Connect with us

Marknadsnyheter

Delårsrapport 3 2022 Prebona AB (publ)

Published

on

RAPPORTPERIOD 1 JULI – 30 SEPTEMBER 2022 KONCERNEN

• Nettoomsättningen uppgick till 512 275 (204 591) SEK
• Rörelsens intäkter (inkl. aktiverat arbete för egen räkning) uppgick till 1 161 932 (813 287) SEK
• Resultat efter finansiella poster uppgick till -1 810 221 (-1 409 234) SEK
• Kassaflödet från den löpande verksamheten uppgick till -1 357 948 (-1 673 064) SEK
• Resultat per aktie uppgick till -0,07 (-0,06) SEK
• Antal aktier vid periodens utgång är 25 966 254 (25 072 849) st.

DELÅRSRESULTAT 1 JANUARI – 30 SEPTEMBER 2022 KONCERNEN

• Nettoomsättningen uppgick till 1 797 378 (978 454) SEK
• Rörelsens intäkter (inkl. aktiverat arbete för egen räkning) uppgick till 3 684 968 (2 649 975) SEK
• Resultat efter finansiella poster uppgick till -5 357 679 (-4 737 803) SEK
• Kassaflödet från den löpande verksamheten uppgick till -4 687 991 (-5 948 730) SEK
• Resultat per aktie uppgick till -0,21 (-0,19) SEK
• Antal aktier vid periodens utgång är 25 966 254 (25 072 849) st.

VÄSENTLIGA HÄNDELSER UNDER RAPPORTPERIODEN

  • Prebonas kund för ytskyddsprodukter i Sverige och Norge, JAPE, påbörjar införsäljningen av ny produkt mot färgfack- och byggvaruhandel
  • Nytt avtal mot ledande producent av rosor i Latinamerika där Prebonas näringslösning för snittblommor ingår
  • Prebona lanserar nu den lukteliminerande produkten OdorControl under eget varumärke, Infinitum, i Sydkorea

VÄSENTLIGA HÄNDELSER EFTER RAPPORTPERIODEN

  • Prebonas nordamerikanska distributör ZEP erhåller ytterligare butikstäckning i Kanada för Prebona OdorControl
  • Order från Prebonas återförsäljare, JAPE, för ytskyddsprodukter i Sverige och Norge
  • Nytt avtal i Brasilien där Prebonas näringslösninglösning för eukalyptus sticklingar ingår.
  • Lansering av egna varumärken. Prebona breddar strategin och lanserar selektivt egna varumärken för färdiga produkter som baseras på företagets patenterade teknolog

VD-ORD

Stark tillväxt, bra marginaler!

Nettoförsäljningen per kvartal jämfört med samma period 2021 är upp 150% och per Januari till September är nettoförsäljningen upp 84%. Baserat på innevarande orderstock för Q4, kommer vi att uppvisa fortsatt tillväxt för helåret 2022.Vi står fortsatt kvar vid vår finansiella ambition att nå ca. 80 miljoner kronor i nettoomsättning vid slutet av 2024.

Sedan Covid äntligen släppt sitt förlamande grepp om beslutsprocesserna hos många av våra kunder kan vi nu se att vårt konsekventa arbete med att övertyga potentiella kunder och partners om vår miljövänliga och effektiva teknologi börjar ge önskvärda resultat.Vi fortsätter med att bredda vår distributionsplattform avseende ett flertal produkter både i Norden och internationellt. Bolagets styrka är att vi sammanlagt arbetar inom fyra affärsområden där vår basteknologi – Prebona CompoTech har kunnat påvisa överlägsna värden. Det tar tid men trägen vinner!

