Connect with us

Marknadsnyheter

Den nya eran av cyberkrig med hjälp av AI och ChatGPT

Published

on

Den kan skapa musik och poesi, skriva artiklar och programmeringskod. Programmet ChatGPT, även kallad en AI-bot, som lanserades av företaget OpenAI, har tagit världen med storm sedan lanseringen i slutet 2022. Idag ställer sig många frågan hur AI-tekniken kan utnyttjas för ont uppsåt. Nästa avsnitt av IT-säkerhetspodden tittar närmare på hur företag behöver förbereda sig för den nya tekniken.

– Bara några månader efter lanseringen rapporterar säkerhetsföretag att ChatGPT används för att skapa ransomware-liknande programvara som säljs på Darknet. Ser vi en ny era av cyberkrig där AI attackerar system och infrastruktur? säger Mattias Jadesköld, en av programledarna för IT-säkerhetspodden.

Mattias Jadesköld och Erik Zalitis.

ChatGPT, tillverkat av företaget OpenAI, är en avancerad chatbot-teknologi tränad att generera svar på frågor och samtal. Genom att samla in en stor mängd textdata från olika källor kan den förstå och svara på frågor om många olika ämnen.

Boten kan bland annat användas till att skriva artiklar, poesi och musik, men även programmeringskod. Microsoft investerar nu 100 miljarder dollar i OpenAI, och det spekuleras om att tekniken ska implementeras i bland annat Office-appar och Microsofts sökmotor Bing.

– Det här är en revolutionerande teknik som kan spara tid och minska manuellt arbete. Men orosmolnen hopar sig redan. Hur allvarliga är hoten, och vad kan de leda till? Kommer tekniken att i framtiden kunna göra allt en människa ber om, även i ont uppsåt?

IT-säkerhetspodden avsnitt #193: ”Inleder AI en ny era av cyberkrig?” släpps söndag 15 januari, kl. 18:00.

Lyssna här:

Lyssna på IT-säkerhetspodden på Spotify
Lyssna på IT-säkerhetspodden i Podcaster-appen
Läs mer om IT-säkerhetspodden och lyssna här på alla avsnitt här

Populära avsnitt från IT-säkerhetspodden:

#179 – Torbjörn Andersson – teknisk innovation vs cyberhot
Varför är Zero trust ett buzzword? Hur ska man börja? Vilka fällor ska man undvika? Hur ska man arbeta strukturerat med risker?

#182 – Svenskarna är naiva med Mikael Westerlund
Vad har hänt sedan förra årets stora attack mot Coop? Vad har vi lärt oss? Och hur ska en liten kommun, med mycket skyddsvärd information, skydda sig mot cyberangrepp? Och varför är Black Friday rena julafton för bedragare på nätet?

#177 – Etiken på internet 1/3
Dygdetik är en av tre grenar inom moralfilosofin som IT-säkerhetspodden tittar närmare på. Hur klarar sig en strikt etiker i ett digitalt samhälle? Vad tycker en dygdetiker om någon som hackar ett system för att tjäna pengar? Är dygdetik lika med ärlighet? Och hur ärliga är vi i sociala medier?

#176 – Zero day exploits i gråzonen
Sårbarheter som upptäcks före tillverkaren kallas för zero-day exploits. Goda medborgare rapporterar sårbarheten till företaget i fråga medan elakartade typer nyttjar det i en attack. Men det finns faktiskt en gråzon också.

#181 – Beyond the hype – riktiga IAM utmaningar
Ibland är det så att IT-säkerhetsbranschen tittar lite väl långt fram och stort kring olika hot och glömmer de vardagliga utmaningarna. Det handlar dagens avsnitt om. Om masterdata samt säkerhet kring behörigheter och identiteter. Hur ska man arbeta med dessa? Hur ska man kunna säkert besvara frågan ”vem har åtkomst till vad i min organisation?”.

Syftet med IT-säkerhetspodden är att prata IT-säkerhet för en målgrupp som är intresserad av spännande ämnen inom teknik, oavsett om man arbetar med säkerhet eller IT. Vi pratar på ett lättsamt vis, förklarar och blandar humor med tekniskt snack. Ibland nördar vi ner oss rejält. Och ibland förklarar vi lite väl tydligt. IT-säkerhetspodden görs i samarbete med Nordlo av:

Mattias Jadesköld
Certifierad IT-arkitekt med fokus på IT-säkerhet som arbetar strategiskt och rådgivande med säkerhetsfrågor tillsammans med kunder i vardagen. Mattias leder Nordlos säkerhetsövervakningstjänst som utgår från en kundanpassad hotmodellering och avancerat skydd för att förhindra informationssäkerhetsincidenter.

