Connect with us

Marknadsnyheter

Delårsrapport januari till mars 2022

Published

on

Pressmeddelande, Stockholm, 28 april 2022

Förbättrat marknadsklimat men störningar i leveranskedjan påverkar volym och marginal  

Första kvartalet 2022

  • Nettoomsättningen ökade under första kvartalet med 6,9% till 79,5 MSEK (74,4). Valutaeffekter har påverkat koncernens omsättning positivt med 5,0 MSEK
  • Justerad EBITDA minskade under första kvartalet med 109,5% till -0,9 MSEK (9,9), vilket motsvarar en justerad EBITDA-marginal på -1,2% (13,3)
  • Rörelseresultatet uppgick till -7,9 MSEK (4,8) vilket motsvarar en rörelsemarginal om -9,9% (6,5)
  • Kvartalets resultat uppgick till -8,6 MSEK (4,5)
  • Resultatet per aktie uppgick till -0.59 (0,31) SEK1
  • Kassaflöde från den löpande verksamheten uppgick till -2,6 MSEK (3,4) 
Belopp i TSEK 2022
jan-mars
2021
jan-mars
R12M
april-mars
2021
Helår
Nettoomsättning 79 513 74 405 331 994 326 886
Nettoomsättningstillväxt, % 6,9 -5,7 17,7 14,1
Bruttomarginal, % 66,3 66,7 68,3 68,4
Justerad EBITDA -935 9 865 23 158 33 958
Justerad EBITDA-marginal, % -1,2 13,3 7,0 10,4
Soliditet, % 53,0 57,9 54,4
Kassaflöde från den löpande verksamheten, Msek -2,6 3,4 20,2 26,2
Nettoskuld/justerad EBITDA, ggr (rullande 12 månader) 0,6 0,3
Antal anställda vid periodens utgång 132 98 137

1Justerat retroaktivt för sammanläggningen 1:25

VD kommentar

Vi ser ett något förbättrat marknadsklimat på våra huvudmarknader men årets första kvartal präglades, som för så många andra teknikföretag, av fortsatt komponentbrist. Tack vare stor flexibilitet och engagerade medarbetare lyckades vi hantera obalanserna i leveranskedjan på ett bra sätt och har även kunnat kompensera kostnadsökningar med prishöjningar gentemot våra kunder. Vi har under kvartalet kunnat fortsätta med satsningar på mobilitetslösningar för Smarta Städer baserat på avancerad sensorteknologi. Våra lösningar bidrar i den nödvändiga omställningen till ett hållbarare transportsystem, vilket ger oss en bra framtida position.

Under kvartalet har vi både påverkats av och fått aviserat ytterligare kostnadsökningar för både elektronikkomponenter och insatsvaror. Vi har ökat våra komponentinköp via spotmarknaden för att kunna hålla våra åtagande mot våra kunder. Med prishöjningar till kunder och intern effektivitet lyckades vi nå en bruttomarginal som är i linje med första kvartalet 2021. Med tanke på den utmanande inköpssituationen är vi nöjda med en fortsatt god bruttomarginal, vilket visar att vårt erbjudande tål prishöjningar utan att tappa i attraktivitet.

Vi förväntar oss fortsatta utmaningar under de kommande kvartalen och överlag är priskompensation någonting som vi kommer att fortsätta jobba med. Vi bedömer att komponentbristen påverkat försäljningen negativt med cirka

6 procent under kvartalet, motsvarande cirka 5 miljoner kronor.

Vi har under perioden fortsatt investera i teknikledarskap inom alla våra områden och att utveckla mer komplexa lösningar som ger vårt erbjudande ökad konkurrenskraft och för oss upp i värdekedjan. Fokus riktas alltmer mot lösningar som kan bidra till ett hållbarare transportsystem där analys, AI och Deep Learning spelar en viktig roll. Förvärvet av franska Citilog under andra kvartalet 2021 har vässat vårt erbjudande på tekniksidan och adderar även värde i form av synergier på sälj- och kundsidan.

Förvärvet av Citilog är förklaringen till koncernens ökade rörelsekostnader med 39 procent jämfört med samma period 2021, då Citilog ännu inte fanns med i koncernen. Under kvartalet har några av Citilogs kundprojekt och den därmed förväntade tillväxten blivit senarelagda, vilket har fått negativ påverkan på både omsättning och EBITDA med cirka 5,7 miljoner kronor respektive 5 miljoner kronor. Vi har även under kvartalet drabbats av senarelagda projekt inom Rail Solution i Frankrike vilket påverkat omsättningen negativt med cirka 3 miljoner kronor.