Inom affärsområdet AirCare ser vi en händelserik utveckling. Prebonas partner inom textilindustrin, Polygiene, lägger nu stort fokus på att marknadsföra sitt varumärke OdorCrunch (som består av OdorControl från Prebona) som en effektiv och icke biocidisk luktborttagare mot textilindustrin. Flera kända varumärken använder OdorCrunch. Prebonas amerikanska distributör mot konsumentvarumarknaden, ZEP, bygger ut sin kundbas i Nordamerika. Redan nu under vintern kommer vi att se nya internationella lanseringar mot konsumentmarknaden bland annat under världens största sport- och friluftsmässa, ISPO, den 28–30 november i år. Vi kommer att informera separat om detta. Vi jobbar samtidigt väldigt hårt på att lansera Prebona OdorControl under vårt eget varumärke ‚Prebona Inodorus’ mot vård- och sjukhussektorn. Vårt fokus kommer initialt att ligga inom lukteliminering för stomi-patienter och inkontinenslukter. Prebona Inodorus har visat sig vara mycket effektiv just inom detta vårdsegment och intresset är stort. Vi har därför just presenterat Prebona Inodorus på den stora mässan MEDICA i Düsseldorf och fått bra gensvar. En fördel med detta segment är att det är väldigt specifikt och att patienter och vårdpersonal brottas med ett besvärligt och ofta socialt handikappande luktproblem som vi kan lösa.Vi kommer att återkomma avseende Prebona Inodorus i slutet av året.

Inom affärsområdet SurfaceCare har det svenska företaget JAPE nu börjat med införsäljningen av Prebona DuraClean under sitt eget varumärke REDOYTSKYDD mot byggvarukedjor och färgfackhandeln i Sverige och Norge och de första indikationerna är väldigt positiva. JAPE har redan lagt två beställningar inför våren. Samtidigt har vår mindre partnerYtspecialisten också kunnat bredda sin kundbas.Tillsammans med våra icke nordiska distributörer, INTEXSO i Indien, Ravago i Turkiet och Biesterfeld i Centraleuropa räknar vi med nya samarbeten under Q4 alternativt Q1, 2023.

Inom affärsområdet AgriCare fortskrider samarbetet med OptiCept och Syngenta inom två fokusområden – snittblommor och Eukalyptus plantor – där den nyutvecklade vakuum-processen fortatt visar tydliga resultat av bättre livslängd respektive snabbare rotning. Prebona står för näringslösningen, Syngenta för försäljning- och marknadsföring och OptiCept för vakuum-teknologin. Här förväntar vi oss försäljningsgenombrottet under 2023.

Inom affärsområdet HealthCare avvaktar vi fortsatt resultaten från de pågående In-Vivo studierna för den planerade satsningen inom antibiotikaresistens. Antibiotikaresistens är ett växande problem som återigen uppmärksammas mer och mer internationellt i kölvattnet av pandemin.

Listan över samarbeten kan göras längre men av sekretesskäl kan vi fortsatt inte nämna ett antal samarbeten med ytterligare storbolag som idogt jobbar mot en produktlansering med vår miljövänliga teknologi.

Vi fortsätter vår tillväxtresa med stor tillförsikt och stort engagemang.

KORT OM PREBONA AB (PUBL)

Prebona AB (publ) är ett materialteknikbolag som levererar miljövänliga och funktionella produkter och material inom affärsområdena AirCare, SurfaceCare, AgriCare samt HealthCare. Bolagets produkter bygger på Prebonas patenterade teknologi, Prebona CompoTech, som medger att Prebonas kunder kan tillgodose viktiga behov på ett kostnadseffektivt, hållbart och miljömässigt bra sätt. Prebona vill bli en globalt ledande leverantör av funktionella material och ytbeläggningar för specifika användningar inom industrier som representerar stort värde och god tillväxt. Prebona HealthCare AB är ett helägt dotterbolag för att utveckla lösningar baserade på Prebonas teknologi inom området för hälsovård, bland annat substans mot antibiotika-resistens. Prebona Inc. är ett helägt dotterbolag för att utveckla marknaden för Prebonas produkter i USA. Dotterbolaget är inte operativt.
Prebona AB (publ) (PREBON) är listat på Spotlight Stockmarket.
För mer information se www.prebona.com.

AFFÄRSOMRÅDEN
Inom affärsområdet Prebona SurfaceCare utvecklar Prebona funktionella material såsom smutsavvisande, förstärkande, antimikrobiella samt desinficerande ytbeläggningar mot exempelvis detaljhandeln och tillverkningsindustrin.

