Connect with us

Marknadsnyheter

Delårsrapport för perioden apr-jun 2022

Published

on

Jämförelser i rapporten har, om inte annat angetts, skett mot närmast motsvarande period år 2021. Safe at Sea AB:s räkenskapsår är 1 januari – 31 december.

Koncern – Delårsperioden (jan-JUNI) 2022

  • Nettoomsättningen uppgick till 3 984 tkr (6 738 tkr)
  • Resultat efter finansiella poster uppgick till -2 197 tkr (-652 tkr)
  • Resultat per aktie uppgick till -0,114 kr (-0,069 kr)
  • Soliditet 67,1% (44,0%)
  • Kassalikviditet 135,8% (68,0%)

Koncern – ANDRA kvartalet (APRIL-JUNI) 2022

  • Nettoomsättningen uppgick till 3 108 tkr (3 774 tkr)
  • Resultat efter finansiella poster uppgick till -779 tkr (-655 tkr)
  • Resultat per aktie uppgick till -0,041 kr (-0,069 kr)
  • Soliditet 67,1% (44,0%)
  • Kassalikviditet 135,8% (68,0%)

MODERBOLAG – Delårsperioden (jan-JUNI) 2022

  • Nettoomsättningen uppgick till 3 984 tkr (6 738 tkr)
  • Resultat efter finansiella poster uppgick till -2 197 tkr (-596 tkr)
  • Resultat per aktie uppgick till -0,114 kr (-0,063 kr)
  • Soliditet 67,2% (44,5%)
  • Kassalikviditet 134,3% (65,8%)

MODERBOLAG- andra kvartalet (APRIL-JUNI) 2022

  • Nettoomsättningen uppgick till 3 108 tkr (3 774 tkr)
  • Resultat efter finansiella poster uppgick till -779 tkr (-598 tkr)
  • Resultat per aktie uppgick till -0,041 kr (-0,063 kr)
  • Soliditet 67,2% (44,5%)
  • Kassalikviditet 134,3% (65,8%)

VD:s kommentarer

Vi kan nu lägga årets andra kvartalet bakom oss. I kvartalet har vår omvärld påverkats av högre priser och längre ledtider, och en något avvaktande marknad har speglat antalet nya ordrar i perioden. Vi redovisar för halvåret ett ackumulerat resultat om -2 197 tkr i moderbolaget. Att vi inte når upp till positiva siffror beror till stor del på leveransförseningar av komponenter från underleverantörer som påverkats av både pandemin och kriget i Ukraina, vilket förlänger vår produktionstid. Många underleverantörer har under våren beskrivit en utmanande period med råvarubrist, försenade leveranser och höjda priser. För att möta osäkerheterna så har vi proaktivt sett över kritiska underleverantörer och vi har bland annat genomfört en omfattande flytt av skrovproduktionen för att säkerställa leveranser. Komponentförsörjningen som började förbättras under senare delen av andra kvartalet medförde en förbättrad vinstavräkning och i perioden nådde vi ett avsevärt bättre resultat i jämförelse med första kvartalet.

Vi blickar nu fram emot en spännande höst med planerade milstolpar inom våra strategiska projekt. Vi har i tidigare pressmeddelanden informerat om att färdigställandet av ElEcoRunner går enligt plan. Bolagets kommunicerade målsättning att kunna demonstrera den nya versionen, benämnd ElEcoRunner Zero Series (EZS), den 26 augusti i år ligger fast. Vår ambition är tydlig; Safe at Sea ska ta en marknadsledande position på marknaden för elektriska och fossilfria drivlinor för små, lätta och flexibla båtsystem. Intresset för projektet är stort och vi ser en växande efterfrågan på en fossilfri plattform likt ElEcoRunner.

Vi har under våren med externt stöd från Det Norske Veritas (DNV) genomfört vår planerade förstudie för SOLAS-klassificering av vår produktportfölj. Projektet är en viktig pusselbit inom tillväxtagendan och ett prioriterat projekt i pågående emission och TO-program. Förstudien som har granskat våra möjligheter för att klara ut en certifieringsprocess har mynnat ut i ett sammanfattningsvis positivt gensvar, och vi analyserar nu de olika delarna inklusive tidplan och budget för att gå vidare. Syftet med projektet är att nå ut till en större marknad och erbjuda våra räddningsbåtar till kunder som kräver SOLAS-klassning, som till exempel den stora shippingsektorn, passagerarfartyg och oljeplattformar.

