Marknadsnyheter
Delårsrapport Cabonline Group Holding AB (publ) januari – september 2021
Nov 26, 2021
JULI – SEPTEMBER
- Intäkterna uppgick till 1 162 MSEK (970), en ökning med 20%. Organiskt ökade intäkterna med 19%.
- Justerad EBITA uppgick till 68 MSEK (7) och motsvarande marginal till 5,9% (0,7).
- Rörelseresultatet uppgick till 61 MSEK (-16), resultatet inkluderar jämförelsestörande poster om 1 MSEK (-15).
- Periodens resultat uppgick till 11 MSEK (-80).
- Resultat per aktie före och efter utspädning var -0,05 SEK (-2,58).
- Kassaflödet från den löpande verksamheten uppgick till 38 MSEK (-22).
JANUARI – SEPTEMBER
- Intäkterna uppgick till 3 197 MSEK (3 174), en ökning med 1%. Organiskt ökade intäkterna med 1%.
- Justerad EBITA uppgick till 185 MSEK (48) och motsvarande marginal till 5,8% (1,5).
- Rörelseresultatet uppgick till 156 MSEK (-49), resultatet inkluderar jämförelsestörande poster om -7 MSEK (-44).
- Periodens resultat uppgick till 4 MSEK (-199).
- Resultat per aktie före och efter utspädning var -0,93 SEK (-6,62).
- Kassaflödet från den löpande verksamheten uppgick till 190 MSEK (56).
VD har ordet
Stark inledning av hösten för Nordens största taxikoncern
Cabonline ser en god ökning av efterfrågan i alla kundsegment och på samtliga marknader som bolaget är verksamt på där intäkterna ökade med 20 procent jämfört med samma period 2020. Även om totalvolymen fortsatt är betydligt lägre än den var innan pandemin bröt ut är det tydligt att marknaden börjat återhämta sig. En viktig förklaring till den positiva utvecklingen av verksamheten är att vi tack vare vår stora fordonsflotta i stor utsträckning kunnat möta den ökade efterfrågan och erbjuda god tillgänglighet till våra resenärer trots att fordonskapaciteten ännu inte kommit upp på samma nivåer som före pandemin. Den ökade efterfrågan resulterar i ökade intäkter per bil för våra anslutna åkare. Under kvartalet ökade även antalet nya app-användare med hela 79 000, vilket visar att marknaden premierar smidiga och trygga resor med en seriös aktör som har kontroll. Vi kan dock konstatera att återhämtningen har skapat vissa utmaningar i organisationen, primärt för vår kundtjänst, och vi behöver öka antalet förare och fordonsflottan ytterligare för att möta efterfrågan, varför dessa områden har högsta prioritet.
Omstruktureringen av verksamheten i Finland går enligt plan och målet att enbart utföra taxiresor via underleverantörer är nu uppnått. Fordonsflottan i den danska verksamheten nådde under kvartalet en ny toppnotering i antal anslutna fordon. Vidare pågår arbetet med att flytta den danska verksamheten till Cabonlines gemensamma teknikplattform. Arbetet beräknas var klart under fjärde kvartalet. Även i Norge fortsätter fordonsflottan att öka och antalet fordon är det högsta sedan 2017. I Sverige har de koncerngemensamma funktionerna samlokaliserats till lokaler i Solna, vilket skapar ännu bättre förutsättningar för fortsatta förbättringar av kvalitet och effektivitet inom koncernen.
Samhällsviktiga tjänster
Under kvartalet visade vi åter prov på vårt konkurrenskraftiga erbjudande genom att vinna flera upphandlingar av samhällsbetalda resor hos nya offentliga kunder såväl genom att erhålla fortsatta förtroenden hos befintliga. Malmö Stad har som exempel valt att förlänga sitt avtal för färdtjänst och skolskjuts med Cabonline fram till och med 2024. Även offentliga aktörer i Uppsala, Bergen och Ålesund har valt Cabonline som leverantör i fleråriga kontrakt.
Hållbarhetsarbetet fortsätter
Under kvartalet ökade andelen elbilar med 19 procent. Denna utveckling är en mycket viktig byggsten i vårt hållbarhetsarbete och vi lägger stor kraft på̊ att öka takten på omställning till en fossilfri fordonsflotta. Vi arbetar kontinuerligt tillsammans med utvalda partners för att bli klimatneutrala senast 2030. I takt med att kommuner och regioner godtar fler elbilsmodeller för utförande av de tjänster som upphandlats ökar Cabonlines andel av eldrivna fordon. I sammanhanget vill jag lyfta det viktiga samarbete som Cabonline har med E.ON, Volvo, Mercedes-Benz och SKODA innehållande investeringar som möjliggör fler elbilar och bättre laddningsinfrastruktur.
