Marknadsnyheter
Comintelli: Delårsrapport januari-juni 2021

Finansiell sammanfattning
1) Eget kapital i relation till balansomslutningen.2) Nyckeltalet har beräknats utifrån antalet aktier vid periodens utgång; 7 490 000 både juni 2021 och juni 2020.
Kommentarer till Bolagets resultat och finansiella ställning
Bolagets totala intäkter för det andra kvartalet uppgick till 2,4 mkr (3,3 mkr). Periodens intäkter har påverkats av att en viktig kund sköt upp sitt sin planerade förlängning samt att flera planerade nykundsförsäljningar inte hann gå i mål. Under andra kvartalet förföll en låg nivå av licensförlängningsavtal. Under ”Övriga rörelseintäkter” finns 0,2 mkr (0,4 mkr) hänförda till valutakursvinster av rörelsekaraktär.
Rörelseresultatet efter avskrivningar, EBITA, uppgick i det andra kvartalet till -3,4 mkr (-1,4 mkr). Resultatet i det andra kvartalet har påverkats av låga intäkter från både nyförsäljning och möjliga avtalsförlängningar i kombination med utökade resurser till marknadsföring och försäljning. Bland ”Övriga rörelsekostnader” finns 0,4 mkr (0,6 mkr) hänförda till valutakursförluster av rörelsekaraktär.
Bolagets totala intäkter för årets första halvår uppgick till 8,2 mkr vilket är något högre än föregående års 7,4 mkr. Rörelseresultatet efter avskrivningar, EBITA, för det första halvåret är dock 0,5 mkr lägre än föregående år; -2,8 mkr mot -2,3 mkr. Detta genom utökade resurser till marknadsföring och försäljning och att intern arbetstid vid utvecklingen av IT-infrastrukturen för SaaS under föregående år kapitaliserades.
Avskrivningarna av IT-infrastrukturen för SaaS, vilken utvecklades under 2019 och 2020, påbörjades 1 januari 2021. I kvartalet uppgick avskrivningarna till 0,1 mkr (0,0 mkr).
”Förutbetalda kostnader och upplupna intäkter” har från det första kvartalet 2021 minskat från 14,2 mkr till 12,1 mkr. Balansposten består mestadels av resultatförda, men ännu inte fakturerade intäkter, vilket är i enlighet med bolagets redovisningsprinciper för licensförsäljning.
Kassaflödet under årets andra kvartal blev -0,4 mkr (+1,4 mkr). Rörelsefordringarna, främst kundfordringar och upplupna intäkter, har i perioden minskat med 2,7 mkr vilket kassaflödesmässigt kompenserar för det negativa resultatet i det andra kvartalet.
Totala räntebärande skulder uppgick vid det andra kvartalets utgång till 3,9 mkr (2,4 mkr). Comintelli har beviljats refinansiering av det brygglån, 2,0 mkr, som upptogs med Almi Företagspartner Stockholm Sörmland AB i juli 2020. Lånet löper på fyra år och till 5,07 % årlig ränta. Den checkkredit på 2,0 mkr som Bolaget erhöll under 2020 är outnyttjad.
Denna rapport har inte varit föremål för granskning av bolagets revisor.
Bolagets ARR (årligen återkommande intäkter) ökade i det andra kvartalet marginellt från 19,0 mkr till 19,1 mkr. Den lägre nivån för nykundsförsäljningen under 2020 har medfört en reducerad ökningstakt för ARR. För definition av ARR, se sid 14.
Väsentliga händelser under perioden april – juni 2021
- Lansering av en ny produktfunktion; Field Intelligence Receiver (FIRE). Med hjälp av AI-baserad bild-till-text konvertering kan medarbetare på fältet enkelt rapportera in marknadssignaler.
- Bolagets kunder har i sin årliga Kundnöjdhetsenkät angett högre värden än branschens riktmärke för B2B och SaaS mjukvaruföretag.
- Comintelli har beviljats refinansiering av det brygglån, 2,0 mkr, som upptogs med Almi Företagspartner Stockholm Sörmland AB i juli 2020.
- Sofia Fogelfors invaldes som styrelseledamot på årsstämman. Lennart Grabe lämnade styrelsen vid samma årsstämma.
Väsentliga händelser efter periodens utgång
- 0,3 mkr i intäkter i det tredje kvartalet för en ny europeisk kund inom kemi/energi med potential för utökning.
- 0,7 mkr i intäkter i det tredje kvartalet genom att en befintlig, europeisk, kund inom kemi/energi knoppat av en verksamhet med ett nytt kundkonto för oss som följd.
