Connect with us

Marknadsnyheter

Delårsrapport januari–juni 2022 – Pricer AB (publ)

Published

on

Hög tillväxt under årets andra kvartal med en ökning av orderingång om 42% och omsättning om 36%

 

Andra kvartalet 2022

  • Nettoomsättningen uppgick till 530,3 MSEK (389,0), en ökning med 36,3 procent jämfört med samma period föregående år.
  • Rörelseresultatet uppgick till -6,8 MSEK (22,6), vilket motsvarar en rörelsemarginal om -1,3 procent (5,8).
  • Orderingången var 581 MSEK (408), en ökning med 42,4 procent jämfört med samma period föregående år.
  • Orderstocken uppgick till 542 MSEK (563), varav merparten avses levereras under 2022.
  • Periodens resultat uppgick till -3,5 MSEK (15,2).
  • Resultat per aktie före utspädning var -0,03 SEK (0,14). Resultat per aktie efter utspädning var -0,03 SEK (0,14).
  • Kassaflöde från den löpande verksamheten var 49,5 MSEK (-18,2).

 

Första halvåret 2022

  • Nettoomsättningen uppgick till 996,2 MSEK (781,9), en ökning med 27,4 procent jämfört med samma period föregående år.
  • Rörelseresultatet uppgick till -16,5 MSEK (39,9), vilket motsvarar en rörelsemarginal om -1,7 procent (5,1).
  • Orderingången var 1 131 MSEK (850), en ökning med 33 procent jämfört med samma period föregående år.
  • Periodens resultat uppgick till -13 MSEK (32,9).
  • Resultat per aktie före utspädning var -0,12 SEK (0,30). Resultat per aktie efter utspädning var -0,12 SEK (0,30).
  • Kassaflöde från den löpande verksamheten var 29,2 MSEK (-80,8).

 

 

Tf vd Magnus Larsson kommenterar

 

Det är med glädje vi ser på årets andra kvartal som visar en kraftig ökning av omsättning och orderingång jämfört med motsvarande period förra året. Ett starkt fokus på försäljning, produktion och leverans i kombination med ett ökat kundbehov ligger bakom kvartalets tillväxtökning.

 

Omsättningen uppgick till 530 MSEK vilket är en ökning med 36 procent jämfört med motsvarande period 2021 och 14 procent jämfört med föregående kvartal. Orderingången uppgick till 581 MSEK och ökade med 42 procent år över år och 5,4 procent kvartal över kvartal.

 

Kvartalets rörelseresultat uppgick till -7 MSEK jämfört med 23 MSEK motsvarande period 2021. En fortsatt hög kostnadsnivå på elektronikkomponenter, råmaterial och transporter fortsatte att pressa lönsamheten men vårt arbete med lönsamhetsförbättrande åtgärder pågår kontinuerligt och vi väntar oss att se effekter av lönsamhetsförbättrande åtgärder under andra halvåret 2022, och vidare in i 2023.

 

Under kvartalet uppdaterades företagets strategi för de kommande åren, vilken sedan presenterades i juni på vår första kapitalmarknadsdag på många år. Marknadstillväxten accelererar och vårt mål är att växa snabbare än marknaden genom att marknadsföra innovativa och unika lösningar inom ”In-store communication”. Vi fokuserar på att stärka vår säljorganisation, säkerställa ”thought leadership” inom utveckling och produktion, samt utveckla nya affärsmodeller för att öka våra återkommande intäkter. Genom att följa vår nya strategi planerar vi för en omsättning om 4 500 MSEK 2025, varav 10 procent kommer från återkommande intäkter.

 

Vi ser ett antal marknadstrender som ligger till grund för den ökade efterfrågan på våra lösningar där den starkaste är butiksdigitaliseringen då de allra flesta handlare behöver system som möjliggör ett aktivt arbete med prisstrategier, effektivisering av butiksprocesser och som bidrar till att öka kundnöjdheten hos deras kunder.

 

En annan tydlig trend bland såväl befintliga som nya kunder är intresset för ”Digital Signage” där butiksdigitalisering skapar helt nya affärsmöjligheter genom digital annonsering i butik och därmed ökade intäkter från butikskampanjer och annonsering. Vi för ett antal spännande kundsamtal kring lösningar som kombinerar digitala prisetiketter och Digital Signage och kommer att lansera en lösning under hösten.