Inom affärsområdet Prebona AirCare utvecklar Prebona olika typer av funktionella material för eliminering av dålig lukt mot bland annat textilindustrin, detaljhandeln samt facility management.

Inom affärsområdet Prebona AgriCare utvecklas innovativa och miljövänliga produkter mot jordbrukssektorn såsom näringstillskott och olika typer av växtskydd för att förlänga livslängden på blommor och växter.

Inom affärsområdet Prebona HealthCare arbetar Prebona med att utveckla nya produkter och substanser inom det medicinska området med fokus på antimikrobiella substanser samt antibiotikaresistenta bakterier.

MILJÖ OCH HÅLLBARHET
Prebonas teknologi möjliggör tekniska lösningar med hög resurseffektivitet, stark miljöprofil och funktionalitet. Detta är basen i Prebonas affärsidé och avser hela bolagets arbete inom både produktutveckling och produktion. Prebonas produkter har erhållit både nationella och globala miljöcertifieringar såsom Bluesign samt vunnit internationella miljöutmärkelser som Scandinavian Outdoor Award.Vid tillverkning av bolagets produkter används 100% av ingående råvaror i slutprodukten, d.v.s. inga utsläpp sker från produktionen.

PRODUKTUTVECKLING OCH PATENT
Prebona är ett innovativt bolag med intensiv produktutveckling baserat på Prebonas banbrytande teknologi, Prebona CompoTech. Med denna teknologi kan Prebona optimera och styra egenskaper hos material på atomär nivå på ett nytt och unikt sätt. Därigenom skapas synergier mellan bolagets affärsområden. Forskning och utveckling bedrivs i nära samarbete med industrin och akademin. Prebona arbetar aktivt med att stärka sin position via patent och varumärken. Bolaget arbetar tillsammans med ledande patentkonsulter.

PRODUKTION
Bolagets produktion av samtliga produkter inom alla affärsområden bygger på samma teknikplattform, vilket leder till en kostnadseffektiv produktion. Insatsvaror köps in från ledande råvaruleverantörer för att sedan formuleras och produceras i bolagets regi. Bolaget har en effektiv produktion med god kapacitet samt mycket goda uppskalningsmöjligheter vilket gör att Prebona står starkt rustat inför framtida expansion.
Produktionen är miljövänlig med noll utsläpp av restprodukter.

MARKNADSFÖRING OCH FÖRSÄLJNING
Prebonas produkter säljs till kunder i Sverige och utomlands. Prebonas försäljningsstrategi är att arbeta som ett ”ingredient brand” samt som en ”solution provider” med försäljning business-to-business. Det innebär att Prebonas kunder utgörs av företag som använder Prebonas produkter under deras eget varumärke eller för att förstärka eller funktionalisera sina befintliga produkter. Prebona kommer även att framöver marknadsföra sitt eget varumärke inom utvalda marknadsegment.

KOMMENTAR TILL RESULTATET OCH FINANSIERING

Efter den positiva försäljningsutvecklingen i Q2 fortsätter koncernens nettoförsäljning för Q3 att visa betydliga för- bättringar och landar på 512 275 (204 591) SEK, vilket motsvarar en ökning jämfört med samma period förra året på 150%. Bruttomarginalen efter rörliga kostnader är fortsatt hög och är ett resultat av bolagets strategiska arbete med att effektivisera produktionen och styra produktmixen mot försäljning av produkter med högre bruttomarginaler. Ökningen av intäkterna förklaras bland annat med uppstart av den amerikanska marknaden inom OdorControl samt dom första kommersiella aktiviteterna för Opticept. Ökade rörelsekostnader leder till ett rörelseresultat lite under fjorårsnivå. Huvudförklaringen till kostnadsökningen är relaterat till ökade frakt och konsultkostnader samt avskrivningar på immateriella anläggningstillgångar i förbindelse med kommersialisering av olika utvecklingsprodukter. Kassaflödet från den löpande verksamheten är fortfarande negativ men uppvisar en förbättring jämfört med samma period förra året. Bolaget förväntar fortsatta försäljningsökningar genom Q4 och första halvår 2023, som resultat av uppstart av olika produktkommersialiseringar. Det är styrelsens bedömning att tillgängliga likvida medel tillsammans med bekräftade åtaganden samt budgeterade intäkter och kostnader är tillräckliga för att finansiera verksamheten under 12 månader. Specifikt riktade strategiska satsningar kan kräva ytterligare finansiering.

