Connect with us

Marknadsnyheter

Delresultat från Dagab bekräftar starka resultat för OptiBoost[TM]. 20 % ökad försäljning och kraftigt reducerat svinn

Published

on

En kommersiell utvärdering av OptiBoostTM – rosor inom Dagab har nu pågått i 10 veckor och vi ser 20% högre försäljning och kraftigt reducerat svinn i de 100 butiker som ingår i utvärderingen.

OptiCept startade i somras en kommersiell utvärdering tillsammans med Dagab och grossisten APH. Dagab har sedan i mitten på juli sålt rosor behandlade med OptiBoostTM i 100 butiker. Utvärderingen har gjorts som ett blindtest, innebärande att varken butiken eller konsumenterna har vetat vilka butiker som har sålt OptiBoost-rosor och vilka som har sålt obehandlade rosor. Syftet med detta var att verkligen se vad som händer med försäljning och svinn.

Utvärderingen kommer att pågå ytterligare några veckor men resultaten är redan nu mycket tydliga.

De butiker som har sålt OptiBoost-rosor har ökat sin försäljning med 20% jämfört med föregående år. I de jämförande butikerna har försäljning varit oförändrad.

Vi ser även kraftigt minskat svinn som ett resultat av att rosorna håller längre.

”Vi var ju glada över resultaten på ICA Toppen och att nu få dessa siffror bekräftade även från den stora utvärderingen hos Dagab är helt fantastiskt. Vi har nu bevis på att vår metod ger lägre svinn och högre försäljning. Det är ett drömresultat” säger Ulf Hagman, Styrelseordförande OptiCept Technologies AB

”Miljöaspekten är mycket viktig för oss inom Dagab och när vi startade denna utvärdering hoppades vi på att kunna hjälpa våra butiker att reducera svinnet. Att resultaten visar att det fungerar och att vi dessutom ger kunderna en bättre produkt och ökad försäljning är mycket tillfredställande” Säger Daniel Månsson, kategoriområdeschef frukt, grönt & blommor, Dagab

För ytterligare information, vänligen kontakta:

Ulf Hagman, Styrelseordförande

+46 733 63 63 80

ulf.hagman@opticept.se

eller

Johan Möllerström, VD

+46 768 86 81 78

Johan.mollerstrom@opticept.se

OptiCept Technologies AB (publ), 556844-3914 förser livsmedels-och växtindustrin med högteknologiska lösningar som bidrar till en mer hållbar värld och möjliggör klimatsmart ekonomisk tillväxt. OptiCept optimerar biologiska processer – Ökad extraktion ur råvaran, förlängd hållbarhet, minskat avfall och förbättrad kvalitet (smak, doft, färg, näringsinnehåll) hos slutprodukten. Teknologins positiva effekter ger såväl ekonomiska fördelar för kunden, bättre produkter för konsumenten och mindre påverkan på vår miljö. 

Genom patenterad teknologi inom PEF (pulsed electric field) och VI (Vacuum Infusion), öppnar vi upp nya affärsmöjligheter för livsmedels- och växtförökningsindustrin över hela världen. OptiCepts vision är att bidra till en hållbar värld genom att erbjuda effektiv grön spetsteknologi som är enkel att använda inom områdena FoodTech och PlantTech. 

Företaget finns i Lund och aktien handlas på Nasdaq First North Growth Market. Erik Penser Bank är Certified Adviser och finns på 08-463 83 00 eller certifiedadviser@penser.se

Denna information är sådan information som OptiCept Technologies AB är skyldigt att offentliggöra enligt EU:s marknadsmissbruksförordning. Informationen lämnades, genom ovanstående kontaktpersons försorg, för offentliggörande den 27 september 2021.

Continue Reading

Marknadsnyheter

JRS chefsstrateg Torbjörn Söderberg om börsen framåt

Published

on

By

Torbjörn Söderberg

JRS chefsstrateg Torbjörn Söderberg pratar med Jesper Norberg på EFN om börsens väg framåt. Man tar upp värderingar och makro, samt hur han själv väljer att agera.

JRS chefsstrateg Torbjörn Söderberg om börsen framåt
Continue Reading

Marknadsnyheter

Kreditkort skapar problem för USAs konsumenter – CNBC granskar

Published

on

By

CNBC pratar kredikort

CNBC tittar närmare på hur kreditkort skapar problem för konsumenterna i USA som får betala räntor på upp till 36 %, och ovanpå det kommer nya avgifter. När det skapar så här stora problem blir det ett problem för ekonomin som helhet, det är inte bara ett individuellt problem.

CNBC granskar kreditkort och problemen de skapar

Vi skrev nyligen om rekordhög belåning hos investerare i USA. Det är samma sak här, när det är så många individer som är så hårt belånade blir det ett problem för hela aktiemarknaden.

Continue Reading

Marknadsnyheter

Varför går det så dåligt för Las Vegas?

Published

on

By

Vy över Las Vegas

Det pratas mycket om att Las Vegas har blivit tomt. Det kommer färre besökare både från USA och utlandet, i en sådan omfattning att vägar som förut var fyllda med bilar nu är smidiga att ta sig fram på. De enda som fortsatt verkar komma är affärsresenärerna.

Las Vegas får mycket kritik för att ha blivit för giriga. Hotellen har börjat lägga på alla möjliga konstiga avgifter för att tjäna mer, restaurangerna lägger på avgifter och dessutom har det tillkommit flera nya skatter. Besökarna känner sig lurade.

Continue Reading

Trending

Copyright © 2025 Tanalys