Connect with us

Marknadsnyheter

Delårsrapport för tredje kvartalet 2017

Published

on

to, nov 09, 2017 08:00 CET

Vi kan nu lägga åtta kvartal av stigande försäljning av vår egen produktportfölj baserat på rullande tolvmånaderssiffror bakom oss och det är mycket glädjande. Det innebär att fler och fler patienter får tillgång till effektiv och säker infektionsprevention, inte minst i Sverige där vi nyligen vann ytterligare en upphandling. Värdet av de levererade produkterna ökade med nära 50% i kvartalet. De totala intäkterna var i princip oförändrade, men steg med 19% för niomånadersperioden.  EBITDA-resultatet var lägre i tredje kvartalet, men mer än fördubblades för niomånadersperioden. Vi genererade samtidigt ett mycket starkt kassaflöde på cirka 5 MSEK i kvartalet. Marknadsmässigt var de stora nyheterna leveransen till Kina och produktgodkännandet av vår centrala venkateter i Indien och Hongkong. I början av november säkerställde vi en treårig kreditfacilitet som gör att vi står väl rustade att utveckla affären och expandera bolaget. 

Tredje kvartalet (juli-september 2017)

  • Under tredje kvartalet levererades BIP-produkter till ett värde av 5,2 (3,5) Mkr, en ökning med ca 48 %.
  • Intäkterna uppgick till 34,8 (34,9) Mkr, en minskning med ca 0,4 % jämfört med motsvarande kvartal föregående år, som huvudsakligen förklaras av en minskning i övriga intäkter bl a i form av valutaeffekter.
  • EBITDA uppgick till 8,4 (9,7) Mkr. EBITDA-marginal om 24 % (28 %).
  • Rörelseresultatet uppgick till -0,3 (1,4) Mkr.
  • Periodens resultat uppgick till -0,4 (-0,5) Mkr, motsvarande -0,01 (-0,02) kr per aktie.
  • Operativt kassaflöde för kvartalet uppgick till 5,2 (-0,3) Mkr, motsvarande 0,15 (-0,01) kr per aktie.

Perioden (januari-september 2017)

  • Under perioden levererades BIP-produkter till ett värde av 14,5 (10,1) Mkr, en ökning med ca 44 %.
  • Intäkterna för perioden uppgick till 112,3 (94,7) Mkr, en ökning med ca 19 % jämfört med motsvarande period föregående år.
  • EBITDA för perioden uppgick till 25,6 (10,6) Mkr, en EBITDA-marginal om 23 % (11 %).
  • Rörelseresultatet uppgick till -0,7 (-14,4) Mkr.
  • Periodens resultat uppgick till -2,3 (-19,4) Mkr motsvarande -0,07 (-0,58) kr per aktie.
  • Operativt kassaflöde uppgick till 5,7 (-0,7) Mkr motsvarande 0,17 (-0,02) kr per aktie.


VD’s kommentar

Den positiva trenden avseende försäljningen av vår egen produktportfölj fortsätter. Det innebär att fler och fler patienter får tillgång till effektiv och säker infektionsprevention, inte minst i Sverige där vi nyligen vunnit ytterligare en upphandling. Det vittnar om det ökande behovet av effektiva, preventiva lösningar. Vi kan nu lägga åtta kvartal av stigande försäljning baserat på rullande tolvmånaderssiffror bakom oss. Volymerna ökar och i takt med att vi breddar produkterbjudandet på de marknader där vi redan är etablerade stiger värdet på försäljningen genom en förbättrad produktmix. Samtidigt ökar vi vår närvaro på nya, strategiskt viktiga marknader. Värdet av de levererade produkterna ökade detta kvartal med nära 50 procent, framförallt till följd av större volymer. Vår egen produktportfölj utgör nu cirka 15 procent av försäljningen.

De totala intäkterna var i princip oförändrade under kvartalet, vilket främst beror på negativa valutakurseffekter. För hela niomånadersperioden steg intäkterna med 19 procent, vilket är nära vårt finansiella mål om en tillväxt på 20 procent. Licensintäkterna steg i kvartalet, men intäkterna från C.R Bard, vår största licensaffär, var lägre än motsvarande kvartal förra året. För hela niomånadersperioden var försäljningen till C.R Bard i nivå med föregående år och den underliggande affären är stabil. Däremot varierar volymerna mellan kvartalen och följer inte något regelbundet säsongsmönster, vilket avspeglas i tredje kvartalet. Den nya licensaffären med Smartwise utvecklas väl och vi har nu fakturerat 2 av totalt 2,5 miljoner USD i intäkter för detta år. Arbetet med att utveckla nya licensaffärer inom flera applikationsområden pågår samtidigt med hög intensitet.

EBITDA-resultatet var lägre i tredje kvartalet än för motsvarande period föregående år och EBITDA marginalen uppgick till 24 procent, att jämföra med vårt långsiktiga mål om en marginal på 30 procent. Vi närmar oss successivt det målet och har fortsatt fokus på kostnadsutvecklingen. Samtidigt gör vi en medveten investering i vår försäljnings- och marknadsorganisation genom att öka personalstyrkan för att driva på tillväxten, vilket har ökat personalkostnaderna och påverkat kvartalets resultat. Kassaflödet var mycket starkt i tredje kvartalet och uppgick till cirka 5 miljoner kronor, vilket är glädjande.

Marknadsmässigt var de stora nyheterna leveransen till Kina och produktgodkännandet av våra centrala venkatetrar för infektionsprevention i både Indien och Hongkong. Båda dessa godkännanden kom betydligt tidigare än förväntat och medför att vi kan påbörja marknads- och försäljningsinsatserna redan innan årsskiftet. I Indien medförde godkännandet att vi kunde slutföra förhandlingarna och ingå partnerskap med en ny distributör, som täcker norra, västra och östra delarna av landet och redan är igång med utbildnings-insatserna av säljkåren på 80 personer inför lanseringen. Hongkong är visserligen ingen stor marknad, men den är strategiskt viktig eftersom den fungerar som referens för nya godkännanden och marknadsacceptans i Kina.

Mellanöstern fortsätter att utvecklas positivt och vi kan nu konstatera att försäljningen i regionen på allvar är tillbaka efter mellanåret 2016. Under kvartalet mottog vi beställningar från Sydafrika och Egypten, våra nyaste, strategiskt viktiga marknader.

Vi fortsätter även att göra framsteg i Sverige. Med den nyligen aviserade upphandlingen i Västra Götaland (VGR), som möjliggör för både primär- och slutenvården att beställa våra infektionsförebyggande urinkatetrar, är Bactiguards produkter upphandlade i de tre största svenska regionerna. Tidigare i år har vi slutit ramavtal med Stockholms Läns Landsting, Region Skåne och Landstinget i Värmland, vilket innebär att vi nu täcker majoriteten av befolkningen. Att de tre största landstingen i Sverige har upphandlat våra produkter är en kvalitetsstämpel som vi är stolta över och blir en viktig referens på våra exportmarknader.

Ett viktigt fokusområde har varit att säkerställa en långsiktig finansiering för bolaget. Därför är det mycket glädjande att vi nu erhållit ett kreditlöfte om en treårig bankfacilitet hos Skandinaviska Enskilda Banken om totalt 180 miljoner kronor, i form av checkräkningskredit på 30 Mkr och ett banklån på 150 Mkr. Kreditfaciliteten ersätter både nuvarande bankfinansiering och ett lån från bolagets huvudaktieägare och omfattas av sedvanliga covenants. Därmed upphör huvudaktieägarnas borgensåtaganden för bolagets finansiering.

Sammantaget gör
detta att vi står mycket väl rustade för att utveckla affären och expandera bolaget.

Christian Kinch

VD

 

Delårsrapporten för Bactiguard Holding AB (publ) för perioden juli – september 2017 finns nu tillgänglig som PDF.

Denna information är sådan information som Bactiguard Holding AB (publ) är skyldigt att offentliggöra enligt EU:s marknadsmissbruksförordning. Informationen lämnades, genom nedstående kontaktpersons försorg, för offentliggörande 2017-11-09, kl. 08.00.

En telefonkonferens på engelska för investerare, analytiker och media kommer att hållas idag klockan 10:00 där VD Christian Kinch och CFO Cecilia Edström presenterar och kommenterar delårsrapporten samt svarar på frågor.

Rapporten och presentationsmaterial för telefonkonferensen kommer att finnas tillgänglig på Bactiguards hemsida www.bactiguard.se från klockan 08.00 samma dag.
 