- Avtal påskrivet med första danska kunden.
- Uppdaterad website på franska (https://intelligence2day.fr/) för fransktalande marknader.
VD har ordet
Nettoomsättningen under årets andra kvartal uppgick till 2,2 mkr (en minskning jämfört de 2,9 mkr under Q2 2020). För första halvåret innebär detta en nettoomsättning på 7,4 mkr (6,7 mkr för 2020).
Fokus på leadsgenerering
Vårt huvudfokus nu är att bygga en systematisk leadsgenereringsprocess som ökar antalet leads i de kundsegment och geografier där vi redan är starka. Det andra kvartalet blev det mest resursintensiva kvartalet någonsin vad gäller operativ marknadsföring med ett stort antal aktiviteter. Till exempel infördes ett nytt Marketing Automation System för att effektivisera och underhålla relationer med leads och prospects. Under hela året har vi genomfört regelbundna, branschinriktade webinars, där vi når en målgrupp som har ett genuint intresse av en avancerad lösning för omvärldsbevakning och -analys. Under 2021 kommer vi fortsätta sponsra och medverka på ett flertal virtuella CI-events, både i Europa och USA.
Resultatet har blivit en markant ökning av antalet nya kvalificerade leads vilket ger ett fortsatt bra underlag för nykundsförsäljning.
Försäljning och intäkter
De rådande osäkerheterna i världen medför ett ökande intresse från marknaden för Intelligence2day. Samtidigt bidrar osäkerheterna till försiktighet med tidsförskjutningar som följd. För att minska kundernas tröskel för köp erbjuder vi nu olika utvärderingspaket för att underlätta kundernas beslut.
Efter periodens utgång har ett avtal, 0,3 mkr, slutits med en ny europeisk kund inom kemisektorn för en initial testperiod på fyra månader. Vidare har efter periodens utgång en ny kund inom industri/tillverkning blivit vår första danska kund.
Fortfarande står licensavtal (ofta löptid 12 eller 36 månader) för den största delen av våra intäkter. Dessa licensavtal löper oregelbundet ut för förlängning, vilket därmed påverkar vilket kvartal som ”träffas” intäktsmässigt. Denna redovisningsprincip kan medföra intäktssvängningar mellan kvartalen och åren. Den successiva övergången till prenumerationsförsäljning (SaaS) reducerar dessa svängningar.
Under detta års andra kvartal var det generellt sett en lägre nivå för licensavtal som förföll till förlängning. Kunden med det största licensavtalet, som förföll till förlängning under det andra kvartalet, sköt upp sitt beslut till senare under året. Denna kund är verksam i en av de mest coronautsatta branscherna.
Merförsäljning till befintliga kunder (t. ex utökning i antalet användare, nya tjänster och produktfunktioner) var under kvartalet lägre än föregående kvartal. Kunder börjar ofta med ett begränsat antal licenser (c:a 20 -100 st.) för att med tiden växla upp till hundratals eller till och med tusentals licenser per kund. Här startar det tredje kvartalet med 0,7 mkr i intäkter genom att en befintlig kund knoppat av en verksamhet med ett nytt kundkonto för oss som följd. Totalt har därmed tre nya kunder hittills vunnits under årets tredje kvartal.
Nöjda kunder ger låg churn
Vår årliga Kundnöjdhetsenkät genomfördes under andra kvartalet. Vi använder oss av Net Promoter Score (NPS) som ett mått på kundlojalitet genom att fråga deltagarna hur sannolikt det är att de skulle rekommendera Intelligence2day® till en vän eller kollega. I år fick Intelligence2day® ett NPS-värde på 45, vilket är ett mycket gott betyg från våra kunder. Resultaten visar att Comintellis kunder förblir både lojala och nöjda med Intelligence2day®.
Positivt mottagande av ny produktfunktion
Vår nya tilläggsfunktion ”Field Intelligence Receiver” (FIRE) har mottagits positivt på marknaden, särskilt inom pharmabranschen. Med hjälp av AI-baserad bildkonverteringsteknik kan kunder bevaka live evenemang (som t.ex. konferenser och mässor) på ett snabbare och mer kostnadseffektivt sätt.
Migration till SaaS plattformen fortsätter
Omvandlingen till att bli ett mer renodlat SaaS-företag intensifieras för att kunna dra nytta av fördelarna med SaaS, både för kunderna och för Comintelli. Alla nya kunder läggs nu upp på SaaS och under andra kvartalet har ett flertal befintliga kunder migrerat till den nya plattformen med positiva erfarenheter. Denna migration kommer att fortsätta successivt.
