Marknadsnyheter
Booking.com kastar ljus på resenärernas optimism och hoppet om att kunna resa igen


En ny undersökning med över 28 000 resenärer från 28 länder och områden ger inblick i resenärernas förväntan till följd av påbörjad vaccinering efter ett år med restriktioner.
- 62 % av svenska resenärer skulle hellre åka på semester under 2021 än hitta sann kärlek
- Över två tredjedelar (68 %) känner sig mer hoppfulla när det gäller resor under 2021 tack vare framgång med covid-19-vacciner
- 65 % säger att resor är viktigare för dem nu än före pandemin
- Fler än sex av tio (63 %) känner sig säkra på att de kommer att kunna gå till stranden under sommaren 2021
- Över hälften (56%) uppger att de inte kommer att resa internationellt förrän de har vaccinerats
MALMÖ, 7 APRIL 2021 – Den inverkan som covid-19 har haft på våra liv har gjort det senaste året till ett av de svåraste vi någonsin varit med om. Att hålla avstånd och stanna hemma har blivit en del av vardagen. Även om vi fortfarande har en lång väg kvar visar en ny undersökning att vår lust att utforska världen förblir oförminskad, och efter månader av restriktioner börjar resenärer äntligen se ljuset i slutet av tunneln. Detta tack vare utrullningen av vacciner och utvecklingen av andra medicinska genombrott i kampen mot covid-19.
Den ledande digitala reseplattformen Booking.com, vars mission är att göra det lättare för alla att uppleva världen, har genomfört en undersökning med fler än 28 000 resenärer i 28 länder och områden* för att ta reda på vad resenärer känner sig mest hoppfulla om när det blir säkert att resa igen, och vilket stöd de anser att resebranschen behöver för att komma på fötter igen.
Resenärernas optimism återvänder i takt med vaccinationerna
Trots att vi ännu inte nått mållinjen för pandemin känner sig mer än två tredjedelar av svenska resenärer (68 %) mer hoppfulla när det gäller att resa under 2021 på grund av otroliga insatser från vetenskapliga och medicinska institutioner samt utrullningen av covid-19-vacciner. Bland svenska resenärer uppger även 65 % att eftersom de inte hade möjlighet att resa som vanligt under 2020, så är deras längtan att resa desto större under 2021.
Förtroendet för vacciner är stort, och över hälften (56 %) av svenska resenärer säger att de inte kommer att resa utomlands förrän de har vaccinerats, en siffra som ökar till 74 % för de som är över 55 år gamla, medan 55 % av de globala resenärerna enbart kommer att resa till länder som har implementerat vaccinationsprogram. Men det råder fortfarande viss tvekan och drygt en av fyra (27 %) är fortfarande är skeptiska till huruvida ett vaccin verkligen kommer att bidra till att göra resandet säkrare.
Resor ligger överst på prioriteringslistan när pandemin är över
Trots att svenskarna för det mesta känner sig optimistiska uppger de att det har varit påfrestande att inte kunna resa som vanligt under 2020, vilket har haft en betydande inverkan på deras välbefinnande. 49 % uppger att de har upplevt en negativ inverkan på deras mentala hälsa och 41 % har känt sig fängslade i sitt eget hem på grund av reserestriktioner.
55 % säger att resor är viktigare för dem nu än före pandemin. Nästan två tredjedelar (62%) av resenärerna skulle till och med gå så långt som att säga att de hellre skulle åka på semester år 2021 än hitta den sanna kärleken. Samtidigt skulle 63% prioritera resor framför framgång på jobbet, och därmed hellre åka på semester än att bli befordrad.
Över en tredjedel (34%) av svenskarna har använt den ökade tiden hemma för att planera framtida resor medan nästan samma antal (35 %) har sparat fler semesterdagar och ser fram emot möjligheten att ta längre semestrar under 2021. När resenärer drömmer om nästa semester är över sex av tio (63 %) övertygade om att de kommer att kunna gå till stranden sommaren 2021, och 23 % säger att en avkopplande strand- eller sparesa kommer att vara den första typen av resa de väljer att göra när det är möjligt igen. Efter ett ansträngande år kommer endast 7 % att boka en aktiv resa och bara 6 % säger att en stadssemester är en prioritet.