Sammantaget har dessa ökade kostnader i kombination med projektförseningar och därmed minskad omsättning påverkat både bruttovinst och rörelseresultat. 

Under perioden har arbetet med att skapa en gemensam säljkår för Citilog och vårt amerikanska dotterbolag Sensys Networks fortgått enligt plan i kombination med de planerade åtgärderna för att anpassa kostnader inom Citilog.

Koncernens omsättning under det första kvartalet uppgick till 79,5 miljoner kronor, vilket är en ökning med 6,9 procent jämfört med samma period 2021. Organiskt ser vi dock en minskning av omsättningen med 11,5 procent. Vår Traffic Solutionsaffär uppgick till 68,2 miljoner kronor, vilket är en ökning med 9,1 procent jämfört med motsvarande period 2021. Under kvartalet stod Traffic Solutions för 86 procent av försäljningen, medan Rail Solutions stod för 14 procent.

Kvartalet visar på en bruttomarginal på 66,3 procent med ett justerat EBITDA-resultat på -0,9 miljoner kronor, vilket motsvarar en justerad EBITDA-marginal på -1,2 procent. Kassaflödet från den löpande verksamheten uppgick till -2,6 miljoner kronor och koncernens soliditet låg på 53 procent vid periodens utgång. Arbetet med att minska det arbetande kapitalet har fortsatt fokus och lagret har under kvartalet minskat jämfört med motsvarande kvartal 2021. Kundfordringarna har ökat under kvartalet till följd av konsolideringen av Citilog och till följd av hög försäljning under den senare delen av kvartalet.

TagMaster är idag väl positionerat på en marknad med långsiktigt goda förutsättningar för tillväxt och bra lönsamhet och vi är fast beslutna att fortsätta göra TagMaster till ett starkare och tåligare bolag samtidigt som vi når en högre tillväxtkurva. Att vi arbetar med att förbättra trafikmiljön i städer och storstadsområden världen över ger oss en mycket bra position inför de massiva återstartspaket som lanseras i Europa och USA och som i stora stycken inriktas på gröna investeringar.

Strategin och den värdeskapande potentialen har inte förändrats på grund av de kortsiktiga begränsningarna i leveranskedjan och våra satsningar på tillväxt via innovation, kommersiellt fokus och förvärv gör att vi har en positiv syn på bolaget utveckling för de kommande åren.

Jonas Svensson

Verkställande direktör

Granskning av revisorer

Delårsrapporten har inte varit föremål för översiktlig granskning av bolagets revisorer.

Finansiell kalender                                                     

15 juli 2022:                                      Delårsrapport för andra kvartalet 2022

27 oktober 2022:                              Delårsrapport för tredje kvartalet 2022

2 februari 2023:                        Bokslutskommuniké 2022

Denna rapport samt tidigare ekonomiska rapporter och pressmeddelanden finns på bolagets hemsida www.tagmaster.com

För ytterligare information vänligen kontakta:

Jonas Svensson, VD, +46 8-6321950, jonas.svensson@tagmaster.com

Denna information är sådan information som TagMaster AB är skyldigt att offentliggöra enligt EU:s marknadsmissbruksförordning. Informationen lämnades, genom ovanstående kontaktpersons försorg, för offentliggörande den 28 April, 2022 kl. 8.30 CET. 

Om TagMaster

TagMaster är ett applikationsinriktat teknikföretag som utvecklar och säljer avancerade sensorsystem och lösningar baserade på radio-, radar-, magnetisk- och kamerateknologier för krävande miljöer. TagMaster arbetar inom två segment – Segment Europa och Segment USA – under varumärkena TagMaster, Citilog och Sensys Networks – med innovativa mobilitetslösningar för att öka effektivitet, säkerhet, bekvämlighet och för att minska belastningen på miljön inom Smarta Städer. TagMaster har dotterbolag i England, Frankrike och USA och exporterar främst till Europa, Mellanöstern, Asien och Nordamerika via ett globalt nätverk av partners och systemintegratörer. TagMaster grundades 1994 och har sitt huvudkontor i Kista. TagMaster är ett listat företag och aktien handlas på Nasdaq First North Premier Growth Market i Stockholm. TagMasters certifierade rådgivare (CA) är FNCA Sweden, telefon +46852800399, E-post: info@fnca.se , www.tagmaster.com

Continue Reading

Marknadsnyheter

Regeringen föreslår lättnader i byggkraven för studentbostäder

Published

on

By

Regeringen har beslutat om en lagrådsremiss med förslag till lättnader i byggkraven för studentbostäder. Syftet är att öka möjligheterna till flexibilitet vid byggandet.