AKTIEN
Prebona AB (publ) noterades den 17 december 2015 på AktieTorget (nuvarande Spotlight).

ANTAL AKTIER
Vid periodens utgång har Prebona AB (publ) 25 966 254 stycken utestående aktier.

ÄGARFÖRHÅLLANDEN I %
Christian och Jessica Östberg          26,58
Tagehus Holding AB                                                           7,51
BoT Förvaltning                                                                   4,92
Claes De Geer                                                                        4,73
S-Bolagen AB                                                                        4,37
Avanza Pension                                                                    3,54
FE Fonder                                                                              3,05
Lars-Ove Sandberg                                                              2,82
RCM Engineering                                                                                                 2,48
Small Par ticle Technology GBG AB                                2,38

PRINCIPER FÖR RAPPORTENS UPPRÄTTANDE
Delårsrapporten har upprättats enligt samma redovisningsprinciper som i bolagets senaste årsredovisning, det vill säga enligt Årsredovisningslagen och Bokföringsnämndens allmänna råd BFNAR 2012:1 Årsredovisning och koncernredovisning (K3).

KOMMANDE RAPPORTTILLFÄLLEN
Prebona AB (publ) lämnar Q4-rapport 2023-02-24

Denna delårsrapport har inte varit föremål för översiktlig granskning av bolagets revisor. Stockholm 2022-11-25
Verkställande direktören på uppdrag av styrelsen i Prebona AB (publ)

Denna information är sådan information som Prebona AB (publ) är skyldigt att offentliggöra enligt EU:s marknadsmissbruks- förordning. Informationen lämnades, genom ovanstående kontaktpersons försorg, för offentliggörande den 25 november 2022.

Continue Reading

Marknadsnyheter

Atlas Copco Group Awards uppmärksammar innovation, marknadsföring och effektivitet

Published

on

By

Nacka den 25 april 2024: I år uppmärksammar Atlas Copco Group Awards en innovation för att öka energieffektiviteten genom kompressordesign, nya tillväxtmöjligheter inom rymdsimuleringssystem genom en strukturerad marknadsföringsstrategi samt en stabil, kostnadseffektiv och alltmer hållbar produktionsprocess i en tillverkningslinje.

”Vi säger att det alltid finns ett bättre sätt att göra saker. Vinnarna av Atlas Copco Group Awards 2024 visar att strävan efter innovativ teknik, effektivitet och imponerande lagarbete innebär att mottot att göra saker på ett bättre sätt är mycket närvarande i vårt dagliga arbete”, säger Mats Rahmström, VD och koncernchef för Atlas CopcoGroup. ”Dessa utmärkelser är ett verkligt bevis på det imponerande värdeskapande som vi alltid strävar efter att ge våra kunder.”

Prisutdelningen hölls på årsstämman i Stockholm den 24 april och tre priser delades ut.

John Munck-priset, som instiftades 1988, delas ut varje år för att belöna den person eller grupp av personer som under året gjort den bästa insatsen inom innovativ teknisk utveckling. I år går priset till Roel Adriaensen, Dennis Scheers, Jan Vansweevelt och Michael Willemse i divisionen Industrial Air inom affärsområdet Kompressorteknik och motiveringen lyder:

”Teamet bakom VSDs bygger på en fantastisk produkt och har tagit ett stort steg framåt när det gäller kompressordesign för att ytterligare förbättra den innovativa frekvensomriktaren. Genom att integrera ny programvara i en produkt som redan är inriktad på att leverera energieffektivitet har VSDs inte bara bidragit till mätbara hållbarhetsfördelar utan också i hög grad bidragit till ökat kundvärde eftersom varje kund får prestanda och effektivitet optimerad för sin applikation, sina behov och sina förutsättningar.”

