Connect with us

Marknadsnyheter

Devyser Diagnostics AB publicerar delårsrapport för januari till september 2022

Published

on

”Devyser presenterar återigen ett kvartal med rekordförsäljning och starka bruttomarginaler. Den positiva utvecklingen avseende försäljning och marginaler är stabil.

Vi följer den strategiska planen vi sjösatte för snart två år sedan. Planen innebär bland annat att konvertera till direktförsäljning på vissa marknader där vi idag jobbar med distributörer och ett ökat fokus på utvalda nyckelmarknader, däribland den viktiga nordamerikanska marknaden. Hitintills har vi lyckats överträffa planens höga förväntningar på försäljningsutveckling och marginaler.”

Fredrik Alpsten, VD, Devyser

Kvartalet juli – september 2022

  • Nettoomsättningen uppgick till MSEK 31,2 (24,3) motsvarande en ökning med 28,1%. Justerat för valutakursförändringar ökade nettoomsättningen med 22,2%.
  • Bruttoresultatet uppgick till MSEK 26,3 (19,1) vilket motsvarar en bruttomarginal på 84,4% (78,5).
  • Rörelseresultatet (EBIT) uppgick till MSEK -8,2 (-2,5).
  • Resultat efter skatt uppgick till MSEK -8,8 (-3,6).
  • Resultat per aktie före och efter utspädning uppgick till SEK -0,55 (-0,32).
  • Kassaflöde från den löpande verksamheten uppgick till MSEK -11,8 (-3,2).

Perioden januari – september 2022

  • Nettoomsättningen uppgick till MSEK 92,4 (69,0) motsvarande en ökning med 34,0%. Justerat för valutakursförändringar ökade nettoomsättningen med 28,8%.
  • Bruttoresultatet uppgick till MSEK 76,2 (53,5) vilket motsvarar en bruttomarginal på 82,5% (77,5).
  • Rörelseresultatet (EBIT) uppgick till MSEK -26,0 (-7,3).
  • Resultat efter skatt uppgick till MSEK -29,3 (-10,1).
  • Resultat per aktie före och efter utspädning uppgick till SEK -1,84 (-0,92).
  • Kassaflöde från den löpande verksamheten uppgick till MSEK -27,1 (-10,6).

Viktiga händelser under kvartalet

Certifiering enligt nya europeiska IVDR-regelverket

 

I augusti blev Devyser certifierat enligt det nya, mer omfattande IVDR-regelverket som trädde i kraft den 26 maj 2022. Regelverket säkerställer högsta kliniska säkerhet för tillverkning av medicintekniska produkter. Certifieringen gäller Devysers kvalitetsledningssystem och produkt för fosterdiagnostik.

 

Förstärkning av ledningen

 

I september tillträdde Camilla Wiberg som CHRO (Chief Human Resourse Officer).  Efter Camilla Wibergs tillträde består Devysers koncernledning av VD Fredrik Alpsten, CFO Sabina Berlin, CCO Theis Kipling, COO Göran Rydin, CHRO Camilla Wiberg och vice VD Ulf Klangby.

 

Nyemission

I juli emitterades 63 900 aktier i samband med utnyttjande av teckningsoptioner. Nyemissionen tillförde bolaget MSEK 0,8. Efter emissionen uppgår antalet aktier till 16 006 369.

Viktiga händelser efter kvartalets utgång

Etablerar CLIA-lab i USA

Parallellt med bolagets nuvarande affärsmodell kommer Devyser att etablera ett CLIA-laboratorium i Atlanta, Georgia, USA. CLIA (Clinical Laboratory Improvement Amendments) är en möjlighet att erbjuda Devysers kunder att skicka proverna till Devyser som gör testerna och förser kunden med testresultaten. Bedömningen är att tjänsterna kan börja erbjudas under andra kvartalet 2023.

Rapporten finns tillgänglig på bolagets hemsida: https://investors.devyser.com/sv/rapporter-presentationer

Denna information är sådan information som Devyser Diagnostics AB (publ) är skyldigt att offentliggöra enligt EU:s marknadsmissbruksförordning 596/2014. Informationen lämnades, genom nedanstående kontaktpersons försorg, för offentliggörande den 10 november 2022 kl. 07:30 (CET).