För att delta i telefonkonferensen, vänligen ring +46 8 566 426 99

För ytterligare information vänligen kontakta:

Cecilia Edström, CFO, mobile: +46 722 262 328

Om Bactiguard

Bactiguard är ett svenskt medicinteknikbolag vars uppdrag är att rädda liv. Det gör vi genom att utveckla och tillhandahålla infektionsförebyggande lösningar som minskar risken för vårdrelaterade infektioner och reducerar användningen av antibiotika. På så sätt sparar vi avsevärda kostnader för sjukvården och samhället.
Bactiguards teknologi förhindrar att bakterier fäster och bildar biofilm på medicintekniska produkter. Bactiguard erbjuder teknologin via licensavtal och den egna produktportföljen BIP (Bactiguard Infection Protection). Urinkatetrar med Bactiguards ytskikt är marknadsledande i USA och Japan genom licenspartnern CR Bard. Bactiguards egen produktportfölj av urinkatetrar, endotrakealtuber och centrala venkatetrar förebygger vanligt förekommande infektioner i urin-, blod- och luftvägarna.

Bactiguard är inne i en stark expansionsfas på marknaderna i Europa, Kina, Indien och Mellanöstern och genom att etablera licensaffärer inom nya terapiområden. Företaget har runt 60 anställda runt om i världen. Huvudkontoret och en av två produktionsanläggningar ligger i Stockholm, den andra i Malaysia. Bactiguard är noterat på Nasdaq Stockholm.

Läs mer om hur Bactiguard räddar liv på
www.bactiguard.se

Taggar:

Continue Reading

Marknadsnyheter

Så kan elbilsförare slippa räckviddsångest

Published

on

By

Nyblivna och framtida elbilsförare brottas ofta med räckviddsångest och tiden det tar för bilbatteriet att laddas. Men de faktorerna borde inte behöva vara några problem, enligt en studie från Chalmers och University of Delaware i USA. Forskarna har upptäckt att lösningen kan finnas i förarnas laddningsvanor, snarare än i batteriernas storlek eller prestanda.

Att gå från att fylla på bensin eller diesel till att ladda med el kräver en helt ny inställning till konceptet ”tanka bilen”. Men elbilsförare håller ofta fast vid sina gamla vanor, och fastnar i att ständigt kontrollera hur många procent som finns kvar i batterierna och planera sin körning efter var nästa laddningsstation finns. Detta kan leda till att elbilsförarna känner en ständig oro – så kallad räckviddsångest. Men tänk om problemet kunde lösas genom att elbilförarna helt enkelt ändrar sina vanor?

I den vetenskapliga artikeln Mental models guide electric vehicle charging har forskarna identifierat tre olika sorters beteenden i samband med att människor laddar sina elbilar:

1. Hålla koll på bränslemätaren – föraren tankar eller laddar när batteriet håller på att ladda ur.
2. Planera en resa – föraren planerar och bestämmer i förväg när och var det är dags att stanna och ladda.
3. Händelsestyrd laddning – exempelvis att föraren sätter bilen på laddning så snart han eller hon kommer fram till hemmet eller arbetsplatsen.

Den första modellen representerar det vanligaste beteendet för att tanka en bensin- eller dieselbil, och den tredje modellen är optimal för elbilsförare.

− Erfarna elbilsförare har någon specifik utlösande händelse som får dem att ladda bilen, till exempel varje gång de kommer hem eller till jobbet. På så sätt blir laddningen en del av den dagliga rutinen och mindre av en egen syssla. Det pratas mycket om hur lång tid det tar att ladda elbilar, men görs det över natten krävs inte mer tid än att stoppa i kontakten. Så det är egentligen bara de långa resorna som kräver planering, säger Frances Sprei, biträdande professor vid Chalmers, som lett studien tillsammans med Willett Kempton vid University of Delaware.

Rätt infrastruktur på rätt plats

För att få fler att anamma beteendemodell nummer tre krävs rätt laddningsinfrastruktur på rätt ställen. De bästa ställena för att ladda länge är antingen hemma eller på arbetsplatsen där människor ändå tillbringar lång tid – alltså behöver laddningsstationer vara tillgängliga där.

