Connect with us

Marknadsnyheter

Digital säkerhet högt på agendan för konsumenter i Norden

Published

on

Digital säkerhet står högt på agendan för konsumenter i Sverige, Norge, Danmark och Finland. Konsumenter i Sverige handlar oftare på nätet än konsumenter i de nordiska grannländerna och är mindre oroade för bedrägerier. Det visar en undersökning om säkerhet online som genomförts av Kantar på uppdrag av Telenor.

         Bedragarna är organiserade som större internationella företag som rör sig från land till land. Därför är det så viktigt att vi samarbetar både mellan länder och mellan branscher i Sverige så att vi kan dela erfarenheter och varna varandra. Med en ökad digital närvaro kommer också fler och nya typer av bedrägerier. Vi behöver öka kunskapen hos konsumenterna och göra det svårare för de kriminella att lyckas. Undersökningen ger en fingervisning om att de bedrägerierna som fått mycket uppmärksamhet i lägre grad lyckas, menar Jessica Arlehall, bedrägeriexpert på Telenor Sverige.

Jessica Arlehall bedrgeriexpert p Telenor

Jessica Arlehall, bedrägeriexpert på Telenor Sverige. Foto: TT

Även om det finns skillnader mellan länderna är det samma typ av bedrägeriförsök vi råkar ut för och det finns en oro som påverkar vårt beteende online. Mest oroade är de finska konsumenterna (51 procent) medan svenskar är minst oroade (35 procent).

Bedrägeriförsök via telefon ett problem över hela Norden

Ett av de största globala problemen är bedrägeriförsök via telefonsamtal och metoderna för att lyckas blir alltmer utstuderade och trovärdiga. Detta märks i Sverige, men enligt undersökningen är det ett ännu större problem i våra nordiska grannländer. 44 procent av de som svarat säger att de råkat ut för den här typen av bedrägerisamtal, i Sverige är den siffran 31 procent. I Norge svarar så många som 57 procent att de har råkat ut för det.

Svenska konsumenter mer utsatta för investeringsbedrägerier…

Bland de frågor där svenska respondenter i högre utsträckning har erfarenheter än övriga länders svarande finns ID-kapningar, förlorad kontroll över konton såsom Facebook samt investeringssvindel via e-post. ID-kapningar och Facebookkapningar är nu på en relativt låg nivå (2,4 respektive 5,6 procent svarar ja) medan hela 34 procent av de svenska respondenterna säger att de råkat ut för försök till investeringsbedrägerier. De allra flesta utan att det fick några ekonomiska konsekvenser.  

…men inte lika utsatta för bedrägerier när vi shoppar online

Det vi i lägre grad än övriga råkat ut för i Sverige utöver bedrägerisamtal är att bli lurade när vi köper nytt eller begagnat via nätet (9 procent jämfört med 13 procent i Norge), men av de som har råkat ut för det är det en hög andel som säger att det fick ekonomiska konsekvenser. 6 av 9 personer som råkat ut för det säger att det fick konsekvenser.

 

 

 

Här kan du läsa mer om undersökningen och dess slutsatser

Fem råd från bedrägeriexpert Jessica Arlehall

  1. Var skeptisk och klicka bara på länkar där du är säker på att avsändaren är den rätta.
  2. Kolla att de sidor på nätet du vill handla från är seriösa och att kommunikationen till och från hemsidan sker krypterat. Det sker om det finns ett hänglås innan sitenamnet.
  3. Att köpa second hand från andra privatpersoner är bra. Tradera och Blocket har säkra betalningsfunktioner. Om en sådan lösning saknas, möt gärna upp personligen eller kolla upp säljaren så de inte använder falska betalningslösningar eller har dåliga recensioner.
  4. Om du får samtal från okända nummer med en förinspelad röst, lägg på. Ring inte tillbaka till nummer du inte känner igen om du har missat samtal.
  5. Logga aldrig in med BankID när andra ringer dig, enbart om det är du själv som har sökt kontakt. Sätt på notiser för ditt mobila BankID så ser du om någon annan försöker använda det.

 

– Skulle du råka ut för bedrägeriförsök är det viktigt att du polisanmäler så att vi hjälps åt att göra det svårare att komma undan med bedrägerier. Prata gärna om det så att kunskapen sprids, avslutar Jessica Arlehall.

 

Läs mer om hur du skyddar dig

Säkerhetskollen hittar du mer information om hur du kan skydda dig från aktuella bedrägerimetoder.

