Connect with us

Marknadsnyheter

Delårsrapport 1 – 2022

Published

on

Översikt för koncernen

Perioden 1 januari – 31 mars

Rörelsens intäkter uppgick till: 8,3 (9,3) MSEK

Abonnemangsintäkter (MRR) uppgick per 31 mars 2022 till: 2 256 (2 123) TSEK
Rörelseresultatet (EBIT) uppgick till: -3,7 (-0,1) MSEK med en rörelsemarginal om -44,1 (-1,5)%
Resultatet efter skatt uppgick till: -3,7 (-0,1) MSEK

Kassaflödet från den löpande verksamheten uppgår till 6,4 (2,6) MSEK
 

Väsentliga händelser under rapportperioden

Perioden 1 januari – 31 mars

Rörelsens intäkter minskar med 11% jämfört med föregående år.
Totala återkommande abonnemangsintäkter uppgår till 6 714 TSEK, vilket är en ökning med 7 % jämfört med Q1 2021.
Abonnemangsintäkternas andel av nettoomsättningen under perioden uppgår till 81%.

Väsentliga händelser efter rapportperiodens utgång

Inga väsentliga händelser har inträffat efter periodens utgång.

VD har ordet

Vi exekverar nu enligt den plan vi lagt och det är bra tryck i alla delar av bolaget. Varje team har definierade fokusområden och prioriteringar. Vi har några vakanser kvar inom produktutveckling, men är i övrigt fullbemannade för att ta oss an den satsning vi tidigare beskrivit. Målet är att vi under 2022 skall börja se avkastning på satsningen i form av en ökande MRR (Monthly Recurring Revenue). Som jag tidigare beskrivit tar det tid från det att man trycker på ’satsa knappen’ till dess att vi kan utläsa faktiskt resultat – vilket är anledningen till att vi behöver finansiera bolaget med den emission som föreslagits. Känslan i bolaget är positiv och det är hög aktivitetsnivå inom samtliga team. Jag tänkte i VD ordet denna gång beskriva några av de tankar, aktiviteter och fokusområden som råder inom respektive team.

Först, gällande MRR’en så landade Q1 på samma nivå som kvartalet började. Vi hade en del nysälj, inte minst merförsäljning till den mer komplexa delen av existerande kundbas, men också en del churn från mindre kunder som nyttjar QBank-produkten som en enklare ”bildbank”, mer om detta nedan. När det gäller konsultintäkter eller s.k. Professional Services intäkter, fluktuerar de en del från kvartal till kvartal beroende på hur mycket kundunika åtaganden vi gjort och jobbat på under respektive period t.ex. portaler, integrationer, plug-ins, osv. Jag vill poängtera att konsultintäkter inte är en prioritet i sig för oss, utan det är en tjänst som vi erbjuder för att sätta upp, hjälpa och få igång kunderna så det skapar MRR för oss. Det innebär inte att våra Professional Services inte är strategiska, för utan dem kan vi inte adressera vår målmarknad, men vi eftersträvar inte att maximera konsultintäkterna. Det är snarare så att allt annat lika, ju lägre andel konsultintäkter vi har i relation till MRR och ny MRR desto bättre är det.

När det gäller vår målmarknad är vi som allra bäst då kunden har lite mer komplexa behov. Detta inkluderar integrationer till kringliggande system, automatiseringsregler för hur deras digitala filer skall hanteras, behov av specifika och varierande metadatastrukturer, användarfall som spänner över flera delar av organisationen, osv. De kunder vi har inom dessa segment och som jag namngivit i tidigare VD ord är de som får ut mest av vår produkt och de är dessa kunder som växer med oss över tid, stannar längst och i regel är mest nöjda. De kunder som har enklare behov och använder vår produkt som en bildbank för marknadsavdelningen och marknadsbilder får typiskt sett inte ut lika mycket av vår produkt. Den churn vi har och har haft de senaste åren är till allra största del från de senare typerna av kunder medan de förstnämnda växer i åtagande och abonnemangsstorlek för oss. Det är inte omöjligt att vi kommer se en del ytterligare churn från de enklare kunderna då det finns andra billigare alternativ på marknaden. Ju mer vi fokuserar på de mer komplexa kunderna och kundbehoven och ju mer vår kundbas utgörs av sådana kunder desto lägre churn och desto mer tillväxt på existerande kundbas förväntar vi oss.