Stora utmaningar för branschen att öka kapaciteten
Taxibranschen är en av de branscher som påverkats mest av pandemin. Många åkerier har varit tvungna att säga upp förare och göra sig av med delar av sin fordonsflotta. Svenska Taxiförbundet bedömer att det i nuläget saknas 30–40 procent av den förarkapacitet som skulle behövas. Cabonline har till följd av detta inlett ett stort arbete som till exempel ny förarutbildning, re-certifiering av förare och marknadsföringskampanjer för att behålla, utveckla och attrahera branschens bästa åkare och förare.
Framåtblick
Det ökade resandet vi nu ser gör att vi har en optimistisk syn på utvecklingen för de kommande månaderna, men det finns osäkerheter kring exempelvis hur affärsresandet kommer att utvecklas framöver. Tillsammans med ett starkt team av förare, åkare och kollegor strävar vi efter att även i fortsättningen vara den ledande nordiska aktören inom hållbart taxiresande, samtidigt som vi tar oss igenom återhämtningsperioden efter pandemin. Det kommer att krävas hårt arbete även i fortsättningen och vi som bolag kommer att behöva göra anpassningar längs vägen. Tack vare vårt fantastiska team, starka varumärken, höga kvalitetskrav på vår leverans och hållbarhetsarbete kommer vi att lyckas.
I delårsrapporten april–juni 2021 kommunicerades att Cabonlines huvudägare H.I.G, styrelsen och ledningen med stöttning av anlitade rådgivare inlett en strategisk översyn av Cabonlines framtid, finansiering och utveckling. Den strategiska översynen har fortsatt under kvartalet.
Dag Kibsgaard-Petersen
VD och koncernchef
November 2021
För mer information, vänligen kontakta:
Dag Kibsgaard-Peterson CEO, tel + 47 400 11 981, dag.kibsgaard-petersen@cabonline.com
Denna information är sådan information som Cabonline Group Holding AB (publ) är skyldigt att offentliggöra enligt EU:s marknadsmissbruksförordning. Informationen lämnades, genom ovanstående kontaktpersons försorg, för offentliggörande den 26 november klockan 13:00 (CET).
Om Cabonline Group
Cabonline är Nordens ledande taxiföretag med cirka 2 500 anslutna åkerier och cirka 4 400 bilar i Sverige, Norge, Finland och Danmark. Inom Cabonline finns en rad välkända varumärken som TaxiKurir, Taxi Skåne, Taxi Väst, Umeå Taxi, Sverigetaxi, TOPCAB, Norgestaxi, Kovanen och Taxi 4×27. Genom Cabonline får åkerierna tillgång till attraktiva kundavtal, stöd från branschledande teknikutveckling samt nytta av stordriftsfördelar, effektiv service och en gemensam infrastruktur. Gruppen omsatte 2020 cirka 4,2 Mdr SEK. För mer information, cabonlinegroup.com
Marknadsnyheter
Regeringen föreslår lättnader i byggkraven för studentbostäder
Regeringen har beslutat om en lagrådsremiss med förslag till lättnader i byggkraven för studentbostäder. Syftet är att öka möjligheterna till flexibilitet vid byggandet.
– På många studieorter är det svårt för studenter att hitta boende. Därför behöver byggregelverket förenklas. Syftet är att möjliggöra för fler studentbostäder genom sänkta byggkostnader och ökad flexibilitet, säger infrastruktur- och bostadsminister Andreas Carlson.
Förslaget innebär att det blir möjligt att göra undantag från kraven på tillgänglighet och användbarhet i en byggnad som innehåller studentbostäder. Undantagen ska kunna tillämpas vid både nyproduktion och vid ändring av en byggnad.
Det ska vara möjligt att göra undantag för högst 80 procent av studentbostäderna i ett byggprojekt. Minst 20 procent av studentbostäderna ska fortfarande uppfylla gällande krav på tillgänglighet och användbarhet för personer med nedsatt rörelse- eller orienteringsförmåga.
Lagändringen ger större flexibilitet vid byggande av studentbostäder och skapar fler tänkbara sätt att utforma planlösningar. Till exempel kan bostadsytan minskas och fler bostäder rymmas inom en given yta.
