Connect with us

Marknadsnyheter

Climeon vinner Kungliga Ingenjörsvetenskapsakademiens pris för Smart Industri

Published

on

Climeon har idag tagit emot första pris i företagstävlingen Smart Industri som utses av Kungliga Ingenjörsvetenskapsakademien (IVA). Climeon prisas för sitt arbete med mjukvarulösningen Climeon Live som möjliggör smart styrning och övervakning av bolagets kraftverk världen över.

– Vi är mycket stolta över att ta emot Kungliga Ingenjörsvetenskapsakademiens pris för Smart industri. Det känns extra roligt att det är vår it-strategi och it-plattform som prisas, delar som gör stor skillnad för våra kunder, men som inte alltid syns utåt, säger Rikard Pettersson, mjukvaruchef på Climeon.

Climeon har idag utsetts till vinnare av företagstävlingen Smart Industri, arrangerad av Kungliga Ingenjörsvetenskapsakademien (IVA). Climeon prisas för sitt arbete med den molnbaserade plattformen Climeon Live som samlar in data från bolagets installationer i realtid och möjliggör övervakning och styrning av kraftverken på distans.

– Mjukvaran har alltid varit en viktig del av vår kärnverksamhet. Framför allt när det gäller maskinernas styrsystem. Vi har löst många utmaningar med mjukvara och smarta algoritmer istället för med hårdvara, säger Rikard Pettersson, mjukvaruchef på Climeon.

I sin motivering skriver juryn bland annat:

Climeon AB, ett svenskt produktbolag inom energiteknik, utses till vinnare i företagstävlingen Smart industri 2020 för att med stora hållbarhetsvinster nyttja digitaliseringens möjligheter för att utveckla såväl produkt som affär. Tack vare väl genomtänkt kundanpassning, smart data-användning och en flexibel affärsmodell som kombinerar tradition med nytänkande uppfyller Climeon alla juryns kriterier, och visar på stor potential för fortsatt positiv utveckling.

Tävlingen Smart Industri instiftades 2016 av Siemens, Teknikföretagen och Kungliga Ingenjörsvetenskapsakademien (IVA) för att uppmärksamma och belöna företag som tar vara på digitaliseringens möjligheter på ett smart och innovativt sätt med tydliga resultat. Första pris är en skräddarsydd internationell kunskapsresa som arrangeras av IVA i samarbete med tysk-svenska handelskammaren.

För ytterligare information, vänligen kontakta: 
Jan Bardell, VD för Climeon, +46 76-860 84 06, jan.bardell@climeon.com
Charlotte Becker, Kommunikations- och IR-chef, +46 730 37 07 07, charlotte.becker@climeon.com

 

Om Climeon AB (publ)
Climeon är ett svenskt produktbolag inom energiteknik. Bolagets unika teknik för värmekraft – Heat Power – tillgängliggör en stor outnyttjad energikälla och ger hållbar el från varmvatten, dygnet runt, året runt. Heat Power är en billig och förnybar energikälla med potential att ersätta mycket av den energi som idag kommer från kol, kärnkraft, olja och gas. B-aktien är listad på Nasdaq First North Premier Growth Market. FNCA Sweden AB är Certified Adviser, +46(0)8-528 00 399 info@fnca.se.

Continue Reading

Marknadsnyheter

JRS chefsstrateg Torbjörn Söderberg om börsen framåt

Published

on

By

Torbjörn Söderberg

JRS chefsstrateg Torbjörn Söderberg pratar med Jesper Norberg på EFN om börsens väg framåt. Man tar upp värderingar och makro, samt hur han själv väljer att agera.

JRS chefsstrateg Torbjörn Söderberg om börsen framåt
Continue Reading

Marknadsnyheter

Kreditkort skapar problem för USAs konsumenter – CNBC granskar

Published

on

By

CNBC pratar kredikort

CNBC tittar närmare på hur kreditkort skapar problem för konsumenterna i USA som får betala räntor på upp till 36 %, och ovanpå det kommer nya avgifter. När det skapar så här stora problem blir det ett problem för ekonomin som helhet, det är inte bara ett individuellt problem.

CNBC granskar kreditkort och problemen de skapar

Vi skrev nyligen om rekordhög belåning hos investerare i USA. Det är samma sak här, när det är så många individer som är så hårt belånade blir det ett problem för hela aktiemarknaden.

Continue Reading

Marknadsnyheter

Varför går det så dåligt för Las Vegas?

Published

on

By

Vy över Las Vegas

Det pratas mycket om att Las Vegas har blivit tomt. Det kommer färre besökare både från USA och utlandet, i en sådan omfattning att vägar som förut var fyllda med bilar nu är smidiga att ta sig fram på. De enda som fortsatt verkar komma är affärsresenärerna.

Las Vegas får mycket kritik för att ha blivit för giriga. Hotellen har börjat lägga på alla möjliga konstiga avgifter för att tjäna mer, restaurangerna lägger på avgifter och dessutom har det tillkommit flera nya skatter. Besökarna känner sig lurade.

Continue Reading

Trending

Copyright © 2025 Tanalys