Många europeiska städer satsar på laddningsstationer längs med gator, vilket riskerar att hamna i konflikt med andra trafikanters intressen, såsom fotgängare och cyklister.

− För att elbilsanvändare ska kunna använda sina fordon på bästa möjliga sätt behövs regelverk som är anpassade för att människor ska få tillgång till laddningsinfrastruktur nära sina hem eller arbetsplatser, säger Frances Sprei.

Det största batteriet är inte alltid bäst

Potentiella elbilsanvändare frågar sig också ofta hur stort bilens batteri behöver vara för att de ska slippa räckviddsångesten.

− Vi ser ofta påståenden om att batterierna i elbilar måste vara riktigt stora. Men det finns forskning som visar att människor generellt tycker att det är okej med ett något mindre batteri än räckvidden för en bensin- eller dieseltank, eftersom de enda tillfällen som kräver laddning längs vägen är resor som är sex timmar eller längre. Det läggs för mycket tonvikt på de riktigt långa resorna, och det leder till ökade priser på elbilar och ökad resursanvändning i batterierna, säger Frances Sprei.

Människors vardagskörning innebär alltså som regel inte att de behöver tänka särskilt mycket på att ladda bilen. Och vad gäller kostnader är det också mycket billigare att ladda långsamt över natten än att ladda snabbt under resans gång – och dessutom bättre för batterihälsan.

Mer om forskningen

Forskningen har publicerats i artikeln: ”Mental models guide electric vehicle charging” i tidskriften Energy.

Studiens författare är Frances Sprei vid Chalmers tekniska högskola, och Willett Kempton vid University of Delaware, USA. Forskningen har fått finansiering från Energimyndigheten. Den del av forskningen som bygger på intervjuer med nyblivna elbilsförare har genomförts av Niklas Jakobsson och Stephanie McClellan, under ledning av Sten Karlsson.

 

För mer information, vänligen kontakta:

Frances Sprei, biträdande professor, avdelningen för fysisk resursteori, institutionen för rymd-, geo- och miljövetenskap, Chalmers:  frances.sprei@chalmers.se  031 772 21 46

Emma FryPresskommunikatör+46 31 772 50 28emma.fry@chalmers.se

________________

Chalmers tekniska högskola i Göteborg forskar och utbildar inom teknik och naturvetenskap på hög internationell nivå. Universitetet har 3 100 anställda, 10 000 studenter och utbildar ingenjörer, arkitekter och sjöbefäl.

Med vetenskaplig excellens som grund utvecklar Chalmers kompetens och tekniska lösningar för en hållbar värld. Genom globalt engagemang och entreprenörsanda skapar vi innovationskraft, i nära samarbete med övriga samhället. 

Chalmers grundades 1829 och har än idag samma motto: Avancez – framåt.

Det är tillåtet att ladda ner, sprida och använda bifogade bilder och illustrationer, om inget annat anges, för publiceringar i samband med Chalmers pressmeddelanden så länge Chalmers och fotograf/illustratör står med som upphovsperson där möjlighet ges. Det är tillåtet att beskära och justera i materialet för att anpassa format för publikation men det är ej tillåtet att omarbeta originalet på ett sådant sätt att det ändrar den ursprungliga innebörden. Materialet är avsett att användas i redaktionellt syfte. Kommersiell användning, som del i marknadsföring av varor och tjänster, är inte tillåten.

Vi vill att Chalmers och våra fotografer och illustratörer namnges i samband med publicering där det är möjligt enligt följande modell:

  • Foto: Chalmers tekniska högskola| Förnamn Efternamn
  • Grafik/Illustration: Chalmers tekniska högskola| Förnamn Efternamn
Continue Reading

Marknadsnyheter

Fortsatt hög kundtillströmning och ett stabilt resultat

Published

on

By

Axfood summerar ett kvartal med en fortsatt positiv kundtillströmning, volymtillväxt och stärkta marknadspositioner. Tillväxten var, trots mycket höga jämförelsetal, återigen högre än marknadens vilket genererade en stabil resultatutveckling. Dessutom togs ytterligare kliv i koncernens satsningar för att stärka konkurrenskraften över tid.