De föreslagna undantagen ska inte hindra personer med funktionsnedsättning att vara delaktiga i sociala sammanhang. En studentbostad som omfattas av undantagen ska kunna besökas av en person med nedsatt rörelse- eller orienteringsförmåga.
Regeringen breddar också definitionen av studentbostäder till att inkludera all vuxenutbildning för att göra det möjligt för fler kommuner att erbjuda studentbostäder.
Förslagen föreslås träda i kraft den 1 juli 2025.
Lagrådsremissen: Lättnader i byggkraven för studentbostäder – Regeringen.se
Presskontakt
Ebba Gustavsson
Pressekreterare hos infrastruktur- och bostadsminister Andreas Carlson
Telefon (växel) 08-405 10 00
Mobil 076-12 70 488
ebba.gustavsson@regeringskansliet.se
Marknadsnyheter
“Vi behöver tillsammans enas om vettiga avtal, som sätter standard för branschen”


Sveriges Radios Kulturnytt gör just nu en mycket välkommen granskning av villkoren i musikbranschen. Igår lyftes artisten Siw Malmkvists situation med ett avtal som inte förnyats på över 60 år. Hennes situation är tyvärr långt ifrån unik. Musikerförbundet har länge uppmärksammat att majorbolagen fortsätter att betala extremt låga royaltynivåer till artister vars kontrakt skrevs på 1960-talet – en tid då digital streaming inte existerade.
– Jag kan intyga att artisterna som talar ut i P1 är långt ifrån ensamma om sin situation och vi uppmanar deras artistkollegor att gå ut med sitt tydliga stöd till de som vågar bryta tystnaden om oskäliga ersättningar, säger Musikerförbundets ordförande Karin Inde.
Musiker och artister skapar det värde som skivbolagen tjänar pengar på, men ändå ser vi gång på gång hur bolagen behåller stora delar av intäkterna. Att en av Sveriges mest folkkära artister, med en karriär som sträcker sig över decennier, fortfarande har en oskälig royalty är ett tydligt bevis på branschens obalans.
– Tystnadskulturen kring prissättning är enbart bra för bolagen. Både artister och musiker skulle verkligen tjäna på att dela med sig till varandra om hur betalningar och dealar verkligen ser ut. Förstås i trygga, egna rum. Det är bara bolagen som tjänar på att vi inte pratar med varandra om pengar, säger Karin Inde.
Stort tack till de modiga artister som ser till att lyfta problematiken! För att vi ska få till en i grunden mer rättvis musikbransch behöver de stora parterna i sammanhanget – skivbolagen, musikerna och artisterna – göra som de flesta andra svenska branscher lyckas med:
– Vi behöver tillsammans enas om vettiga och balanserade avtal, som sätter standard för branschen. Musikerförbundet är redo att göra vår del i arbetet för bättre villkor i musikbranschen, frågan är om skivbolagen är redo, säger Karin Inde.
Karin Inde
Förbundsordförande
karin.inde@musikerforbundet.se
+46 (0)704447228
Musikerförbundet är fackförbundet för professionella musiker och artister. Vi arbetar för förbättrade upphovsrättsliga och arbetsrättsliga villkor och för att våra medlemmar ska få en rättvis del av de värden de skapar i samhället.
Marknadsnyheter
Bönor från egen kaffeskog, sump till jord – Viking Lines nya kaffe gör gott på många olika sätt


Viking Lines resenärer dricker varje år 8,5 miljoner koppar kaffe. Nu satsar rederiet på ett helt nytt kaffe som ger minskade klimatutsläpp och bättre levnadsvillkor för odlarna. Kaffet från Slow Forest odlas på rederiets egen odling i Laos utan kemiska gödningsmedel, handplockas och rostas därefter i Danmark.
Allt kaffe som serveras på Viking Lines fartyg är nu hållbart producerat Slow Forest-kaffe, odlat på rederiets 75 hektar stora odling på högplatåerna i Laos och rostat i Danmark. Kaffeplantorna odlas bland träd på återbeskogad mark, i stället för på traditionellt skövlade plantager. Viking Lines odling ligger i en kolsänka där målsättningen är att plantera 30 000 träd, vilket innebär nästan 400 träd per hektar. Kaffeskogen förbättrar också den lokala biologiska mångfalden i området.
Odlingen, bearbetningen och rostningen av kaffet hanteras av Slow Forest Coffee. För företaget är det viktigt att produktionskedjan är rättvis och transparent. Utöver miljöfördelarna erbjuder Slow Forest bättre lönevillkor och sjukersättning för byns odlare.
”Den traditionella kaffetillverkningens koldioxidavtryck är stort och merparten av intäkterna går till Europa i stället för produktionsländerna. Vi ville göra annorlunda. Våra kunder vill göra hållbara val, och nu kan de njuta av sitt kaffe med bättre samvete än någonsin tidigare,” berättar Viking Lines restaurangchef Janne Lindholm.
Bönorna till Slow Forest-kaffet får sakta mogna i skuggan av träden, utan kemiska gödningsmedel. De plockas också för hand, vilket avsevärt förbättrar kaffets kvalitet och smak. Viking Lines nya kaffe består till 100 procent av Arabica-bönor, med en balanserad syrlighet samt smak av nötter och choklad. Rostningsprofilen har skapats av den världsberömda danska rostningsmästaren Michael de Renouard.
”Vi valde en mörkrost till fartygets kaffe, vilket passar både finländarnas och svenskarnas nuvarande smakpreferenser gällande rostning. Finländarnas smak gällande kaffe har under de senaste åren utvecklats mot en mörkare rostning. Innan vi gjorde vårt slutgiltiga val testades det nya kaffet i Viking Cinderellas bufférestaurang och personalmässen – och båda testgrupperna gav toppbetyg. Då 8,5 miljoner koppar kaffe bryggs varje år kan inget lämnas åt slumpen!” säger Janne Lindholm.
Viking Lines hållbarhetsmål stannar inte vid produktionskedjan. Kaffesump från fartygen återvinns nämligen som råmaterial för trädgårdsjord. Detta minskar avsevärt användningen av jungfrulig torv vid tillverkningen av mylla.
”Vi har som mål att allt som tagits ombord på fartygen som är möjligt att återvinna ska återanvändas eller återvinnas. Det gäller inte bara kaffet utan även matavfall och till exempel textilier som tas ur bruk. Ett bra exempel på vårt livscykeltänkande är att frityrolja från fartygets restauranger blir till biobränsle för den finska sjöfartsindustrin,” säger Viking Lines hållbarhetschef Dani Lindberg.
Slow Forest Coffee – 5 fakta:
- Slow Forest Coffee är ett kaffeföretag som verkar i Laos, Vietnam och Indonesien i samarbete med över 500 lokala kaffeodlare.
- Företaget grundades år 2019 av Pinja Puustjärvi, driven av en vilja att skydda skogarna i Laos och stötta lokala odlare. Puustjärvi bodde som barn i Laos på grund av sin fars arbete.
- Kaffet odlas i restaurerade kaffeskogar, som binder stora mängder kol och ökar den biologiska mångfalden.
- Det är viktigt för företaget att produktionskedjan är ansvarsfull och transparent, samt att verksamheten gynnar både miljön och de lokala samhällena.
- Slow Forest Coffee betalar odlarna bättre ersättning än genomsnittet i Laos och erbjuder förmåner som underlättar deras liv: förskottsbetalningar, utbildning och möjligheten att låna pengar från en krisfond.
Mera infomation om Slow Forest Coffee här
Tilläggsinformation:
Janne Lindholm, restaurangchef
janne.lindholm@vikingline.com, tel. +358 400 744 806
Dani Lindberg, hållbarhetschef
dani.lindberg@vikingline.com, tel. +358 18 27 000
Johanna Boijer-Svahnström, informationsdirektör
johanna.boijer@vikingline.com, tel. +358 18 270 00
Christa Grönlund, informationschef
christa.gronlund@vikingline.com, tel. +358 9 123 51
-
Analys från DailyFX10 år ago
EUR/USD Flirts with Monthly Close Under 30 Year Trendline
-
Marknadsnyheter2 år ago
Upptäck de bästa verktygen för att analysera Bitcoin!
-
Marknadsnyheter5 år ago
BrainCool AB (publ): erhåller bidrag (grant) om 0,9 MSEK från Vinnova för bolagets projekt inom behandling av covid-19 patienter med hög feber
-
Analys från DailyFX12 år ago
Japanese Yen Breakout or Fakeout? ZAR/JPY May Provide the Answer
-
Marknadsnyheter2 år ago
Därför föredrar svenska spelare att spela via mobiltelefonen
-
Analys från DailyFX12 år ago
Price & Time: Key Levels to Watch in the Aftermath of NFP
-
Analys från DailyFX8 år ago
Gold Prices Falter at Resistance: Is the Bullish Run Finished?
-
Nyheter7 år ago
Teknisk analys med Martin Hallström och Nils Brobacke