Connect with us

Marknadsnyheter

Ecore Group erlägger tilläggsköpeskilling med anledning av förvärvet av Youmerce

Published

on

Ecore Group AB (publ) (”Ecore Group” eller ”Bolaget”) offentliggjorde förvärv av samtliga aktier i
Youmerce AB (”Youmerce”) den 30 juni 2021. Tilläggsköpeskilling meddelades kunna bli aktuell
baserat på Youmerce EBITDA för åren 2021-2024. Styrelsen i Bolaget har därför beslutat att erlägga
tilläggsköpeskilling om cirka 1,375 MSEK, motsvarande Youmerce EBITDA under 2022 genom
en riktad nyemission av 4 392 969 aktier till kursen 0,313 kr per aktie, vilket motsvarar den
genomsnittliga kursen i Bolagets aktie under de 30 handelsdagar som avslutar året 2022. Bolaget
avser dessutom att kalla till extra bolagsstämma för godkännande av del av sådan riktad emission
då två av säljande parter i Youmerce sedermera valdes in i Bolagets styrelse.

I samband med förvärv av samtliga aktier i Youmerce meddelades att tilläggsköpeskilling kunde bli aktuell
för åren 2021-2024 baserat på upparbetad EBITDA i Youmerce. Preliminär beräkning av upparbetad
EBITDA under 2022 i Youmerce uppgår till cirka 1,375 MSEK.

Erläggande av tilläggsköpeskilling
Tilläggsköpeskilling erläggs genom nyemitterade aktier av serie B i Bolaget till kursen 0,313 kr per aktie
vilket motsvarar den genomsnittliga kursen i Bolagets aktie under de 30 handelsdagar som avslutar året
2022 i enlighet med förvärvsavtalet. Tilläggsköpeskillingen utgår till lika delar till följande parter: Milad
Pournouri, Oliver Aleksov samt Milad Mirmoradi, samtliga säljare av Youmerce.

Utspädning, antal aktier och aktiekapital
Justerat för avrundning nedåt till närmast heltal aktier av serie B i Bolaget omfattar tilläggsköpeskillingen
4 392 969 aktier av serie B i Bolaget, motsvarande en utspädning om 10,88 procent. Bolagets totala antal
aktier ökas därmed till att uppgå till 40 387 493. Bolagets aktiekapital ökas därmed med 549 121.125 kr till
att totalt uppgå till 5 048 436.625 kr.

Emissionsbeslut och kallelse till extra bolagsstämma för delgodkännande
Styrelsens emissionsbeslut sker med stöd av bemyndigande från årsstämma den 8 juni 2022, dock till del
villkorat godkännande av extra bolagsstämma som Bolaget har för avsikt att kalla till. Skäl till detta är att
Milad Pournouri och Oliver Aleksov varit tidigare aktieägare i Youmerce och därmed mottagare av del av
tilläggsköpeskilling enligt ovan, valts till styrelseledamöter i Bolaget. Erläggande av tilläggsköpeskilling
enligt ovan omfattas därmed av bestämmelserna i 16 kap. aktiebolagslagen vilket i sin tur kräver
godkännande från bolagsstämma och där förslaget biträds av aktieägare med minst nio tiondelar av såväl
de avgivna rösterna som de aktier som är företrädda på stämman.

För ytterligare information om Ecore Group, vänligen kontakta:
Milad Pournouri, tf. VD och styrelseledamot
E-post: [email protected]
Telefon: +46 73 890 89 11
www.ecoregroup.se

Denna information är sådan information som Ecore Group AB (publ) är skyldigt att offentliggöra enligt EU:s
marknadsmissbruksförordning. Informationen lämnades, genom ovanstående kontaktpersons försorg, för
offentliggörande den 30 dec 2022 kl. 17:35 CET.