Erik Zalitis
Certifierad IT-säkerhetsspecialist (CISSP och Ethical Hacker) som bland annat genomför djupa penetrationstester eller threat hunting av applikationer och verksamhetssystem. I vardagen arbetar Erik med att utvärdera sårbarheter, hantera high-level incidenter och förebyggande arbete såsom att utveckla skydd, intrångsdetektering och säkerhetsprocesser. 

Vill du veta mer – kontakta:
Erik Zalitis, Certifierad IT-säkerhetsspecialist Nordlo, +46(0)70 445 38 06, erik.zalitis@nordlo.com

Nordlo erbjuder IT- och digitaliseringstjänster till företag och offentlig verksamhet i Norden, på regional, nationell och internationell nivå. Med strategisk rådgivning, ett nära samarbete och med ansvarsfulla val av innovativ teknik hjälper Nordlo kunderna att driva digitaliseringen framåt. Nordlo har cirka 850 medarbetare på 46 orter i Sverige och Norge. Omsättningen uppgick år 2022 till 1,9 miljarder SEK. Läs mer på https://nordlo.com/

Taggar:

Continue Reading

Marknadsnyheter

Ny bok betonar internkommunikationens betydelse för att bli en bättre ledare

Published

on

By

God kommunikativ förmåga är något som utmärker bra ledare. En chef som ska leda människor framgångsrikt behöver prioritera att kommunicera och stärka sin förmåga att kommunicera. Det menar författaren Eva Cohen med många års erfarenhet som kommunikationschef och projektledare från näringslivet. Dagens chefer måste förstå kommunikationsuppdragets strategiska dimension för att nå framgång och få medarbetarna med sig. I sin nya bok Kommunikation för ledare, utgiven av Liber, tydliggör Cohen varför internkommunikation är viktig och visar hur man tar steget från att vara chef till att bli en motiverande och involverande ledare.

– Under en betydande del av mitt yrkesliv har jag ägnat mig åt kommunikation, både som chef och som en del av ledningsgrupper där jag arbetat med andra chefer och projektledare. Min erfarenhet och övertygelse är att just kommunikationsförmågan, inte minst när det gäller internkommunikation, är en avgörande faktor som skiljer en chef från en ledare. Min förhoppning, och skälet till att jag skrivit boken, är att den för chefer som precis som deras medarbetare vill göra ett bra jobb, ska kunna göra skillnad, hur liten eller stor den än må vara, säger Eva Cohen.

Kommunikation för ledare är praktiskt inriktad och bygger främst på författarens erfarenheter och reflektioner. Den fokuserar på hur man kan förbättra sin kommunikation och sin ledarroll genom att förstå hur människor, reagerar på förändringar. Intentionen är att möjliggöra för ambitiösa, nyfikna chefer att i bästa fall bli riktigt bra ledare.

Boken riktar sig till chefer och ledare inom organisationer av olika storlekar och erbjuder insikter, kunskap och konkreta råd som kan göra verklig skillnad. Kommunikation för ledare inkluderar flera fallstudier och intervjuer med chefer med erfarenhet från såväl mindre verksamheter som stora börsbolag.

Människor vill bli involverade och vill få återkoppling på tankar, idéer och förslag. Alla reagerar olika på förändringar, den som i början kan verka vara mest emot en förändring kan i slutänden vara dess främsta ambassadör. Engagemanget hos människor som känner sig delaktiga och motiverade kan utgöra den stora positiva skillnaden och de kan komma med tankar och inspel som spelar avgörande roll när du jobbar med förändringar. – från boken

Eva Cohen är ekonom med mångårig erfarenhet av kommunikations- och företagsledningsfrågor i olika roller. Hon arbetar idag som kommunikationsstrateg och projektledare på Svensk Handel. Aktuell med boken Kommunikation för ledare, utgiven av Liber.

