Connect with us

Marknadsnyheter

Boule Diagnostics (publ) Delårsrapport Q3 januari–september 2022

Published

on

Utmanande tredje kvartal

Kvartalet juli–september 2022

  • Nettoomsättningen uppgick till 125,6 MSEK (111,8), motsvarande en ökning med 12,4 procent. Justerat för förändring av valutakurser en minskning med – 8,1 procent.
  • Antal sålda instrument uppgick till 803 (996) vilket är en minskning med 19,4 procent.
  • Rörelseresultatet, uppgick till 3,6 MSEK (13,0) vilket motsvarar en rörelsemarginal på 2,9 procent (11,7).
  • Periodens resultat uppgick till 2,4 MSEK (7,1).
  • Resultatet per aktie före utspädning uppgick till 0,12 SEK (0,37) och efter utspädning till 0,12 SEK (0,36).
  • Kassaflödet från den löpande verksamheten uppgick till -15,8 MSEK (10,6).
  • Nettoskulden uppgick per den 30 september till 73,7 MSEK att jämföra med föregående år om 6,5 MSEK.
  • Den 4 augusti meddelades att Annette Colin lämnar posten som CFO för Boule Diagnostics på grund av familjeskäl.
  • Den 6 september meddelades att Clinical Diagnostic Solutions, Inc. (CDS), ett dotterbolag till Boule Diagnostics AB, har mottagit observationer (en s.k. form 483) från USA:s livsmedels- och läkemedelsmyndighet, FDA).

VD Jesper Söderqvist kommenterar
Omsättningen ökade med 12 procent och uppgick till 126 MSEK. Justerat för valuta minskade den organiska tillväxten med 8,1 procent. Minskningen förklaras av utmanande marknadsförhållanden samt brist på elektronikkomponenter för produktion av instrument under juli och augusti som vi inte lyckades återhämta i september.

Vår försäljning sker till stor del i dollar och omsättningen påverkades positivt av en starkare dollar. Försäljningstillväxten påverkas däremot negativt eftersom den starka dollarkursen driver upp priserna på våra produkter i lokal valuta. Prishöjningarna kunde inte kompensera för lägre volym och bruttomarginalen på 41 procent pressades av produktionsstörningar, höga komponentkostnader för inköp till spotpriser samt retroaktiva tullavgifter. Fördyrade komponentinköp och retroaktiva tullavgifter motsvarar 4,4 procentenheter. Rörelseresultat uppgick till 3,6 MSEK och rörelsemarginalen till knappa 3 procent.

Kassaflödet från den löpande verksamheten uppgick till -16 MSEK vilket förklaras av ett sämre resultat och minskade rörelseskulder. För att motverka det svaga operativa kassaflödet har vi tillfälligt minskat på investeringsnivån i utvecklingen av den nya produktplattformen. I kvartalet investerade vi 15 MSEK.

För att möta nuvarande tuffa marknadssituation tidigarelägger vi vissa materialinköp, bygger buffertlager för kritiska komponenter samt säkerställer att vi specificerar elektronikkomponenter med bättre tillgång. Åtgärderna minskar riskerna för produktionsstopp, men utmaningarna i försörjningskedjan kvarstår.

Licensavtal för tillverkning av reagens i Indien

Vi har under kvartalet tecknat ett strategiskt licensavtal med Q-Line Biotech för lokal tillverkning av hematologireagens i Indien. Indien är en stor och viktig marknad för oss där det utförs över 30 miljoner tester per år i våra automatiserade hematologisystem. Vi har under en tid analyserat möjligheten att etablera en lokal reagensproduktion då det skulle vara fördelaktigt för oss vid offentliga upphandlingar samt att det skulle innebära, kortare leveranstider samt lägre transportkostnader och en minskad miljöpåverkan. Analysen ledde till att vi ingick ett avtal om licenstillverkning vilket kommer att bidra positivt till bruttomarginalutvecklingen. Den lokala tillverkningen av reagens planeras starta under tredje kvartalet 2023.

Kvalitetsarbete är fortsatt i fokus

FDA genomförde en ny rutininspektion av verksamheten i vårt amerikanska dotterbolag och utfärdade en ”Form 483” innehållande observationer avseende dokumentation i vissa nyckelprocesser. Jag ser mycket allvarligt på det inträffade och vi har utan dröjsmål kontrakterat erforderlig expertis för att identifiera och bistå i implementeringen av åtgärder för att förbättra vårt kvalitetsarbete. Åtgärderna omfattar bl a digitalisering av vårt kvalitetssystem och implementeringen av ett modernt IT-stöd för att ge oss en bra överblick av alla processer. Det nya systemet införs först i USA och det är vår avsikt att på sikt implementera detta globalt. Försäljningen begränsas ej som en följd av dessa observationer.

