Marknadsnyheter
BOOKING.COM-UNDERSÖKNING: 1 AV 3 FOTBOLLSFANS TROR ATT DERAS LAG KAN VINNA EM


- Över hälften av alla europeiska fotbollsfans planerar att resa både inrikes och utomlands för att se sitt lag spela nästa sommar.
- Nästan en fjärdedel (24 %) av europeiska fotbollsfans mellan 18 och 34 år medger att de skulle ställa in sin smekmånad för att se deras lag vinna en stor internationell tävling.
- Booking.com tillkännager fotbollslegenden – och vinnaren av UEFA EURO 2008™ och Guldskon – David Villa som sin nya Brand Ambassador. Han ska ge insikt i vad fansens hängivenhet och outtröttliga optimism innebär för spelarna när de tävlar på högsta nivå.
MALMÖ, 20 november, 2019 – Booking.com, officiell sponsor av boende och upplevelser under UEFA EURO 2020™, har genomfört en undersökning bland över 7 500 fotbollsfans i 11 europeiska länder – Belgien, Danmark, England, Frankrike, Italien, Kroatien, Nederländerna, Ryssland, Spanien, Sverige och Tyskland – inför UEFA EURO 2020™ för att se vilka förväntningar fansen har inför turneringen nästa sommar.
Europeiska fotbollsfans stöttar sina lag
Resultatet visar en stor optimism över hela regionen – 35 % tror att deras lag kommer gå hela vägen och lyfta pokalen i ett framtida mästerskap – vilket bådar gott inför det kommande Europamästerskapet.
Nästan 40 % av kvinnliga fotbollsfans tror att deras lag kan vinna turneringen, jämfört med 32 % av manliga fotbollsfans, och trots år av varierande resultat är den äldre generationen fortfarande den mest optimistiska kring deras lags chanser att vinna – 37 % av fansen över 65 år tror på sitt lag.
Vilken europeisk nation har de mest optimistiska fansen?
Imponerande 58 % av de tyska fotbollsfansen är optimistiska inför lottningen till turneringen. Men efter ett inte helt övertygande resultat i UEFA Nations League, där man förlorade mot ärkerivalerna Frankrike och Nederländerna, tror mindre än en tredjedel (29 %) att deras lag kommer vinna hela turneringen – och 24 % tror inte ens att deras lag har chans att vinna en stor turnering inom de närmsta 10 åren.
Kroatiens fans är mest optimistiska inför lottningen: mer än två tredjedelar (67 %) känner sig hoppfulla och 45 % känner sig säkra på att de kommer vinna en stor turnering under de kommande åren.
Efter flera besvikelser i turneringssammanhang och en snöplig förlust mot Tjeckien i EM-kvalet är engelska fotbollsfans de mest nervösa inför lottningar i allmänhet, och en tredjedel (35 %) är oroliga för deras lags chanser i den kommande turneringen. Nästan en tredjedel (32 %) tror emellertid att deras lag kan vinna EM nästa år, men 1 av 10 (11 %) tror sig aldrig få uppleva en förstaplats i en stor turnering.
Frankrike är favoriter inför turneringen och det återspeglas också bland fansen där mer än hälften (51 %) är optimistiska inför lottningen och en tredjedel (33 %) tror att Frankrike kan gå hela vägen och lyfta EM-pokalen. Merparten av spelarna från UEFA EURO 2016™ är med i årets lag, med några dynamiska tillskott, och experterna är överens om att det kommer bli ett svårslaget landslag i år.
Spanska fans har höga förväntningar på sitt lag. Mer än en tredjedel (36 %) medger att de är nervösa inför lottningen men 59 % tror ändå att laget kan vinna hela turneringen – det är den högsta siffran bland alla europeiska fans.
Undersökningen visar att nederländska fans tror att UEFA EURO 2020™ kan vara ett mästerskap för tidigt för att gå hela vägen. Trots att laget tog sig till final i UEFA Nations League tror bara 17 % att laget kan vinna det kommande Europamästerskapet. Men nästan dubbelt så många (33 %) tror sig få uppleva en vinst i ett internationellt mästerskap inom fyra år.
Europeiska fotbollsfans förbereder sig för att resa under nästa sommar
Nästa års turnering sker i 12 länder och mer än hälften (56 %) av de tillfrågade fansen planerar att resa både inrikes och utomlands för att se sitt lag spela live.
Trots att bara 16 % av danska fotbollsfans tror att deras lag kan vinna turneringen är 61 % villiga att resa för att se sitt lag spela.