 

Utöver butiksdigitalisering och Digital Signage finns ett mycket starkt intresse för lösningar som skapar insikter kring butiksdrift och möjliggör för en handlare att baserat på dessa vidta lämpliga åtgärder som att fylla på produkter, arrangera om produktplacering eller ändra annonsering. Pricers kameralösning ShelfVision, baserat på Pricer patent, skapar ett stort kundintresse och testas för närvarande av ett flertal kunder med gott resultat.

 

Lanseringen av fyrfärgsetiketter, som sker under året, skapar helt nya möjligheter då fyrfärg är en förutsättning för att många livsmedelsbutiker ska investera i digitala prisetiketter eftersom användning av röd och gul färg är ett måste för deras kampanjannonsering. Fyrfärgsetiketter är energikrävande vilket är en ”game changer” för Pricer som har marknadens mest energisnåla etiketter och därmed är bäst positionerad för att leverera en retail-grade lösning.

 

Marknadstrenderna förstärks dessutom kraftigt av en ökad inflation och brist på arbetskraft vilka båda bidrar till att skapa ett stort och omedelbart behov av investering i digitala prisetiketter nu och framöver.

 

Vi ser optimistiskt på framtiden. Våra produkter och lösningar möjliggör kommunikation och effektivisering som ökar våra kunders försäljning, sänker deras kostnader och skapar en bättre kundupplevelse i deras butiker. Med vår nya strategi på plats kommer vi att kunna skapa en mängd nya kundrelationer, vårda och utveckla befintliga kunder och i slutändan aktivt bidra till att stärka den fysiska butikens attraktionskraft bland konsumenter. Detta kommer att generera en tydlig kundnytta och därmed tillväxt, lönsamhet och förutsättningar att nå våra nya finansiella mål. Vi ser fram emot att återkomma till er.

 

Magnus Larsson

Tf VD
 

 

För ytterligare information, vänligen kontakta:

Magnus Larsson, tf vd, 0704-316 851

Susanna Zethelius, CFO, 0704-440 092

info@pricer.com

 

Denna information är sådan information som Pricer AB är skyldigt att offentliggöra enligt EU:s marknadsmissbruksförordning. Informationen lämnades, genom ovanstående kontaktpersoners försorg, för offentliggörande den 21 juli 2022 kl. 08.30 CET.

 

 

Om Pricer

Pricer är ett ledande globalt techföretag inom den snabbväxande marknaden för smart retail med digitala butikslösningar som både ökar butikers produktivitet och förhöjer köpupplevelsen. Genom digitala prisetiketter, avancerad teknik såsom optisk trådlös kommunikation och AI samt ständig innovation lägger Pricer grunden för kommunikation och effektivitet i butik. Bakom Pricers branschledande snabba, robusta och skalbara plattform som ständigt utvecklas med ny funktionalitet ligger 30 års branscherfarenhet. Pricer grundades i Sverige 1991 och är noterat på Nasdaq Stockholm. För mer information, besök www.pricer.com

Taggar:

Continue Reading

Marknadsnyheter

Regeringen föreslår lättnader i byggkraven för studentbostäder

Published

on

By

Regeringen har beslutat om en lagrådsremiss med förslag till lättnader i byggkraven för studentbostäder. Syftet är att öka möjligheterna till flexibilitet vid byggandet.

– På många studieorter är det svårt för studenter att hitta boende. Därför behöver byggregelverket förenklas. Syftet är att möjliggöra för fler studentbostäder genom sänkta byggkostnader och ökad flexibilitet, säger infrastruktur- och bostadsminister Andreas Carlson.

Förslaget innebär att det blir möjligt att göra undantag från kraven på tillgänglighet och användbarhet i en byggnad som innehåller studentbostäder. Undantagen ska kunna tillämpas vid både nyproduktion och vid ändring av en byggnad.

Det ska vara möjligt att göra undantag för högst 80 procent av studentbostäderna i ett byggprojekt. Minst 20 procent av studentbostäderna ska fortfarande uppfylla gällande krav på tillgänglighet och användbarhet för personer med nedsatt rörelse- eller orienteringsförmåga.