Byte i styrelsen
Jag är mycket glad över att Sofia Fogelfors tackat ja till att ingå i vår styrelse. Sofia är idag marknadschef på det konsumentinriktade företaget Compricer och jag är övertygad om att hon kommer bidra med strategisk kunskap inom marknadsföring. Jag vill även ta tillfället att rikta ett stort tack till avgående styrelseledamoten Lennart Grabe för hans värdefulla insatser alltsedan bolaget grundades.
Sammanfattningsvis
Den rådande osäkerheten i omvärlden medför ett ökat behov av omvärldsanalys. Comintelli har ett kompetent, erfaret team med en avancerad, välbeprövad och prisbelönt mjukvaruplattform som hjälper kunder med omvärldsanalys och att fatta säkrare beslut om framtiden.
Vi anser att vårt erbjudande ligger rätt i tiden för att möta kundernas behov och fortsätter att följa vår marknadsstrategi som bygger på:
- Digitaliserad marknadsföring med totalt fokus på att generera kvalificerade leads och försäljning av Intelligence2day®.
- Fokus på utvalda branscher och geografier.
- Merförsäljning till en stabil kundbas
- Fortsatt migrering till den fullt utvecklade AI-baserade SaaS-plattformen
Nykundsförsäljningen har totalt sett kommit igång under det första halvåret med 8 nya kunder och hittills har 3 nya kundaffärer stängts i det tredje kvartalet, vilket är en fördubbling jämfört med hela coronaåret 2020. Jag ser att resultatet av vårt arbete börjar komma och ser med tillförsikt fram emot andra halvlek av 2021.
Med vänlig hälsning,
Jesper Martell, VD Comintelli AB
Aktien
Bolaget är noterat på Spotlight Stock Market.
Kortnamn: COMINT
ISIN-kod: SE0011751569
Antal utestående aktier per rapportdatum: 7 490 000 (7 490 000).
Finansiell kalender
Delårsrapport för 2021 års tredje kvartal offentliggörs onsdagen den 17 november 2021.
Bokslutskommuniké för 2021 offentliggörs onsdagen den 23 februari 2022.
KONTAKT
Jesper Martell, VD
E-post: jesper.martell@comintelli.com
Tel: +46 8 6637 600
Peter Mörsell, CFO
E-post: peter.morsell@comintelli.com
Tel: +46 8 6637 600
OM COMINTELLI
Comintelli (www.comintelli.com) är ett svenskt mjukvaruföretag som grundades 1999 som en spin-off från Ericsson. Bolaget har utvecklat och licensierar ut en molnbaserad tjänst (s.k. Software as a Service, SaaS) för omvärldsbevakning och -analys kallad Intelligence2day® (www.intelligence2day.com).
Intelligence2day® används idag av såväl mindre företag som större globala organisationer. Dessa kunder använder tjänsten för att lättare navigera i, och skapa mening och insikter ur, en allt snabbare växande informationsmängd. Information som ofta är ostrukturerad och härleds från ett stort antal informationskällor.
Marknadsnyheter
Regeringen föreslår lättnader i byggkraven för studentbostäder
Regeringen har beslutat om en lagrådsremiss med förslag till lättnader i byggkraven för studentbostäder. Syftet är att öka möjligheterna till flexibilitet vid byggandet.
– På många studieorter är det svårt för studenter att hitta boende. Därför behöver byggregelverket förenklas. Syftet är att möjliggöra för fler studentbostäder genom sänkta byggkostnader och ökad flexibilitet, säger infrastruktur- och bostadsminister Andreas Carlson.
Förslaget innebär att det blir möjligt att göra undantag från kraven på tillgänglighet och användbarhet i en byggnad som innehåller studentbostäder. Undantagen ska kunna tillämpas vid både nyproduktion och vid ändring av en byggnad.
Det ska vara möjligt att göra undantag för högst 80 procent av studentbostäderna i ett byggprojekt. Minst 20 procent av studentbostäderna ska fortfarande uppfylla gällande krav på tillgänglighet och användbarhet för personer med nedsatt rörelse- eller orienteringsförmåga.
Lagändringen ger större flexibilitet vid byggande av studentbostäder och skapar fler tänkbara sätt att utforma planlösningar. Till exempel kan bostadsytan minskas och fler bostäder rymmas inom en given yta.
