, Nederländerna, Sverige, Singapore och Israel och Sydkorea). Undersökningen genomfördes mellan 8 augusti och 2 september 2019.

**Booking.com jämförde antalet sökningar för medverkande länder i januari 2020 för vistelser under UEFA EURO 2020™ (12 juni–12 juli 2020) med antalet sökningar för samma veckor och resmål under januari 2019. 

Om Booking.com

Booking.com grundades 1996 i Amsterdam och har gått från att vara ett litet, holländskt start up-företag till ett av världens största digitala reseföretag. Booking.com är en del av Booking Holdings Inc. (NASDAQ: BKNG) och jobbar för att göra det lättare för alla att uppleva världen. Genom att investera i teknologi som hjälper till att ta bort friktionen ur resandet sammankopplar Booking.com miljontals resenärer med minnesvärda upplevelser, smidiga transportalternativ och fantastiska ställen att bo på, från hus till lägenheter och mycket mer. Booking.com gör det möjligt, genom sin ställning som världsledande marknadsplats, att sammankoppla både etablerade varumärken och entreprenörer av alla storlekar med en global publik och utveckla deras verksamhet. Booking.com finns på 43 språk och erbjuder över 28 miljoner bokningsalternativ, inklusive fler än 6,2 miljoner hus, lägenheter och andra unika ställen att bo på. Oavsett vart du vill resa eller vad du vill uppleva, gör Booking.com det möjligt och hjälper dig med kundtjänst som är tillgänglig dygnet runt.

Följ oss på Twitter och Instagramgilla oss på Facebook, och besök vårt nyhetsrum för att få de senaste nyheterna och uppdateringarna

Continue Reading

Marknadsnyheter

Regeringen föreslår lättnader i byggkraven för studentbostäder

Published

on

By

Regeringen har beslutat om en lagrådsremiss med förslag till lättnader i byggkraven för studentbostäder. Syftet är att öka möjligheterna till flexibilitet vid byggandet.

– På många studieorter är det svårt för studenter att hitta boende. Därför behöver byggregelverket förenklas. Syftet är att möjliggöra för fler studentbostäder genom sänkta byggkostnader och ökad flexibilitet, säger infrastruktur- och bostadsminister Andreas Carlson.

Förslaget innebär att det blir möjligt att göra undantag från kraven på tillgänglighet och användbarhet i en byggnad som innehåller studentbostäder. Undantagen ska kunna tillämpas vid både nyproduktion och vid ändring av en byggnad.

Det ska vara möjligt att göra undantag för högst 80 procent av studentbostäderna i ett byggprojekt. Minst 20 procent av studentbostäderna ska fortfarande uppfylla gällande krav på tillgänglighet och användbarhet för personer med nedsatt rörelse- eller orienteringsförmåga.

Lagändringen ger större flexibilitet vid byggande av studentbostäder och skapar fler tänkbara sätt att utforma planlösningar. Till exempel kan bostadsytan minskas och fler bostäder rymmas inom en given yta.  

De föreslagna undantagen ska inte hindra personer med funktionsnedsättning att vara delaktiga i sociala sammanhang. En studentbostad som omfattas av undantagen ska kunna besökas av en person med nedsatt rörelse- eller orienteringsförmåga.

Regeringen breddar också definitionen av studentbostäder till att inkludera all vuxenutbildning för att göra det möjligt för fler kommuner att erbjuda studentbostäder.

Förslagen föreslås träda i kraft den 1 juli 2025.

Lagrådsremissen: Lättnader i byggkraven för studentbostäder – Regeringen.se

Presskontakt
Ebba Gustavsson
Pressekreterare hos infrastruktur- och bostadsminister Andreas Carlson
Telefon (växel) 08-405 10 00
Mobil 076-12 70 488
ebba.gustavsson@regeringskansliet.se

Continue Reading

Marknadsnyheter

“Vi behöver tillsammans enas om vettiga avtal, som sätter standard för branschen”

Published

on

By

Sveriges Radios Kulturnytt gör just nu en mycket välkommen granskning av villkoren i musikbranschen. Igår lyftes artisten Siw Malmkvists situation med ett avtal som inte förnyats på över 60 år. Hennes situation är tyvärr långt ifrån unik. Musikerförbundet har länge uppmärksammat att majorbolagen fortsätter att betala extremt låga royaltynivåer till artister vars kontrakt skrevs på 1960-talet – en tid då digital streaming inte existerade. 

– Jag kan intyga att artisterna som talar ut i P1 är långt ifrån ensamma om sin situation och vi uppmanar deras artistkollegor att gå ut med sitt tydliga stöd till de som vågar bryta tystnaden om oskäliga ersättningar, säger Musikerförbundets ordförande Karin Inde. 

Musiker och artister skapar det värde som skivbolagen tjänar pengar på, men ändå ser vi gång på gång hur bolagen behåller stora delar av intäkterna. Att en av Sveriges mest folkkära artister, med en karriär som sträcker sig över decennier, fortfarande har en oskälig royalty är ett tydligt bevis på branschens obalans. 

– Tystnadskulturen kring prissättning är enbart bra för bolagen. Både artister och musiker skulle verkligen tjäna på att dela med sig till varandra om hur betalningar och dealar verkligen ser ut. Förstås i trygga, egna rum. Det är bara bolagen som tjänar på att vi inte pratar med varandra om pengar, säger Karin Inde. 