Lagändringen ger större flexibilitet vid byggande av studentbostäder och skapar fler tänkbara sätt att utforma planlösningar. Till exempel kan bostadsytan minskas och fler bostäder rymmas inom en given yta.  

De föreslagna undantagen ska inte hindra personer med funktionsnedsättning att vara delaktiga i sociala sammanhang. En studentbostad som omfattas av undantagen ska kunna besökas av en person med nedsatt rörelse- eller orienteringsförmåga.

Regeringen breddar också definitionen av studentbostäder till att inkludera all vuxenutbildning för att göra det möjligt för fler kommuner att erbjuda studentbostäder.

Förslagen föreslås träda i kraft den 1 juli 2025.

Lagrådsremissen: Lättnader i byggkraven för studentbostäder – Regeringen.se

Presskontakt
Ebba Gustavsson
Pressekreterare hos infrastruktur- och bostadsminister Andreas Carlson
Telefon (växel) 08-405 10 00
Mobil 076-12 70 488
ebba.gustavsson@regeringskansliet.se

Continue Reading

Marknadsnyheter

“Vi behöver tillsammans enas om vettiga avtal, som sätter standard för branschen”

Published

on

By

Sveriges Radios Kulturnytt gör just nu en mycket välkommen granskning av villkoren i musikbranschen. Igår lyftes artisten Siw Malmkvists situation med ett avtal som inte förnyats på över 60 år. Hennes situation är tyvärr långt ifrån unik. Musikerförbundet har länge uppmärksammat att majorbolagen fortsätter att betala extremt låga royaltynivåer till artister vars kontrakt skrevs på 1960-talet – en tid då digital streaming inte existerade. 

– Jag kan intyga att artisterna som talar ut i P1 är långt ifrån ensamma om sin situation och vi uppmanar deras artistkollegor att gå ut med sitt tydliga stöd till de som vågar bryta tystnaden om oskäliga ersättningar, säger Musikerförbundets ordförande Karin Inde. 

Musiker och artister skapar det värde som skivbolagen tjänar pengar på, men ändå ser vi gång på gång hur bolagen behåller stora delar av intäkterna. Att en av Sveriges mest folkkära artister, med en karriär som sträcker sig över decennier, fortfarande har en oskälig royalty är ett tydligt bevis på branschens obalans. 

– Tystnadskulturen kring prissättning är enbart bra för bolagen. Både artister och musiker skulle verkligen tjäna på att dela med sig till varandra om hur betalningar och dealar verkligen ser ut. Förstås i trygga, egna rum. Det är bara bolagen som tjänar på att vi inte pratar med varandra om pengar, säger Karin Inde. 

Stort tack till de modiga artister som ser till att lyfta problematiken! För att vi ska få till en i grunden mer rättvis musikbransch behöver de stora parterna i sammanhanget – skivbolagen, musikerna och artisterna – göra som de flesta andra svenska branscher lyckas med:  

– Vi behöver tillsammans enas om vettiga och balanserade avtal, som sätter standard för branschen. Musikerförbundet är redo att göra vår del i arbetet för bättre villkor i musikbranschen, frågan är om skivbolagen är redo, säger Karin Inde.  

Karin Inde
Förbundsordförande
karin.inde@musikerforbundet.se
+46 (0)704447228

Musikerförbundet är fackförbundet för professionella musiker och artister. Vi arbetar för förbättrade upphovsrättsliga och arbetsrättsliga villkor och för att våra medlemmar ska få en rättvis del av de värden de skapar i samhället.

Continue Reading

Marknadsnyheter

Bönor från egen kaffeskog, sump till jord – Viking Lines nya kaffe gör gott på många olika sätt

Published

on

By

Viking Lines resenärer dricker varje år 8,5 miljoner koppar kaffe. Nu satsar rederiet på ett helt nytt kaffe som ger minskade klimatutsläpp och bättre levnadsvillkor för odlarna. Kaffet från Slow Forest odlas på rederiets egen odling i Laos utan kemiska gödningsmedel, handplockas och rostas därefter i Danmark.