De föreslagna undantagen ska inte hindra personer med funktionsnedsättning att vara delaktiga i sociala sammanhang. En studentbostad som omfattas av undantagen ska kunna besökas av en person med nedsatt rörelse- eller orienteringsförmåga.
Regeringen breddar också definitionen av studentbostäder till att inkludera all vuxenutbildning för att göra det möjligt för fler kommuner att erbjuda studentbostäder.
Förslagen föreslås träda i kraft den 1 juli 2025.
Lagrådsremissen: Lättnader i byggkraven för studentbostäder – Regeringen.se
Presskontakt
Ebba Gustavsson
Pressekreterare hos infrastruktur- och bostadsminister Andreas Carlson
Telefon (växel) 08-405 10 00
Mobil 076-12 70 488
ebba.gustavsson@regeringskansliet.se
Marknadsnyheter
“Vi behöver tillsammans enas om vettiga avtal, som sätter standard för branschen”


Sveriges Radios Kulturnytt gör just nu en mycket välkommen granskning av villkoren i musikbranschen. Igår lyftes artisten Siw Malmkvists situation med ett avtal som inte förnyats på över 60 år. Hennes situation är tyvärr långt ifrån unik. Musikerförbundet har länge uppmärksammat att majorbolagen fortsätter att betala extremt låga royaltynivåer till artister vars kontrakt skrevs på 1960-talet – en tid då digital streaming inte existerade.
– Jag kan intyga att artisterna som talar ut i P1 är långt ifrån ensamma om sin situation och vi uppmanar deras artistkollegor att gå ut med sitt tydliga stöd till de som vågar bryta tystnaden om oskäliga ersättningar, säger Musikerförbundets ordförande Karin Inde.
Musiker och artister skapar det värde som skivbolagen tjänar pengar på, men ändå ser vi gång på gång hur bolagen behåller stora delar av intäkterna. Att en av Sveriges mest folkkära artister, med en karriär som sträcker sig över decennier, fortfarande har en oskälig royalty är ett tydligt bevis på branschens obalans.
– Tystnadskulturen kring prissättning är enbart bra för bolagen. Både artister och musiker skulle verkligen tjäna på att dela med sig till varandra om hur betalningar och dealar verkligen ser ut. Förstås i trygga, egna rum. Det är bara bolagen som tjänar på att vi inte pratar med varandra om pengar, säger Karin Inde.
Stort tack till de modiga artister som ser till att lyfta problematiken! För att vi ska få till en i grunden mer rättvis musikbransch behöver de stora parterna i sammanhanget – skivbolagen, musikerna och artisterna – göra som de flesta andra svenska branscher lyckas med:
– Vi behöver tillsammans enas om vettiga och balanserade avtal, som sätter standard för branschen. Musikerförbundet är redo att göra vår del i arbetet för bättre villkor i musikbranschen, frågan är om skivbolagen är redo, säger Karin Inde.
Karin Inde
Förbundsordförande
karin.inde@musikerforbundet.se
+46 (0)704447228
Musikerförbundet är fackförbundet för professionella musiker och artister. Vi arbetar för förbättrade upphovsrättsliga och arbetsrättsliga villkor och för att våra medlemmar ska få en rättvis del av de värden de skapar i samhället.
Marknadsnyheter
Bönor från egen kaffeskog, sump till jord – Viking Lines nya kaffe gör gott på många olika sätt


Viking Lines resenärer dricker varje år 8,5 miljoner koppar kaffe. Nu satsar rederiet på ett helt nytt kaffe som ger minskade klimatutsläpp och bättre levnadsvillkor för odlarna. Kaffet från Slow Forest odlas på rederiets egen odling i Laos utan kemiska gödningsmedel, handplockas och rostas därefter i Danmark.
Allt kaffe som serveras på Viking Lines fartyg är nu hållbart producerat Slow Forest-kaffe, odlat på rederiets 75 hektar stora odling på högplatåerna i Laos och rostat i Danmark. Kaffeplantorna odlas bland träd på återbeskogad mark, i stället för på traditionellt skövlade plantager. Viking Lines odling ligger i en kolsänka där målsättningen är att plantera 30 000 träd, vilket innebär nästan 400 träd per hektar. Kaffeskogen förbättrar också den lokala biologiska mångfalden i området.
Odlingen, bearbetningen och rostningen av kaffet hanteras av Slow Forest Coffee. För företaget är det viktigt att produktionskedjan är rättvis och transparent. Utöver miljöfördelarna erbjuder Slow Forest bättre lönevillkor och sjukersättning för byns odlare.