Mer om Telenors säkerhetsarbete och tjänster

 

 

 

Presskontakt

Boel Bengtsson
08-410 100 40
[email protected]

Om Telenor

Telenor Sverige AB är en helhetsleverantör av telekommunikationstjänster och vårt mobilnät täcker 99,9 procent av hela Sveriges befolkning. Telenor Sverige har i dag 2,8 miljoner mobilabonnenter, cirka 700 000 fiber- och bredbandskunder och en halv miljon tv-kunder. Telenor Sverige omsätter cirka 12 miljarder kronor (2021) och har cirka 1 400 anställda.

Läs mer på www.telenor.se

Om Telenorkoncernen

Telenorkoncernen är en internationell leverantör av kommunikationstjänster inom tele, data och media, med cirka 172 miljoner kunder. Koncernen är en av världens största mobiloperatörer med en omsättning på 110 miljarder norska kronor (2021) och cirka 16 000 anställda. Telenor är noterat på Oslo Børs (TEL).

Läs mer på www.telenor.com

Continue Reading
Click to comment

Leave a Reply

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

Marknadsnyheter

Ellos Fashion satsar på underkläder – ”Vi kan erbjuda en bredd bland trend, sortiment och storlek som få andra”

Published

on

By

Den senaste underklädeskollektionen från Ellos Fashion är startskottet för företagets storsatsning på underkläder. Kollektionen kommer i svart spets och med ett brett utbud av storlekar och varumärken. Här finns något för alla kroppar – ”Det som gör oss unika är att vi kan erbjuda en bredd bland trend, sortiment och storlekar som få andra aktörer kan”, säger Johan Kromer, inköpsdirektör på Ellos.

Klassisk, svart spets. Visst gör den något med oss? Ha-begäret tänds instinktivt – vem lockas inte av tanken på en enhetlig, stilren underklädesgarderob, som dessutom sitter som den ska? Ellos senaste kollektion av underkläder sammanfattar alla våra drömmar om ett klassiskt, matchande set. Och när vi väl gläntat på dörren kan vi inte få nog av Ellos utbud av så väl storlekar som trender och färger – med serier som sträcker sig i kupstorlek från A-G finns det verkligen något för de flesta.

”Vi är väldigt duktiga på underkläder och har möjligheten att ta fram många olika passformer, trender och storlekar. Eftersom vi är en e-handel behöver vi inte hålla igen lika mycket som en fysisk butik – när vi tar fram kollektioner kan vi göra det åt de allra flesta kvinnokroppar”, säger Karin Verdoes, designchef på Ellos Fashion.

”Ge dig själv fjärilar i magen” är budskapet i kampanjen. Kollektionen rör sig kravlöst och enkelt mellan olika feminina detaljer. Här visar Ellos att de är en go-to-destination för underkläder – med en klassisk grund i svart spets. Underkläderna passar för livets alla situationer, oavsett om det handlar om den perfekta bh:n att ha till t-shirt eller spets inför en fest. Med rätt passform och komfort ligger underkläderna som en grund för resten av en outfit, som en trygghet under dagens gång helt enkelt. Under våren kommer vi få se än fler kollektioner från Ellos, underkläder i basfärger och underkläder i trendiga utföranden.

”Några av våra storsäljande produkter är Cecilia, Jocelyn och Rylee. Här har vi lagt extra mycket omtanke kring passform och design för att skapa produkter som våra kunder känner sig fina och bekväma i och gärna köper igen. Samtidigt vill vi lyfta de varumärken som vi erbjuder – Chantelle, Triumph, Sloggi, Swegmark och Abecita. Under våren kommer vi dessutom lansera ytterligare varumärken för att bredda sortimentet än mer. Vi har noga kurerat vårt sortiment för att vara den där självklara destinationen när du behöver – eller vill unna dig – nya underkläder”, säger Karin Verdoes.

Hela kampanjen och allt i kollektionen hittar du på Ellos site från och med den 8 februari.

För mer information, vänligen kontakta:

[email protected]

Kampanjbilder:  https://we.tl/t-ZFSNDnYZnM

Ellos Group är Nordens ledande e-handelsgrupp med e-handelsplatserna Ellos, Jotex och Homeroom. I nära relation med våra miljontals kunder strävar vi ständigt efter att utveckla och erbjuda attraktiva och hållbara erbjudanden inom mode och hemprodukter för hela familjen. För oss är kunden alltid i fokus. Med innovation, kreativitet och hållbarhet söker vi ständigt nya vägar i stort och smått. Ellos Group, med huvudkontor i Borås, är verksamt i samtliga nordiska länder och på utvalda marknader i Europa. Ellos Group har ca 600 medarbetare och omsätter runt 3,6 miljarder SEK.

www.ellosgroup.se

Continue Reading

Marknadsnyheter

Mackmyra Destination och rökigt destillat vinner guld

Published

on

By

Mackmyra Svensk Whisky belönas med två prestigefyllda guldmedaljer i klasserna Best Single Malt Whisky, samt för Best New make & Young spirit av World Whiskies Awards 2023.

