Connect with us

Marknadsnyheter

Booking.com riktar ljuset mot det bästa i resväg med sina resenärsgrundade utmärkelser Traveller Review Awards 2020

Published

on

Utmärkelserna ger erkännande till de partner som erbjuder fantastisk service inom alltifrån transport, boende och riader till hyrbilar och allt däremellan, och de lyfter fram världens mest välkomnande platser

MALMÖ – 14 JANUARI 2020 – I dag presenterade Booking.com, plattformen som gör det lättare för alla att uppleva världen, vinnarna av Traveller Review Awards 2020. Det handlar om nästan en miljon (984 176) utmärkelser i 220 länder och territorier. I den åttonde upplagan av denna årliga utmärkelseutdelning har Booking.com för första gången någonsin även inkluderat transportpartner vid sidan av ett brett urval av boendepartner. Den här utmärkelsen är en uppskattning och ett erkännande av dessa partners otroliga gästvänlighet som ger resenärer en enastående upplevelse när de bokar boende, hyrbil eller flygtaxi.

Det är många länder och resmål som fortsätter att leverera fantastisk service år efter år, och några av de länder som har flest vinnare 2020 är Italien (130 161), Spanien (66 071), Frankrike (61 492), Tyskland (49 777), Kroatien (42 563), USA (42 112), Storbritannien (41 848), Polen (36 761), Ryssland (36 040) och Grekland (33 054).

”Med nästan en miljon utmärkelser som delas ut till boende- och transportleverantörer gläder det mig mycket att tillkännage årets mottagare av Traveller Review Award. De hjälper oss att leverera väl sammansatta reseupplevelser”, sa Arjan Dijk, SVP och Chief Marketing Officer på Booking.com. ”Eftersom vår mission är att göra det enklare för alla att uppleva världen är vi stolta över att inneha rekordet för antal partners inom resebranschen som konsekvent får toppomdömen och är de bästa av de bästa inom turistnäringen.”

Världens mest välkomnande platser år 2020

Från en lantlig irländsk stad som är portvalvet till Aranöarna till ett omfattande nätverk av urtida grottor i Sydostasien – världens mest välkomnande platser* har tagit täten när det gäller att ge sina besökare fantastiska upplevelser. Märk väl att Goreme (Turkiet) för andra året i rad har behållit sin plats som världens mest välkomnande plats, följt av Tatranska Lomnica (Slovakien), Phong Nha (Vietnam), Kobarid (Slovenien), Cochem (Tyskland), Doolin (Irland), Taitung City (Taiwan), Schenna (Italien), Monte Verde (Brasilien), och Lake Tekapo (Nya Zeeland) – en annan vinnare 2018.

Klicka här om du vill veta mer om dessa fantastiska resmål.

Lägenheterna fortsätter att göra gästerna nöjda över förväntan

Den spektakulära ökningen av antalet lägenheter som tilldelas utmärkelser höll i sig i år. Den här typen av boende toppade listan ännu en gång och utgör nästan 40 % av de prisbelönta boendena globalt 2020. På liknande sätt och för tredje året i rad är fyra av de fem boendetyperna som tilldelats topputmärkelser alternativa boendeformer: Lägenheter (380 936), hotell (179 869), pensionat (94 162), semesterhus (82 241) och B&B (75 875). I Sverige har följande boendetyper tilldelats topputmärkelser: Hotell (1064), B&B (543), semesterhus (469), lägenhet (387) och hostel (232). 

Även om hotell blev den boendetyp som fick andraplatsen än en gång är det tre fjärdedelar (75 %) av de vinnande boendetyperna som är hem, lägenheter eller andra unika platser att bo på. Där finns allt från båtar och igloos till rum i privatbostäder och lantliga boenden. I en nylig undersökning som Booking.com gjorde med fler än 22 000 resenärer visade det sig att två femtedelar (39 %) av de globala resenärerna föredrar att bo i ett semesterhus eller en lägenhet framför ett hotell. Booking.com är stolta över att erbjuda så många unika boenden med överlägsen gästfrihet.