Vd och koncernchef Klas Balkow kommenterar delårsrapporten för det första kvartalet 2024:

”Med tanke på att vi mötte unikt höga jämförelsetal var inledningen på det nya året stark och tillväxten i detaljhandelsomsättningen uppgick till 6,9 procent. Att vi visar en fin tillväxt i en marknad med låg inflation är ett resultat av betydande volymtillväxt. Det är ett positivt kvitto på att våra kunder uppskattar erbjudandet i våra olika koncept.

Willys har ett konkurrenskraftigt erbjudande med ambitionen att leverera Sveriges billigaste matkasse, och har lockat många nya kunder under lång tid. Under det första kvartalet fortsatte Willys att ta marknadsandelar, om än i en något lägre takt än tidigare, vilket är naturligt med tanke på de exceptionellt höga jämförelsetalen. Jämfört med motsvarande period för två år sedan har Willys vuxit mer än dubbelt så mycket som marknaden.

Hemköp uppvisade återigen en fin prestation under det första kvartalet med en jämförbar tillväxt om 7,0 procent. Med fokus på prisvärde och butiksmoderniseringar attraheras alltfler konsumenter till Hemköps koncept. På café- och restaurangmarknaden blev inledningen på året svag, vilken också har påverkats av en negativ påskeffekt. Det återspeglas i Snabbgross utveckling även om Snabbgross återigen tog marknadsandelar i kvartalet.

Med fortsatt volymtillväxt och positiv kundtillströmning uppvisade Axfood en stabil resultatutveckling under det första kvartalet.

I bakomliggande led etablerar vi en ny logistikstruktur och är fortfarande i en upprampningsfas av det nya logistikcentret i Bålsta. Driftsättningen av automation och lagerläggning för torrt och kylt är nu färdigställd, och nyligen initierades även driften inom det frysta sortimentet i linje med plan. Vi räknar fortsatt med att se effektivitetsförbättringar från andra halvåret av innevarande år. I kvartalet har vi dessutom driftsatt automationen i vårt frukt- och gröntlager i Landskrona.

Inom Axfood arbetar vi brett med hållbarhet och tar kontinuerligt steg inom många områden. Just nu accelererar vi omställningen till förnyelsebara drivmedel i våra transporter från lager till butik, vilket gör att vi ser en betydande minskning i klimatpåverkan per transporterat ton gods i kvartalet. Dessutom utökar vi mängden egenproducerad solcellsenergi och fortsätter att utveckla sortimentet av hållbara och hälsosamma produkter.

Vi summerar en positiv inledning på året där vi fortsätter att attrahera nya kunder och ta marknadsandelar, i en alltmer konkurrensutsatt marknad. Med en ambitiös agenda för fortsatt utveckling har vi goda förutsättningar för att ta ytterligare kliv mot att vara ledande inom prisvärd, bra och hållbar mat.”

Sammanfattning av första kvartalet

  • Nettoomsättningen uppgick till 20 252 Mkr (19 252), en ökning med 5,2 procent.
  • Detaljhandelsomsättningen uppgick till 16 281 Mkr (15 225), en ökning med 6,9 procent.
  • Rörelseresultatet uppgick till 817 Mkr (695) inklusive jämförelsestörande poster om — Mkr (-55). Rörelsemarginalen uppgick till 4,0 procent (3,6).
  • Det justerade rörelseresultatet uppgick till 817 Mkr (750), en ökning med 9,0 procent. Den justerade rörelsemarginalen uppgick till 4,0 procent (3,9).
  • Periodens resultat uppgick till 560 Mkr (472) och resultatet per aktie före utspädning till 2,60 kr (2,20).
  • Årsstämman den 20 mars beslutade om en utdelning till aktieägarna om 8,50 kr (8,15) per aktie. Utdelningsbeloppet delas upp i två lika stora utbetalningar om vardera 4,25 kr där den första utbetalningen skedde i mars och den andra utbetalningen sker i september. Vidare valdes Thomas Ekman in som ny styrelseordförande och styrelsen beslutade om återköp av högst 385 000 aktier kopplat till det långsiktiga aktiebaserade incitamentsprogrammet LTIP 2024.
  • Den 6 februari tillkännagavs att Klas Balkow väljer att lämna sin roll som vd och koncernchef för Axfood senast vid utgången av 2024.

Väsentliga händelser efter balansdagen

  • Den 17 april tillkännagavs att Axfoods styrelse har utsett Hemköpskedjans nuvarande vd Simone Margulies till ny vd och koncernchef för Axfood med start den 15 augusti 2024.
     