Stort tack till de modiga artister som ser till att lyfta problematiken! För att vi ska få till en i grunden mer rättvis musikbransch behöver de stora parterna i sammanhanget – skivbolagen, musikerna och artisterna – göra som de flesta andra svenska branscher lyckas med:  

– Vi behöver tillsammans enas om vettiga och balanserade avtal, som sätter standard för branschen. Musikerförbundet är redo att göra vår del i arbetet för bättre villkor i musikbranschen, frågan är om skivbolagen är redo, säger Karin Inde.  

Karin Inde
Förbundsordförande
karin.inde@musikerforbundet.se
+46 (0)704447228

Musikerförbundet är fackförbundet för professionella musiker och artister. Vi arbetar för förbättrade upphovsrättsliga och arbetsrättsliga villkor och för att våra medlemmar ska få en rättvis del av de värden de skapar i samhället.

Continue Reading

Marknadsnyheter

Bönor från egen kaffeskog, sump till jord – Viking Lines nya kaffe gör gott på många olika sätt

Published

on

By

Viking Lines resenärer dricker varje år 8,5 miljoner koppar kaffe. Nu satsar rederiet på ett helt nytt kaffe som ger minskade klimatutsläpp och bättre levnadsvillkor för odlarna. Kaffet från Slow Forest odlas på rederiets egen odling i Laos utan kemiska gödningsmedel, handplockas och rostas därefter i Danmark.

Allt kaffe som serveras på Viking Lines fartyg är nu hållbart producerat Slow Forest-kaffe, odlat på rederiets 75 hektar stora odling på högplatåerna i Laos och rostat i Danmark. Kaffeplantorna odlas bland träd på återbeskogad mark, i stället för på traditionellt skövlade plantager. Viking Lines odling ligger i en kolsänka där målsättningen är att plantera 30 000 träd, vilket innebär nästan 400 träd per hektar. Kaffeskogen förbättrar också den lokala biologiska mångfalden i området.

Odlingen, bearbetningen och rostningen av kaffet hanteras av Slow Forest Coffee. För företaget är det viktigt att produktionskedjan är rättvis och transparent. Utöver miljöfördelarna erbjuder Slow Forest bättre lönevillkor och sjukersättning för byns odlare.

”Den traditionella kaffetillverkningens koldioxidavtryck är stort och merparten av intäkterna går till Europa i stället för produktionsländerna. Vi ville göra annorlunda. Våra kunder vill göra hållbara val, och nu kan de njuta av sitt kaffe med bättre samvete än någonsin tidigare,” berättar Viking Lines restaurangchef Janne Lindholm.

Bönorna till Slow Forest-kaffet får sakta mogna i skuggan av träden, utan kemiska gödningsmedel. De plockas också för hand, vilket avsevärt förbättrar kaffets kvalitet och smak. Viking Lines nya kaffe består till 100 procent av Arabica-bönor, med en balanserad syrlighet samt smak av nötter och choklad. Rostningsprofilen har skapats av den världsberömda danska rostningsmästaren Michael de Renouard.

”Vi valde en mörkrost till fartygets kaffe, vilket passar både finländarnas och svenskarnas nuvarande smakpreferenser gällande rostning. Finländarnas smak gällande kaffe har under de senaste åren utvecklats mot en mörkare rostning. Innan vi gjorde vårt slutgiltiga val testades det nya kaffet i Viking Cinderellas bufférestaurang och personalmässen – och båda testgrupperna gav toppbetyg. Då 8,5 miljoner koppar kaffe bryggs varje år kan inget lämnas åt slumpen!” säger Janne Lindholm.

Viking Lines hållbarhetsmål stannar inte vid produktionskedjan. Kaffesump från fartygen återvinns nämligen som råmaterial för trädgårdsjord. Detta minskar avsevärt användningen av jungfrulig torv vid tillverkningen av mylla.

”Vi har som mål att allt som tagits ombord på fartygen som är möjligt att återvinna ska återanvändas eller återvinnas. Det gäller inte bara kaffet utan även matavfall och till exempel textilier som tas ur bruk. Ett bra exempel på vårt livscykeltänkande är att frityrolja från fartygets restauranger blir till biobränsle för den finska sjöfartsindustrin,” säger Viking Lines hållbarhetschef Dani Lindberg.

Slow Forest Coffee – 5 fakta:

  1. Slow Forest Coffee är ett kaffeföretag som verkar i Laos, Vietnam och Indonesien i samarbete med över 500 lokala kaffeodlare.
  2. Företaget grundades år 2019 av Pinja Puustjärvi, driven av en vilja att skydda skogarna i Laos och stötta lokala odlare. Puustjärvi bodde som barn i Laos på grund av sin fars arbete.
  3. Kaffet odlas i restaurerade kaffeskogar, som binder stora mängder kol och ökar den biologiska mångfalden.
  4. Det är viktigt för företaget att produktionskedjan är ansvarsfull och transparent, samt att verksamheten gynnar både miljön och de lokala samhällena.
  5. Slow Forest Coffee betalar odlarna bättre ersättning än genomsnittet i Laos och erbjuder förmåner som underlättar deras liv: förskottsbetalningar, utbildning och möjligheten att låna pengar från en krisfond.

Mera infomation om Slow Forest Coffee här

Tilläggsinformation:

Janne Lindholm, restaurangchef

janne.lindholm@vikingline.com, tel. +358 400 744 806

Dani Lindberg, hållbarhetschef

dani.lindberg@vikingline.com, tel. +358 18 27 000

Johanna Boijer-Svahnström, informationsdirektör

johanna.boijer@vikingline.com, tel. +358 18 270 00

Christa Grönlund, informationschef

christa.gronlund@vikingline.com, tel. +358 9 123 51

Continue Reading

Trending

Copyright © 2017 Zox News Theme. Theme by MVP Themes, powered by WordPress.