Marknadsnyheter
Delårsrapport 1 2020/2021
Rekordkvartal och strategiskt förvärv
Perioden oktober – december 2020
Nettoomsättningen ökade med 12 procent och uppgick till 10,4 MSEK (9,3 MSEK). Nettoomsättningen påverkades negativt med ca. 1,2 MSEK jämfört med motsvarande period 2019. Normaliserat för valutaförändringar uppgick nettoomsättningen till 11,6 MSEK (9,3 MSEK), en ökning med 25%*
EBITDA uppgick till 4,9 MSEK (4,7 MSEK). EBITDA påverkades negativt med ca. 1,2 MSEK av valutadifferenser
EBITDA normaliserat för valutaförändringar ökade 23% och uppgick till 6,1 MSEK (4,95 MSEK)*
EBIT normaliserat för valutaförändringar ökade 22% och uppgick till 5,6 MSEK (4,6 MSEK)*
Kassaflödet från den löpande verksamheten uppgick till -0,4 MSEK (0,0 MSEK)**
Resultat per aktie under perioden uppgick till 1,7 SEK (1,7 SEK)
* då valutakursdifferensen i de två jämförelsekvartalen var betydande, ca. 1,2 MSEK, har en normalisering gjorts för att underlätta att jämföra bolagets utveckling.
** kassaflödet påverkas av slutbetalning av skatt i Kanada för räkenskapsåret 19/20 om ca. 1,3 MSEK
VD-Kommentar
Årets första kvartal blev det bästa någonsin för M.O.B.A. Network där omsättningen nådde all-time high trots negativa valutaeffekter. I kvartalet förvärvade vi också MMORPG.com som har stor tillväxtpotential och vår direktförsäljning fortsatte att växa starkt.
M.O.B.A. Network har en hög valutaexponering mot den amerikanska och kanadensiska dollarn vilket medförde en negativ effekt på både omsättning och EBITDA med cirka 1,2 MSEK i kvartalet. Omsättningen var 10,4 (9,3) MSEK och justerat för valutaeffekter uppgick omsättningen till 11,6 MSEK vilket är en ökning om 25%. EBITDA justerat för valutaeffekter var 6,1 (4,95) MSEK, en ökning om 23%. Den starka utvecklingen i den underliggande verksamheten visar att våra communitys är attraktiva och har målgrupper som många bolag vill exponera sig mot.
Vår lönsamhet är fortsatt stabil och hög med en EBITDA-marginal på 47% (50,8%) i kvartalet.
MMORPG.com – rekordomsättning
I november annonserade vi köpet av MMORPG.com som ett led i vår strategi att växa genom förvärv och skapa fler attraktiva, relevanta communitys med växande målgrupper som många annonsörer vill exponera sig emot. MMORPG.org konsolideras från december 2020 och december var deras bästa månad någonsin med intäkter på cirka USD 75 000.
MMORPG.com är ett gaming community och publicist av innehåll som relaterar till online-spel i genren MMORPG (Massive Multiplayer Online Role-Playing Game). En genre som bland andra innefattar World of Warcraft och Final Fantasy-serien.
Förvärvet innebär att vår bas av communitys kring populära spelsajter har utökats. Dessutom har vi sett att det finns en stor outnyttjad kompetens kopplad till MMORPG som vi nu investerar i och som vi också hoppas kunna nyttja inom andra communitys. Vi kommer också att få ut synergier genom förvärvet i och med att M.O.B.A. Services tar över direktförsäljningen.
Det är spännande att kunna ta över ett välkänt, klassiskt gaming community som vi nu utvecklar vidare. Jag ser en stor tillväxtpotential i MMORPG.org, både genom ökad försäljning och ökad trafik genom att utveckla innehållet.
Framgångsrik direktförsäljning
Förra året tog vi det strategiska beslutet av öka vår direktförsäljning och minska exponeringen mot den programmatiska försäljningen. Vi startade ett nytt affärsområde, M.O.B.A. Services, under våren 2020 och utarbetade en ny strategi för direktförsäljningen vilket lade grunden för vår framgångsrika omställning. Vi har ett skickligt, motiverat team som fokuserat driver arbetet med att öka intäktsströmmarna från bolag som vill rikta sig till våra community-medlemmar. M.O.B.A. Services arbetar för att etablera direkta och integrerade partnerskap, exempelvis annonsering, sponsorskap och native-samarbeten.