Pågående förbättringsarbete och implementeringen av det nya regulatoriska regelverket IVDR i Europa tidigare i år gör oss bättre rustade för att möta framtida ökade regulatoriska krav på in vitro diagnostikprodukter. Kvalitetsarbetet medför ökade kostnader och kräver resurser för genomförande.

Företrädesemission för att säkra utvecklingen av modern teknikplattform

Styrelsen beslutade den 3 oktober om en företrädesemission om 150 MSEK som godkändes av en extra bolagsstämma 1 november. Kapitaltillskottet ska användas till att slutföra utvecklingen av vår nya produktplattform, förbereda för lansering av det första instrumentet ett avancerat 5-partsinstrument, ett framtida 3-partsinstrument och molnuppkoppling. Vi fortsätter göra framsteg med det nya 5-partsinstrumentet och färdigställer nu prototyper och planerar inför kommande verifierings- och valideringsstudier.

Fokus på organisation och kultur i utmanande tider

De senaste 12 månaderna har varit minst sagt utmanande. Ständigt ändrade förutsättningar ställer krav på engagemang, kreativitet och hög flexibilitet, egenskaper som såväl medarbetare och distributörer visat prov på för att få fram produkter till våra slutkunder.

Koncernledningen har förstärkts med Aishat Bislieva som ny ”People and Culture” manager. Aishat har en internationell och gedigen bakgrund inom HR. Aishat ska fokusera på Boule’s kontinuerliga arbete med värdegrund, kultur och medarbetar och ledarskapsutveckling.

Jag vill passa på att tacka CTO Helena Börjesson och SVP instrumentproduktion Mikael Ekholm i koncernledningen för deras insatser i Boule. Helena har bestämt sig för att gå vidare till ett annat internationellt uppdrag i mitten av januari och Mikael har valt att gå vidare utanför Boule. Helena har skapat en stark R&D organisation som är fullt dedikerad att ta vår nya plattform till marknaden. Jörgen Jehander som varit hos oss det senaste halvåret kommer att bli interim utvecklingschef tills en permanent chef tillträder. Vi kommer att slå ihop tillverkning av instrument och förbrukningsvaror till en organisation för att skapa synergier och förbättra effektivitet. Denna kommer att ledas av Eduardo Pagani, som idag är ansvarig för produktion av förbrukningsvaror. Eduardo har jobbat på Boule sedan 2015 och sitter i Boules koncernledning sedan 2020.

Avslutningsvis, vill jag trots en tuff marknadssituation i närtid, lyfta att jag ser positivt på vår plan för att bygga ett långsiktigt starkt Boule. Stort tack för förtroendet från våra ägare som beviljat nyemissionen. Vi är i en spännande utvecklingsfas med mål att helt förnya vår produktportfölj och därmed stärka vår position på den decentraliserade hematologimarknaden.

DELÅRSRAPPORTEN ÅTERFINNS NEDAN SOM PDF SAMT SOM WEBVERSION PÅ BOULE.COM

Presentation av delårsrapporten

Klockan 10.00 presenterar och kommenterar VD Jesper Söderqvist och CFO Annette Colin delårsrapporten.
Efter presentationen kommer det att finnas tid för frågor. Presentationen hålls på engelska.

Vänligen följ denna länk för att delta!

För mer information, vänligen kontakta:
Jesper Söderqvist, VD och koncernchef, Boule Diagnostics AB, tfn. +46 (0)70-689 05 90
Annette Colin, Finansdirektör (CFO), Boule Diagnostics AB, tfn. +46
 (0)70-319 06 76

Om Boule Diagnostics AB (publ)
Boule Diagnostics AB är ett globalt diagnostikbolag som utvecklar, tillverkar och säljer system och förbrukningsvaror för blodcellräkning (hematologi). Bolaget riktar sig främst till små och medelstora sjukhus, kliniker och laboratorier samt till andra diagnostikbolag inom såväl human- som veterinärhematologi. Verksamheten bedrivs genom rörelsedrivande dotterbolag i Sverige, USA, Mexiko och Ryssland. Försäljning sker globalt, företrädesvis via distributörer med stöd av Boules egna lokala säljare och servicepersonal. Boule Diagnostics aktie är sedan 2011 noterad på NASDAQ Stockholm. www.boule.com

Denna information är sådan information som Boule Diagnostics AB (publ) är skyldigt att offentliggöra enligt EU:s marknadsmissbruksförordning.
Informationen lämnades, genom ovanstående kontaktpersons försorg, för offentliggörande den 10 november 2022 kl. 07:30 CET.