De mer komplexa kunderna upphandlar ofta DAM-lösningar som en del av ett större ekosystem av produkter och tjänstebolag. Det är en av anledningarna till att vi satsar på partnerskap med just systemintegratörer och andra produktbolag. På denna front har vi bra utveckling och vi annonserade under Q1 bl.a. ett nytt samarbete med Nexer vilka är en av Sveriges ledande integratörer och för övrigt också en av de större PIM Inriver-integratörerna. Vi har ett flertal bra dialoger och planer med andra såväl tjänste- som produktbolag både i och utanför Sverige.

När det gäller marknadsföringssidan har vi precis lanserat en ny och moderniserad hemsida samt underliggande digital infrastruktur. Tankarna är att denna skall effektivisera och förenkla vår marknadsföring samt möjlighet att följa upp på de leads som skapas därifrån. Vår webb kommer nu vara helt integrerad med vårt CRM verktyg och det blir enklare att sätta upp kampanjer och andra digitala marknadsinitiativ.

Utöver ett ökat fokus på uppsökande säljbearbetning, möten och pipeline, ökar vi nu även vår närvaro på en rad kommande seminarier och event under 2022 där vi finns representerade och genomför bokade kundmöten. Exempel på sådana event under april är D-Congress och RetailTech.

På produktsidan har Fredrik Berglund nyligen tillträtt som ny Head of Product and Development. Fredrik kommer närmast från Formpipe där han var produktchef och varit med och byggt och utvecklat bolaget de senaste 12 åren. Fredrik och produktteamet har satt nya produktplaner som innefattar både långsiktiga och bakomliggande förbättringar av infrastruktur samt funktionella tillägg till produkten – varav de närmaste kommer släppas till marknaden under Q2.

Slutligen, QBNK befinner sig i ett spännande läge. Vi har tidigare talat om företagets potential och vikten av att satsa framåt och därför genomföra föreslagen emission. Nu gör vi det och är mitt uppe i att exekvera på den planen. DAM-marknaden spås ha fortsatt stark tillväxt och marknadsförväntningarna har snarare ökat. Närmaste kvartalen blir viktiga och vi är förhoppningsfulla att vi skall börja skönja resultat av våra satsningar.

Stockholm den 27:e april 2022.

Jacob Philipson

VD QBNK Holding AB

Finansiell utveckling

Intäkter och kostnader

Koncernens abonnemangsintäkter under perioden 1 januari – 31 mars 2022 uppgår till 6,7 (6,3) MSEK och de projektrelaterade intäkterna uppgår för samma period till 1,5 (3,0) MSEK. Övriga intäkter uppgår till 0,1 (0,0) MSEK.

All produktutveckling kostnadsförs löpande.

Rörelseresultat

Rörelseresultatet (EBIT) för perioden 1 januari – 31 mars 2022 uppgår till -3,7 (-0,1) MSEK.

Finansiell ställning och likviditet

Koncernens likvida medel uppgick den 31 mars 2022 till 15 027 (20 339) TSEK. Soliditeten uppgick till 19 (54) %. Koncernens egna kapital uppgick till 4 812 (13 852) TSEK.

Kassaflödet från den löpande verksamheten uppgick under perioden 1 januari – 31 mars 2022 till  

6 365 (2 611) TSEK.

QBNK Holding har under perioden lämnat ett villkorat aktieägartillskott till dotterbolaget QBNK Company AB om 6 MSEK.

Investeringar

Koncernen har under perioden 1 januari – 31 mars 2022 inte investerat i anläggningstillgångar.

Aktier

Teckningsoptioner

Utgivna teckningsoptioner uppgår idag till motsvarande 1 128 935 stycken aktier varav 728 935 aktier med lösenkurs 13 kronor (januari 2026) samt 400 000 aktier med lösenkurs 14 kronor (januari 2026).

Antal aktier efter full utspädning uppgår till 8 442 335 stycken

Utestående antal aktier

Ingående antal 2022-01-01      7 313 400 
Utgående antal 2022-03-31      7 313 400  

DE 10 STÖRSTA ÄGARNA

Uppgifterna nedan är hämtade från bolagets aktiebok per den 31 mars 2022.

Ägare Antal aktier  
Försäkringsbolaget Avanza Pension 1 531 232 st
Ekstrand Corporate Advisors AB 1 000 000 st
Fredrik Grevelius 884 257 st
Ludvig Thureson  398 306 st
Patrik Brummer 344 445 st
Anders Ola Knutsson 275 410 st
Bank Julius Baer & Co Ltd 262 407 st
Gembox AB (Kjell Duveblad)  250 000 st
Carl Grevelius 202 452 st
Melphi Group AB (Jacob Philipson)  172 626 st

Jacob Philipson, VD 
08-459 99 23
jacob.philipson@qbank.se
www.qbankdam.com 

QBNK Holding AB är ett framgångsrikt SaaS-bolag inom Digital Asset Management (DAM) och erbjuder produkten QBank som är en molnbaserad lösning för lagring, hantering och publicering av bilder, filmer och andra digitala tillgångar. QBNK har visat en stark SaaS-tillväxt senaste åren och bland kunderna återfinns större globala bolag. QBNK är marknadsledande i Norden och växer snabbt på den amerikanska marknaden. Huvudkontoret finns i Stockholm.

Ytterligare information om företaget finns på www.qbankdam.com

 

Continue Reading

Marknadsnyheter

Naomi Klein till Stockholm 16 maj

Published

on

By

För första gången sedan 2015 kommer författaren och aktivisten Naomi Klein till Sverige. Den 16 maj kl 19.30 berättar hon om sin nya bok på Rival i Stockholm. Kvällen är ett samarbete mellan Ordfront förlag, Katalys, Antropocenlaboratoriet, Aftonbladet kultur och ABF Stockholm.

NaomiKleincreditSebastianNevols

Författaren, journalisten och aktivisten Naomi Klein är en av vår tids största tänkare. Hon är känd för sina banbrytande böcker om globalisering, kapitalism och klimatförändringar såsom No logo, Chockdoktrinen och Det här förändrar allt.

Nu kommer hon för första gången på nästan tio år till Sverige, Stockholm, för att tala om sin senaste bok.

Boken, Doppelgänger – En färd genom spegelvärlden, är en slags guidebok för en illavarslande samtid, för alla som har gått vilse i internets irrgångar och undrar varför politiken har blivit så galet snedvriden. På största allvar konfronterar Naomi Klein konspirationstänkandets dubbelexponeringar och tar till sin hjälp bland annat Sigmund Freud, Jordan Peele, Alfred Hitchcock och bell hooks. Klein analyserar skickligt samtidens förvridna nyhetsrapportering och politiska klimat, och med humor och värme ger hon oss en berättelse som går närmare inpå det egna jaget än någonsin förr. Finns det en väg ut ur denna kollektiva yrsel och hur kan vi kämpa för det som verkligen betyder något?

Den 16 maj kl 19.30 samtalar Naomi Klein med Aftonbladets kulturchef Karin Pettersson på Rival i Stockholm. Missa inte denna unika chans att höra Naomi Klein live. Kvällen är ett samarbete mellan Ordfront förlag, Katalys, Antropocenlaboratoriet, Aftonbladet kultur och ABF Stockholm. 

Här kan du köpa biljetter.

För pressförfrågningar kontakta: Christoph Fielder, christoph@ordfrontforlag.se eller Jenny Bjarnar, jenny@ordfrontforlag.se

Läs mer om Naomi Klein här samt ladda ner pressbilder.