Allt kaffe som serveras på Viking Lines fartyg är nu hållbart producerat Slow Forest-kaffe, odlat på rederiets 75 hektar stora odling på högplatåerna i Laos och rostat i Danmark. Kaffeplantorna odlas bland träd på återbeskogad mark, i stället för på traditionellt skövlade plantager. Viking Lines odling ligger i en kolsänka där målsättningen är att plantera 30 000 träd, vilket innebär nästan 400 träd per hektar. Kaffeskogen förbättrar också den lokala biologiska mångfalden i området.

Odlingen, bearbetningen och rostningen av kaffet hanteras av Slow Forest Coffee. För företaget är det viktigt att produktionskedjan är rättvis och transparent. Utöver miljöfördelarna erbjuder Slow Forest bättre lönevillkor och sjukersättning för byns odlare.

”Den traditionella kaffetillverkningens koldioxidavtryck är stort och merparten av intäkterna går till Europa i stället för produktionsländerna. Vi ville göra annorlunda. Våra kunder vill göra hållbara val, och nu kan de njuta av sitt kaffe med bättre samvete än någonsin tidigare,” berättar Viking Lines restaurangchef Janne Lindholm.

Bönorna till Slow Forest-kaffet får sakta mogna i skuggan av träden, utan kemiska gödningsmedel. De plockas också för hand, vilket avsevärt förbättrar kaffets kvalitet och smak. Viking Lines nya kaffe består till 100 procent av Arabica-bönor, med en balanserad syrlighet samt smak av nötter och choklad. Rostningsprofilen har skapats av den världsberömda danska rostningsmästaren Michael de Renouard.

”Vi valde en mörkrost till fartygets kaffe, vilket passar både finländarnas och svenskarnas nuvarande smakpreferenser gällande rostning. Finländarnas smak gällande kaffe har under de senaste åren utvecklats mot en mörkare rostning. Innan vi gjorde vårt slutgiltiga val testades det nya kaffet i Viking Cinderellas bufférestaurang och personalmässen – och båda testgrupperna gav toppbetyg. Då 8,5 miljoner koppar kaffe bryggs varje år kan inget lämnas åt slumpen!” säger Janne Lindholm.

Viking Lines hållbarhetsmål stannar inte vid produktionskedjan. Kaffesump från fartygen återvinns nämligen som råmaterial för trädgårdsjord. Detta minskar avsevärt användningen av jungfrulig torv vid tillverkningen av mylla.

”Vi har som mål att allt som tagits ombord på fartygen som är möjligt att återvinna ska återanvändas eller återvinnas. Det gäller inte bara kaffet utan även matavfall och till exempel textilier som tas ur bruk. Ett bra exempel på vårt livscykeltänkande är att frityrolja från fartygets restauranger blir till biobränsle för den finska sjöfartsindustrin,” säger Viking Lines hållbarhetschef Dani Lindberg.

Slow Forest Coffee – 5 fakta:

  1. Slow Forest Coffee är ett kaffeföretag som verkar i Laos, Vietnam och Indonesien i samarbete med över 500 lokala kaffeodlare.
  2. Företaget grundades år 2019 av Pinja Puustjärvi, driven av en vilja att skydda skogarna i Laos och stötta lokala odlare. Puustjärvi bodde som barn i Laos på grund av sin fars arbete.
  3. Kaffet odlas i restaurerade kaffeskogar, som binder stora mängder kol och ökar den biologiska mångfalden.
  4. Det är viktigt för företaget att produktionskedjan är ansvarsfull och transparent, samt att verksamheten gynnar både miljön och de lokala samhällena.
  5. Slow Forest Coffee betalar odlarna bättre ersättning än genomsnittet i Laos och erbjuder förmåner som underlättar deras liv: förskottsbetalningar, utbildning och möjligheten att låna pengar från en krisfond.

Mera infomation om Slow Forest Coffee här

Tilläggsinformation:

Janne Lindholm, restaurangchef

janne.lindholm@vikingline.com, tel. +358 400 744 806

Dani Lindberg, hållbarhetschef

dani.lindberg@vikingline.com, tel. +358 18 27 000

Johanna Boijer-Svahnström, informationsdirektör

johanna.boijer@vikingline.com, tel. +358 18 270 00

Christa Grönlund, informationschef

christa.gronlund@vikingline.com, tel. +358 9 123 51

Continue Reading

Trending

Copyright © 2017 Zox News Theme. Theme by MVP Themes, powered by WordPress.