Marknaden har i perioden påverkats av högre priser och längre ledtider, och i pågående affärer har kunder uttryckt en oro till följd av omvärldsläget. Trots den svårtolkade marknaden har vi tagit viktiga steg för att etablera oss på nya geografiska marknader, och vi hoppas under tredje kvartalet kunna presentera positiva nyheter om både samarbetsavtal och nyförsäljning. Vi har en fortsatt stark offertstock med flera mogna affärer, inte minst AVINOR-affären som vi hoppas kommer till avslut under hösten. För helåret är ambitionen att komma till avslut och prestera ordervolymer som är i nivå med 2020 och 2021 års volymer.

Jag hoppas att ni alla får en fin avslutning på sommaren och att ni precis som oss ser fram emot en spännande höst.

Henrik Hartman, CEO

Denna information är sådan som Safe at Sea är skyldigt att offentliggöra enligt EU:s marknadsmissbruksförordning (EU nr 596/2014). Informationen lämnades, genom angiven kontaktpersons försorg, för offentliggörande 2022-08-03 07:50 CET.

För mer information vänligen kontakta:

Henrik Hartman                                   

Telefon +46 (0)303-23 07 00
henrik.hartman@safeatsea.se

Safe at Sea AB tillverkar, utvecklar och säljer lätta, flexibla och kostnadseffektiva sjösäkerhetssystem. Dessa system bidrar till att rädda liv och effektivisera maritim SAR-verksamhet (Search and Rescue) och är förmodligen de effektivaste systemen i världen för att rädda nödställda personer ur vattnet. Systemen innefattar utrustning, utvecklade arbetsmetoder och tillhörande utbildning. Basen i Safe at Seas utbud är RescueRunner, SafeRunner, FireRunner och GuardRunner. Safe at Seas aktie är listad på Spotlight Stockmarket.

Continue Reading

Marknadsnyheter

mySafety Group: Intäkterna och resultatet för helåret 2023 justeras

Published

on

By

26 april 2024

mySafety Group AB (”mySafety Group” eller ”Bolaget”) offentliggjorde den 14 februari 2024 att det förelåg ett behov att genomföra en ej kassaflödespåverkande justering av koncernens immateriella anläggningstillgångar. Efter dialog med Bolagets revisor och redovisningsexperter har styrelsen i Bolaget idag, den 26 april 2024, beslutat att göra ytterligare justeringar i koncernens immateriella anläggningstillgångar. I tillägg ska en justering av framtida skatteskulder påföras värdet av de immateriella anläggningstillgångarna. Vidare har styrelsen idag, till följd av att det inom ramen för Bolagets ordinarie genomgång inför årsredovisningen och revisionen framkommit att en del av intäkterna från ett av mySafety Groups partnersamarbeten under en period redovisats i både gammal och ny process, beslutat att justera koncernens intäkter och resultat. Till följd av ovanstående justeringar kommer intäkterna för koncernen under 2023 att uppgå till 377,1 miljoner kronor (jämfört med 477,9 miljoner kronor i bokslutskommunikén för 2023) och resultatet för koncernen under 2023 kommer att uppgå till 33,2 miljoner kronor (jämfört med 122,3 miljoner kronor i bokslutskommunikén för 2023). Justeringarna påverkar inte koncernens kassaflöde.

Justeringarna i koncernens immateriella tillgångar beror på en mer konservativ värdering av de immateriella anläggningstillgångarna efter dialog med revisorn och redovisningsexperter, vilket påverkar koncernens intäkter och resultat. Intäkterna och resultatet justeras även med anledning av det fel som uppstått i redovisningen av intäkterna från partnersamarbetet.

mySafety Groups årsredovisning kommer att offentliggöras den 30 april 2024.

mySafety Group AB

För mer information vänligen kontakta:

Marcus Pettersson, verkställande direktör, +46(0)730 29 99 01, marcus.pettersson@mysafety.se.