Peter Wallenberg-priset, som instiftades 1996, delas ut varje år för att belöna utmärkt säljmannaskap samt utveckling och implementering iav er avancerade och kundanpassade marknadsföringsmetoder. I år går priset till Barat Mhaitre, Thomas Palten och Alexander Richardson i divisionen Scientific Vacum inom affärsområdet Vakuumteknik och motiveringen lyder:

”I tider då det finns en vision för många nationella försäljningsprogram runt om i världen att befolka månen, har teamet bakom SPACE-strategin använt en strukturerad marknadsföringsstrategi för att utforska nya tillväxtmöjligheter för rymdsimuleringssystem. Med hjälp av en strukturerad affärsutveckling och fokuserad produktplattformsportfölj är Scientific Vacuum inställda på att uppnå en imponerande tillväxttakt och intäkter. Tidiga framgångar skalas nu upp med ytterligare varumärken och en geografisk täckning som sträcker sig över hela världen, med vilka teamet siktar mot stjärnorna!”
 

Giulio Mazzalupi-priset, som instiftades 2018, syftar till att belöna en person eller ett team för betydande bidrag till att förbättra och genomföra processer som syftar till att leverera produkter eller tjänster till kunder på det mest tillfredsställande, hållbara, kostnadseffektiva och snabba sättet. I år går priset till Johan Dom, Marcel Horemans, Karel Vennens och Dave Verresen i divisionen Airtec inom affärsområdet Kompressorteknik och motiveringen lyder:

”Genom att utveckla och implementera specifika lösningar för komponentdistribution, nya processer, förändringshantering och utbildning har den så kallade ’Automated Air End manufacturing line’ genererat en mycket stabil, kostnadseffektiv och alltmer hållbar produktionsprocess. Genom att använda mekanisk ”fingerspitzgefühl” för att arbeta i de mest komplexa processerna inom industriell tillverkning har teamet bakom tillverkningslinjen för automatiserade luftändar verkligen visat hur operativ excellens kan uppnås.”

För mer information, kontakta:

Christina Malmberg Hägerstrand, Presschef
+46 72 855 93 29
media@atlascopco.com

Daniel Althoff, Chef Investerarrelationer
+46 76 899 95 97

ir@atlascopco.com

Om Atlas Copco Group:

Atlas Copco Group möjliggör teknologier som formar framtiden. Genom fokus på innovation utvecklar vi produkter, tjänster och lösningar som är avgörande för våra kunders framgång. Våra fyra affärsområden erbjuder trycklufts- och vakuumlösningar, energilösningar, avvattnings- och industriella pumpar, industriella verktyg samt monterings- och visionslösningar. År 2023 hade koncernen intäkter på 173 BSEK, och cirka 53 000 anställda vid årets slut. www.atlascopcogroup.com

Continue Reading

Marknadsnyheter

Atlas Copco Group Awards uppmärksammar innovation, marknadsföring och effektivitet

Published

on

By

Nacka den 25 april 2024: I år uppmärksammar Atlas Copco Group Awards en innovation för att öka energieffektiviteten genom kompressordesign, nya tillväxtmöjligheter inom rymdsimuleringssystem genom en strukturerad marknadsföringsstrategi samt en stabil, kostnadseffektiv och alltmer hållbar produktionsprocess i en tillverkningslinje.

”Vi säger att det alltid finns ett bättre sätt att göra saker. Vinnarna av Atlas Copco Group Awards 2024 visar att strävan efter innovativ teknik, effektivitet och imponerande lagarbete innebär att mottot att göra saker på ett bättre sätt är mycket närvarande i vårt dagliga arbete”, säger Mats Rahmström, VD och koncernchef för Atlas CopcoGroup. ”Dessa utmärkelser är ett verkligt bevis på det imponerande värdeskapande som vi alltid strävar efter att ge våra kunder.”

Prisutdelningen hölls på årsstämman i Stockholm den 24 april och tre priser delades ut.

John Munck-priset, som instiftades 1988, delas ut varje år för att belöna den person eller grupp av personer som under året gjort den bästa insatsen inom innovativ teknisk utveckling. I år går priset till Roel Adriaensen, Dennis Scheers, Jan Vansweevelt och Michael Willemse i divisionen Industrial Air inom affärsområdet Kompressorteknik och motiveringen lyder:

”Teamet bakom VSDs bygger på en fantastisk produkt och har tagit ett stort steg framåt när det gäller kompressordesign för att ytterligare förbättra den innovativa frekvensomriktaren. Genom att integrera ny programvara i en produkt som redan är inriktad på att leverera energieffektivitet har VSDs inte bara bidragit till mätbara hållbarhetsfördelar utan också i hög grad bidragit till ökat kundvärde eftersom varje kund får prestanda och effektivitet optimerad för sin applikation, sina behov och sina förutsättningar.”

Peter Wallenberg-priset, som instiftades 1996, delas ut varje år för att belöna utmärkt säljmannaskap samt utveckling och implementering iav er avancerade och kundanpassade marknadsföringsmetoder. I år går priset till Barat Mhaitre, Thomas Palten och Alexander Richardson i divisionen Scientific Vacum inom affärsområdet Vakuumteknik och motiveringen lyder:

”I tider då det finns en vision för många nationella försäljningsprogram runt om i världen att befolka månen, har teamet bakom SPACE-strategin använt en strukturerad marknadsföringsstrategi för att utforska nya tillväxtmöjligheter för rymdsimuleringssystem. Med hjälp av en strukturerad affärsutveckling och fokuserad produktplattformsportfölj är Scientific Vacuum inställda på att uppnå en imponerande tillväxttakt och intäkter. Tidiga framgångar skalas nu upp med ytterligare varumärken och en geografisk täckning som sträcker sig över hela världen, med vilka teamet siktar mot stjärnorna!”
 

Giulio Mazzalupi-priset, som instiftades 2018, syftar till att belöna en person eller ett team för betydande bidrag till att förbättra och genomföra processer som syftar till att leverera produkter eller tjänster till kunder på det mest tillfredsställande, hållbara, kostnadseffektiva och snabba sättet. I år går priset till Johan Dom, Marcel Horemans, Karel Vennens och Dave Verresen i divisionen Airtec inom affärsområdet Kompressorteknik och motiveringen lyder:

”Genom att utveckla och implementera specifika lösningar för komponentdistribution, nya processer, förändringshantering och utbildning har den så kallade ’Automated Air End manufacturing line’ genererat en mycket stabil, kostnadseffektiv och alltmer hållbar produktionsprocess. Genom att använda mekanisk ”fingerspitzgefühl” för att arbeta i de mest komplexa processerna inom industriell tillverkning har teamet bakom tillverkningslinjen för automatiserade luftändar verkligen visat hur operativ excellens kan uppnås.”

För mer information, kontakta:

Christina Malmberg Hägerstrand, Presschef
+46 72 855 93 29
media@atlascopco.com

Daniel Althoff, Chef Investerarrelationer
+46 76 899 95 97

ir@atlascopco.com

Om Atlas Copco Group:

Atlas Copco Group möjliggör teknologier som formar framtiden. Genom fokus på innovation utvecklar vi produkter, tjänster och lösningar som är avgörande för våra kunders framgång. Våra fyra affärsområden erbjuder trycklufts- och vakuumlösningar, energilösningar, avvattnings- och industriella pumpar, industriella verktyg samt monterings- och visionslösningar. År 2023 hade koncernen intäkter på 173 BSEK, och cirka 53 000 anställda vid årets slut. www.atlascopcogroup.com

Continue Reading

Marknadsnyheter

Kommuniké från årsstämma i Fastighetsbolaget Emilshus AB (publ) den 25 april 2024

Published

on

By

Årsstämma med aktieägarna i Fastighetsbolaget Emilshus AB (”Bolaget”) har hållits den 25 april 2024. Vid årsstämman fattades med erforderlig majoritet bland annat de beslut som framgår nedan.