Europeiska fotbollsfans är så intresserade av att se sitt lag tävla i en stor turnering att nästan en fjärdedel (24 %) i åldrarna 18–34 år skulle ställa in sin smekmånad för att få se sitt lag vinna en internationell turnering live. 26 % medger även att de gladeligen skulle spendera betydligt mer pengar på att resa till ett sportevenemang än på sin smekmånadssemester.
Häpnadsväckande 27 % uppger sig inte ha något problem med att förlora sitt jobb om det innebär att de skulle kunna vara på plats när deras lag vinner en historisk final.
Kommentar från Arjan Dijk, Senior Vice President och Chief Marketing Officer på Booking.com: “2020 kommer bli ett spännande sportår – från UEFA EURO 2020™ i Europa till andra internationella turneringar i Japan och Australien. Vårt uppdrag är att göra det lättare för alla att uppleva världen, och då en fjärdedel av fotbollsfansen i åldrarna 18–34 uppger att de endast reser för att se sitt lag spela, är vi glada över att vara samarbetspartner med UEFA för att bidra till att fansen får bästa möjliga upplevelse när de reser till turneringen. Det innebär att enkelt kunna boka det perfekta boendet och upptäcka saker att göra i varje värdstad.”
–Slut–
Kontakta Booking.coms pressavdelning i Sverige för mer information: booking@aspekta.se
Booking.com grundades 1996 i Amsterdam och har gått från att vara ett litet, holländskt start up-företag till ett av världens största digitala reseföretag. Booking.com är en del av Booking Holdings Inc. (NASDAQ: BKNG) och jobbar för att göra det lättare för alla att uppleva världen. Genom att investera i teknologi som hjälper till att ta bort friktionen ur resandet, sammankopplar Booking.com miljontals resenärer med minnesvärda upplevelser, smidiga transportalternativ och fantastiska ställen att bo på, från hus till lägenheter och mycket mer. Booking.com gör det möjligt, genom sin ställning som världsledande marknadsplats, att sammankoppla både etablerade varumärken och entreprenörer av alla storlekar med en global publik och utveckla deras verksamhet. Booking.com finns på 43 språk och erbjuder över 28 miljoner bokningsalternativ, inklusive fler än 6,2 miljoner hus, lägenheter och andra unika ställen att bo på. Oavsett vart du vill resa eller vad du vill uppleva, gör Booking.com det möjligt och hjälper dig med kundtjänst som är tillgänglig dygnet runt.
Följ oss på Twitter och Instagram, gilla oss på Facebook, och besök vårt nyhetsrum för att få de senaste nyheterna och uppdateringarna.
MEDDELANDE TILL REDAKTÖRER
Undersökningen beställdes av Booking.com och genomfördes oberoende bland 7 743 europeiska fotbollsfans över 18 år i 11 länder (inklusive ca 900 vardera från Tyskland, Frankrike, Spanien, Italien, Storbritannien och Ryssland, samt ca 400 vardera från Belgien, Danmark, Kroatien, Nederländerna och Sverige). Undersökningen genomfördes mellan 8 augusti och 2 september 2019.
Marknadsnyheter
Regeringen föreslår lättnader i byggkraven för studentbostäder
Regeringen har beslutat om en lagrådsremiss med förslag till lättnader i byggkraven för studentbostäder. Syftet är att öka möjligheterna till flexibilitet vid byggandet.
– På många studieorter är det svårt för studenter att hitta boende. Därför behöver byggregelverket förenklas. Syftet är att möjliggöra för fler studentbostäder genom sänkta byggkostnader och ökad flexibilitet, säger infrastruktur- och bostadsminister Andreas Carlson.
Förslaget innebär att det blir möjligt att göra undantag från kraven på tillgänglighet och användbarhet i en byggnad som innehåller studentbostäder. Undantagen ska kunna tillämpas vid både nyproduktion och vid ändring av en byggnad.
Det ska vara möjligt att göra undantag för högst 80 procent av studentbostäderna i ett byggprojekt. Minst 20 procent av studentbostäderna ska fortfarande uppfylla gällande krav på tillgänglighet och användbarhet för personer med nedsatt rörelse- eller orienteringsförmåga.
Lagändringen ger större flexibilitet vid byggande av studentbostäder och skapar fler tänkbara sätt att utforma planlösningar. Till exempel kan bostadsytan minskas och fler bostäder rymmas inom en given yta.