Andelen direktförsäljning har ökat starkt sedan strategiförändringen och fördubblades från föregående kvartal. I kvartalet utgjorde direktförsäljningen 66% av totala intäkter att jämföra med 45% i föregående kvartal.
Stabil trafiktillväxt
Gaming och e-sport fortsätter att vara en stabilt växande global marknad. Trafiken till våra communitys ökade med 13 % i kvartalet, jämfört med motsvarande kvartal 2019, och vi hade totalt cirka 100 miljoner besök. Den fortsatta tillväxten förstärker ytterligare annonsörernas intresse för våra communitys och deras vilja att kommunicera med vår publik.
Nytt community – Wildriftfire.com
I förra kvartalsrapporten berättade vi om vårt nästa community – wildriftfire.com. Vårt mål är att starta 1–2 nya communities per år och i slutet av mars eller i april lanserar vi wildriftfire.com. Det bygger på Riot’s spel ”League of Legends: Wild Rift” och blir M.O.B.A. Network’s första satsning på att bygga ett community för ett spel både för mobil och konsol.
Framtidsutsikter
Vi har visat att vår tillväxtstrategi är effektiv. Vi har stabilare, nya intäktsströmmar genom den högre andelen direktförsäljning och viktiga partnerskap.
En av våra viktigaste framgångsfaktorer är vår förmåga att lyssna på besökarna och anpassa oss till deras önskemål. Attraktiveten i våra varumärken bygger på att vi erbjuder våra besökare relevant och aktuellt innehåll. För att ytterligare stärka vår ställning på marknaden kommer vi under 2021 att investera i kompetens och utveckla vårt innehållserbjudande med ökat fokus på video och egenproducerat innehåll, både på våra egna varumärken men också för att stärka vår synlighet och exponering på plattformar som Twitch och YouTube.
M.O.B.A. Network har visat på sin förmåga att utvecklas och förmåga att skapa värden genom marknadsledande communitys, stark tillväxt, positiva kassaflöden och ett långsiktigt, strategiskt arbete. Vårt mål kvarstår att fortsätta leverera hög, stabil tillväxt både organiskt och via förvärv med god lönsamhet.
Denna information är sådan som M.O.B.A Network AB är skyldigt att offentliggöra enligt EU:s marknadsmissbruksförordning (EU nr 596/2014). Informationen lämnades, genom angiven kontaktpersons försorg, för offentliggörande 2021-02-18 07:00 CET.
Stockholm 2021-02-18
Björn Mannerqvist, VD
Mail: info@wearemoba.com
Web: https://wearemoba.com
Certified Adviser
FNCA Sweden AB | +46(0)8-528 00 399| info@fnca.se
M.O.B.A Network AB driver ett flertal globala online communities för dataspel – och e-sportfans. Bolagets webbplatser inkluderar bland annat världens största strategicommunity för League of Legends, MOBAFire.com samt Counterstats, Leaguespy, RuneterraFire och SMITEFire.com (SMITE).
Marknadsnyheter
Regeringen föreslår lättnader i byggkraven för studentbostäder
Regeringen har beslutat om en lagrådsremiss med förslag till lättnader i byggkraven för studentbostäder. Syftet är att öka möjligheterna till flexibilitet vid byggandet.
– På många studieorter är det svårt för studenter att hitta boende. Därför behöver byggregelverket förenklas. Syftet är att möjliggöra för fler studentbostäder genom sänkta byggkostnader och ökad flexibilitet, säger infrastruktur- och bostadsminister Andreas Carlson.
Förslaget innebär att det blir möjligt att göra undantag från kraven på tillgänglighet och användbarhet i en byggnad som innehåller studentbostäder. Undantagen ska kunna tillämpas vid både nyproduktion och vid ändring av en byggnad.
Det ska vara möjligt att göra undantag för högst 80 procent av studentbostäderna i ett byggprojekt. Minst 20 procent av studentbostäderna ska fortfarande uppfylla gällande krav på tillgänglighet och användbarhet för personer med nedsatt rörelse- eller orienteringsförmåga.
Lagändringen ger större flexibilitet vid byggande av studentbostäder och skapar fler tänkbara sätt att utforma planlösningar. Till exempel kan bostadsytan minskas och fler bostäder rymmas inom en given yta.
De föreslagna undantagen ska inte hindra personer med funktionsnedsättning att vara delaktiga i sociala sammanhang. En studentbostad som omfattas av undantagen ska kunna besökas av en person med nedsatt rörelse- eller orienteringsförmåga.
