Echandia sluter avtal med danska Molslinjen om batterisystem till två nya elektrifierade fartyg

| 17 november, 2022 | 0 kommentarer

Echandia har valts ut som leverantör av batterisystem för två helelektrifierade fartyg till Danska Molslinjen. De två färjorna ska trafikera Alslinjen och Samsølinjen med start 2024. Batterisystemen kommer att ha en total kapacitet på cirka 7 MWh.

Färjorna är designade av OSK-ShipTech för Molslinjen och kommer att byggas av Cemre Shipyard för leverans 2024. Echandias system valdes ut baserat på en låg total ägandekostnad i kombination med starka säkerhetsfunktioner och låg vikt.

Echandias batterisystem har en hög nyttjandegrad av den installerade kapaciteten, som resulterar i en total systemstorlek och vikt som få konkurrerande system kan matcha. Samtidigt ger detta också totalt sett ett betydligt lägre koldioxidavtryck.

”Den låga totalkostnaden över livstiden i kombination med produkternas höga säkerhetsnivå och låga vikt var nyckelfaktorer för valet av Echandia som batterileverantör. Att välja ett system med längre livslängd är dessutom fullt logiskt ur ett hållbarhetsperspektiv.”

Ole Berg-Hansen, Chefsingenjör Molslinjen

Den maritima världen utvecklas nu i snabb takt mot lösningar med nollutsläpp och allt större
fartyg som kan köras enbart med batterier. Molslinjens satsningar på eldrivna passagerarfärjor som laddas med energi från vindkraft representerar ett nytt paradigm för maritim elektrifiering. Detta är i linje med Echandias vision för framtiden, med elektriska, autonoma fartyg som skapar tysta, rena och säkra passagerarupplevelser.

Echandia har tidigare framgångsrikt levererat batterisystem till bogserbåtsmarknaden och mindre passagerarfärjor, som till exempel de i Köpenhamn och i Kochi, Indien. Kontraktet för Molslinjens nya färjor utgör en viktig etablering för Echandia i segmentet för större RoRo- och RoPax-färjor.

”För Echandia är detta ännu ett genombrott. Molslinjen visar vägen och vi tror att många andra operatörer kommer att följa deras exempel i framtiden. För oss innebär affären ett steg mot att leverera större passagerarfärjor där vikt, totalkostnad och säkerhet är viktiga aspekter.”

Fredrik Hellström, vd Echandia

De nya fartygen kommer att ha en kapacitet på 600 passagerare och 188 bilar samt en total längd på 116,8 meter. Fartygen är förberedda för autonom segling mellan hamnar, med automatisk dockning och laddning vid kaj. Energilagret på 3,1 MWh respektive 3,8 MWh kommer att vara fulladdat på 20– 25 minuter.

För mer information

Fredrik Hellström, CEO, +46-70-982 41 36, [email protected]
Carl Bjurling, CMO, +46-72-731 23 10, [email protected]

Om Echandia

Echandia är en ledande tillverkare av avancerade batteri- och bränslecellssystem för maritima applikationer. Echandias lösningar är designade för att möta de högsta kvalitets- och livslängdskraven och klara de tuffaste kraven och driftsprofilerna. Echandia är baserat i Stockholm, Sverige. För mer information, besök: http://www.echandiagroup.com/

Kategori: Marknadsnyheter

Om skribenten ()

Tanalys är en sajt för investerare som med teknisk analys vill förbättra sin trading. Tanalys erbjuder teknisk analys från flera ledande analytiker, samt nyheter och utbildningar.

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *