Marknadsnyheter
Delårsrapport 3 2022 Prebona AB (publ)
RAPPORTPERIOD 1 JULI – 30 SEPTEMBER 2022 KONCERNEN
• Nettoomsättningen uppgick till 512 275 (204 591) SEK
• Rörelsens intäkter (inkl. aktiverat arbete för egen räkning) uppgick till 1 161 932 (813 287) SEK
• Resultat efter finansiella poster uppgick till -1 810 221 (-1 409 234) SEK
• Kassaflödet från den löpande verksamheten uppgick till -1 357 948 (-1 673 064) SEK
• Resultat per aktie uppgick till -0,07 (-0,06) SEK
• Antal aktier vid periodens utgång är 25 966 254 (25 072 849) st.
DELÅRSRESULTAT 1 JANUARI – 30 SEPTEMBER 2022 KONCERNEN
• Nettoomsättningen uppgick till 1 797 378 (978 454) SEK
• Rörelsens intäkter (inkl. aktiverat arbete för egen räkning) uppgick till 3 684 968 (2 649 975) SEK
• Resultat efter finansiella poster uppgick till -5 357 679 (-4 737 803) SEK
• Kassaflödet från den löpande verksamheten uppgick till -4 687 991 (-5 948 730) SEK
• Resultat per aktie uppgick till -0,21 (-0,19) SEK
• Antal aktier vid periodens utgång är 25 966 254 (25 072 849) st.
VÄSENTLIGA HÄNDELSER UNDER RAPPORTPERIODEN
- Prebonas kund för ytskyddsprodukter i Sverige och Norge, JAPE, påbörjar införsäljningen av ny produkt mot färgfack- och byggvaruhandel
- Nytt avtal mot ledande producent av rosor i Latinamerika där Prebonas näringslösning för snittblommor ingår
- Prebona lanserar nu den lukteliminerande produkten OdorControl under eget varumärke, Infinitum, i Sydkorea
VÄSENTLIGA HÄNDELSER EFTER RAPPORTPERIODEN
- Prebonas nordamerikanska distributör ZEP erhåller ytterligare butikstäckning i Kanada för Prebona OdorControl
- Order från Prebonas återförsäljare, JAPE, för ytskyddsprodukter i Sverige och Norge
- Nytt avtal i Brasilien där Prebonas näringslösninglösning för eukalyptus sticklingar ingår.
- Lansering av egna varumärken. Prebona breddar strategin och lanserar selektivt egna varumärken för färdiga produkter som baseras på företagets patenterade teknolog
VD-ORD
Stark tillväxt, bra marginaler!
Nettoförsäljningen per kvartal jämfört med samma period 2021 är upp 150% och per Januari till September är nettoförsäljningen upp 84%. Baserat på innevarande orderstock för Q4, kommer vi att uppvisa fortsatt tillväxt för helåret 2022.Vi står fortsatt kvar vid vår finansiella ambition att nå ca. 80 miljoner kronor i nettoomsättning vid slutet av 2024.
Sedan Covid äntligen släppt sitt förlamande grepp om beslutsprocesserna hos många av våra kunder kan vi nu se att vårt konsekventa arbete med att övertyga potentiella kunder och partners om vår miljövänliga och effektiva teknologi börjar ge önskvärda resultat.Vi fortsätter med att bredda vår distributionsplattform avseende ett flertal produkter både i Norden och internationellt. Bolagets styrka är att vi sammanlagt arbetar inom fyra affärsområden där vår basteknologi – Prebona CompoTech har kunnat påvisa överlägsna värden. Det tar tid men trägen vinner!
Inom affärsområdet AirCare ser vi en händelserik utveckling. Prebonas partner inom textilindustrin, Polygiene, lägger nu stort fokus på att marknadsföra sitt varumärke OdorCrunch (som består av OdorControl från Prebona) som en effektiv och icke biocidisk luktborttagare mot textilindustrin. Flera kända varumärken använder OdorCrunch. Prebonas amerikanska distributör mot konsumentvarumarknaden, ZEP, bygger ut sin kundbas i Nordamerika. Redan nu under vintern kommer vi att se nya internationella lanseringar mot konsumentmarknaden bland annat under världens största sport- och friluftsmässa, ISPO, den 28–30 november i år. Vi kommer att informera separat om detta. Vi jobbar samtidigt väldigt hårt på att lansera Prebona OdorControl under vårt eget varumärke ‚Prebona Inodorus’ mot vård- och sjukhussektorn. Vårt fokus kommer initialt att ligga inom lukteliminering för stomi-patienter och inkontinenslukter. Prebona Inodorus har visat sig vara mycket effektiv just inom detta vårdsegment och intresset är stort. Vi har därför just presenterat Prebona Inodorus på den stora mässan MEDICA i Düsseldorf och fått bra gensvar. En fördel med detta segment är att det är väldigt specifikt och att patienter och vårdpersonal brottas med ett besvärligt och ofta socialt handikappande luktproblem som vi kan lösa.Vi kommer att återkomma avseende Prebona Inodorus i slutet av året.
Inom affärsområdet SurfaceCare har det svenska företaget JAPE nu börjat med införsäljningen av Prebona DuraClean under sitt eget varumärke REDOYTSKYDD mot byggvarukedjor och färgfackhandeln i Sverige och Norge och de första indikationerna är väldigt positiva. JAPE har redan lagt två beställningar inför våren. Samtidigt har vår mindre partnerYtspecialisten också kunnat bredda sin kundbas.Tillsammans med våra icke nordiska distributörer, INTEXSO i Indien, Ravago i Turkiet och Biesterfeld i Centraleuropa räknar vi med nya samarbeten under Q4 alternativt Q1, 2023.
Inom affärsområdet AgriCare fortskrider samarbetet med OptiCept och Syngenta inom två fokusområden – snittblommor och Eukalyptus plantor – där den nyutvecklade vakuum-processen fortatt visar tydliga resultat av bättre livslängd respektive snabbare rotning. Prebona står för näringslösningen, Syngenta för försäljning- och marknadsföring och OptiCept för vakuum-teknologin. Här förväntar vi oss försäljningsgenombrottet under 2023.
Inom affärsområdet HealthCare avvaktar vi fortsatt resultaten från de pågående In-Vivo studierna för den planerade satsningen inom antibiotikaresistens. Antibiotikaresistens är ett växande problem som återigen uppmärksammas mer och mer internationellt i kölvattnet av pandemin.
Listan över samarbeten kan göras längre men av sekretesskäl kan vi fortsatt inte nämna ett antal samarbeten med ytterligare storbolag som idogt jobbar mot en produktlansering med vår miljövänliga teknologi.
Vi fortsätter vår tillväxtresa med stor tillförsikt och stort engagemang.
KORT OM PREBONA AB (PUBL)
Prebona AB (publ) är ett materialteknikbolag som levererar miljövänliga och funktionella produkter och material inom affärsområdena AirCare, SurfaceCare, AgriCare samt HealthCare. Bolagets produkter bygger på Prebonas patenterade teknologi, Prebona CompoTech, som medger att Prebonas kunder kan tillgodose viktiga behov på ett kostnadseffektivt, hållbart och miljömässigt bra sätt. Prebona vill bli en globalt ledande leverantör av funktionella material och ytbeläggningar för specifika användningar inom industrier som representerar stort värde och god tillväxt. Prebona HealthCare AB är ett helägt dotterbolag för att utveckla lösningar baserade på Prebonas teknologi inom området för hälsovård, bland annat substans mot antibiotika-resistens. Prebona Inc. är ett helägt dotterbolag för att utveckla marknaden för Prebonas produkter i USA. Dotterbolaget är inte operativt.
Prebona AB (publ) (PREBON) är listat på Spotlight Stockmarket.
För mer information se www.prebona.com.
AFFÄRSOMRÅDEN
Inom affärsområdet Prebona SurfaceCare utvecklar Prebona funktionella material såsom smutsavvisande, förstärkande, antimikrobiella samt desinficerande ytbeläggningar mot exempelvis detaljhandeln och tillverkningsindustrin.
Inom affärsområdet Prebona AirCare utvecklar Prebona olika typer av funktionella material för eliminering av dålig lukt mot bland annat textilindustrin, detaljhandeln samt facility management.
Inom affärsområdet Prebona AgriCare utvecklas innovativa och miljövänliga produkter mot jordbrukssektorn såsom näringstillskott och olika typer av växtskydd för att förlänga livslängden på blommor och växter.
Inom affärsområdet Prebona HealthCare arbetar Prebona med att utveckla nya produkter och substanser inom det medicinska området med fokus på antimikrobiella substanser samt antibiotikaresistenta bakterier.
MILJÖ OCH HÅLLBARHET
Prebonas teknologi möjliggör tekniska lösningar med hög resurseffektivitet, stark miljöprofil och funktionalitet. Detta är basen i Prebonas affärsidé och avser hela bolagets arbete inom både produktutveckling och produktion. Prebonas produkter har erhållit både nationella och globala miljöcertifieringar såsom Bluesign samt vunnit internationella miljöutmärkelser som Scandinavian Outdoor Award.Vid tillverkning av bolagets produkter används 100% av ingående råvaror i slutprodukten, d.v.s. inga utsläpp sker från produktionen.
PRODUKTUTVECKLING OCH PATENT
Prebona är ett innovativt bolag med intensiv produktutveckling baserat på Prebonas banbrytande teknologi, Prebona CompoTech. Med denna teknologi kan Prebona optimera och styra egenskaper hos material på atomär nivå på ett nytt och unikt sätt. Därigenom skapas synergier mellan bolagets affärsområden. Forskning och utveckling bedrivs i nära samarbete med industrin och akademin. Prebona arbetar aktivt med att stärka sin position via patent och varumärken. Bolaget arbetar tillsammans med ledande patentkonsulter.
PRODUKTION
Bolagets produktion av samtliga produkter inom alla affärsområden bygger på samma teknikplattform, vilket leder till en kostnadseffektiv produktion. Insatsvaror köps in från ledande råvaruleverantörer för att sedan formuleras och produceras i bolagets regi. Bolaget har en effektiv produktion med god kapacitet samt mycket goda uppskalningsmöjligheter vilket gör att Prebona står starkt rustat inför framtida expansion.
Produktionen är miljövänlig med noll utsläpp av restprodukter.
MARKNADSFÖRING OCH FÖRSÄLJNING
Prebonas produkter säljs till kunder i Sverige och utomlands. Prebonas försäljningsstrategi är att arbeta som ett ”ingredient brand” samt som en ”solution provider” med försäljning business-to-business. Det innebär att Prebonas kunder utgörs av företag som använder Prebonas produkter under deras eget varumärke eller för att förstärka eller funktionalisera sina befintliga produkter. Prebona kommer även att framöver marknadsföra sitt eget varumärke inom utvalda marknadsegment.
KOMMENTAR TILL RESULTATET OCH FINANSIERING
Efter den positiva försäljningsutvecklingen i Q2 fortsätter koncernens nettoförsäljning för Q3 att visa betydliga för- bättringar och landar på 512 275 (204 591) SEK, vilket motsvarar en ökning jämfört med samma period förra året på 150%. Bruttomarginalen efter rörliga kostnader är fortsatt hög och är ett resultat av bolagets strategiska arbete med att effektivisera produktionen och styra produktmixen mot försäljning av produkter med högre bruttomarginaler. Ökningen av intäkterna förklaras bland annat med uppstart av den amerikanska marknaden inom OdorControl samt dom första kommersiella aktiviteterna för Opticept. Ökade rörelsekostnader leder till ett rörelseresultat lite under fjorårsnivå. Huvudförklaringen till kostnadsökningen är relaterat till ökade frakt och konsultkostnader samt avskrivningar på immateriella anläggningstillgångar i förbindelse med kommersialisering av olika utvecklingsprodukter. Kassaflödet från den löpande verksamheten är fortfarande negativ men uppvisar en förbättring jämfört med samma period förra året. Bolaget förväntar fortsatta försäljningsökningar genom Q4 och första halvår 2023, som resultat av uppstart av olika produktkommersialiseringar. Det är styrelsens bedömning att tillgängliga likvida medel tillsammans med bekräftade åtaganden samt budgeterade intäkter och kostnader är tillräckliga för att finansiera verksamheten under 12 månader. Specifikt riktade strategiska satsningar kan kräva ytterligare finansiering.
AKTIEN
Prebona AB (publ) noterades den 17 december 2015 på AktieTorget (nuvarande Spotlight).
ANTAL AKTIER
Vid periodens utgång har Prebona AB (publ) 25 966 254 stycken utestående aktier.
ÄGARFÖRHÅLLANDEN I %
Christian och Jessica Östberg 26,58
Tagehus Holding AB 7,51
BoT Förvaltning 4,92
Claes De Geer 4,73
S-Bolagen AB 4,37
Avanza Pension 3,54
FE Fonder 3,05
Lars-Ove Sandberg 2,82
RCM Engineering 2,48
Small Par ticle Technology GBG AB 2,38
PRINCIPER FÖR RAPPORTENS UPPRÄTTANDE
Delårsrapporten har upprättats enligt samma redovisningsprinciper som i bolagets senaste årsredovisning, det vill säga enligt Årsredovisningslagen och Bokföringsnämndens allmänna råd BFNAR 2012:1 Årsredovisning och koncernredovisning (K3).
KOMMANDE RAPPORTTILLFÄLLEN
Prebona AB (publ) lämnar Q4-rapport 2023-02-24
Denna delårsrapport har inte varit föremål för översiktlig granskning av bolagets revisor. Stockholm 2022-11-25
Verkställande direktören på uppdrag av styrelsen i Prebona AB (publ)
Denna information är sådan information som Prebona AB (publ) är skyldigt att offentliggöra enligt EU:s marknadsmissbruks- förordning. Informationen lämnades, genom ovanstående kontaktpersons försorg, för offentliggörande den 25 november 2022.
Marknadsnyheter
Regeringen föreslår lättnader i byggkraven för studentbostäder
Regeringen har beslutat om en lagrådsremiss med förslag till lättnader i byggkraven för studentbostäder. Syftet är att öka möjligheterna till flexibilitet vid byggandet.
– På många studieorter är det svårt för studenter att hitta boende. Därför behöver byggregelverket förenklas. Syftet är att möjliggöra för fler studentbostäder genom sänkta byggkostnader och ökad flexibilitet, säger infrastruktur- och bostadsminister Andreas Carlson.
Förslaget innebär att det blir möjligt att göra undantag från kraven på tillgänglighet och användbarhet i en byggnad som innehåller studentbostäder. Undantagen ska kunna tillämpas vid både nyproduktion och vid ändring av en byggnad.
Det ska vara möjligt att göra undantag för högst 80 procent av studentbostäderna i ett byggprojekt. Minst 20 procent av studentbostäderna ska fortfarande uppfylla gällande krav på tillgänglighet och användbarhet för personer med nedsatt rörelse- eller orienteringsförmåga.
Lagändringen ger större flexibilitet vid byggande av studentbostäder och skapar fler tänkbara sätt att utforma planlösningar. Till exempel kan bostadsytan minskas och fler bostäder rymmas inom en given yta.
De föreslagna undantagen ska inte hindra personer med funktionsnedsättning att vara delaktiga i sociala sammanhang. En studentbostad som omfattas av undantagen ska kunna besökas av en person med nedsatt rörelse- eller orienteringsförmåga.
Regeringen breddar också definitionen av studentbostäder till att inkludera all vuxenutbildning för att göra det möjligt för fler kommuner att erbjuda studentbostäder.
Förslagen föreslås träda i kraft den 1 juli 2025.
Lagrådsremissen: Lättnader i byggkraven för studentbostäder – Regeringen.se
Presskontakt
Ebba Gustavsson
Pressekreterare hos infrastruktur- och bostadsminister Andreas Carlson
Telefon (växel) 08-405 10 00
Mobil 076-12 70 488
ebba.gustavsson@regeringskansliet.se
Marknadsnyheter
“Vi behöver tillsammans enas om vettiga avtal, som sätter standard för branschen”


Sveriges Radios Kulturnytt gör just nu en mycket välkommen granskning av villkoren i musikbranschen. Igår lyftes artisten Siw Malmkvists situation med ett avtal som inte förnyats på över 60 år. Hennes situation är tyvärr långt ifrån unik. Musikerförbundet har länge uppmärksammat att majorbolagen fortsätter att betala extremt låga royaltynivåer till artister vars kontrakt skrevs på 1960-talet – en tid då digital streaming inte existerade.
– Jag kan intyga att artisterna som talar ut i P1 är långt ifrån ensamma om sin situation och vi uppmanar deras artistkollegor att gå ut med sitt tydliga stöd till de som vågar bryta tystnaden om oskäliga ersättningar, säger Musikerförbundets ordförande Karin Inde.
Musiker och artister skapar det värde som skivbolagen tjänar pengar på, men ändå ser vi gång på gång hur bolagen behåller stora delar av intäkterna. Att en av Sveriges mest folkkära artister, med en karriär som sträcker sig över decennier, fortfarande har en oskälig royalty är ett tydligt bevis på branschens obalans.
– Tystnadskulturen kring prissättning är enbart bra för bolagen. Både artister och musiker skulle verkligen tjäna på att dela med sig till varandra om hur betalningar och dealar verkligen ser ut. Förstås i trygga, egna rum. Det är bara bolagen som tjänar på att vi inte pratar med varandra om pengar, säger Karin Inde.
Stort tack till de modiga artister som ser till att lyfta problematiken! För att vi ska få till en i grunden mer rättvis musikbransch behöver de stora parterna i sammanhanget – skivbolagen, musikerna och artisterna – göra som de flesta andra svenska branscher lyckas med:
– Vi behöver tillsammans enas om vettiga och balanserade avtal, som sätter standard för branschen. Musikerförbundet är redo att göra vår del i arbetet för bättre villkor i musikbranschen, frågan är om skivbolagen är redo, säger Karin Inde.
Karin Inde
Förbundsordförande
karin.inde@musikerforbundet.se
+46 (0)704447228
Musikerförbundet är fackförbundet för professionella musiker och artister. Vi arbetar för förbättrade upphovsrättsliga och arbetsrättsliga villkor och för att våra medlemmar ska få en rättvis del av de värden de skapar i samhället.
Marknadsnyheter
Bönor från egen kaffeskog, sump till jord – Viking Lines nya kaffe gör gott på många olika sätt


Viking Lines resenärer dricker varje år 8,5 miljoner koppar kaffe. Nu satsar rederiet på ett helt nytt kaffe som ger minskade klimatutsläpp och bättre levnadsvillkor för odlarna. Kaffet från Slow Forest odlas på rederiets egen odling i Laos utan kemiska gödningsmedel, handplockas och rostas därefter i Danmark.
Allt kaffe som serveras på Viking Lines fartyg är nu hållbart producerat Slow Forest-kaffe, odlat på rederiets 75 hektar stora odling på högplatåerna i Laos och rostat i Danmark. Kaffeplantorna odlas bland träd på återbeskogad mark, i stället för på traditionellt skövlade plantager. Viking Lines odling ligger i en kolsänka där målsättningen är att plantera 30 000 träd, vilket innebär nästan 400 träd per hektar. Kaffeskogen förbättrar också den lokala biologiska mångfalden i området.
Odlingen, bearbetningen och rostningen av kaffet hanteras av Slow Forest Coffee. För företaget är det viktigt att produktionskedjan är rättvis och transparent. Utöver miljöfördelarna erbjuder Slow Forest bättre lönevillkor och sjukersättning för byns odlare.
”Den traditionella kaffetillverkningens koldioxidavtryck är stort och merparten av intäkterna går till Europa i stället för produktionsländerna. Vi ville göra annorlunda. Våra kunder vill göra hållbara val, och nu kan de njuta av sitt kaffe med bättre samvete än någonsin tidigare,” berättar Viking Lines restaurangchef Janne Lindholm.
Bönorna till Slow Forest-kaffet får sakta mogna i skuggan av träden, utan kemiska gödningsmedel. De plockas också för hand, vilket avsevärt förbättrar kaffets kvalitet och smak. Viking Lines nya kaffe består till 100 procent av Arabica-bönor, med en balanserad syrlighet samt smak av nötter och choklad. Rostningsprofilen har skapats av den världsberömda danska rostningsmästaren Michael de Renouard.
”Vi valde en mörkrost till fartygets kaffe, vilket passar både finländarnas och svenskarnas nuvarande smakpreferenser gällande rostning. Finländarnas smak gällande kaffe har under de senaste åren utvecklats mot en mörkare rostning. Innan vi gjorde vårt slutgiltiga val testades det nya kaffet i Viking Cinderellas bufférestaurang och personalmässen – och båda testgrupperna gav toppbetyg. Då 8,5 miljoner koppar kaffe bryggs varje år kan inget lämnas åt slumpen!” säger Janne Lindholm.
Viking Lines hållbarhetsmål stannar inte vid produktionskedjan. Kaffesump från fartygen återvinns nämligen som råmaterial för trädgårdsjord. Detta minskar avsevärt användningen av jungfrulig torv vid tillverkningen av mylla.
”Vi har som mål att allt som tagits ombord på fartygen som är möjligt att återvinna ska återanvändas eller återvinnas. Det gäller inte bara kaffet utan även matavfall och till exempel textilier som tas ur bruk. Ett bra exempel på vårt livscykeltänkande är att frityrolja från fartygets restauranger blir till biobränsle för den finska sjöfartsindustrin,” säger Viking Lines hållbarhetschef Dani Lindberg.
Slow Forest Coffee – 5 fakta:
- Slow Forest Coffee är ett kaffeföretag som verkar i Laos, Vietnam och Indonesien i samarbete med över 500 lokala kaffeodlare.
- Företaget grundades år 2019 av Pinja Puustjärvi, driven av en vilja att skydda skogarna i Laos och stötta lokala odlare. Puustjärvi bodde som barn i Laos på grund av sin fars arbete.
- Kaffet odlas i restaurerade kaffeskogar, som binder stora mängder kol och ökar den biologiska mångfalden.
- Det är viktigt för företaget att produktionskedjan är ansvarsfull och transparent, samt att verksamheten gynnar både miljön och de lokala samhällena.
- Slow Forest Coffee betalar odlarna bättre ersättning än genomsnittet i Laos och erbjuder förmåner som underlättar deras liv: förskottsbetalningar, utbildning och möjligheten att låna pengar från en krisfond.
Mera infomation om Slow Forest Coffee här
Tilläggsinformation:
Janne Lindholm, restaurangchef
janne.lindholm@vikingline.com, tel. +358 400 744 806
Dani Lindberg, hållbarhetschef
dani.lindberg@vikingline.com, tel. +358 18 27 000
Johanna Boijer-Svahnström, informationsdirektör
johanna.boijer@vikingline.com, tel. +358 18 270 00
Christa Grönlund, informationschef
christa.gronlund@vikingline.com, tel. +358 9 123 51
-
Analys från DailyFX10 år ago
EUR/USD Flirts with Monthly Close Under 30 Year Trendline
-
Marknadsnyheter2 år ago
Upptäck de bästa verktygen för att analysera Bitcoin!
-
Marknadsnyheter5 år ago
BrainCool AB (publ): erhåller bidrag (grant) om 0,9 MSEK från Vinnova för bolagets projekt inom behandling av covid-19 patienter med hög feber
-
Analys från DailyFX12 år ago
Japanese Yen Breakout or Fakeout? ZAR/JPY May Provide the Answer
-
Marknadsnyheter2 år ago
Därför föredrar svenska spelare att spela via mobiltelefonen
-
Analys från DailyFX12 år ago
Price & Time: Key Levels to Watch in the Aftermath of NFP
-
Analys från DailyFX8 år ago
Gold Prices Falter at Resistance: Is the Bullish Run Finished?
-
Nyheter7 år ago
Teknisk analys med Martin Hallström och Nils Brobacke