Disposition avseende Bolagets resultat m.m.
Årsstämman beslutade att fastställa den framlagda resultat- och balansräkningen för räkenskapsåret 2023. Årsstämman beslutade om en utdelning på preferensaktierna fram till nästkommande årsstämma, om totalt 2 kronor per preferensaktie med utbetalning vid fyra tillfällen om vardera 0,50 kronor per preferensaktie, med avstämningsdagar, i enlighet med vad som följer av Bolagets bolagsordning, den 28 juni 2024, den 30 september 2024, den 30 december 2024 och den 31 mars 2025. Årsstämman beslutade att ingen utdelning skulle ske för stamaktier av serie A och B. Återstoden av den ansamlade vinsten balanseras i ny räkning varav viss del kan tas i anspråk, så att samtliga nya preferensaktier som kan komma att emitteras med stöd av stämmans bemyndigande ska ge rätt till utdelning från och med den dag de blivit införda i den av Euroclear Sweden AB förda aktieboken.

Ansvarsfrihet
Årsstämman beslutade att bevilja styrelseledamöterna och den verkställande direktören ansvarsfrihet för förvaltningen av Bolagets angelägenheter under räkenskapsåret 2023.

Val av styrelse och revisor m.m.
Årsstämman beslutade att antalet styrelseledamöter ska uppgå sex för tiden intill nästa årsstämma. Till styrelseledamöter omvaldes Johan Ericsson, Björn Garat, Jakob Fyrberg och Elisabeth Thuresson, Rutger Källén, samt nyvaldes Ulrika Valassi. Johan Ericsson omvaldes vidare till styrelsens ordförande. Till Bolagets revisor omvaldes revisionsbolaget KPMG AB, med Mattias Johansson som huvudansvarig revisor.

Det beslutades att arvode till styrelseledamöterna ska utgå med 300 000 kronor till styrelsens ordförande, och med 150 000 kronor vardera till styrelseledamöter, som inte är anställda i Bolagets koncern. Det beslutades vidare att 40 000 kronor ska utgå till varje ledamot i styrelsens revisionsutskott, och att 15 000 kronor ska utgå till varje ledamot i övriga utskott, och att ersättning till revisorn ska utgå enligt godkänd räkning.

Beslut om godkännande av ersättningsrapport
Årsstämman beslutade att godkänna styrelsens rapport över ersättning till ledande befattningshavare under räkenskapsår 2023.

Beslut om bemyndigande till styrelsen
Stämman beslutade att årsstämman bemyndigar styrelsen att, vid ett eller flera tillfällen under tiden fram till nästa årsstämma, med eller utan avvikelse från aktieägarnas företrädesrätt, besluta om nyemission av stamaktier av serie B, preferensaktier samt teckningsoptioner och/eller konvertibler med rätt att teckna/konvertera till stamaktier av serie B eller preferensaktier. Betalning ska kunna ske kontant, genom apport, genom kvittning eller eljest förenas med villkor.

Det totala antalet aktier som omfattas av sådana nyemissioner ska rymmas inom aktiekapitalets gränser vid var tid gällande bolagsordning, och får motsvara sammanlagt högst tio (10) procent av det totala antalet aktier i Bolaget vid tidpunkten för årsstämman 2024.

För mer detaljerad information och fullständiga förslag avseende beslutens innehåll hänvisas till kallelsen till årsstämman, vilken finns tillgänglig på Bolagets hemsida, www.emilshus.com.

 

För mer information, vänligen kontakta:
Jakob Fyrberg, VD
E-post: jakob.fyrberg@emilshus.com
Telefon: 0705-93 95 96

 

Om Emilshus
Emilshus är ett fastighetsbolag som med utgångspunkt i småländsk företagskultur förvärvar, utvecklar och förvaltar högavkastande kommersiella fastigheter med södra Sverige som kärnmarknad. Bolagets fastighetsbestånd uppgick per den 31 mars 2024 till 820 tkvm uthyrningsbar area fördelat på 139 fastigheter med tyngdpunkt på lätt industri, industriservice/proffshandel och extern- och dagligvaruhandel. Emilshus stamaktie och preferensaktie är noterade på Nasdaq Stockholm.

 

Emilshus – Storgatan 10 – 352 31 Växjö – www.emilshus.com

 

Continue Reading

Trending

Copyright © 2017 Zox News Theme. Theme by MVP Themes, powered by WordPress.