Axfood presenterar delårsrapporten för första kvartalet 2024 i en webbsändning kl 9:30 idag den 25 april 2024. Rapporten presenteras av vd och koncernchef Klas Balkow och ekonomi- och finansdirektör Anders Lexmon. Länk till webbsändningen finns tillgänglig på axfood.se. Länk till registrering för att delta via telefonkonferens finns också tillgänglig på axfood.se. Efter registrering ges telefonnummer och konferens-ID för att kunna delta i telefonkonferensen.

För ytterligare information, kontakta:
Alexander Bergendorf, Head of Investor Relations, Axfood AB, tel +46 73 049 18 44

Denna information är sådan information som Axfood AB (publ) är skyldigt att offentliggöra enligt EU:s marknadsmissbruksförordning. Informationen lämnades, genom ovanstående kontaktpersons försorg, för offentliggörande den 25 april 2024 kl 07:00.

Axfood ska vara ledande inom prisvärd, bra och hållbar mat. I vår bolagsfamilj ingår butikskedjorna Willys och Hemköp, liksom Tempo, Handlar ́n och Matöppet. Grossistförsäljning sker genom Snabbgross och vårt supportbolag Dagab ansvarar för koncernens produktutveckling, inköp och logistik. I Axfoodfamiljen ingår även Middagsfrid och Urban Deli samt delägda Apohem, Eurocash och City Gross. Tillsammans har koncernen ungefär 13 000 medarbetare och en omsättning om drygt 80 miljarder kronor. Axfoods aktie är sedan år 1997 noterad på Nasdaq Stockholm och huvudägare är Axel Johnson AB. Läs mer på www.axfood.se.

Continue Reading

Marknadsnyheter

Svenskars förtroende för EU:s hållbarhetsarbete sviktar inför EU-valet

Published

on

By

En undersökning visar att endast 36% av svenskarna anser att EU tar tillräckligt stort ansvar för hållbar utveckling, vilket kan påverka valdeltagandet i det kommande EU-valet.

Med mindre än två månader kvar till EU-valet den 9 juni ger en undersökning insikt i hur svenskarna uppfattar Europeiska unionens (EU) arbete med hållbarhet. Endast 36% av de tillfrågade menar att EU gör tillräckligt för att driva på en hållbar utveckling. Denna siffra är jämförbar med de låga förtroendesiffrorna för både regeringen och oppositionen i Sverige, där 29% respektive 25% anser att dessa tar tillräckligt stort ansvar.

”Det är tydligt att många svenskar verkar förvänta sig mer från EU när det kommer till hållbarhetsfrågor,” säger Erik Elvingsson Hedén, vd på SB Insight som ligger bakom studien. ”Denna brist på förtroende kan leda till ökat politiskt engagemang eller apati inför valet, beroende på om väljarna tror att deras röster kan påverka EU:s framtida riktning.”

Resultaten tyder på en potential för politiska partier och kandidater att tydligare kommunicera sina hållbarhetsagendor och hur de avser att påverka EU:s politik. Jämförelsen med nationella aktörer visar även på ett mönster där medborgarna känner en allmän besvikelse över ansvarstagandet för miljö och hållbarhet på flera nivåer.

”Med tanke på att klimatförändringarna är bland de mest brådskande frågorna idag, även för konsumenterna, är det viktigt för EU att återupprätta förtroendet bland väljarna” tillägger Erik Elvingsson Hedén.

Sustainable Brand Index är Europas största oberoende varumärkesstudie om hållbarhet. Studien har genomförts årligen sedan 2011. I 2024 års studie har ett riksrepresentativt urval av 29 000 svenskar i åldern 16–75 år intervjuats under perioden december 2023 – februari 2024. Respondenterna kommer från Norstats Sverige-panel. 

Erik Elvingsson Hedén
CEO, SB Insight
erik.heden@sb-insight.com
+46 70 865 13 97

SB Insight är en insiktsbyrå med fokus på hållbarhet och hur det påverkar varumärken, kommunikation och affärsutveckling. Vi förser stora företag och organisationer med beslutsunderlag i deras hållbara transformation. 

Taggar:

Continue Reading

Trending

Copyright © 2017 Zox News Theme. Theme by MVP Themes, powered by WordPress.