Continue Reading

Marknadsnyheter

Regeringen föreslår lättnader i byggkraven för studentbostäder

Published

on

By

Regeringen har beslutat om en lagrådsremiss med förslag till lättnader i byggkraven för studentbostäder. Syftet är att öka möjligheterna till flexibilitet vid byggandet.

– På många studieorter är det svårt för studenter att hitta boende. Därför behöver byggregelverket förenklas. Syftet är att möjliggöra för fler studentbostäder genom sänkta byggkostnader och ökad flexibilitet, säger infrastruktur- och bostadsminister Andreas Carlson.

Förslaget innebär att det blir möjligt att göra undantag från kraven på tillgänglighet och användbarhet i en byggnad som innehåller studentbostäder. Undantagen ska kunna tillämpas vid både nyproduktion och vid ändring av en byggnad.

Det ska vara möjligt att göra undantag för högst 80 procent av studentbostäderna i ett byggprojekt. Minst 20 procent av studentbostäderna ska fortfarande uppfylla gällande krav på tillgänglighet och användbarhet för personer med nedsatt rörelse- eller orienteringsförmåga.

Lagändringen ger större flexibilitet vid byggande av studentbostäder och skapar fler tänkbara sätt att utforma planlösningar. Till exempel kan bostadsytan minskas och fler bostäder rymmas inom en given yta.  

De föreslagna undantagen ska inte hindra personer med funktionsnedsättning att vara delaktiga i sociala sammanhang. En studentbostad som omfattas av undantagen ska kunna besökas av en person med nedsatt rörelse- eller orienteringsförmåga.

Regeringen breddar också definitionen av studentbostäder till att inkludera all vuxenutbildning för att göra det möjligt för fler kommuner att erbjuda studentbostäder.

Förslagen föreslås träda i kraft den 1 juli 2025.

Lagrådsremissen: Lättnader i byggkraven för studentbostäder – Regeringen.se

Presskontakt
Ebba Gustavsson
Pressekreterare hos infrastruktur- och bostadsminister Andreas Carlson
Telefon (växel) 08-405 10 00
Mobil 076-12 70 488
ebba.gustavsson@regeringskansliet.se

Continue Reading

Marknadsnyheter

“Vi behöver tillsammans enas om vettiga avtal, som sätter standard för branschen”

Published

on

By

Sveriges Radios Kulturnytt gör just nu en mycket välkommen granskning av villkoren i musikbranschen. Igår lyftes artisten Siw Malmkvists situation med ett avtal som inte förnyats på över 60 år. Hennes situation är tyvärr långt ifrån unik. Musikerförbundet har länge uppmärksammat att majorbolagen fortsätter att betala extremt låga royaltynivåer till artister vars kontrakt skrevs på 1960-talet – en tid då digital streaming inte existerade. 

– Jag kan intyga att artisterna som talar ut i P1 är långt ifrån ensamma om sin situation och vi uppmanar deras artistkollegor att gå ut med sitt tydliga stöd till de som vågar bryta tystnaden om oskäliga ersättningar, säger Musikerförbundets ordförande Karin Inde. 

Musiker och artister skapar det värde som skivbolagen tjänar pengar på, men ändå ser vi gång på gång hur bolagen behåller stora delar av intäkterna. Att en av Sveriges mest folkkära artister, med en karriär som sträcker sig över decennier, fortfarande har en oskälig royalty är ett tydligt bevis på branschens obalans. 

– Tystnadskulturen kring prissättning är enbart bra för bolagen. Både artister och musiker skulle verkligen tjäna på att dela med sig till varandra om hur betalningar och dealar verkligen ser ut. Förstås i trygga, egna rum. Det är bara bolagen som tjänar på att vi inte pratar med varandra om pengar, säger Karin Inde. 

Stort tack till de modiga artister som ser till att lyfta problematiken! För att vi ska få till en i grunden mer rättvis musikbransch behöver de stora parterna i sammanhanget – skivbolagen, musikerna och artisterna – göra som de flesta andra svenska branscher lyckas med:  

– Vi behöver tillsammans enas om vettiga och balanserade avtal, som sätter standard för branschen. Musikerförbundet är redo att göra vår del i arbetet för bättre villkor i musikbranschen, frågan är om skivbolagen är redo, säger Karin Inde.  

Karin Inde
Förbundsordförande
karin.inde@musikerforbundet.se
+46 (0)704447228

Musikerförbundet är fackförbundet för professionella musiker och artister. Vi arbetar för förbättrade upphovsrättsliga och arbetsrättsliga villkor och för att våra medlemmar ska få en rättvis del av de värden de skapar i samhället.