De föreslagna undantagen ska inte hindra personer med funktionsnedsättning att vara delaktiga i sociala sammanhang. En studentbostad som omfattas av undantagen ska kunna besökas av en person med nedsatt rörelse- eller orienteringsförmåga.
Regeringen breddar också definitionen av studentbostäder till att inkludera all vuxenutbildning för att göra det möjligt för fler kommuner att erbjuda studentbostäder.
Förslagen föreslås träda i kraft den 1 juli 2025.
Lagrådsremissen: Lättnader i byggkraven för studentbostäder – Regeringen.se
Presskontakt
Ebba Gustavsson
Pressekreterare hos infrastruktur- och bostadsminister Andreas Carlson
Telefon (växel) 08-405 10 00
Mobil 076-12 70 488
ebba.gustavsson@regeringskansliet.se
Marknadsnyheter
“Vi behöver tillsammans enas om vettiga avtal, som sätter standard för branschen”


Sveriges Radios Kulturnytt gör just nu en mycket välkommen granskning av villkoren i musikbranschen. Igår lyftes artisten Siw Malmkvists situation med ett avtal som inte förnyats på över 60 år. Hennes situation är tyvärr långt ifrån unik. Musikerförbundet har länge uppmärksammat att majorbolagen fortsätter att betala extremt låga royaltynivåer till artister vars kontrakt skrevs på 1960-talet – en tid då digital streaming inte existerade.
– Jag kan intyga att artisterna som talar ut i P1 är långt ifrån ensamma om sin situation och vi uppmanar deras artistkollegor att gå ut med sitt tydliga stöd till de som vågar bryta tystnaden om oskäliga ersättningar, säger Musikerförbundets ordförande Karin Inde.
Musiker och artister skapar det värde som skivbolagen tjänar pengar på, men ändå ser vi gång på gång hur bolagen behåller stora delar av intäkterna. Att en av Sveriges mest folkkära artister, med en karriär som sträcker sig över decennier, fortfarande har en oskälig royalty är ett tydligt bevis på branschens obalans.
– Tystnadskulturen kring prissättning är enbart bra för bolagen. Både artister och musiker skulle verkligen tjäna på att dela med sig till varandra om hur betalningar och dealar verkligen ser ut. Förstås i trygga, egna rum. Det är bara bolagen som tjänar på att vi inte pratar med varandra om pengar, säger Karin Inde.
Stort tack till de modiga artister som ser till att lyfta problematiken! För att vi ska få till en i grunden mer rättvis musikbransch behöver de stora parterna i sammanhanget – skivbolagen, musikerna och artisterna – göra som de flesta andra svenska branscher lyckas med:
– Vi behöver tillsammans enas om vettiga och balanserade avtal, som sätter standard för branschen. Musikerförbundet är redo att göra vår del i arbetet för bättre villkor i musikbranschen, frågan är om skivbolagen är redo, säger Karin Inde.
Karin Inde
Förbundsordförande
karin.inde@musikerforbundet.se
+46 (0)704447228
Musikerförbundet är fackförbundet för professionella musiker och artister. Vi arbetar för förbättrade upphovsrättsliga och arbetsrättsliga villkor och för att våra medlemmar ska få en rättvis del av de värden de skapar i samhället.
Marknadsnyheter
Bönor från egen kaffeskog, sump till jord – Viking Lines nya kaffe gör gott på många olika sätt


Viking Lines resenärer dricker varje år 8,5 miljoner koppar kaffe. Nu satsar rederiet på ett helt nytt kaffe som ger minskade klimatutsläpp och bättre levnadsvillkor för odlarna. Kaffet från Slow Forest odlas på rederiets egen odling i Laos utan kemiska gödningsmedel, handplockas och rostas därefter i Danmark.
Allt kaffe som serveras på Viking Lines fartyg är nu hållbart producerat Slow Forest-kaffe, odlat på rederiets 75 hektar stora odling på högplatåerna i Laos och rostat i Danmark. Kaffeplantorna odlas bland träd på återbeskogad mark, i stället för på traditionellt skövlade plantager. Viking Lines odling ligger i en kolsänka där målsättningen är att plantera 30 000 träd, vilket innebär nästan 400 träd per hektar. Kaffeskogen förbättrar också den lokala biologiska mångfalden i området.
Odlingen, bearbetningen och rostningen av kaffet hanteras av Slow Forest Coffee. För företaget är det viktigt att produktionskedjan är rättvis och transparent. Utöver miljöfördelarna erbjuder Slow Forest bättre lönevillkor och sjukersättning för byns odlare.