Regeringen breddar också definitionen av studentbostäder till att inkludera all vuxenutbildning för att göra det möjligt för fler kommuner att erbjuda studentbostäder.
Förslagen föreslås träda i kraft den 1 juli 2025.
Lagrådsremissen: Lättnader i byggkraven för studentbostäder – Regeringen.se
Presskontakt
Ebba Gustavsson
Pressekreterare hos infrastruktur- och bostadsminister Andreas Carlson
Telefon (växel) 08-405 10 00
Mobil 076-12 70 488
ebba.gustavsson@regeringskansliet.se
Marknadsnyheter
“Vi behöver tillsammans enas om vettiga avtal, som sätter standard för branschen”


Sveriges Radios Kulturnytt gör just nu en mycket välkommen granskning av villkoren i musikbranschen. Igår lyftes artisten Siw Malmkvists situation med ett avtal som inte förnyats på över 60 år. Hennes situation är tyvärr långt ifrån unik. Musikerförbundet har länge uppmärksammat att majorbolagen fortsätter att betala extremt låga royaltynivåer till artister vars kontrakt skrevs på 1960-talet – en tid då digital streaming inte existerade.
– Jag kan intyga att artisterna som talar ut i P1 är långt ifrån ensamma om sin situation och vi uppmanar deras artistkollegor att gå ut med sitt tydliga stöd till de som vågar bryta tystnaden om oskäliga ersättningar, säger Musikerförbundets ordförande Karin Inde.
Musiker och artister skapar det värde som skivbolagen tjänar pengar på, men ändå ser vi gång på gång hur bolagen behåller stora delar av intäkterna. Att en av Sveriges mest folkkära artister, med en karriär som sträcker sig över decennier, fortfarande har en oskälig royalty är ett tydligt bevis på branschens obalans.
– Tystnadskulturen kring prissättning är enbart bra för bolagen. Både artister och musiker skulle verkligen tjäna på att dela med sig till varandra om hur betalningar och dealar verkligen ser ut. Förstås i trygga, egna rum. Det är bara bolagen som tjänar på att vi inte pratar med varandra om pengar, säger Karin Inde.
Stort tack till de modiga artister som ser till att lyfta problematiken! För att vi ska få till en i grunden mer rättvis musikbransch behöver de stora parterna i sammanhanget – skivbolagen, musikerna och artisterna – göra som de flesta andra svenska branscher lyckas med:
– Vi behöver tillsammans enas om vettiga och balanserade avtal, som sätter standard för branschen. Musikerförbundet är redo att göra vår del i arbetet för bättre villkor i musikbranschen, frågan är om skivbolagen är redo, säger Karin Inde.
Karin Inde
Förbundsordförande
karin.inde@musikerforbundet.se
+46 (0)704447228
Musikerförbundet är fackförbundet för professionella musiker och artister. Vi arbetar för förbättrade upphovsrättsliga och arbetsrättsliga villkor och för att våra medlemmar ska få en rättvis del av de värden de skapar i samhället.
Marknadsnyheter
Bönor från egen kaffeskog, sump till jord – Viking Lines nya kaffe gör gott på många olika sätt


Viking Lines resenärer dricker varje år 8,5 miljoner koppar kaffe. Nu satsar rederiet på ett helt nytt kaffe som ger minskade klimatutsläpp och bättre levnadsvillkor för odlarna. Kaffet från Slow Forest odlas på rederiets egen odling i Laos utan kemiska gödningsmedel, handplockas och rostas därefter i Danmark.
Allt kaffe som serveras på Viking Lines fartyg är nu hållbart producerat Slow Forest-kaffe, odlat på rederiets 75 hektar stora odling på högplatåerna i Laos och rostat i Danmark. Kaffeplantorna odlas bland träd på återbeskogad mark, i stället för på traditionellt skövlade plantager. Viking Lines odling ligger i en kolsänka där målsättningen är att plantera 30 000 träd, vilket innebär nästan 400 träd per hektar. Kaffeskogen förbättrar också den lokala biologiska mångfalden i området.
Odlingen, bearbetningen och rostningen av kaffet hanteras av Slow Forest Coffee. För företaget är det viktigt att produktionskedjan är rättvis och transparent. Utöver miljöfördelarna erbjuder Slow Forest bättre lönevillkor och sjukersättning för byns odlare.