För första gången hedras transportleverantörer med Traveller Review Awards

Att resenärerna ska få en bra boendeupplevelse har varit kärnfokus hos Booking.com under många år, men din resa handlar om så mycket mer än var du bor. Oavsett om resenärerna vill utforska landet, åka till stranden, se sig om i staden eller helt enkelt bara ta sig hem hjälper marktransport från Booking.com till så att det blir av. Därför tar Booking.com för allra första gången Traveller Review Awards vidare till att även omfatta biluthyrnings- och flygtaxipartners så att resenärerna kan få bästa möjliga upplevelse, oavsett vilka transportbehov de har.

Under året har 2 931 upphämtningsplatser för Booking.coms hyrbilserbjudanden, som finns i 160 länder och territorier, tilldelats utmärkelser. Globalt har bland annat följande upphämtningsplatser för hyrbilar fått flest utmärkelser: Alghero flygplats, Italien (13); Menorca flygplats, Spanien (12); Kraków flygplats, Polen (12); Adelaide flygplats, Australien (12); Christchurch flygplats, Nya Zeeland (12); Stuttgart flygplats, Tyskland (11); Paphos flygplats, Cypern (11); Cairns flygplats, Australien (11); Budapest flygplats, Ungern (11) och Coolangatta Gold Coast flygplats, Australien (11). Flygtaxipartners, som finns tillgängliga på över 750 destinationer över hela världen hedras för första gången någonsin för sin enastående service. Det omfattar 2 114 förare över 27 leverantörer som vinner Traveler Review Awards.

De mest välkomnande platserna i Sverige:

Placering Stad   Placering Stad
1. Lund   6. Falkenberg
2. Malmö   7. Borgholm
3. Göteborg   8. Vimmerby
4. Visby   9. Ystad
5. Stockholm   10. Strömstad

Ett urval av enastående boenden som får en utmärkelse 2020 för boende i Sverige (totalt 3577 boenden):

Placering Boende Länk till boende
1. Brygghuset Bed & Kitchen, Varberg https://www.booking.com/hotel/se/brygghuset-bed-amp-kitchen 
2. Långänge Bed & Breakfast, Tandsbyn https://www.booking.com/hotel/se/langange-bed-amp-breakfast
3. Gränna Lakeview, Gränna https://www.booking.com/hotel/se/granna-lakeview 
4. Valla Stuga, Kristinehamn https://www.booking.com/hotel/se/valla
5. Lilla Huset Oleby, Torsby https://www.booking.com/hotel/se/lilla-huset-oleby 
6. Björkas Mariehem Bed & Breakfast, Sjöbo https://www.booking.com/hotel/se/bjorkas-mariehem
7. Bed & Breakfast Vragerups Gård, Lomma https://www.booking.com/hotel/se/bed-amp-breakfast-vragerups-gard 
8. Glimminge Bed & Breakfast, Simrishamn  https://www.booking.com/hotel/se/glimminge-bed-breakfast
9. Ameriden Bed and Breakfast, Ullared https://www.booking.com/hotel/se/ameriden-bed-and-breakfast 
10. One Room Bed & Breakfast, Skänninge https://www.booking.com/hotel/se/one-room-bed-amp-breakfast
11. Borregården Bed & Breakfast, Borrby https://www.booking.com/hotel/se/borregarden-bed-amp-breakfast 
12. Von Otterska Villan i Gränna, Gränna https://www.booking.com/hotel/se/von-otterska-villan-i-granna
13. Löfwings B&B, Broddetorp https://www.booking.com/hotel/se/lofwings-b-amp-b 
14. Mandy’s Inn, Mjöbäck https://www.booking.com/hotel/se/mandys-inn
15. Lusthuset, Sölvesborg https://www.booking.com/hotel/se/lusthuset 

— Slut —

Till redaktörerna:

De som tilldelas en utmärkelse inom boende och biluthyrning måste ha haft en genomsnittlig omdömespoäng på 8,0 (av 10) eller högre, baserat på minst fem (5) omdömen som lämnats senast 11.59 (CET) den 31 oktober 2019. De som tilldelas en utmärkelse för flygtaxi måste ha haft en genomsnittlig omdömespoäng på 4,5 (av 5) eller högre och gjort 2 000 körningar senast 11:59 (CET) den 31 oktober 2019. Endast kunder som har bott på ett boende eller hyrt en bil kan lämna ett omdöme om sin upplevelse av Booking.com. Eftersom dessa omdömen aldrig redigeras eller justeras på något sätt kan resenärer läsa dem och se hur den verkliga reseupplevelsen har varit hos alla som tillhandahåller logi eller marktransport genom Booking.com. 

