Connect with us

Marknadsnyheter

Calmark har rekryterat Madeleine Skoglund som heltidsanställd CFO

Published

on

Calmark Sweden AB (publ) meddelar idag att Madeleine Skoglund anställts som ny CFO för bolaget från och med den 1 september. Madeleine kommer att ingå i Calmarks ledningsgrupp.

Madeleine Skoglund tillträder som ny CFO för Calmark Sweden AB (publ) och blir därmed även medlem i ledningsgruppen. Madeleine efterträder Firyal Kryou som har varit inhyrd CFO sedan december 2021. Madeleine tillträder sin nya roll den 1 september 2022.

Madeleine har lång erfarenhet av flertalet konsultchefsroller inom ekonomi, såsom CFO, Finance Director och Head of Finance, från företag med internationell marknadsnärvaro. Hon kommer senast från Dreams Sustainable, som är ett samriskbolag mellan den franska storbanken BNP och fintech-bolaget Dreams, där hon arbetade som Head of Finance. Madeleine har gedigen erfarenhet av finansiell rapportering, verksamhetsstyrning, affärsplanering, transformeringar, förhandling och försäljningstillväxt samt har en PGDM och Executive MBA från Henley Business School, University of Reading i England.

”Det är med stor glädje som jag välkomnar Madeleine Skoglund till teamet och ser fram emot vårt kommande samarbete” säger Anna Söderlund, VD på Calmark 

”Jag ser verkligen fram emot att få vara med att driva och utveckla Calmark, ett bolag med spännande tid framför sig” säger Madeleine Skoglund.
 

För mer information om Calmark Sweden AB, vänligen kontakta:

Anna Söderlund, VD
Telefon: +46 70 214 98 93
E-post: anna.soderlund@calmark.se 
www.calmark.se 

Calmark Sweden AB är ett medicintekniskt bolag som utvecklar och säljer en patientnära analysmetod (PNA) för enklare och snabbare analyser av medicinska tillstånd hos nyfödda. Den unika testplattformen består av ett bärbart instrument och testkassetter för olika biomarkörer. Marknadslansering av det första testet, Neo-Bilirubin påbörjades under 2020. I västvärlden medför införandet av PNA-tester stora besparingar och kortare vårdkedjor. I mindre utvecklade sjukvårdssystem erbjuder Calmarks produkt ett stöd för diagnos som idag inte finns eftersom tillgången på sjukhuslaboratorier många gånger är begränsad. Calmark siktar på att bli den globala ledaren och att långsiktigt erbjuda alla relevanta tester för nyfödda oavsett var i världen de föds. Förutom produkter för nyfödda, säljer Calmark även ett PNA-test för bedömning av allvarlighetsgrad vid sjukdomen covid-19. B-aktien är noterad på Spotlight Stock Market och handlas under namnet CALMA B. Läs mer på www.calmark.se.

Taggar:

Continue Reading

Marknadsnyheter

Ecorub AB: Ecorub publicerar kvartalsrapporten för Q2 2024

Published

on

By

”Bolagets strategiska fokusering av verksamheten, prishöjningar och strikt kostnadskontroll ger resultat. Vi har ökat nettoomsättningen, förbättrat rörelseresultatet, förbättrat kassaflödet och minskat förlusterna”, kommenterar Anders Färnlöf, tfVD.

För hela VD-kommentaren, se delårsrapporten i sin helhet.

Sammandrag Q2 2024

  • Bolagets strategiska fokusering av verksamheten, prishöjningar och strikt kostnadskontroll ger resultat. Vi har ökat nettoomsättningen, förbättrat rörelseresultatet, förbättrat kassaflödet och minskat förlusterna trots utökad maskinpark.
  • Jämfört med motsvarande kvartal föregående år har vi:
    • Ökat rörelsens intäkter ökade med 45%
    • Ökat nettointäkterna med 15%
    • Minskat förlusterna före avskrivning minskade med 78% (EBITDA) och 43% efter avskrivningar (EBIT)
    • Förbättrat kassaflödet med 1,22 MSEK från den löpande verksamheten före förändring av rörelsekapital under andra kvartalet landade på -0,61 (-1,83) MSEK
  • Positivt resultat från de grundläggande material- och produktivitets testerna utförda i Tjeckien av ett material för Volkswagengruppen.
  • Efter kvartalets utgång har vi ytterligare några framgångsrika materialutvärderingar hos Nordiska bolag som vi kommer publicera inom en snar framtid.