”Den traditionella kaffetillverkningens koldioxidavtryck är stort och merparten av intäkterna går till Europa i stället för produktionsländerna. Vi ville göra annorlunda. Våra kunder vill göra hållbara val, och nu kan de njuta av sitt kaffe med bättre samvete än någonsin tidigare,” berättar Viking Lines restaurangchef Janne Lindholm.
Bönorna till Slow Forest-kaffet får sakta mogna i skuggan av träden, utan kemiska gödningsmedel. De plockas också för hand, vilket avsevärt förbättrar kaffets kvalitet och smak. Viking Lines nya kaffe består till 100 procent av Arabica-bönor, med en balanserad syrlighet samt smak av nötter och choklad. Rostningsprofilen har skapats av den världsberömda danska rostningsmästaren Michael de Renouard.
”Vi valde en mörkrost till fartygets kaffe, vilket passar både finländarnas och svenskarnas nuvarande smakpreferenser gällande rostning. Finländarnas smak gällande kaffe har under de senaste åren utvecklats mot en mörkare rostning. Innan vi gjorde vårt slutgiltiga val testades det nya kaffet i Viking Cinderellas bufférestaurang och personalmässen – och båda testgrupperna gav toppbetyg. Då 8,5 miljoner koppar kaffe bryggs varje år kan inget lämnas åt slumpen!” säger Janne Lindholm.
Viking Lines hållbarhetsmål stannar inte vid produktionskedjan. Kaffesump från fartygen återvinns nämligen som råmaterial för trädgårdsjord. Detta minskar avsevärt användningen av jungfrulig torv vid tillverkningen av mylla.
”Vi har som mål att allt som tagits ombord på fartygen som är möjligt att återvinna ska återanvändas eller återvinnas. Det gäller inte bara kaffet utan även matavfall och till exempel textilier som tas ur bruk. Ett bra exempel på vårt livscykeltänkande är att frityrolja från fartygets restauranger blir till biobränsle för den finska sjöfartsindustrin,” säger Viking Lines hållbarhetschef Dani Lindberg.
Slow Forest Coffee – 5 fakta:
- Slow Forest Coffee är ett kaffeföretag som verkar i Laos, Vietnam och Indonesien i samarbete med över 500 lokala kaffeodlare.
- Företaget grundades år 2019 av Pinja Puustjärvi, driven av en vilja att skydda skogarna i Laos och stötta lokala odlare. Puustjärvi bodde som barn i Laos på grund av sin fars arbete.
- Kaffet odlas i restaurerade kaffeskogar, som binder stora mängder kol och ökar den biologiska mångfalden.
- Det är viktigt för företaget att produktionskedjan är ansvarsfull och transparent, samt att verksamheten gynnar både miljön och de lokala samhällena.
- Slow Forest Coffee betalar odlarna bättre ersättning än genomsnittet i Laos och erbjuder förmåner som underlättar deras liv: förskottsbetalningar, utbildning och möjligheten att låna pengar från en krisfond.
Mera infomation om Slow Forest Coffee här
Tilläggsinformation:
Janne Lindholm, restaurangchef
janne.lindholm@vikingline.com, tel. +358 400 744 806
Dani Lindberg, hållbarhetschef
dani.lindberg@vikingline.com, tel. +358 18 27 000
Johanna Boijer-Svahnström, informationsdirektör
johanna.boijer@vikingline.com, tel. +358 18 270 00
Christa Grönlund, informationschef
christa.gronlund@vikingline.com, tel. +358 9 123 51
-
Analys från DailyFX10 år ago
EUR/USD Flirts with Monthly Close Under 30 Year Trendline
-
Marknadsnyheter2 år ago
Upptäck de bästa verktygen för att analysera Bitcoin!
-
Marknadsnyheter5 år ago
BrainCool AB (publ): erhåller bidrag (grant) om 0,9 MSEK från Vinnova för bolagets projekt inom behandling av covid-19 patienter med hög feber
-
Analys från DailyFX12 år ago
Japanese Yen Breakout or Fakeout? ZAR/JPY May Provide the Answer
-
Marknadsnyheter2 år ago
Därför föredrar svenska spelare att spela via mobiltelefonen
-
Analys från DailyFX12 år ago
Price & Time: Key Levels to Watch in the Aftermath of NFP
-
Analys från DailyFX8 år ago
Gold Prices Falter at Resistance: Is the Bullish Run Finished?
-
Nyheter7 år ago
Teknisk analys med Martin Hallström och Nils Brobacke