*Resmål sorterades per Traveller Review Awards 2020-vinnarnas totala andelar när de jämfördes med det totala antalet kvalificerade boenden i den staden (endast boende). Städerna behövde även ha fler vinnare än genomsnittet för att komma med på den här listan (minst 90 utmärkelsemottagare) och urvalet gjordes med hänsyn till geografisk spridning.

Om Booking.com

Booking.com grundades 1996 i Amsterdam och har gått från att vara ett litet, holländskt start up-företag till ett av världens största digitala reseföretag. Booking.com är en del av Booking Holdings Inc. (NASDAQ: BKNG) Booking.com investerar i digital teknik som gör det enklare att resa. Vår mission är att göra det lättare för alla att upptäcka världen, och därför sammankopplar Booking.com miljontals resenärer med minnesvärda upplevelser, smidiga transportalternativ och fantastiska ställen att bo på, från hus och hem till hotell och mycket mer. Booking.com tillhandahåller även en plattform för entreprenörer inom rese- och upplevelsebranschen, stora som små, som gör det möjligt för dem att nå den globala marknaden och få sina verksamheter att växa. Booking.com finns på 43 språk och erbjuder över 29 miljoner bokningsalternativ, inklusive fler än 6,2 miljoner hus, lägenheter och andra unika ställen att bo på. Booking.com erbjuder alltifrån transport och matställen till sevärdheter, turer, evenemang och aktiviteter över hela världen. Oavsett vart du vill åka eller vad du vill göra så gör Booking.com det enkelt för dig, och dessutom har vi kundtjänst dygnet runt.

Följ oss på Twitter och Instagram, gilla oss på Facebook och besök vårt nyhetsrum för att få de senaste nyheterna och uppdateringarna om Booking.com.

Booking.com B.V. som grundades 1996 äger och driver Booking.com, och är en del av The Priceline Group (Nasdaq: PCLN). Följ oss på Twitter, Google och Pinterest, gilla oss på Facebook, eller få mer information på https://www.booking.com.

Continue Reading

Marknadsnyheter

Regeringen föreslår lättnader i byggkraven för studentbostäder

Published

on

By

Regeringen har beslutat om en lagrådsremiss med förslag till lättnader i byggkraven för studentbostäder. Syftet är att öka möjligheterna till flexibilitet vid byggandet.

– På många studieorter är det svårt för studenter att hitta boende. Därför behöver byggregelverket förenklas. Syftet är att möjliggöra för fler studentbostäder genom sänkta byggkostnader och ökad flexibilitet, säger infrastruktur- och bostadsminister Andreas Carlson.

Förslaget innebär att det blir möjligt att göra undantag från kraven på tillgänglighet och användbarhet i en byggnad som innehåller studentbostäder. Undantagen ska kunna tillämpas vid både nyproduktion och vid ändring av en byggnad.

Det ska vara möjligt att göra undantag för högst 80 procent av studentbostäderna i ett byggprojekt. Minst 20 procent av studentbostäderna ska fortfarande uppfylla gällande krav på tillgänglighet och användbarhet för personer med nedsatt rörelse- eller orienteringsförmåga.

Lagändringen ger större flexibilitet vid byggande av studentbostäder och skapar fler tänkbara sätt att utforma planlösningar. Till exempel kan bostadsytan minskas och fler bostäder rymmas inom en given yta.  

De föreslagna undantagen ska inte hindra personer med funktionsnedsättning att vara delaktiga i sociala sammanhang. En studentbostad som omfattas av undantagen ska kunna besökas av en person med nedsatt rörelse- eller orienteringsförmåga.