En gemensam insats för ett gemensamt mål
För att hjälpa resenärer att på ett säkert sätt återupptäcka de resmålen de längtar efter, verkar det råda enighet om att myndigheter, resenärer och hela resesektorn måste samarbeta.
Efter den inverkan som covid-19 har haft på resebranschen anser 96 % av svenska resenärer att branschen behöver stöd för att komma på fötter igen. Över hälften (52 %) anser att ett statligt finansiellt stödpaket behövs för att hjälpa resebranschen att återhämta sig och hälften (50%) oroar sig för att branschen inte kommer att överleva om den inte får stöd i form av statliga bidrag. När det gäller mer praktiska åtgärder anger 61 % att det behövs större tillgång till covid-19-tester före resan, och 59 % säger att myndigheter bör samarbeta med reseorganisationer och reseleverantörer för att komma överens om mer konsekventa insatser.
Medan 70 %** av Booking.coms tillfrågade boendepartners är försiktigt optimistiska om framtiden gällande sin verksamhet, delar de resenärernas uppfattning om att branschen behöver stöd. De flesta av dem skulle vilja se att myndigheterna gör mer för att stödja resebranschen under coronapandemin. Enligt boenden av alla typer och storlekar är det tre områden man behöver fokusera på: mer konsekventa internationella standarder när det gäller reseråd och regler, snabbare utrullning av vaccin och större tillgång till covid-19-tester inför resor**.
62 %** av boendeleverantörerna förväntar sig ett ökat intresse för resor under 2021 och fortsätter därför att göra sin del för att säkerställa att resenärer känner sig trygga. Nästan 70 %** har tilltagit fler hälso- och säkerhetsåtgärder samt förbättrat sina städprocedurer.
Boendeleverantörer är inte de enda som är villiga att kavla upp ärmarna – 59 % av svenska resenärer kan tänka sig gå med på att man endast kan resa om de kan bevisa att de har vaccinerats. Under tiden skulle 61 % acceptera ett krav på munskydd när man reser, och 51 % går så långt som att stödja ett förbud mot att resa om man inte bär munskydd (förutom för personer som är undantagna av användning utav munskydd). Över hälften (59%) skulle vara villiga att endast resa i små grupper på 2–6 personer.För att stödja resebranschen mer direkt planerar en femtedel (20 %) av resenärerna att använda resekrediter eller kuponger från inställda resor istället för att begära återbetalning, och lika många kommer att köpa kuponger till familj och vänner som de kan använda när det är säkert att resa igen. Samtidigt planerar 26% att välja mindre besökta destinationer och 17 % vill boka självständiga boenden eller, boende i eller nära sin hemstad för att stödja lokala företag (26 %).
Arjan Dijk, Senior Vice President och Chief Marketing Officer på Booking.com, säger:
”Booking.com ser fortfarande optimistiskt på att alla, någon gång i en inte så avlägsen framtid, återigen ska kunna resa och uppleva världen tillsammans. Nu när vi börjar se ljuset i slutet av tunneln fortsätter vi att stödja alla som vill ge sig ut på resa igen, allteftersom det är säkert att göra det. Vi samarbetar med alla aktörer inom resebranschen för att säkerställa dess återhämtning för en bättre och ljusare framtid. Vårt uppdrag att göra det lättare för alla att uppleva världen och vi kommer därför se till att man på Booking.com kan hitta de platser, kulturer och upplevelser som vi alla har drömt om.”
KONTAKTUPPGIFTER:
Kontakta Booking.coms pressavdelning i Sverige för mer information:
Booking@aspekta.se
UNDERSÖKNINGSMETOD
*Undersökningen beställdes av Booking.com och utfördes bland ett urval av vuxna som planerar att resa under de kommande 12 månaderna. Totalt deltog 28 042 personer från 28 länder och områden (inklusive 1 003 från Argentina, 1 002 från Australien, 1 000 från Brasilien, 1 001 från Kanada, 1 000 från Kina, 1 002 från Colombia, 1 001 från Kroatien, 1 003 från Danmark, 1 002 från Frankrike, 1 005 från Tyskland, 1 004 från Hongkong, 1 000 från Indien, 1 002 från Israel, 1 000 från Italien, 1 000 från Japan, 1 002 från Mexiko, 1 000 från Nederländerna, 1 000 från Nya Zeeland, 1 003 från Ryssland, 1 000 från Singapore, 1 003 från Sydkorea, 1 005 från Spanien, 1 001 från Sverige, 1 000 från Taiwan, 1 003 från Thailand, 1 000 från Storbritannien, 1 000 från USA och 1 000 från Vietnam). Deltagarna genomförde en onlineenkät i januari 2021.