För mer information, vänligen kontakta:

Fredrik Alpsten, VD
E-post: [email protected]
Tel: +46 706 673 106

Sabina Berlin, CFO
E-post: [email protected]
Tel: +46 739 519 502

Om Devyser Diagnostics AB (publ)

Devyser utvecklar, tillverkar och säljer kit för genetisk testning till laboratorier i över 45 länder. Produkterna används för avancerad DNA-testning inom ärftliga sjukdomar, onkologi och transplantation och för att möjliggöra skräddarsydd cancerbehandling, diagnos av ett stort antal genetiska sjukdomar samt uppföljning av transplanterade patienter. Devysers produkter förenklar komplexa genetiska testprocesser, förbättrar provgenomströmningen, minimerar manuella moment och levererar snabba resultat. Devyser grundades 2004 och har sin bas i Stockholm.

Devysers aktier handlas på Nasdaq First North Growth Market Stockholm (ticker: DVYSR). Bolagets Certified Adviser är Redeye AB. För mer information, besök www.devyser.com.

Continue Reading
Click to comment

Leave a Reply

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

Marknadsnyheter

Lyxig SUV från Hongqi premiärvisas på eCarExpo

Published

on

By

Den kinesiska biltillverkaren Hongqi visar upp sin nya helelektriska SUV, E-HS9, under eCarExpo i Göteborg den 2- 4 december. Bilmärket Hongqi, som är framstående inom kinesisk fordonsexpertis och lyx, har kraftigt ökat sin närvaro på både den svenska och norska marknaden under de senaste åren. Mycket tack vare att båda länder ligger långt framme när det gäller elfordon och  laddinfrastruktur.

Hongqi EHS9 SUV

När eCarExpo går av stapeln i år i Göteborg finns den kinesiska fordonstillverkaren på plats för första gången och visar upp sin SUV E-HS9.  SUVen innehåller en uppsjö av högteknologiska smarta funktioner som konkurrerar med några av de främsta europeiska elbilstillverkarna. Något som svenska bil- och teknikentusiaster får chansen att se och testa under eCarExpo.

E-HS9 finns i tre varianter: COMFORT, PREMIUM och EXCLUSIVE.

Alla varianter har tre sittrader, även om Exclusive-modellen har ett säte mindre för extra utrymme för passagerarna. SUV:en har 21-tumshjul och en elegant design. SUV:en kommer i färgerna Dark Night Black, Silver Grey och Alpine White med möjlighet att välja en takfärg som skiljer sig från karossfärgen.

Dörrhandtagen dras automatiskt tillbaka när bilen parkeras eller är i rörelse och instegsbelysning tänds när man går in i eller lämnar bilen.  Invändigt finns en intelligent, automatjusterande ratt,   fyra oberoende klimatzoner, ett ultrabrett panoramatakfönster och krockkuddar. Basmodellen COMFORT kostar från 899 900 SEK, PREMIUM från 1 079 900 SEK och EXCLUSIVE från 1 169 900 SEK.

För mer information:

Sofia Wassén, Project Manager Marketing, mail: [email protected]
Telefon: +46 31-790 04 00
Hemsida: www.hongqi.se

Om Hongqi

Hongqi är Kinas äldsta biltillverkningsföretag och startade redan 1958. Under 1960- och 1970-talen var Hongqi-bilen favorit som premiumval och användes ofta vid diplomatbesök i Kina. De senaste tio åren har fokus varit att tillverka bilar för den genomsnittlige konsumenten och 2018 togs ett helt nytt designkoncept och ett utökat sortiment bilar fram. Sedan dess har Hongqi haft en explosiv tillväxt på de kinesiska hemmamarknaderna och sextiofaldigt ökat sin försäljning. Hongqi introducerar nu sina bilar på fler marknader i Asien, Mellanöstern och Europa.

Continue Reading

Marknadsnyheter

Shopping för nästan 9,3 miljarder under årets Black Week

Published

on

By

Black week ökade i popularitet jämfört med i fjol. I år säger konsumenterna att de har handlat för 9,3 miljarder* kronor under Black week. Det är en ökning med 11 procent jämfört med förra året. Närmare hälften (48 %) valde att handla under Black week och en stor andel hade planerat sina inköp i förväg. Det visar en undersökning** som Kantar Sifo har genomfört på uppdrag av PostNord. 

Det var mycket som bäddade för en stor shoppingfest under Black Week. Många e-handlare har suttit på stora lager och har därmed haft generösa erbjudanden samtidigt som konsumenterna har blivit betydligt mer prismedvetna och planerat sina inköp.

– Att Black week har omfamnats av konsumenterna i år, märker vi av på våra terminaler runt om i Sverige, där det har varit högtryck. Totalt hanterade vi nästan 1,2 miljoner paket och varubrev dygnet mellan söndag och måndag som brukar vara toppdygnet efter Black week. Under veckan har volymerna varit fortsatt höga, säger Mathias Krümmel, vd PostNord Sverige.