Regeringen breddar också definitionen av studentbostäder till att inkludera all vuxenutbildning för att göra det möjligt för fler kommuner att erbjuda studentbostäder.

Förslagen föreslås träda i kraft den 1 juli 2025.

Lagrådsremissen: Lättnader i byggkraven för studentbostäder – Regeringen.se

Presskontakt
Ebba Gustavsson
Pressekreterare hos infrastruktur- och bostadsminister Andreas Carlson
Telefon (växel) 08-405 10 00
Mobil 076-12 70 488
ebba.gustavsson@regeringskansliet.se

Continue Reading

Marknadsnyheter

Bönor från egen kaffeskog, sump till jord – Viking Lines nya kaffe gör gott på många olika sätt

Published

on

By

Viking Lines resenärer dricker varje år 8,5 miljoner koppar kaffe. Nu satsar rederiet på ett helt nytt kaffe som ger minskade klimatutsläpp och bättre levnadsvillkor för odlarna. Kaffet från Slow Forest odlas på rederiets egen odling i Laos utan kemiska gödningsmedel, handplockas och rostas därefter i Danmark.

Allt kaffe som serveras på Viking Lines fartyg är nu hållbart producerat Slow Forest-kaffe, odlat på rederiets 75 hektar stora odling på högplatåerna i Laos och rostat i Danmark. Kaffeplantorna odlas bland träd på återbeskogad mark, i stället för på traditionellt skövlade plantager. Viking Lines odling ligger i en kolsänka där målsättningen är att plantera 30 000 träd, vilket innebär nästan 400 träd per hektar. Kaffeskogen förbättrar också den lokala biologiska mångfalden i området.

Odlingen, bearbetningen och rostningen av kaffet hanteras av Slow Forest Coffee. För företaget är det viktigt att produktionskedjan är rättvis och transparent. Utöver miljöfördelarna erbjuder Slow Forest bättre lönevillkor och sjukersättning för byns odlare.

”Den traditionella kaffetillverkningens koldioxidavtryck är stort och merparten av intäkterna går till Europa i stället för produktionsländerna. Vi ville göra annorlunda. Våra kunder vill göra hållbara val, och nu kan de njuta av sitt kaffe med bättre samvete än någonsin tidigare,” berättar Viking Lines restaurangchef Janne Lindholm.

Bönorna till Slow Forest-kaffet får sakta mogna i skuggan av träden, utan kemiska gödningsmedel. De plockas också för hand, vilket avsevärt förbättrar kaffets kvalitet och smak. Viking Lines nya kaffe består till 100 procent av Arabica-bönor, med en balanserad syrlighet samt smak av nötter och choklad. Rostningsprofilen har skapats av den världsberömda danska rostningsmästaren Michael de Renouard.

”Vi valde en mörkrost till fartygets kaffe, vilket passar både finländarnas och svenskarnas nuvarande smakpreferenser gällande rostning. Finländarnas smak gällande kaffe har under de senaste åren utvecklats mot en mörkare rostning. Innan vi gjorde vårt slutgiltiga val testades det nya kaffet i Viking Cinderellas bufférestaurang och personalmässen – och båda testgrupperna gav toppbetyg. Då 8,5 miljoner koppar kaffe bryggs varje år kan inget lämnas åt slumpen!” säger Janne Lindholm.

Viking Lines hållbarhetsmål stannar inte vid produktionskedjan. Kaffesump från fartygen återvinns nämligen som råmaterial för trädgårdsjord. Detta minskar avsevärt användningen av jungfrulig torv vid tillverkningen av mylla.

”Vi har som mål att allt som tagits ombord på fartygen som är möjligt att återvinna ska återanvändas eller återvinnas. Det gäller inte bara kaffet utan även matavfall och till exempel textilier som tas ur bruk. Ett bra exempel på vårt livscykeltänkande är att frityrolja från fartygets restauranger blir till biobränsle för den finska sjöfartsindustrin,” säger Viking Lines hållbarhetschef Dani Lindberg.