För mer information och förfrågningar, kontakta: liber@fourpr.se

Att alla ska lyckas med sina studier är vår ledstjärna. På Liber har vi över 140 års erfarenhet av att skapa läromedel och kompetensutveckling, vars kunskap gör skillnad för elever, studenter, ledare och medarbetare för resten av livet. Därför finns Liber – för att stötta så att alla lyckas.
Lyckas med Liber.

Continue Reading

Marknadsnyheter

Ny bok betonar internkommunikationens betydelse för att bli en bättre ledare

Published

on

By

God kommunikativ förmåga är något som utmärker bra ledare. En chef som ska leda människor framgångsrikt behöver prioritera att kommunicera och stärka sin förmåga att kommunicera. Det menar författaren Eva Cohen med många års erfarenhet som kommunikationschef och projektledare från näringslivet. Dagens chefer måste förstå kommunikationsuppdragets strategiska dimension för att nå framgång och få medarbetarna med sig. I sin nya bok Kommunikation för ledare, utgiven av Liber, tydliggör Cohen varför internkommunikation är viktig och visar hur man tar steget från att vara chef till att bli en motiverande och involverande ledare.

– Under en betydande del av mitt yrkesliv har jag ägnat mig åt kommunikation, både som chef och som en del av ledningsgrupper där jag arbetat med andra chefer och projektledare. Min erfarenhet och övertygelse är att just kommunikationsförmågan, inte minst när det gäller internkommunikation, är en avgörande faktor som skiljer en chef från en ledare. Min förhoppning, och skälet till att jag skrivit boken, är att den för chefer som precis som deras medarbetare vill göra ett bra jobb, ska kunna göra skillnad, hur liten eller stor den än må vara, säger Eva Cohen.

Kommunikation för ledare är praktiskt inriktad och bygger främst på författarens erfarenheter och reflektioner. Den fokuserar på hur man kan förbättra sin kommunikation och sin ledarroll genom att förstå hur människor, reagerar på förändringar. Intentionen är att möjliggöra för ambitiösa, nyfikna chefer att i bästa fall bli riktigt bra ledare.

Boken riktar sig till chefer och ledare inom organisationer av olika storlekar och erbjuder insikter, kunskap och konkreta råd som kan göra verklig skillnad. Kommunikation för ledare inkluderar flera fallstudier och intervjuer med chefer med erfarenhet från såväl mindre verksamheter som stora börsbolag.

Människor vill bli involverade och vill få återkoppling på tankar, idéer och förslag. Alla reagerar olika på förändringar, den som i början kan verka vara mest emot en förändring kan i slutänden vara dess främsta ambassadör. Engagemanget hos människor som känner sig delaktiga och motiverade kan utgöra den stora positiva skillnaden och de kan komma med tankar och inspel som spelar avgörande roll när du jobbar med förändringar. – från boken

Eva Cohen är ekonom med mångårig erfarenhet av kommunikations- och företagsledningsfrågor i olika roller. Hon arbetar idag som kommunikationsstrateg och projektledare på Svensk Handel. Aktuell med boken Kommunikation för ledare, utgiven av Liber.

För mer information och förfrågningar, kontakta: liber@fourpr.se

Att alla ska lyckas med sina studier är vår ledstjärna. På Liber har vi över 140 års erfarenhet av att skapa läromedel och kompetensutveckling, vars kunskap gör skillnad för elever, studenter, ledare och medarbetare för resten av livet. Därför finns Liber – för att stötta så att alla lyckas.
Lyckas med Liber.

Continue Reading

Marknadsnyheter

Tillväxtbolaget och Agronod i nytt samarbete – ska stärka grön finansiering på gårdsnivå

Published

on

By

Tillväxtbolaget, som arbetar med utlåning till hållbara investeringar på gårdsnivå, har ingått ett samarbetsavtal med Agronod om deras klimatberäkningsverktyg Agrosfär.

Med Agrosfär har svensk lantbrukssektor ett verktyg som ger ett klimatresultat baserat på faktiska gårdsdata. Det är ett viktigt underlag utifrån ett kredit- och finansieringsperspektiv, och det kommer sannolikt att bli allt viktigare i takt med att behoven av en grön omställning ökar.

– Vi är glada att välkomna Tillväxtbolaget som kund till vårt klimatberäkningsverktyg Agrosfär. Att en aktör som så tydligt och långsiktigt arbetar med investeringsstöd i svenskt lantbruk väljer Agrosfär är positivt för branschens gröna omställning, säger Emilia Liljeström, vd för Agronod.

Behoven ökar
Genom samarbetet får fler lantbrukare möjligheten att enkelt beräkna och rapportera sin gårds klimatpåverkan.

– Vi ser att behoven av tillförlitliga klimatberäkningar ökar. Därför ser vi mycket positivt på samarbetet med Agronod och nyttorna med verktyget Agrosfär. Data som visar på förbättrad klimatprestanda på gårdsnivå gör det enklare att utvärdera och följa upp de investeringar vi gör, säger Helena Silvander, vd för Tillväxtbolaget. Hon fortsätter:

– Lantbrukssektorn är helt avgörande för Sveriges livsmedelsförsörjning, samtidigt som behovet av en grön omställning ökar. Här har vi ett viktigt uppdrag i att bistå lantbrukare i deras beslut vid investeringar, för att öka förståelsen av klimatdata och de val de kan göra, säger Helena Silvander.

Fakta om Agrosfär

  • Agrosfär är ett verktyg som möjliggör detaljerade och automatiserade klimatberäkningar för svenskt lantbruk.
  • Idag används Agrosfär av ledande aktörer inom livsmedelsförädling och banksektorn.
  • Data hämtas från gårdens uppkopplade system och minskar manuell administration.
  • Beräkningar kan göras för hela gården samt för olika produktionsgrenar: växtodling, mjölkproduktion och nötköttsproduktion. Arbetet med att inkludera grisproduktion pågår.
  • Beräkningsmodellen har utvecklats av ledande experter och forskare inom livsmedel, lantbruk och klimatberäkningar. Modellen är verifierad av tredje part.
  • Utvecklingen har EIP-stöd.

Mer information

För mer information, kontakta gärna: 

Helena Silvander, vd, Tillväxtbolaget
E-post: helena.silvander@lantmannen.com

Emilia Liljeström, vd, Agronod
E-post: emilia@agronod.com

Lantmännens presstjänst
Tel: 010 556 88 00
E-post:
press@lantmannen.com

Om Tillväxtbolaget
Tillväxtbolaget möjliggör satsningar på modern svensk livsmedelsproduktion genom utlåning till hållbara investeringar på gårdsnivå. På så sätt är Tillväxtbolaget med och bidrar till hållbarhet och kvalitetsförbättringar i hela livsmedelskedjan. Kunderna finns över hela landet och representerar de flesta inriktningar inom primärproduktion av livsmedel. Tillväxtbolaget ägs gemensamt av Lantmännen, LRF, Svensk Mjölk, Scan Sverige och Växa.

Om Agronod
Agronod står bakom den nationella dataplattformen för delning av jordbruksdata. Här kan svenska lantbrukare och branschen välja att samla och dela data – på lantbrukarens villkor. Lantbrukaren väljer själv vilken data som ska delas, till vem och i vilket syfte. Med plattformen som grund blir det enklare att skapa lösningar som stärker svenskt lantbruk. Ett sådant exempel är klimatberäkningsverktyget Agrosfär, som hämtar data från Agronod-plattformen. Bolaget Agronod ägs gemensamt av Lantmännen, Växa, LRF, Hushållningssällskapet, Arla Sverige och Scan Sverige.

Om Lantmännen
Lantmännen är ett lantbrukskooperativ och norra Europas ledande aktör inom lantbruk, maskin, bioenergi och livsmedel. Vi ägs av 18 000 svenska lantbrukare, har 12 000 anställda, har verksamheter i ett 20-tal länder och omsätter cirka 70 miljarder SEK på årsbasis. Med basen i spannmål förädlar vi åkermarkens resurser för ett livskraftigt lantbruk. Några av våra mest kända varumärken inom livsmedel är AXA, Kungsörnen, Scan, Korvbrödsbagarn, GoGreen, FINN CRISP och Bonjour. Vårt företag är grundat på kunskap och värderingar som har funnits i generationer hos våra ägare. Genom forskning, utveckling och verksamhet i hela värdekedjan tar vi tillsammans ansvar från jord till bord. Läs gärna mer på www.lantmannen.se

Continue Reading

Trending

Copyright © 2017 Zox News Theme. Theme by MVP Themes, powered by WordPress.