Denna information är sådan information som mySafety Group AB är skyldigt att offentliggöra enligt EU:s marknadsmissbruksförordning. Informationen lämnades, genom ovanstående kontaktpersons försorg, för offentliggörande kl. 19.15 den 26 april 2024.

Om mySafety Group AB

mySafety Group AB är en koncern som investerar i verksamhet med huvudinriktning på digital transformation inom såväl B2B som B2C. mySafety Groups B-aktie är sedan 1998 noterad på Nasdaq Stockholm, Small Cap (tidigare under namnet Empir Group AB). För mer information – investor.mysafety.se.

Continue Reading

Marknadsnyheter

Årsredovisning 2023 för Alpcot Holding AB (publ) publicerad

Published

on

By

Alpcot Holding meddelar härmed att årsredovisningen för räkenskapsåret 2023 har publicerats. Årsredovisningen finns bifogad detta pressmeddelande och kommer finnas tillgänglig på bolagets hemsida www.alpcot.se.

För mer information, vänligen kontakta:

Dusko Savic
Verkställande direktör
E: dusko.savic@alpcot.se  
T: +46 70 358 12 57

Gunnar Danielsson
Ekonomichef
E: gunnar.danielsson@alpcot.se
T: +46 70 738 05 85

Om Alpcot

Alpcots verksamhet i Sverige startades 2014. Alpcot är en av Sveriges ledande plattformar för privatekonomi och leder den digitala transformeringen av finansbranschen i Sverige. Vår digitala plattform erbjuder kunderna unika tjänster som gör det möjligt att sänka sina avgifter, optimera sina investeringar och hantera personliga risker. Vi ger även råd till företagskunder kring tjänstepensionsplaner och tillhörande riskförsäkringar. Alpcot har ca 40 anställda i Sverige fördelat på kontor i Stockholm, Jönköping, Göteborg och Malmö. Alpcot har tillstånd från Finansinspektionen som försäkringsdistributör och värdepappersbolag. Välkommen att läsa mer på www.alpcot.se.

Certified Adviser är Eminova Fondkommission AB, +46 (0)8-68421100, adviser@eminova.sewww.eminova.se.

Continue Reading

Marknadsnyheter

Årsstämma 2024 i Bluestep Bank AB (publ) samt offentliggörande av års- och hållbarhetsredovisning för 2023

Published

on

By

Årsstämman för Bluestep Bank AB (publ) ägde rum den 26 april 2024. Stämman beslutade bland annat om omval av styrelsens sex ledamöter. Stämman beslutade även om omval av revisorn. Bluestep Bank AB (publ) offentliggör också års- och hållbarhetsredovisning för 2023, som finns tillgänglig på bolagets webbplats.

Årsstämman fattade bland annat följande huvudsakliga beslut:

  • Stämman fastställde resultat- och balansräkningen för Bluestep Bank AB (publ) samt koncernresultat- och koncernbalansräkningen.
  • Stämman beslutade enligt styrelsens förslag till vinstdisposition att fritt eget kapital ska balanseras i ny räkning.
  • Styrelsen och verkställande direktören beviljades ansvarsfrihet för räkenskapsåret 2023.
  • Stämman omvalde revisionsbolaget Ernst & Young AB med huvudansvarig revisor Daniel Eriksson.

Års- och hållbarhetsredovisningen kan nedladdas genom: bluestepbank.com/investor-relations/financial-reports/

För mer information vänligen kontakta:

Björn Lander, VD, Bluestep Bank
+ 46 73 673 1899
bjorn.lander@blustep.se

Juan Navas, kommunikationschef, Bluestep Bank
+46 70 306 2245
juan.navas@bluestep.se

eller besök: www.bluestepbank.com

Denna information är sådan information som Bluestep Bank AB (publ) är skyldig att offentliggöra enligt lagen om värdepappersmarknaden och den norska verdipapirhandelloven § 5 – 12. Informationen lämnades, genom ovanstående kontaktpersoners försorg, för offentliggörande den 26 april 2024 kl. 18.30 CET.

Continue Reading

Trending

Copyright © 2017 Zox News Theme. Theme by MVP Themes, powered by WordPress.