Slow Forest Coffee – 5 fakta:

  1. Slow Forest Coffee är ett kaffeföretag som verkar i Laos, Vietnam och Indonesien i samarbete med över 500 lokala kaffeodlare.
  2. Företaget grundades år 2019 av Pinja Puustjärvi, driven av en vilja att skydda skogarna i Laos och stötta lokala odlare. Puustjärvi bodde som barn i Laos på grund av sin fars arbete.
  3. Kaffet odlas i restaurerade kaffeskogar, som binder stora mängder kol och ökar den biologiska mångfalden.
  4. Det är viktigt för företaget att produktionskedjan är ansvarsfull och transparent, samt att verksamheten gynnar både miljön och de lokala samhällena.
  5. Slow Forest Coffee betalar odlarna bättre ersättning än genomsnittet i Laos och erbjuder förmåner som underlättar deras liv: förskottsbetalningar, utbildning och möjligheten att låna pengar från en krisfond.

Mera infomation om Slow Forest Coffee här

Tilläggsinformation:

Janne Lindholm, restaurangchef

janne.lindholm@vikingline.com, tel. +358 400 744 806

Dani Lindberg, hållbarhetschef

dani.lindberg@vikingline.com, tel. +358 18 27 000

Johanna Boijer-Svahnström, informationsdirektör

johanna.boijer@vikingline.com, tel. +358 18 270 00

Christa Grönlund, informationschef

christa.gronlund@vikingline.com, tel. +358 9 123 51

Continue Reading

Marknadsnyheter

“Vi behöver tillsammans enas om vettiga avtal, som sätter standard för branschen”

Published

on

By

Sveriges Radios Kulturnytt gör just nu en mycket välkommen granskning av villkoren i musikbranschen. Igår lyftes artisten Siw Malmkvists situation med ett avtal som inte förnyats på över 60 år. Hennes situation är tyvärr långt ifrån unik. Musikerförbundet har länge uppmärksammat att majorbolagen fortsätter att betala extremt låga royaltynivåer till artister vars kontrakt skrevs på 1960-talet – en tid då digital streaming inte existerade. 

– Jag kan intyga att artisterna som talar ut i P1 är långt ifrån ensamma om sin situation och vi uppmanar deras artistkollegor att gå ut med sitt tydliga stöd till de som vågar bryta tystnaden om oskäliga ersättningar, säger Musikerförbundets ordförande Karin Inde. 

Musiker och artister skapar det värde som skivbolagen tjänar pengar på, men ändå ser vi gång på gång hur bolagen behåller stora delar av intäkterna. Att en av Sveriges mest folkkära artister, med en karriär som sträcker sig över decennier, fortfarande har en oskälig royalty är ett tydligt bevis på branschens obalans. 

– Tystnadskulturen kring prissättning är enbart bra för bolagen. Både artister och musiker skulle verkligen tjäna på att dela med sig till varandra om hur betalningar och dealar verkligen ser ut. Förstås i trygga, egna rum. Det är bara bolagen som tjänar på att vi inte pratar med varandra om pengar, säger Karin Inde. 

Stort tack till de modiga artister som ser till att lyfta problematiken! För att vi ska få till en i grunden mer rättvis musikbransch behöver de stora parterna i sammanhanget – skivbolagen, musikerna och artisterna – göra som de flesta andra svenska branscher lyckas med:  

– Vi behöver tillsammans enas om vettiga och balanserade avtal, som sätter standard för branschen. Musikerförbundet är redo att göra vår del i arbetet för bättre villkor i musikbranschen, frågan är om skivbolagen är redo, säger Karin Inde.  

Karin Inde
Förbundsordförande
karin.inde@musikerforbundet.se
+46 (0)704447228

Musikerförbundet är fackförbundet för professionella musiker och artister. Vi arbetar för förbättrade upphovsrättsliga och arbetsrättsliga villkor och för att våra medlemmar ska få en rättvis del av de värden de skapar i samhället.

Continue Reading

Trending

Copyright © 2017 Zox News Theme. Theme by MVP Themes, powered by WordPress.