– På många studieorter är det svårt för studenter att hitta boende. Därför behöver byggregelverket förenklas. Syftet är att möjliggöra för fler studentbostäder genom sänkta byggkostnader och ökad flexibilitet, säger infrastruktur- och bostadsminister Andreas Carlson.

Förslaget innebär att det blir möjligt att göra undantag från kraven på tillgänglighet och användbarhet i en byggnad som innehåller studentbostäder. Undantagen ska kunna tillämpas vid både nyproduktion och vid ändring av en byggnad.

Det ska vara möjligt att göra undantag för högst 80 procent av studentbostäderna i ett byggprojekt. Minst 20 procent av studentbostäderna ska fortfarande uppfylla gällande krav på tillgänglighet och användbarhet för personer med nedsatt rörelse- eller orienteringsförmåga.

Lagändringen ger större flexibilitet vid byggande av studentbostäder och skapar fler tänkbara sätt att utforma planlösningar. Till exempel kan bostadsytan minskas och fler bostäder rymmas inom en given yta.  

De föreslagna undantagen ska inte hindra personer med funktionsnedsättning att vara delaktiga i sociala sammanhang. En studentbostad som omfattas av undantagen ska kunna besökas av en person med nedsatt rörelse- eller orienteringsförmåga.

Regeringen breddar också definitionen av studentbostäder till att inkludera all vuxenutbildning för att göra det möjligt för fler kommuner att erbjuda studentbostäder.

Förslagen föreslås träda i kraft den 1 juli 2025.

Lagrådsremissen: Lättnader i byggkraven för studentbostäder – Regeringen.se

Presskontakt
Ebba Gustavsson
Pressekreterare hos infrastruktur- och bostadsminister Andreas Carlson
Telefon (växel) 08-405 10 00
Mobil 076-12 70 488
ebba.gustavsson@regeringskansliet.se

Continue Reading

Marknadsnyheter

“Vi behöver tillsammans enas om vettiga avtal, som sätter standard för branschen”

Published

on

By

Sveriges Radios Kulturnytt gör just nu en mycket välkommen granskning av villkoren i musikbranschen. Igår lyftes artisten Siw Malmkvists situation med ett avtal som inte förnyats på över 60 år. Hennes situation är tyvärr långt ifrån unik. Musikerförbundet har länge uppmärksammat att majorbolagen fortsätter att betala extremt låga royaltynivåer till artister vars kontrakt skrevs på 1960-talet – en tid då digital streaming inte existerade. 

– Jag kan intyga att artisterna som talar ut i P1 är långt ifrån ensamma om sin situation och vi uppmanar deras artistkollegor att gå ut med sitt tydliga stöd till de som vågar bryta tystnaden om oskäliga ersättningar, säger Musikerförbundets ordförande Karin Inde. 

Musiker och artister skapar det värde som skivbolagen tjänar pengar på, men ändå ser vi gång på gång hur bolagen behåller stora delar av intäkterna. Att en av Sveriges mest folkkära artister, med en karriär som sträcker sig över decennier, fortfarande har en oskälig royalty är ett tydligt bevis på branschens obalans. 

– Tystnadskulturen kring prissättning är enbart bra för bolagen. Både artister och musiker skulle verkligen tjäna på att dela med sig till varandra om hur betalningar och dealar verkligen ser ut. Förstås i trygga, egna rum. Det är bara bolagen som tjänar på att vi inte pratar med varandra om pengar, säger Karin Inde. 

Stort tack till de modiga artister som ser till att lyfta problematiken! För att vi ska få till en i grunden mer rättvis musikbransch behöver de stora parterna i sammanhanget – skivbolagen, musikerna och artisterna – göra som de flesta andra svenska branscher lyckas med:  

– Vi behöver tillsammans enas om vettiga och balanserade avtal, som sätter standard för branschen. Musikerförbundet är redo att göra vår del i arbetet för bättre villkor i musikbranschen, frågan är om skivbolagen är redo, säger Karin Inde.  

Karin Inde
Förbundsordförande
karin.inde@musikerforbundet.se
+46 (0)704447228

Musikerförbundet är fackförbundet för professionella musiker och artister. Vi arbetar för förbättrade upphovsrättsliga och arbetsrättsliga villkor och för att våra medlemmar ska få en rättvis del av de värden de skapar i samhället.

Continue Reading

Marknadsnyheter

Bönor från egen kaffeskog, sump till jord – Viking Lines nya kaffe gör gott på många olika sätt

Published

on

By

Viking Lines resenärer dricker varje år 8,5 miljoner koppar kaffe. Nu satsar rederiet på ett helt nytt kaffe som ger minskade klimatutsläpp och bättre levnadsvillkor för odlarna. Kaffet från Slow Forest odlas på rederiets egen odling i Laos utan kemiska gödningsmedel, handplockas och rostas därefter i Danmark.