Kvartalet 1:a april – 30 juni 2024

  • Rörelsens intäkter uppgick till 4,35 (2,98) MSEK.
  • Resultatet före avskrivningar (EBITDA) uppgick till -0,54 (-2,50) MSEK.
  • Rörelseresultatet (EBIT) uppgick till -1,93 (-3,37) MSEK.
  • Resultatet efter finansiella poster uppgick till -2,00 (-3,46) MSEK.
  • Resultatet per aktie uppgick till -0,005 (-0,012) SEK

För ytterligare information, kontakta Anders Färnlöf, på telefon +46 76 147 7458 eller e-post anders.farnlof@ecorub.se

Info om Ecorub

Är ett greentech-bolag som producerar återvunnet gummi- och plastmaterial för formsprutning, strängsprutning och 3D-printning. Bolagets återvunna material utvecklas och produceras med materialegenskaper som inrymmer material med gummits elasticitet till styvheten hos hårda plaster. Ecorub är en producent av återvunnet plast- och gummimaterial som möjliggör återvunna alternativ för den cirkulära ekonomin. Bolaget grundades 1995 och har sin fabrik i Lövånger.

EcoRub AB (publ), Hökmark 114, 932 93 Lövånger 

Hemsida: www.ecorub.se

Informationen är sådan som EcoRub är skyldigt att offentliggöra enligt EU:s marknadsmissbruksförordning (EU nr 596/2014) samt lag (2007:528) om värdepappersmarknaden. Informationen lämnades, genom angiven kontaktpersons försorg, för offentliggörande 2024-08-28 10:09 CET.

Continue Reading

Marknadsnyheter

The Finnish hockey club KalPa extends its agreement PolarCap® agreement for another three years

Published

on

By

Finnish ice hockey league (Liiga) team KalPa has extended its agreement for the PolarCap® System until 2027. KalPa has used PolarCap® over the past two seasons for the treatment of players suffering from concussions, with positive experience.

PolarCool develops and markets the product PolarCap®, which alleviates the effects of concussions. The primary users of PolarCap® include sports clubs, organizations, and facilities in contact sports such as ice hockey, rugby, football, and handball, but also other sports with an increased risk of concussion.

Finnish top club KalPa are one of several clubs that have chosen to extend their current contracts with PolarCool. It was also recently announced that the Swedish champions Skellefteå AIK extended their agreement until 2027. In 2022 KalPa was the first club in Finland to implement treatment with PolarCap® in its concussion routines.

The club’s positive experiences, alongside the compelling results from the published 5-year PolarCap® study, clearly demonstrate the value of continued PolarCap® use and form the basis for KalPa’s decision to extend the agreement.

KalPa’s CEO Toni Saksman comments:

-I am very pleased with the opportunity we have to be able to treat our players with PolarCap® in the acute phase if they suffer a concussion. For KalPa, the safety and well-being of our players is a priority and actively showing that we take care of our players in the best possible way is something we value. A healthy player is crucial for us as a club and team, but above all for the players themselves.

PolarCool CEO Erik Andersson comments:

-KalPa is another example of customer satisfaction for the PolarCap® System. We now see an increasing number of customers entering a second or third contract period. It is a receipt for the value we create for our customers. Our ambition is for the establishment to gain further momentum in Liiga as we notice that many clubs are awaiting a response from the clubs that were the first to implement PolarCap®.

The agreement with KalPa is strategically important, even if the financial significance of individual agreements is limited.

For more information

Erik Andersson –  CEO PolarCool AB (publ.)               
+46 – 738 60 57 00                                         
E-mail: erik.andersson@polarcool.se
 

About PolarCool AB (publ.)

PolarCool AB (publ.) is a medical device company that develops, markets, and sells products for sports medicine. The company focuses on treatment of concussive and sub-concussive brain injury with the portable cooling device PolarCap® System. PolarCool AB (publ.) is based in Lund, Sweden, and its shares are listed on Spotlight Stock Market.

Continue Reading

Marknadsnyheter

Euroflorist 2.0 Obligation AB (publ) – Delårsrapport för april – juni 2024

Published

on

By

Korthet – april till juni

  • Nettoomsättningen för kvartalet uppgick till 162 mSEK, en ökning om 1 mSEK jämfört med samma period 2023.
  • Justerad EBITDA uppgick till -1 mSEK, en minskning om 7 mSEK jämfört med samma period 2023. Under andra kvartalet har inga kostnader redovisats som jämförelseförstörande.
  • EBITDA-marginal, justerad, uppgick till -0,4%, en minskning om 4,5 procentenheter jämfört med samma period 2023.
  • EBITDA uppgick till -1 mSEK, en minskning om 1 mSEK jämfört med samma period 2023.
  • Kassaflödet från den löpande verksamheten uppgick till -34 mSEK, en ökning om 29 mSEK jämfört med samma period förra året.