Mackmyra Destination, en limiterad utgåva med tydlig karaktär ifrån portvinsfat belönas med guldmedalj och uppmärksammas återigen för dess komplexitet, tydliga profil och välbalanserade sammansättning av varsamt lagrad whisky.

Även det extra rökiga receptet väcker extra stor uppskattning under årets tävling. Efter år av utveckling, analyser och förfining  belönas Mackmyras destillat även det med en guldmedalj.

Vi ställde upp med två vätskor, i två kategorier och vinner två guldmedaljer. Det får vi vara rätt nöjda med. Detta är kvittot på att Mackmyra-teamet hela tiden utvecklas och levererar sprit och upplevelser i toppklass.

Lii Johnson, Blender Mackmyra Svensk Whisky

För mer information och högupplösta bilder, vänligen kontakta:

Patrick Björsjö, Head of marketing & customer experience, +46 705 70 12 72, [email protected]

Om Mackmyra Mackmyra är pionjären och innovatören som startade den svenska whiskyexpeditionen. Whiskyn skapas med svenska råvaror, helt utan tillsatser, och genom klimatsmart destilleringsteknik. Mackmyra erbjuder prisbelönt single malt whisky, spännande whiskyupplevelser, och möjligheten att skapa sin egen whisky genom ett eget personligt 30-litersfat. Sedan 2017 skapar Mackmyra även ekologisk gin. Välkommen till Mackmyra.

Taggar:

Continue Reading

Marknadsnyheter

UW Health beställer två WasteLog™-system

Published

on

By

University of Wisconsin Hospital and Clinics, UW Health, har beställt två WasteLog™-system till sitt center i Madison. Teamet som arbetar med förebyggande av narkotikasvinn vid UW Health kommer att genomföra en utvärdering av de första två enheterna för att fastställa bästa praxis och arbetsflöden. En framgångsrik utvärdering kommer att leda till ytterligare beställningar av WasteLog™ för andra anläggningar inom UW Health.

WasteLog™ kommer i första hand att användas för verifiering av returnerade narkotiska läkemedel från avdelningar med hög risk och stor användning. Kontroll av läkemedelsavfall är en viktig del i hanteringen av läkemedelssvinn, ett växande problem inom det amerikanska hälsovårdssystemet.

WasteLog™-systemet kommer också att användas för ett pilotprogram med Heliometrics analysprogram. All data från WasteLog™ kommer att tillhandahållas elektroniskt till Heliometrics för att inkluderas i deras algoritmer som används för att upptäcka läkemedelssvinn. Detta tillför data som idag saknas för att komplettera analysen.

”Denna WasteLog™-order ger Pharmacolog en möjlighet att vara en del av ett prestigefyllt universitetssjukhus och tillhandahålla värdefull information för att förbättra sjukhusets program för att förhindra läkemedelssvinn” säger Steve Maiorano, säljchef, Pharmacolog USA Inc.

För mer information kontakta:

Per Persson, VD

E-post: [email protected]
Tel: 073-746 44 61

Om Pharmacolog

Pharmacolog tillhandahåller lösningar och produkter som förbättrar effektiviteten och säkerheten vid beredning av injicerbara läkemedel. Vårt mål är att hjälpa till att förhindra medicineringsfel och säkerställa maximal läkemedelseffekt vid behandling av patienter med kraftfulla men potentiellt skadliga injicerbara läkemedel. Pharmacologs produkter hjälper personal på apotek och sjukhusavdelningar att minimera risken för fel i beredningsprocessen. Genom att kontrollera att läkemedel och narkotika som används vid kirurgi inte har manipulerats bidrar våra lösningar också på ett avgörande sätt till att förhindra att läkemedel hamnar i fel händer.

Följande varumärken ägs och skyddas av Pharmacolog i Uppsala AB: Pharmacolog™-logotyp, DrugLog™, WasteLog™, PrepLog™ och Pharmacolog Dashboard™.

Ytterligare information avseende bolaget finns på https://pharmacolog.com/.

Bolagets Certified Adviser är Mangold Fondkommission AB som nås på telefonnummer 08-5030 15 50 eller via [email protected]

Taggar:

Continue Reading

Trending

Copyright © 2017 Zox News Theme. Theme by MVP Themes, powered by WordPress.