Connect with us

Marknadsnyheter

Delårsrapport kvartal 2, 2021

Published

on

April – juni

  • Intäkterna uppgick till 747,9 (688,9) MSEK. Detta motsvarar en ökning med +9% för perioden.
  • Den organiska tillväxten[1] i andra kvartalet uppgick till +8%. Valutaeffekten i kvartalet var 0% medan förvärven av produktportföljerna Pevaryl® från Johnson & Johnson och Flux®, Decubal®, Apobase® och Lactocare® från Teva bidrog med tillväxt om 1%.
  • EBIT (Rörelseresultatet) uppgick till 31,0 (98,6) MSEK motsvarande en minskning med 69%.
  • EBITDA1 uppgick till 180,7 (226,1) MSEK motsvarande en minskning med 20%.
  • Bruttomarginalen, beräknad som bruttoresultatet i förhållande till nettoomsättningen, uppgick till 56,3% (60,8%) för kvartalet. Marginalen påverkades negativt av produktmix.
  • Kassaflödet från den löpande verksamheten uppgick till 137,9 (171,0) MSEK.
  • Resultat per aktie blev -0,10 (0,11) SEK, före och efter utspädning.

[1] Alternativa Nyckeltal (APM),
se not 4 för ytterligare information.

 

Kommentar från VD Christoffer Lorenzen
 
Andra kvartalet 2021 avslutades med en ökning av intäkterna med 9% jämfört med året innan, vilket är en förbättring jämfört med första kvartalet där intäkterna minskade med -10%. Den organiska tillväxten uppgick till 8% men den totala tillväxten hjälptes av förvärven av Pevaryl® från Johnson & Johnson och portföljen med nordiska varumärken inom konsumenthälsovård från Teva. Den organiska tillväxten förklaras delvis med att jämförelsesiffrorna från förra årets försäljning påverkades negativt av nedstängningar i samband med COVID-19. Den förklaras också av ökande trafik i våra fysiska kanaler som apotek och dagligvaruhandeln. Verksamheten fortsätter dock att påverkas av COVID-19 och minskade infektioner och läkarbesök jämfört med nivåerna innan utbrottet av COVID-19. Det här fortsätter att påverka affären, framför allt i produktkategorierna Specialprodukter och Smärta & förkylning.

Vi fortsätter att utveckla Karo Pharma i enlighet med vår strategi:

– Vi har nu slutfört de flesta investeringarna i den operativa plattform som krävs för att stödja en internationaliserad och växande verksamhet. Nyligen införde vi ett nytt affärssystem och har nu ett enhetligt, effektivt och toppmodernt finansiellt system. Vi har också implementerat system inom leverans- och verksamhetsplanering samt inom regulatory för att digitalisera och skala upp interna verksamheter. Vi kommer att fortsätta att investera i utveckling och förbättring av vår plattform, dock kommer vi att skifta fokus till gradvisa förbättringar av plattformen och investeringar som stödjer våra kommersiella funktioner.

– Gällande våra förvärv, så fortskrider alla integreringsprojekt enligt tidsplan. Proct®– och Teva-portföljerna är redan fullt integrerade. Överföringen och integrationen av Pevaryl®-portföljen fortskrider och kommer att fullbordas under tredje kvartalet. Vi har också slutfört avyttringen av verksamheten Hospital Supply och den 1 juli tillkännagav vi att ytterligare en portfölj med 12 varumärken kommer att avyttras till Evolan Pharma. Avyttringen till Evolan är den sista delen i ett projekt för att optimera och omstrukturera vår portfölj, där verksamheter och varumärken som inte hör till vår kärnverksamhet har sålts av.

– Gällande vårt kommersiella fotavtryck, så växte verksamheten utanför Norden med 24% under det första halvåret och utgör nu 47% av vår verksamhet, jämfört med 37% under samma period förra året. Det senaste tillskottet till våra marknader med direkt verksamhet är Italien, där vi nu har ett eget kommersiellt team och genomför en tydlig go-to-market-strategi med en inhyrd säljorganisation, vilket ger en bättre ingång till italienska apotek.