Korthet – januari till juni

  • Nettoomsättningen för halvåret uppgick till 428 mSEK, en ökning om 37 mSEK jämfört med samma period 2023.
  • Justerad EBITDA uppgick till 27 mSEK, en ökning om 7 mSEK jämfört med samma period 2023. Under halvåret har inga kostnader redovisats som jämförelseförstörande.
  • EBITDA-marginal, justerad, uppgick till 6,3%, en ökning om 1,1 procentenheter jämfört med samma period 2023.
  • EBITDA uppgick till 27 mSEK, en ökning om 16 mSEK jämfört med samma period 2023.
  • Kassaflödet från den löpande verksamheten uppgick till 1 mSEK, en ökning om 42 mSEK jämfört med samma period förra året.

VD | Har ordet

För andra kvartalet 2024 har vi kunnat leverera en förbättrad nettoomsättning jämfört med Q2 2023, drivet av ökad volym för box. Lönsamheten per order fortsätter öka jämfört med samma kvartal året tidigare, detta för åttonde kvartalet i rad. OPEX visar upp en positiv trend, följt av den omorganisation som gjordes i slutet av 2023.

Försäljningsmässigt är volymerna under kvartalet svagare än förväntat, särskilt i april då påsken inföll redan i mars, medan Mors dag bidrog positivt i flertalet länder i maj. Implementeringen av vår nya ehandels-plattform skapade även vissa inkörningsproblem, vilket hade en tillfällig negativ påverkan på både volymerna och kostnaden för performance marketing. Inkörningsproblemen löstes under kvartalet och vi har sett en förbättrad trend under kvartalets gång. Box-andelen fortsätter att öka i alla tre regioner vilket har en positiv effekt på vår nettoomsättning.

Trots tecken på en förbättring i det makroekonomiska klimatet och inflationsutvecklingen är marknadsutvecklingen fortsatt osäker, vilket har en påverkan på kundens plånbok. Efterfrågan på snittbuketter online är i många av våra marknader svagare än tidigare år, vilket ger en ökad konkurrenssituation och en ökad performance marketing-kostnad. Samtidigt fortsätter vi växa i flera marknader, inklusive vår största marknad, England, trots en vikande marknad.

Vi ser en försämring i EBITDA jämfört med förra året, drivet av framförallt den ökade performance marketing-kostnaden. Under kvartalet såg vi dock den fulla besparingseffekten från organisationsförändringen som genomfördes i slutet av förra året samt hade en ökad lönsamhet per order. Kassaflödet har markant förbättrats jämfört med samma period föregående år.

Den nya ehandels-plattformen rullades ut under första kvartalet, och under andra kvartalet uppdaterades den för att lösa ett antal inkörningsproblem. Under senare delen av kvartalet har plattformen levererat över förväntan avseende konverteringsgrad, performance och SEO. Vi kommer kontinuerligt uppdatera plattformen för att förbättra kundupplevelsen och konverteringsgraden. Under kvartalet har vi också fortsatt implementeringen av vår ”value-for-money”-positionering, där vi ser en tydlig försäljningsökning i de länder vi har genomfört förändringen. Detta arbete fortsätter också under nästa kvartal.

Som ett led i att sänka kostnaden för performance marketing har vi ett ökat fokus på lojalitet, både genom fortsatt utveckling av vårt CRM-arbete samt aktiviteter för att ytterligare öka vår kundnöjdhet. Vårt fokus på att förbättra vårt Box-erbjudande kvarstår.

Vi kommer fortsätta fokusera på det vi kan påverka och arbeta med förbättringar av bolaget. Vår ambition är att fortsätta utveckla bolaget, investera och ta marknadsandelar. Det absolut viktigaste för oss är att bygga för framtiden.

Magnus Silfverberg

VD | Koncernchef

Malmö, 28:e augusti 2024

Närmre upplysningar lämnas av:

Magnus Silfverberg, Verkställande direktör.        

E-post: magnus.silfverberg@euroflorist.com

Anders Denvall, CFO.

E-post: anders.denvall@euroflorist.com

Det finns alltid en anledning att ge blommor.

Euroflorist är en ledande europeisk e-handelsplattform för blommor och kompletterande produkter.
Vi tycker att blommor är det bästa sättet att uttrycka känslor och att ingen anledning är för stor eller liten för att ge blommor till sig själv, eller någon annan. Vi finns i tio länder i Europa och levererar över hela världen.

Continue Reading

Trending

Copyright © 2017 Zox News Theme. Theme by MVP Themes, powered by WordPress.