**Undersökningen beställdes av Booking.com och utfördes bland ett urval av Booking.coms boendepartners. Totalt tillfrågades 3 491 personer i 20 länder och områden (varav 86 i Australien, 85 i Österrike, 177 i Brasilien, 12 i Kina, 212 i Kroatien, 395 i Frankrike, 296 i Tyskland, 136 i Grekland, 109 i Indien, 69 i Indonesien, 492 i Italien, 79 i Japan, 55 i Mexiko, 120 i Polen, 96 i Portugal, 197 i Ryssland, 353 i Spanien, 65 i Thailand, 218 i Storbritannien och 241 i USA). Deltagarna genomförde en onlineenkät i februari 2021.
Om Booking.com:
Booking.com är en del av Booking Holdings Inc. (NASDAQ: BKNG) och jobbar för att göra det lättare för alla att uppleva världen. Genom att investera i teknologi som hjälper till att ta bort friktionen ur resandet sammankopplar Booking.com miljontals resenärer med minnesvärda upplevelser, smidiga transportalternativ och fantastiska ställen att bo på, från hus till lägenheter och mycket mer. Som en av världens största reseportaler för både välkända kedjor och mindre företag gör Booking.com det möjligt för boenden över hela världen att nå ut till en global publik och få deras verksamhet att växa. Booking.com finns på 44 språk och erbjuder över 28 miljoner bokningsalternativ, inklusive fler än 6,4 miljoner hus, lägenheter och andra unika ställen att bo på. Oavsett vart du vill resa eller vad du vill uppleva, gör Booking.com det möjligt och hjälper dig med kundtjänst som är tillgänglig dygnet runt.
Följ oss på Twitter och Instagram, gilla oss på Facebook och besök vårt nyhetsrum för att få de senaste nyheterna och uppdateringarna om Booking.com.
Taggar:
Marknadsnyheter
Regeringen föreslår lättnader i byggkraven för studentbostäder
Regeringen har beslutat om en lagrådsremiss med förslag till lättnader i byggkraven för studentbostäder. Syftet är att öka möjligheterna till flexibilitet vid byggandet.
– På många studieorter är det svårt för studenter att hitta boende. Därför behöver byggregelverket förenklas. Syftet är att möjliggöra för fler studentbostäder genom sänkta byggkostnader och ökad flexibilitet, säger infrastruktur- och bostadsminister Andreas Carlson.
Förslaget innebär att det blir möjligt att göra undantag från kraven på tillgänglighet och användbarhet i en byggnad som innehåller studentbostäder. Undantagen ska kunna tillämpas vid både nyproduktion och vid ändring av en byggnad.
Det ska vara möjligt att göra undantag för högst 80 procent av studentbostäderna i ett byggprojekt. Minst 20 procent av studentbostäderna ska fortfarande uppfylla gällande krav på tillgänglighet och användbarhet för personer med nedsatt rörelse- eller orienteringsförmåga.
Lagändringen ger större flexibilitet vid byggande av studentbostäder och skapar fler tänkbara sätt att utforma planlösningar. Till exempel kan bostadsytan minskas och fler bostäder rymmas inom en given yta.
De föreslagna undantagen ska inte hindra personer med funktionsnedsättning att vara delaktiga i sociala sammanhang. En studentbostad som omfattas av undantagen ska kunna besökas av en person med nedsatt rörelse- eller orienteringsförmåga.
Regeringen breddar också definitionen av studentbostäder till att inkludera all vuxenutbildning för att göra det möjligt för fler kommuner att erbjuda studentbostäder.
Förslagen föreslås träda i kraft den 1 juli 2025.