Allt kaffe som serveras på Viking Lines fartyg är nu hållbart producerat Slow Forest-kaffe, odlat på rederiets 75 hektar stora odling på högplatåerna i Laos och rostat i Danmark. Kaffeplantorna odlas bland träd på återbeskogad mark, i stället för på traditionellt skövlade plantager. Viking Lines odling ligger i en kolsänka där målsättningen är att plantera 30 000 träd, vilket innebär nästan 400 träd per hektar. Kaffeskogen förbättrar också den lokala biologiska mångfalden i området.

Odlingen, bearbetningen och rostningen av kaffet hanteras av Slow Forest Coffee. För företaget är det viktigt att produktionskedjan är rättvis och transparent. Utöver miljöfördelarna erbjuder Slow Forest bättre lönevillkor och sjukersättning för byns odlare.

”Den traditionella kaffetillverkningens koldioxidavtryck är stort och merparten av intäkterna går till Europa i stället för produktionsländerna. Vi ville göra annorlunda. Våra kunder vill göra hållbara val, och nu kan de njuta av sitt kaffe med bättre samvete än någonsin tidigare,” berättar Viking Lines restaurangchef Janne Lindholm.

Bönorna till Slow Forest-kaffet får sakta mogna i skuggan av träden, utan kemiska gödningsmedel. De plockas också för hand, vilket avsevärt förbättrar kaffets kvalitet och smak. Viking Lines nya kaffe består till 100 procent av Arabica-bönor, med en balanserad syrlighet samt smak av nötter och choklad. Rostningsprofilen har skapats av den världsberömda danska rostningsmästaren Michael de Renouard.

”Vi valde en mörkrost till fartygets kaffe, vilket passar både finländarnas och svenskarnas nuvarande smakpreferenser gällande rostning. Finländarnas smak gällande kaffe har under de senaste åren utvecklats mot en mörkare rostning. Innan vi gjorde vårt slutgiltiga val testades det nya kaffet i Viking Cinderellas bufférestaurang och personalmässen – och båda testgrupperna gav toppbetyg. Då 8,5 miljoner koppar kaffe bryggs varje år kan inget lämnas åt slumpen!” säger Janne Lindholm.

Viking Lines hållbarhetsmål stannar inte vid produktionskedjan. Kaffesump från fartygen återvinns nämligen som råmaterial för trädgårdsjord. Detta minskar avsevärt användningen av jungfrulig torv vid tillverkningen av mylla.

”Vi har som mål att allt som tagits ombord på fartygen som är möjligt att återvinna ska återanvändas eller återvinnas. Det gäller inte bara kaffet utan även matavfall och till exempel textilier som tas ur bruk. Ett bra exempel på vårt livscykeltänkande är att frityrolja från fartygets restauranger blir till biobränsle för den finska sjöfartsindustrin,” säger Viking Lines hållbarhetschef Dani Lindberg.

Slow Forest Coffee – 5 fakta:

  1. Slow Forest Coffee är ett kaffeföretag som verkar i Laos, Vietnam och Indonesien i samarbete med över 500 lokala kaffeodlare.
  2. Företaget grundades år 2019 av Pinja Puustjärvi, driven av en vilja att skydda skogarna i Laos och stötta lokala odlare. Puustjärvi bodde som barn i Laos på grund av sin fars arbete.
  3. Kaffet odlas i restaurerade kaffeskogar, som binder stora mängder kol och ökar den biologiska mångfalden.
  4. Det är viktigt för företaget att produktionskedjan är ansvarsfull och transparent, samt att verksamheten gynnar både miljön och de lokala samhällena.
  5. Slow Forest Coffee betalar odlarna bättre ersättning än genomsnittet i Laos och erbjuder förmåner som underlättar deras liv: förskottsbetalningar, utbildning och möjligheten att låna pengar från en krisfond.

Mera infomation om Slow Forest Coffee här

Tilläggsinformation:

Janne Lindholm, restaurangchef

janne.lindholm@vikingline.com, tel. +358 400 744 806

Dani Lindberg, hållbarhetschef

dani.lindberg@vikingline.com, tel. +358 18 27 000

Johanna Boijer-Svahnström, informationsdirektör

johanna.boijer@vikingline.com, tel. +358 18 270 00

Christa Grönlund, informationschef

christa.gronlund@vikingline.com, tel. +358 9 123 51

Continue Reading

Trending

Copyright © 2017 Zox News Theme. Theme by MVP Themes, powered by WordPress.