Continue Reading

Marknadsnyheter

Bönor från egen kaffeskog, sump till jord – Viking Lines nya kaffe gör gott på många olika sätt

Published

on

By

Viking Lines resenärer dricker varje år 8,5 miljoner koppar kaffe. Nu satsar rederiet på ett helt nytt kaffe som ger minskade klimatutsläpp och bättre levnadsvillkor för odlarna. Kaffet från Slow Forest odlas på rederiets egen odling i Laos utan kemiska gödningsmedel, handplockas och rostas därefter i Danmark.

Allt kaffe som serveras på Viking Lines fartyg är nu hållbart producerat Slow Forest-kaffe, odlat på rederiets 75 hektar stora odling på högplatåerna i Laos och rostat i Danmark. Kaffeplantorna odlas bland träd på återbeskogad mark, i stället för på traditionellt skövlade plantager. Viking Lines odling ligger i en kolsänka där målsättningen är att plantera 30 000 träd, vilket innebär nästan 400 träd per hektar. Kaffeskogen förbättrar också den lokala biologiska mångfalden i området.

Odlingen, bearbetningen och rostningen av kaffet hanteras av Slow Forest Coffee. För företaget är det viktigt att produktionskedjan är rättvis och transparent. Utöver miljöfördelarna erbjuder Slow Forest bättre lönevillkor och sjukersättning för byns odlare.

”Den traditionella kaffetillverkningens koldioxidavtryck är stort och merparten av intäkterna går till Europa i stället för produktionsländerna. Vi ville göra annorlunda. Våra kunder vill göra hållbara val, och nu kan de njuta av sitt kaffe med bättre samvete än någonsin tidigare,” berättar Viking Lines restaurangchef Janne Lindholm.

Bönorna till Slow Forest-kaffet får sakta mogna i skuggan av träden, utan kemiska gödningsmedel. De plockas också för hand, vilket avsevärt förbättrar kaffets kvalitet och smak. Viking Lines nya kaffe består till 100 procent av Arabica-bönor, med en balanserad syrlighet samt smak av nötter och choklad. Rostningsprofilen har skapats av den världsberömda danska rostningsmästaren Michael de Renouard.

”Vi valde en mörkrost till fartygets kaffe, vilket passar både finländarnas och svenskarnas nuvarande smakpreferenser gällande rostning. Finländarnas smak gällande kaffe har under de senaste åren utvecklats mot en mörkare rostning. Innan vi gjorde vårt slutgiltiga val testades det nya kaffet i Viking Cinderellas bufférestaurang och personalmässen – och båda testgrupperna gav toppbetyg. Då 8,5 miljoner koppar kaffe bryggs varje år kan inget lämnas åt slumpen!” säger Janne Lindholm.

Viking Lines hållbarhetsmål stannar inte vid produktionskedjan. Kaffesump från fartygen återvinns nämligen som råmaterial för trädgårdsjord. Detta minskar avsevärt användningen av jungfrulig torv vid tillverkningen av mylla.

”Vi har som mål att allt som tagits ombord på fartygen som är möjligt att återvinna ska återanvändas eller återvinnas. Det gäller inte bara kaffet utan även matavfall och till exempel textilier som tas ur bruk. Ett bra exempel på vårt livscykeltänkande är att frityrolja från fartygets restauranger blir till biobränsle för den finska sjöfartsindustrin,” säger Viking Lines hållbarhetschef Dani Lindberg.

Slow Forest Coffee – 5 fakta:

  1. Slow Forest Coffee är ett kaffeföretag som verkar i Laos, Vietnam och Indonesien i samarbete med över 500 lokala kaffeodlare.
  2. Företaget grundades år 2019 av Pinja Puustjärvi, driven av en vilja att skydda skogarna i Laos och stötta lokala odlare. Puustjärvi bodde som barn i Laos på grund av sin fars arbete.
  3. Kaffet odlas i restaurerade kaffeskogar, som binder stora mängder kol och ökar den biologiska mångfalden.
  4. Det är viktigt för företaget att produktionskedjan är ansvarsfull och transparent, samt att verksamheten gynnar både miljön och de lokala samhällena.
  5. Slow Forest Coffee betalar odlarna bättre ersättning än genomsnittet i Laos och erbjuder förmåner som underlättar deras liv: förskottsbetalningar, utbildning och möjligheten att låna pengar från en krisfond.

Mera infomation om Slow Forest Coffee här

Tilläggsinformation:

Janne Lindholm, restaurangchef

janne.lindholm@vikingline.com, tel. +358 400 744 806

Dani Lindberg, hållbarhetschef

dani.lindberg@vikingline.com, tel. +358 18 27 000

Johanna Boijer-Svahnström, informationsdirektör

johanna.boijer@vikingline.com, tel. +358 18 270 00

Christa Grönlund, informationschef

christa.gronlund@vikingline.com, tel. +358 9 123 51

Continue Reading

Trending

Copyright © 2017 Zox News Theme. Theme by MVP Themes, powered by WordPress.