– Vi påskyndar uppbyggnaden av vår e-handel samt vårt digitala team och kompentens. Under andra kvartalet välkomnade vi en ny chef för digital marknadsföring och e-handel, Fredrik Thorsén, som ingår i koncernledningen. Fredrik för med sig gedigen erfarenhet från e-handel och internationell konsumentmarknadsföring till Karo Pharma. Senast har han varit 12 år på The Absolute Company.

EBITDA för första halvåret uppgick till 440,4 MSEK, motsvarande en ökning på 1% jämfört med året innan. Bruttomarginalen förbättrades med 1% till 58,6% jämfört med året innan och vi har haft strikt kontroll över kostnadsbasen och fortsätter att driva en effektiv verksamhet. Vi ökar successivt vår marknadsföringsbudget, vilket i kombination med investeringarna i e-handeln kommer att spela en mycket viktig roll för att generera tillväxt framöver.

Christoffer Lorenzen
CEO
 

Väsentliga händelser efter rapport­ periodens utgång

Den 1 juli, 2021, slutförde Karo Pharma avyttringen av en produktportfölj bestående av 12 varumärken till Evolan. (Citodon®, Morfin Special, Sincon®, Bamse®, Oliva®, Karbasal®, Complete®, Nazamer®, Ferromax®, Tussin®, Samin® and Conotrane®). Produktportföljen hade en omsättning på 62 MSEK, 2020 med en tillväxt på -4% jämfört med föregående år.
 

Kommande rapporter

Delårsrapport januari-september 2021       28 oktober, 2021
Bokslutskommuniké 2021                           16 februari, 2022

Årsredovisning 2020 publicerades den 30 mars, 2021 och årsstämman hölls den 21 april, 2021

Kontakt

Christoffer Lorenzen, CEO
+46 73-501 76 20
christoffer.lorenzen@karopharma.com

Jon Johnsson, CFO
+46 73-507 88 61
jon.johnsson@karopharma.com

 
Om Karo Pharma

Karo Pharma erbjuder “Smart choices for everyday healthcare”. Vi äger och kommersialiserar tillförlitliga originalvarumärken inom receptbelagda läkemedel och receptfria konsumentprodukter. Våra produkter är tillgängliga i mer än 60 länder med kärnverksamhet i Europa och Norden. Karo Pharma har sitt huvudkontor i Stockholm och är noterat på Nasdaq Stockholm, Mid Cap.      

Denna information är sådan information som Karo Pharma AB är skyldig att offentliggöra enligt EU:s marknadsmissbruksförordning och lagen om värdepappersmarknaden. Informationen lämnades, genom ovanstående kontaktpersons försorg, för offentliggörande den 22 juli, 2021 kl 08:00. 

Taggar:

Continue Reading

Marknadsnyheter

Kandy´z är Årets Franchisekedja 2024

Published

on

By

Kandy´z har tilldelats utmärkelsen ”Årets Franchisekedja” vid Svenska Franchisegalan som varje år genomförs på Grand Hôtel i Stockholm. Förutom ”Årets Franchisekedja” delades priser ut i kategorierna ”Årets Franchisetagare”, Årets CFO”, ”Framtidens Franchise”, ”Årets Marknadsförare” och ”Årets Franchisebragd”. – Samtliga finalister och vinnare är tydliga exempel på den mångfald av branscher som franchise representerar och har samtliga bidragit på ett positivt sätt till att utveckla företagsformen. Det är väldigt glädjande att ett relativt nystartat franchiseföretag vinner utmärkelsen Årets Franchisekedja i år, säger Jan Fraggstedt, vd Svenska Franchise Föreningen.

Kandy´z får utmärkelsen ”Årets Franchisekedja” 2024 med motiveringen:

”Vinnaren av Årets Franchisekedja 2024 stöttar sina franchisetagare och hjälper dem att nå framgång. Med en god lönsamhet hos sina franchisetagare och med människan i fokus utvecklar vinnaren ständigt sitt koncept med olika verktyg och

förgyller vardagen och skapar välbefinnande både på jobbet och privat.”

”Årets Marknadsförare” (delas ut i samarbete med SpiderAds) – Pressbyrån

”Årets marknadsförare vinner för sin banbrytande marknadsföring där de kombinerar kreativitet med samhällsengagemang för att skapa starka kampanjer som inte bara stärker varumärket utan också genererade försäljningsökningar och ökad medvetenhet. Kampanjerna för Pressfrihetens Dag, Lusseballen och Årets Lussekatt är bara några av aktiviteterna som fått enorm uppmärksamhet.”