”Den traditionella kaffetillverkningens koldioxidavtryck är stort och merparten av intäkterna går till Europa i stället för produktionsländerna. Vi ville göra annorlunda. Våra kunder vill göra hållbara val, och nu kan de njuta av sitt kaffe med bättre samvete än någonsin tidigare,” berättar Viking Lines restaurangchef Janne Lindholm.
Bönorna till Slow Forest-kaffet får sakta mogna i skuggan av träden, utan kemiska gödningsmedel. De plockas också för hand, vilket avsevärt förbättrar kaffets kvalitet och smak. Viking Lines nya kaffe består till 100 procent av Arabica-bönor, med en balanserad syrlighet samt smak av nötter och choklad. Rostningsprofilen har skapats av den världsberömda danska rostningsmästaren Michael de Renouard.
”Vi valde en mörkrost till fartygets kaffe, vilket passar både finländarnas och svenskarnas nuvarande smakpreferenser gällande rostning. Finländarnas smak gällande kaffe har under de senaste åren utvecklats mot en mörkare rostning. Innan vi gjorde vårt slutgiltiga val testades det nya kaffet i Viking Cinderellas bufférestaurang och personalmässen – och båda testgrupperna gav toppbetyg. Då 8,5 miljoner koppar kaffe bryggs varje år kan inget lämnas åt slumpen!” säger Janne Lindholm.
Viking Lines hållbarhetsmål stannar inte vid produktionskedjan. Kaffesump från fartygen återvinns nämligen som råmaterial för trädgårdsjord. Detta minskar avsevärt användningen av jungfrulig torv vid tillverkningen av mylla.
”Vi har som mål att allt som tagits ombord på fartygen som är möjligt att återvinna ska återanvändas eller återvinnas. Det gäller inte bara kaffet utan även matavfall och till exempel textilier som tas ur bruk. Ett bra exempel på vårt livscykeltänkande är att frityrolja från fartygets restauranger blir till biobränsle för den finska sjöfartsindustrin,” säger Viking Lines hållbarhetschef Dani Lindberg.
Slow Forest Coffee – 5 fakta:
- Slow Forest Coffee är ett kaffeföretag som verkar i Laos, Vietnam och Indonesien i samarbete med över 500 lokala kaffeodlare.
- Företaget grundades år 2019 av Pinja Puustjärvi, driven av en vilja att skydda skogarna i Laos och stötta lokala odlare. Puustjärvi bodde som barn i Laos på grund av sin fars arbete.
- Kaffet odlas i restaurerade kaffeskogar, som binder stora mängder kol och ökar den biologiska mångfalden.
- Det är viktigt för företaget att produktionskedjan är ansvarsfull och transparent, samt att verksamheten gynnar både miljön och de lokala samhällena.
- Slow Forest Coffee betalar odlarna bättre ersättning än genomsnittet i Laos och erbjuder förmåner som underlättar deras liv: förskottsbetalningar, utbildning och möjligheten att låna pengar från en krisfond.
Mera infomation om Slow Forest Coffee här
Tilläggsinformation:
Janne Lindholm, restaurangchef
janne.lindholm@vikingline.com, tel. +358 400 744 806
Dani Lindberg, hållbarhetschef
dani.lindberg@vikingline.com, tel. +358 18 27 000
Johanna Boijer-Svahnström, informationsdirektör
johanna.boijer@vikingline.com, tel. +358 18 270 00
Christa Grönlund, informationschef
christa.gronlund@vikingline.com, tel. +358 9 123 51
-
Analys från DailyFX10 år ago
EUR/USD Flirts with Monthly Close Under 30 Year Trendline
-
Marknadsnyheter5 år ago
BrainCool AB (publ): erhåller bidrag (grant) om 0,9 MSEK från Vinnova för bolagets projekt inom behandling av covid-19 patienter med hög feber
-
Marknadsnyheter2 år ago
Upptäck de bästa verktygen för att analysera Bitcoin!
-
Analys från DailyFX12 år ago
Japanese Yen Breakout or Fakeout? ZAR/JPY May Provide the Answer
-
Marknadsnyheter2 år ago
Därför föredrar svenska spelare att spela via mobiltelefonen
-
Analys från DailyFX12 år ago
Price & Time: Key Levels to Watch in the Aftermath of NFP
-
Analys från DailyFX8 år ago
Gold Prices Falter at Resistance: Is the Bullish Run Finished?
-
Nyheter7 år ago
Teknisk analys med Martin Hallström och Nils Brobacke