Continue Reading
Click to comment

Leave a Reply

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

Marknadsnyheter

Energy Save har välkomnat 5 nya medarbetare under januari

Published

on

By

Energy Save växer så det knakar. Under den senaste tiden har bolaget introducerat fem nya medarbetare som gör det möjligt för Energy Save att fortsätta utvecklas – helt i linje med företagets ambitiösa tillväxtplan. De nyanställda är stationerade i Alingsås – och i slovenska Maribor. 

Jasmina Mucic kommer att förstärka försäljningsteamet på ES Systems och kommer att arbeta inom området kommersiella fastigheter. Jasmina har tio års yrkeserfarenhet som energiingenjör och kommer senast från en tjänst på Familjebostäder i Göteborg.

Calle Gabinus är anställd som Key account manager och ansvarar för Energy Saves verksamhet på den svenska och norska marknaden. Callerl har i uppdrag att utveckla affären tillsammans med Energy Saves distributörer på de lokala marknaderna. Han har sedan 2015 varit seniorkonsult med expertis inom försäljning och marknadsföring.

Stanislav Siedavnykh arbetar som Lead software engineer & architect, och är en förstärkning till Energy Saves digitala affärsområde. Stanislav kommer närmast från en tjänst som Senior software engineer på Volvo Cars. 

I Slovenien har Energy Save rekryterat Kaj Bednjički och Matej Razdevšek till kontoret i Maribor. Båda två kommer att arbeta som Key account managers för den europeiska marknaden och förstärker därmed Energy Saves försäljningsorganisation. Tillsammans med europeiska distributörer kommer de att fortsätta utveckla distributörsaffären inom villavärme och kommersiella fastigheter. I takt med att efterfrågan på värmepumpssystem utvecklas i Europa, kommer detta i allt högre grad bli fokus för Kajs och Matejs ansträngningar. 

För mer information, vänligen kontakta:

Fredrik Sävenstrand, VD, ES Energy Save Holding AB (publ)

Telefon 0706-61 57 77

E-post: [email protected]

ES Energy Save Holding AB (publ) är ett innovativt svenskt energiteknikbolag som genom kostnadseffektiva och smarta luft/vatten-värmepumpssystem bidrar till den hållbara energiomställningen i Europa. Bolaget har levererat värmepumpar till Europamarknaden sedan 2009, och är sedan 2020 noterat på Spotlight Stock Market.

Continue Reading

Marknadsnyheter

AGES Bokslutskommuniké 2022

Published

on

By

 

 

Fjärde kvartalet

  • Nettoomsättningen var 347 MSEK (285)
  • Rörelseresultat 17 MSEK (5)
  • Resultat före skatt uppgick till 12 MSEK (1)
  • Resultat efter skatt uppgick till 13 MSEK (-1)
  • Resultat per aktie var 1,85 SEK (-0,12)

Helåret

  • Nettoomsättningen var 1 319MSEK (1 070)
  • Rörelseresultat 51 MSEK (43)
  • Resultat före skatt uppgick till 39 MSEK (32)
  • Resultat efter skatt uppgick till 34MSEK (26)
  • Resultat per aktie var 4,85 (3,65)

 

VD:s kommentarer till koncernens utveckling

 

AGES har under fjärde kvartalet haft god orderingång och bra tillväxttakt. Omsättningen ökade med 22 procent och uppgick till 347 MSEK. Baspriserna på råmaterial sjönk under kvartalet men ökade energitillägg innebar att effekten på omsättningen blev neutral. 

 

På helårsbasis ökade omsättningen med 23 procent och uppgick till 1319 MSEK.

 

Rörelseresultatet under kvartalet uppgick till 17 MSEK (5). Det starka resultatet beror främst på en fortsatt positiv utveckling hos våra produktionsenheter inom skärande bearbetning. Vår produktionsenhet inom pressgjutning i Unnaryd har haft utmaningar med kapacitetsbrist och förändrade produktionsvolymer vilket ledde till kostnadsökningar och låg effektivitet.

En organisationsförändring har i skrivande stund genomförts. Målet är att förbättra och effektivisera organisationen samt att sänka kostnaderna. Vi bedömer att effekterna av detta förbättringsarbete kommer att påverka resultatet positivt under 2023.

 

För helåret 2022 uppgick rörelseresultatet till 51 MSEK (43) vilket är glädjande med tanke på att bolaget har stått inför betydande utmaningar i form av kraftigt ökade energikostnader.

 

För att kompensera ökade kostnader för material-, energi- och valutakursfluktuationer har vi under året haft avtals-förhandlingar med våra kunder. Vi har fått positiv respons från flera kunder som visat förståelse för kompensationsåtgärder samt prishöjningar. Flera av prishöjningarna är genomförda och förväntas påverka helåret 2023 positivt. Under innevarande år, har vi en fortsatt nära dialog med våra kunder för att motverka effekterna av energipriser, råvaror och valutor. 

 

Vi är mycket glada att ha erhållit Stora Leverantörspriset 2022 från branschorganisationen FKG (Fordonskomponent-gruppen) i oktober. Bakom priset ligger vårt dedikerade engagemang att förbättra hållbarhetsarbetet inom metallindustrin och vårt initiativ att dela våra erfarenheter med branschkollegor. Vi kommer att fortsätta utveckla vårt hållbarhetsarbete under kommande år.

 

 

Framtida utveckling

Sammanfattningsvis har 2022 inneburit ökande resultat och förbättrade processer i flera av bolagen. Undantaget är pressgjutningsverksamheten i Unnaryd där det pågår ett arbete för att förbättra enhetens resultat.

Orderingången i koncernen är fortsatt god och vi skönjer i dagsläget ingen nedgång. Vi har hög beredskap för minskningar i produktionstakten som kan komma senare under året.

Trots utmaningar som höga energikostnader och materialprisfluktuationer har effekterna av dessa inte blivit lika stora som befarat. Detta i kombination med våra omförhandlade avtal ger oss goda förhoppningar när vi blickar framåt.

 

Under 2022 har den tillverkande industrin ställts inför en rad utmaningar. Kriget i Ukraina och dess påverkan på omvärlden, komponentbrist och störningar i leveranskedjor. Detta har naturligtvis även påverkat våra kunder.  Som ett resultat av detta ser vi en allt starkare trend mot att förflytta produktionen geografiskt närmare, för att säkra leveranser och säkerställa tillgången på komponenter. Detta är en trend som på sikt kommer att gynna oss. Detta samverkar med omställningen mot elektrifiering av fordonsflottan som är en viktig del av vår långsiktiga strategi.

 

 

 

Halmstad februari 2023

 

 

 

Se vidare bifogad rapport.

 

Denna information är sådan som AGES är skyldigt att offentliggöra enligt EU:s marknadsmissbruksförordning (EU nr 596/2014). Informationen lämnades, genom angiven kontaktpersons försorg, för offentliggörande 2023-02-08 15:00 CET.

Anders Magnusson, CEO AGES Industri AB

Tel: +46 (0) 705 42 01 50

E-post: [email protected]

AGES Industri AB (publ)

www.ages.se

AGES erbjuder gjutning, bearbetning, tooling och montering av kvalificerade precisionskomponenter i större serier. AGES nettoomsättning uppgår till ca 1300 MSEK och koncernen har i dag ca 500 medarbetare.

AGES B-aktier är noterade på Nasdaq Stockholm First North Premier Growth Market under kortnamnet AGES B och företagets Certified Advisor är Eminova Fondkommisson AB, [email protected], +46 (0) 8 684 211 10.

Taggar:

Continue Reading

Marknadsnyheter

Sectra vinner fyra utmärkelser för nöjdast kunder – tionde året i rad i USA

Published

on

By

Linköping – 8 februari, 2023 – Medicinteknik- och cybersäkerhetsföretaget Sectra (STO: SECT B) har återigen blivit tilldelad den prestigefulla utmärkelsen för kundnöjdhet ”Best in KLAS” med radiologimodulen i sin helhetslösning för medicinsk bildhantering, Sectra PACS. Utmärkelserna gäller kategorierna US Large PACS, US Small PACS, PACS Global (Kanada) och PACS Global (Asien/Oceanien). Bakom priserna står det amerikanska analysföretaget KLAS, som årligen utför kundnöjdhetsmätningar för IT-system inom sjukvården.

Det är nu det tionde året i rad som amerikanska kunder topprankar Sectra PACS i kategorin för stora sjukhus (”Large 300+ studies”). I Kanada är det fjärde året i rad och i Asien/Oceanien är det för andra året i följd.

– Jag är otroligt stolt över att vi fortsätter att ha mycket hög kundnöjdhet på flera marknader och under så många år, säger Marie Ekström Trägårdh, vice vd för Sectra AB och vd för Sectra Imaging IT Solutions.

Hon fortsätter:
– Våra produkter och tjänster är gjorda för att hjälpa vårdgivare i det viktiga arbetet att ta ett helhetsgrepp på bildhantering, såväl över avdelnings- som sjukhusgränser. Att vi får de här utmärkelserna för hög kundnöjdhet är för mig ett tydligt tecken på att Sectras engagerade och kunniga medarbetare skapar värde för våra kunder.

Sectras lösning för hantering av radiologibilder, PACS, installerades för första gången år 1993 och idag finns över 2 000 installationer runt om i världen. Sectra PACS är en del av Sectras helhetslösning för hantering av alla typer av medicinska bilder med ett fokus på bildintensiva avdelningar såsom radiologi, mammografi, patologi, ortopedi, kardiologi och oftalmologi. Lösningen inkluderar även multimediaarkivet Sectra VNA. 

Detta sa vd:n för KLAS, Adam Gale, om årets vinnare:
–  Årets Best in KLAS-rapport belyser de bäst presterande IT-systemen inom sjukvården. Dessa har fastställts genom omfattande utvärderingar och samtal med tusentals vårdgivare. Vinnarna har visat exceptionellt engagemang för att förbättra och förnya branschen, och deras ansträngningar uppmärksammas genom deras medverkan i denna rapport. Grattis till alla vinnande leverantörer för att de sätter ribban för IT-lösningar inom sjukvården så högt! KLAS är fortsatt engagerad i att skapa transparens och att hjälpa leverantörer med att fatta välgrundade beslut, genom vår korrekta, ärliga och opartiska rapportering.

Om KLAS
KLAS är ett amerikanskt analysföretag som sedan 1996 specialiserat sig på att tillhandahålla utvärderingar av företag som levererar IT-system till sjukvården. Vårdgivare använder dessa utvärderingar som underlag vid upphandlingar. Resultaten presenteras dels i separata rapporter, dels i en kontinuerligt uppdaterad databas. För att ta del av mer information om Sectras utmärkelser, besök KLAS hemsida: klasresearch.com

Om Sectra
Sectra hjälper sjukhus världen över att effektivisera vården och myndigheter samt försvar i Europa att skydda samhällets mest känsliga information. På så vis bidrar Sectra till ett friskare och tryggare samhälle. Företaget grundades 1978 och har sitt huvudkontor i Linköping. I dag har Sectra direktförsäljning i 19 länder och säljer genom samarbete med partners över hela världen. Omsättningen uppgick helåret 2021/2022 till 1 949 MSEK. Sectra (STO: SECT B) är noterat på Nasdaq Stockholm. För mer information besök Sectras hemsida.

För ytterligare information kontakta:
Torbjörn Kronander, koncernchef och vd Sectra AB, 070 52 35 227
Marie Ekström Trägårdh, vice vd Sectra AB och vd Sectra Imaging IT Solutions AB, 070 82 35 610

Taggar:

Continue Reading

Trending

Copyright © 2017 Zox News Theme. Theme by MVP Themes, powered by WordPress.