”Den traditionella kaffetillverkningens koldioxidavtryck är stort och merparten av intäkterna går till Europa i stället för produktionsländerna. Vi ville göra annorlunda. Våra kunder vill göra hållbara val, och nu kan de njuta av sitt kaffe med bättre samvete än någonsin tidigare,” berättar Viking Lines restaurangchef Janne Lindholm.
Bönorna till Slow Forest-kaffet får sakta mogna i skuggan av träden, utan kemiska gödningsmedel. De plockas också för hand, vilket avsevärt förbättrar kaffets kvalitet och smak. Viking Lines nya kaffe består till 100 procent av Arabica-bönor, med en balanserad syrlighet samt smak av nötter och choklad. Rostningsprofilen har skapats av den världsberömda danska rostningsmästaren Michael de Renouard.
”Vi valde en mörkrost till fartygets kaffe, vilket passar både finländarnas och svenskarnas nuvarande smakpreferenser gällande rostning. Finländarnas smak gällande kaffe har under de senaste åren utvecklats mot en mörkare rostning. Innan vi gjorde vårt slutgiltiga val testades det nya kaffet i Viking Cinderellas bufférestaurang och personalmässen – och båda testgrupperna gav toppbetyg. Då 8,5 miljoner koppar kaffe bryggs varje år kan inget lämnas åt slumpen!” säger Janne Lindholm.
Viking Lines hållbarhetsmål stannar inte vid produktionskedjan. Kaffesump från fartygen återvinns nämligen som råmaterial för trädgårdsjord. Detta minskar avsevärt användningen av jungfrulig torv vid tillverkningen av mylla.
”Vi har som mål att allt som tagits ombord på fartygen som är möjligt att återvinna ska återanvändas eller återvinnas. Det gäller inte bara kaffet utan även matavfall och till exempel textilier som tas ur bruk. Ett bra exempel på vårt livscykeltänkande är att frityrolja från fartygets restauranger blir till biobränsle för den finska sjöfartsindustrin,” säger Viking Lines hållbarhetschef Dani Lindberg.
Slow Forest Coffee – 5 fakta:
- Slow Forest Coffee är ett kaffeföretag som verkar i Laos, Vietnam och Indonesien i samarbete med över 500 lokala kaffeodlare.
- Företaget grundades år 2019 av Pinja Puustjärvi, driven av en vilja att skydda skogarna i Laos och stötta lokala odlare. Puustjärvi bodde som barn i Laos på grund av sin fars arbete.
- Kaffet odlas i restaurerade kaffeskogar, som binder stora mängder kol och ökar den biologiska mångfalden.
- Det är viktigt för företaget att produktionskedjan är ansvarsfull och transparent, samt att verksamheten gynnar både miljön och de lokala samhällena.
- Slow Forest Coffee betalar odlarna bättre ersättning än genomsnittet i Laos och erbjuder förmåner som underlättar deras liv: förskottsbetalningar, utbildning och möjligheten att låna pengar från en krisfond.
Mera infomation om Slow Forest Coffee här
Tilläggsinformation:
Janne Lindholm, restaurangchef
janne.lindholm@vikingline.com, tel. +358 400 744 806
Dani Lindberg, hållbarhetschef
dani.lindberg@vikingline.com, tel. +358 18 27 000
Johanna Boijer-Svahnström, informationsdirektör
johanna.boijer@vikingline.com, tel. +358 18 270 00
Christa Grönlund, informationschef
christa.gronlund@vikingline.com, tel. +358 9 123 51
-
Analys från DailyFX9 år ago
EUR/USD Flirts with Monthly Close Under 30 Year Trendline
-
Marknadsnyheter2 år ago
Upptäck de bästa verktygen för att analysera Bitcoin!
-
Marknadsnyheter5 år ago
BrainCool AB (publ): erhåller bidrag (grant) om 0,9 MSEK från Vinnova för bolagets projekt inom behandling av covid-19 patienter med hög feber
-
Analys från DailyFX12 år ago
Japanese Yen Breakout or Fakeout? ZAR/JPY May Provide the Answer
-
Marknadsnyheter2 år ago
Därför föredrar svenska spelare att spela via mobiltelefonen
-
Analys från DailyFX12 år ago
Price & Time: Key Levels to Watch in the Aftermath of NFP
-
Analys från DailyFX8 år ago
Gold Prices Falter at Resistance: Is the Bullish Run Finished?
-
Nyheter6 år ago
Teknisk analys med Martin Hallström och Nils Brobacke