Taggar:

Continue Reading

Marknadsnyheter

Kommuniké från extra bolagsstämma i AegirBio AB (publ) den 26 april 2024

Published

on

By

AegirBio AB (publ) höll den 26 april 2024 extra bolagsstämma. Stämman fattade i huvudsak följande beslut.

Val av styrelse

Stämman beslutade att styrelsen ska bestå av sex (6) styrelseledamöter utan suppleanter för tiden intill slutet av årsstämman 2024.

Stämman beslutade att omvälja Marco Witteveen, Fredrik Häglund och William Vickery samt att välja Bill Ferenczy, Jens Umehag och Michael Schwartz till nya styrelseledamöter, samtliga för tiden intill årsstämman 2024, samt att Anders Ingvarsson inte längre ska kvarstå i styrelsen. Stämman beslutade att välja Jens Umehag som styrelsens ordförande.

Beslut om ändring av villkor för konvertibler av serie 2023/2025

Stämman beslutade, i enlighet med styrelsens förslag, om ändring av villkoren för bolagets konvertibler av serie 2023/2025 som beslutades på extra bolagsstämma den 20 januari 2023. De huvudsakliga ändringarna innebär att:

1. lånets förfallodag ändras till den 20 januari 2026

2. konvertering kan påkallas till och med den 2 januari 2026

3. ingen begäran för konvertering ska vara för mindre än 500 000.

För mer detaljerad information om innehållet i beslutet hänvisas till den fullständiga kallelsen till extra bolagsstämman.

Kallelse till extra bolagsstämman samt fullständigt förslag avseende extra bolagsstämmans beslut finns tillgängligt på bolagets hemsida, www.aegirbio.com.

För ytterligare information, vänligen kontakta:

Christel Dahlberg, CFO Aegirbio AB

Epost: ir@aegirbio.com

AegirBio i korthet

AegirBio är ett svenskt diagnostikföretag som grundades 2019 för att erbjuda tester för att övervaka och optimera doseringen av biologiska läkemedel via sin unika patenterade teknologiplattform. I juni 2020 noterades AegirBio på Nasdaq First North Growth Market. Bolagets ambition är, förutom att föra ut innovativ diagnostisk teknologi till marknaden, att göra diagnostik mer tillgänglig, enklare att använda och att ge korrekta och lätt överförbara resultat. För mer information, se Aegirbios hemsida www.aegirbio.com

Bolagets Certified Adviser är Eminova Fondkomission AB; adviser@eminova.se

Continue Reading

Marknadsnyheter

Hifab utser ny CFO

Published

on

By

Hifab utser Johan Lakfors till ny CFO, med ansvar för bolagets finans- och ekonomifrågor. Johan har arbetat på Hifab sedan november 2020, senast i rollen som Ekonomichef. Han har tidigare erfarenhet från roller som bland annat Financial Controller på Marginalen Bank, Ekonomichef på Porsche Center och Controller på GE Capital. 

Johan är och kommer fortsatt vara en del av Hifabs ledningsgrupp. Han tillträder rollen som CFO den 29 maj 2024.

För ytterligare information kontakta:

Emma Johansson
CMO & Kommunikationschef
073-072 37 66
emma.johansson@hifab.se

Nicke Rydgren
CEO
070-543 59 00
nicke.rydgren@hifab.se

Hifab är ett konsultbolag inom fastigheter och samhällsbyggnad. Vi erbjuder oberoende rådgivning och ledning där vi hjälper våra kunder med strategi i förändring, ledning i projekt och tekniska tjänster i drift och förvaltning. Hifab grundades 1947, omsätter 300 miljoner och finns representerade över hela Sverige. Läs mer på hifab.se.

Hifab är noterat på Nasdaq First North Growth Market och vår Certified Adviser är Mangold Fondkommission AB. Tel: +46 8 5030 1550. E-post: ca@mangold.se

Continue Reading

Trending

Copyright © 2017 Zox News Theme. Theme by MVP Themes, powered by WordPress.