Lagrådsremissen: Lättnader i byggkraven för studentbostäder – Regeringen.se
Presskontakt
Ebba Gustavsson
Pressekreterare hos infrastruktur- och bostadsminister Andreas Carlson
Telefon (växel) 08-405 10 00
Mobil 076-12 70 488
ebba.gustavsson@regeringskansliet.se
Marknadsnyheter
Bönor från egen kaffeskog, sump till jord – Viking Lines nya kaffe gör gott på många olika sätt


Viking Lines resenärer dricker varje år 8,5 miljoner koppar kaffe. Nu satsar rederiet på ett helt nytt kaffe som ger minskade klimatutsläpp och bättre levnadsvillkor för odlarna. Kaffet från Slow Forest odlas på rederiets egen odling i Laos utan kemiska gödningsmedel, handplockas och rostas därefter i Danmark.
Allt kaffe som serveras på Viking Lines fartyg är nu hållbart producerat Slow Forest-kaffe, odlat på rederiets 75 hektar stora odling på högplatåerna i Laos och rostat i Danmark. Kaffeplantorna odlas bland träd på återbeskogad mark, i stället för på traditionellt skövlade plantager. Viking Lines odling ligger i en kolsänka där målsättningen är att plantera 30 000 träd, vilket innebär nästan 400 träd per hektar. Kaffeskogen förbättrar också den lokala biologiska mångfalden i området.
Odlingen, bearbetningen och rostningen av kaffet hanteras av Slow Forest Coffee. För företaget är det viktigt att produktionskedjan är rättvis och transparent. Utöver miljöfördelarna erbjuder Slow Forest bättre lönevillkor och sjukersättning för byns odlare.
”Den traditionella kaffetillverkningens koldioxidavtryck är stort och merparten av intäkterna går till Europa i stället för produktionsländerna. Vi ville göra annorlunda. Våra kunder vill göra hållbara val, och nu kan de njuta av sitt kaffe med bättre samvete än någonsin tidigare,” berättar Viking Lines restaurangchef Janne Lindholm.
Bönorna till Slow Forest-kaffet får sakta mogna i skuggan av träden, utan kemiska gödningsmedel. De plockas också för hand, vilket avsevärt förbättrar kaffets kvalitet och smak. Viking Lines nya kaffe består till 100 procent av Arabica-bönor, med en balanserad syrlighet samt smak av nötter och choklad. Rostningsprofilen har skapats av den världsberömda danska rostningsmästaren Michael de Renouard.
”Vi valde en mörkrost till fartygets kaffe, vilket passar både finländarnas och svenskarnas nuvarande smakpreferenser gällande rostning. Finländarnas smak gällande kaffe har under de senaste åren utvecklats mot en mörkare rostning. Innan vi gjorde vårt slutgiltiga val testades det nya kaffet i Viking Cinderellas bufférestaurang och personalmässen – och båda testgrupperna gav toppbetyg. Då 8,5 miljoner koppar kaffe bryggs varje år kan inget lämnas åt slumpen!” säger Janne Lindholm.
Viking Lines hållbarhetsmål stannar inte vid produktionskedjan. Kaffesump från fartygen återvinns nämligen som råmaterial för trädgårdsjord. Detta minskar avsevärt användningen av jungfrulig torv vid tillverkningen av mylla.
”Vi har som mål att allt som tagits ombord på fartygen som är möjligt att återvinna ska återanvändas eller återvinnas. Det gäller inte bara kaffet utan även matavfall och till exempel textilier som tas ur bruk. Ett bra exempel på vårt livscykeltänkande är att frityrolja från fartygets restauranger blir till biobränsle för den finska sjöfartsindustrin,” säger Viking Lines hållbarhetschef Dani Lindberg.
Slow Forest Coffee – 5 fakta:
- Slow Forest Coffee är ett kaffeföretag som verkar i Laos, Vietnam och Indonesien i samarbete med över 500 lokala kaffeodlare.
- Företaget grundades år 2019 av Pinja Puustjärvi, driven av en vilja att skydda skogarna i Laos och stötta lokala odlare. Puustjärvi bodde som barn i Laos på grund av sin fars arbete.
- Kaffet odlas i restaurerade kaffeskogar, som binder stora mängder kol och ökar den biologiska mångfalden.
- Det är viktigt för företaget att produktionskedjan är ansvarsfull och transparent, samt att verksamheten gynnar både miljön och de lokala samhällena.