”Årets CFO” (delas ut i samarbete med Azets) – Marie-Louise Lindström, HusmanHagberg

”Detta är en CFO med stenkoll! Hen har lång erfarenhet av att arbeta i franchisevärlden och kan alla delar från kontoren upp till givaren. Denna CFO är mycket engagerad och pedagogisk och har franchisetagarnas fulla förtroende. Med god dialog och professionellt stöd är hen högst delaktig i

hela kedjans utveckling.”

”Årets Franchisetagare” (delas ut i samarbete med Marginalen Bank) – Erik Stridsberg, Pinchos Uddevalla

”Vinnaren har under 2023 kraftigt ökat såväl försäljningen som antalet kunder och snittköp. Därtill ligger man i toppen inom kedjan avseende kundnöjdhet. Vinnaren och hens nyckelpersoner har inte bara fokuserat på siffror, utan

har även visat en stark förmåga att utveckla och stödja sina medarbetare. Genom att skapa en positiv arbetsmiljö har franchisetagaren inspirerat teamet att sträva efter en bra upplevelse för kunden och bidra till den

övergripande framgången för verksamheten.”

”Framtidens Franchise” (delas ut i samarbete med BDO) – Fantastic Frank

”Att bygga och utveckla Framtidens Franchise kräver nytänkande, kreativitet, målmedvetenhet och mod. Genom sitt nytänkande har årets vinnare skapat ett marknadsföringskoncept i världsklass. Detta i kombination med en unik IT-plattform som ligger i absolut framkant och en stor portion mod har man på ett målmedvetet sätt lyckats ta sitt koncept långt utanför Sveriges gränser.

Förutom ett antal etableringar i Europa så finns man nu även representerade i USA och Asien.

Årets vinnare har blivit en av de mest omskrivna aktörerna i sin bransch och en stor erkänd internationell branschtidning har utsett grundarna till ”de entreprenörer som inspirerat och utvecklat sin bransch mest.” Med ett nuläge där man har potentiella franchisetagare från olika länder som står i kö för att få kliva ombord, så känns det som att resan bara har börjat för denna framåtlutade kedja.”

”Årets Franchisebragd” (delas ut i samarbete med FranchiseArkitekt) – Paul Lederhausen, grundare av McDonald´s i Sverige

”Detta pris går till en sann entreprenör och företagsledare. Hans far gav aldrig veckopeng utan sade: ”Jag säger som Sandrew sa, det finns tioöringar att plocka upp på gatan, bara du orkar böja dig ner. ”Det finns inte ord som nog kan beskriva vad vinnaren har haft för betydelseför franchise i Sverige, då denna person även i allra högsta grad var

involverad i bildandet av den Svenska Franchise Föreningen för över 50 år sen. Det är egentligen fel att säga att denna utmärkelse i år heter Årets Franchisebragd utan bör i detta fall benämnas som halvseklets Franchisebragd.

Vinnaren av detta pris startade upp den första McDonald’s-restaurangen i Sverige 1973 på Kungsgatan i Stockholm och har under alla dessa år bidragit till att hundratusentals personer har jobbat i kedjan och utbildat fler än 30 000 ledare. En sann franchisebragd som ingen annan har gjort i Sverige, inte bara förra året utan även halvseklet.”

För mer information:

Jan Fraggstedt, vd Svenska Franchise Föreningen. Tel: 0703-54 87 20. E-post: jan@svenskfranchise.se

www.svenskfranchise.se

Svenska Franchise Föreningen har som ändamål att sprida kunskap om franchising och att verka för att utveckla, stärka och skydda affärsmodellen. Visionen är att franchising ska uppfattas som en allmänt accepterad och uppskattad företagsform i Sverige. Svenska Franchise Föreningen står även i kontakt med en fristående etisk nämnd som erbjuder tolkning och tillämpning av etiska frågor inom franchising.

Continue Reading

Marknadsnyheter

mySafety Group: Intäkterna och resultatet för helåret 2023 justeras

Published

on

By

26 april 2024

mySafety Group AB (”mySafety Group” eller ”Bolaget”) offentliggjorde den 14 februari 2024 att det förelåg ett behov att genomföra en ej kassaflödespåverkande justering av koncernens immateriella anläggningstillgångar. Efter dialog med Bolagets revisor och redovisningsexperter har styrelsen i Bolaget idag, den 26 april 2024, beslutat att göra ytterligare justeringar i koncernens immateriella anläggningstillgångar. I tillägg ska en justering av framtida skatteskulder påföras värdet av de immateriella anläggningstillgångarna. Vidare har styrelsen idag, till följd av att det inom ramen för Bolagets ordinarie genomgång inför årsredovisningen och revisionen framkommit att en del av intäkterna från ett av mySafety Groups partnersamarbeten under en period redovisats i både gammal och ny process, beslutat att justera koncernens intäkter och resultat. Till följd av ovanstående justeringar kommer intäkterna för koncernen under 2023 att uppgå till 377,1 miljoner kronor (jämfört med 477,9 miljoner kronor i bokslutskommunikén för 2023) och resultatet för koncernen under 2023 kommer att uppgå till 33,2 miljoner kronor (jämfört med 122,3 miljoner kronor i bokslutskommunikén för 2023). Justeringarna påverkar inte koncernens kassaflöde.

Justeringarna i koncernens immateriella tillgångar beror på en mer konservativ värdering av de immateriella anläggningstillgångarna efter dialog med revisorn och redovisningsexperter, vilket påverkar koncernens intäkter och resultat. Intäkterna och resultatet justeras även med anledning av det fel som uppstått i redovisningen av intäkterna från partnersamarbetet.

mySafety Groups årsredovisning kommer att offentliggöras den 30 april 2024.

mySafety Group AB

För mer information vänligen kontakta:

Marcus Pettersson, verkställande direktör, +46(0)730 29 99 01, marcus.pettersson@mysafety.se.

Denna information är sådan information som mySafety Group AB är skyldigt att offentliggöra enligt EU:s marknadsmissbruksförordning. Informationen lämnades, genom ovanstående kontaktpersons försorg, för offentliggörande kl. 19.15 den 26 april 2024.

Om mySafety Group AB

mySafety Group AB är en koncern som investerar i verksamhet med huvudinriktning på digital transformation inom såväl B2B som B2C. mySafety Groups B-aktie är sedan 1998 noterad på Nasdaq Stockholm, Small Cap (tidigare under namnet Empir Group AB). För mer information – investor.mysafety.se.

Continue Reading

Marknadsnyheter

Årsredovisning 2023 för Alpcot Holding AB (publ) publicerad

Published

on

By

Alpcot Holding meddelar härmed att årsredovisningen för räkenskapsåret 2023 har publicerats. Årsredovisningen finns bifogad detta pressmeddelande och kommer finnas tillgänglig på bolagets hemsida www.alpcot.se.

För mer information, vänligen kontakta:

Dusko Savic
Verkställande direktör
E: dusko.savic@alpcot.se  
T: +46 70 358 12 57

Gunnar Danielsson
Ekonomichef
E: gunnar.danielsson@alpcot.se
T: +46 70 738 05 85

Om Alpcot

Alpcots verksamhet i Sverige startades 2014. Alpcot är en av Sveriges ledande plattformar för privatekonomi och leder den digitala transformeringen av finansbranschen i Sverige. Vår digitala plattform erbjuder kunderna unika tjänster som gör det möjligt att sänka sina avgifter, optimera sina investeringar och hantera personliga risker. Vi ger även råd till företagskunder kring tjänstepensionsplaner och tillhörande riskförsäkringar. Alpcot har ca 40 anställda i Sverige fördelat på kontor i Stockholm, Jönköping, Göteborg och Malmö. Alpcot har tillstånd från Finansinspektionen som försäkringsdistributör och värdepappersbolag. Välkommen att läsa mer på www.alpcot.se.

Certified Adviser är Eminova Fondkommission AB, +46 (0)8-68421100, adviser@eminova.sewww.eminova.se.

Continue Reading

Trending

Copyright © 2017 Zox News Theme. Theme by MVP Themes, powered by WordPress.