Merparten (77 %) av konsumenterna gjorde en del av sina inköp via nätet samtidigt som andelen som handlade i fysisk butik återigen har ökat (46 %) och är nu tillbaka på samma nivå som innan pandemin. Endast 10 procent av de som handlade under Black week handlade från utlandet, vilket är en lägre andel än under de senaste åren, något som har gynnat de svenska e-handelsföretagen.  

– Att det skulle bli konsumenternas Black week fanns flera indikationer på, något som vi förutspådde redan i E-barometern för tredje kvartalet. Några av förklaringarna till ökningen i år är att många företag har suttit med stora lager och därför haft väldigt bra kampanjer under veckan. Samtidigt har fler konsumenter blivit mer prismedvetna och gjort både planerade inköp och julhandlat under Black week, säger Mathias Krümmel.

Fakta från undersökningen: 

  • 94 procent av svenskarna uppmärksammande Black week 
  • 48 procent valde att handla under rean 
  • 46 procent handlade i fysiska butiker (flerval)
  • 77 procent handlade i webbutik (flerval)
  • Drygt hälften (54 %) handlade enbart i webbutik under Black week  
  • De populäraste kategorierna att handla var:
    • kläder och skor (59 %) 
    • hemelektronik (33 %) 
    • skönhet och hälsa (31 %)
  • 14 procent handlade bara julklappar, 26 procent julklappar samt saker till sig själv och 40 procent köpte endast saker till sig själv. 
  • 53 procent uppgav att de mest gjort planerade inköp.  
  • Av de som uppgett att de konsumerat mindre i år svarade 32 procent att det berodde på försämrad ekonomisk situation på grund av allmänt höjda priser och levnadskostnader. 

* Fasta priser 

** Undersökningen genomfördes av Kantar Sifo 26–27 november bland ett riksrepresentativt urval av Sveriges befolkning 18–79 år. Frågorna ställdes om perioden 21–27 november, och undersökningen genomfördes med Kantar Sifos webbpanel. 

För ytterligare information kontakta:
PostNord Medierelationer, tel: 010-436 10 10, e-post: [email protected]

Vi gör vardagen enklare! PostNord är ledande inom paket- och logistiktjänster till, från och inom Norden. Vi säkerställer postservicen till alla privatpersoner och företag i Sverige och Danmark oavsett var de bor och verkar. PostNord kopplar ihop företag, myndigheter och privatpersoner och möjliggör affärer, handel och kommunikation i Norden. Genom vår expertis och ett starkt distributionsnät utvecklar vi förutsättningarna för morgondagens e-handel, distribution, logistik och kommunikation i Norden. 2021 hade koncernen cirka 28 500 anställda och en omsättning på 40,7 miljarder SEK. Moderbolaget är ett svenskt publikt bolag med koncernkontor i Solna. Besök oss på www.postnord.com 

Continue Reading

Marknadsnyheter

Pressinbjudan till nordisk konferens om personlig assistans – framgångssagan och utmaningarna

Published

on

By

Riksföreningen JAG anordnar en nordisk konferens den 23 december i Stockholm i samarbete med Föreningen JAG i Finland och Foreningen JAG i Norge. Konferensen arrangeras med stöd av Nordens välfärdscentrum.

Välkommen till en spännande genomlysning av personlig assistans som framgångsfaktor och förutsättning för att förverkliga FNs konventioner om rättigheter för barn och vuxna med funktionsnedsättning.

Intressanta programpunkter om IQ-diskriminering, mänskliga rättigheter och presonlig assistans där vi gästas av politiker, forskare och jurister. Ta del av det fullständiga programmet i bifogad pdf.

Delta på plats på Klara Södra Kyrkogata 1 eller följ programpunkterna på länk.

Länk till fredagens sändning, 2 december kl 1117

Länk till lördagens sändning, 3 december kl 9:30–15

Varmt välkommen!

Cecilia Blanck
Verksamhetsansvarig Riksföreningen JAG
08-789 30 00
[email protected]

JAG är en ideell riksförening för personer med flera omfattande funktionsnedsättningar, varav en avser den intellektuella förmågan. JAG arbetar för att medlemmarna ska kunna leva sina liv fullt ut, på sina egna villkor, med bästa möjliga personliga assistans. JAGs assistanskooperativ styrs av medlemmarna och drivs utan vinstintresse.

Taggar:

Continue Reading

Trending

Copyright © 2017 Zox News Theme. Theme by MVP Themes, powered by WordPress.