- Slow Forest Coffee betalar odlarna bättre ersättning än genomsnittet i Laos och erbjuder förmåner som underlättar deras liv: förskottsbetalningar, utbildning och möjligheten att låna pengar från en krisfond.
Mera infomation om Slow Forest Coffee här
Tilläggsinformation:
Janne Lindholm, restaurangchef
janne.lindholm@vikingline.com, tel. +358 400 744 806
Dani Lindberg, hållbarhetschef
dani.lindberg@vikingline.com, tel. +358 18 27 000
Johanna Boijer-Svahnström, informationsdirektör
johanna.boijer@vikingline.com, tel. +358 18 270 00
Christa Grönlund, informationschef
christa.gronlund@vikingline.com, tel. +358 9 123 51
Marknadsnyheter
“Vi behöver tillsammans enas om vettiga avtal, som sätter standard för branschen”


Sveriges Radios Kulturnytt gör just nu en mycket välkommen granskning av villkoren i musikbranschen. Igår lyftes artisten Siw Malmkvists situation med ett avtal som inte förnyats på över 60 år. Hennes situation är tyvärr långt ifrån unik. Musikerförbundet har länge uppmärksammat att majorbolagen fortsätter att betala extremt låga royaltynivåer till artister vars kontrakt skrevs på 1960-talet – en tid då digital streaming inte existerade.
– Jag kan intyga att artisterna som talar ut i P1 är långt ifrån ensamma om sin situation och vi uppmanar deras artistkollegor att gå ut med sitt tydliga stöd till de som vågar bryta tystnaden om oskäliga ersättningar, säger Musikerförbundets ordförande Karin Inde.
Musiker och artister skapar det värde som skivbolagen tjänar pengar på, men ändå ser vi gång på gång hur bolagen behåller stora delar av intäkterna. Att en av Sveriges mest folkkära artister, med en karriär som sträcker sig över decennier, fortfarande har en oskälig royalty är ett tydligt bevis på branschens obalans.
– Tystnadskulturen kring prissättning är enbart bra för bolagen. Både artister och musiker skulle verkligen tjäna på att dela med sig till varandra om hur betalningar och dealar verkligen ser ut. Förstås i trygga, egna rum. Det är bara bolagen som tjänar på att vi inte pratar med varandra om pengar, säger Karin Inde.
Stort tack till de modiga artister som ser till att lyfta problematiken! För att vi ska få till en i grunden mer rättvis musikbransch behöver de stora parterna i sammanhanget – skivbolagen, musikerna och artisterna – göra som de flesta andra svenska branscher lyckas med:
– Vi behöver tillsammans enas om vettiga och balanserade avtal, som sätter standard för branschen. Musikerförbundet är redo att göra vår del i arbetet för bättre villkor i musikbranschen, frågan är om skivbolagen är redo, säger Karin Inde.
Karin Inde
Förbundsordförande
karin.inde@musikerforbundet.se
+46 (0)704447228
Musikerförbundet är fackförbundet för professionella musiker och artister. Vi arbetar för förbättrade upphovsrättsliga och arbetsrättsliga villkor och för att våra medlemmar ska få en rättvis del av de värden de skapar i samhället.
-
Analys från DailyFX9 år ago
EUR/USD Flirts with Monthly Close Under 30 Year Trendline
-
Marknadsnyheter2 år ago
Upptäck de bästa verktygen för att analysera Bitcoin!
-
Marknadsnyheter5 år ago
BrainCool AB (publ): erhåller bidrag (grant) om 0,9 MSEK från Vinnova för bolagets projekt inom behandling av covid-19 patienter med hög feber
-
Analys från DailyFX12 år ago
Japanese Yen Breakout or Fakeout? ZAR/JPY May Provide the Answer
-
Marknadsnyheter2 år ago
Därför föredrar svenska spelare att spela via mobiltelefonen
-
Analys från DailyFX12 år ago
Price & Time: Key Levels to Watch in the Aftermath of NFP
-
Analys från DailyFX8 år ago
Gold Prices Falter at Resistance: Is the Bullish Run Finished?
-
Nyheter6 år ago
Teknisk analys med Martin Hallström och Nils Brobacke