Connect with us

Marknadsnyheter

Electrolux delårsrapport för andra kvartalet 2021: Stark tillväxt och momentum för innovation

Published

on

Sammanfattning av andra kvartalet 2021

  • Nettoomsättningen ökade till 30 303 Mkr (23 476), vilket motsvarar en organisk försäljningstillväxt på 39,1% med stöd av stark marknadsefterfrågan i samtliga affärsområden. Förra årets andra kvartal var kraftigt negativt påverkat av pandemin.
  • Rörelseresultatet ökade till 1 983 Mkr (-62), vilket motsvarar en marginal på 6,5% (-0,3). Stark prisexekvering och gynnsam produktmix var viktiga drivkrafter.
  • Periodens resultat uppgick till 1 383 Mkr (-141) och resultat per aktie uppgick till 4,81 kr (-0,49).
  • Operativt kassaflöde efter investeringar uppgick till 1 456 Mkr (122).
  • Styrelsen har beslutat om en justerad utdelningspolicy på cirka 50% av årets resultat och ett förslag om ett automatiskt inlösenförfarande om 17 kronor per aktie, samt kommunicerat en avsikt att fatta beslut om återköp av aktier över tid.

VD och koncernchef Jonas Samuelsons kommentar

Under det andra kvartalet fortsatte vi att dra nytta av en gynnsam marknad, ett starkt prismomentum och hög efterfrågan på våra innovativa produkter. Rörelseresultatet uppgick till 1 983 Mkr, vilket motsvarar en marginal på 6,5% och den organiska försäljningstillväxten var 39,1%. För ett år sedan resulterade restriktioner i samband med coronaviruspandemin i en betydande volymnedgång, vilken vi delvis mildrade genom tillfälliga kostnadsåtgärder. Jämfört med andra kvartalet 2019 var den organiska försäljningstillväxten 16,4%.

Stark efterfrågan i kombination med en global leveransbrist, särskilt av elektroniska komponenter, fortsatte att hanteras framgångsrikt genom mina kollegors hårda arbete och täta samarbete med våra leverantörer. Produktionseffektiviteten och matchningen mellan efterfrågan och vår produktmix påverkades dock negativt av oregelbundna leveranser. Marknaden för elektroniska komponenter förväntas begränsas ytterligare något under tredje kvartalet och därför räknar vi med utmaningar i att helt möta marknadens förväntan på produktmix. Vi fortsätter att ha en tät dialog med våra leverantörer för att mildra dessa leveransutmaningar då vi förväntar oss att situationen förblir osäker över en längre period.

Vi fortsätter att helt kompensera för motvinden från externa faktorer, elektroniska komponenter och logistik genom högre pris, och vi förväntar oss att det kommer att vara fallet också för helåret. Vi har aviserat och börjat genomföra ytterligare prishöjningar som successivt träder i kraft under resten av året. Detta eftersom kostnaderna för råmaterial, elektroniska komponenter och logistik fortsätter att öka, vilket resulterar i ett ökat tryck på kostnadseffektivitet och externa kostnadsfaktorer.

Vi behåller våra regionala marknadsutsikter för helåret 2021, även om visibiliteten förblir begränsad på grund av den pågående pandemin. Marknadsefterfrågan förväntas börja normaliseras under andra halvan av 2021, men med betydande regionala skillnader, beroende på pandemins utveckling och effekter från stimulansprogram. De globala leveransutmaningarna under första halvåret förväntas ha en högre påverkan under andra halvåret.

Genom förbättrad lönsamhet och hög kapitaleffektivitet är Electrolux finansiella ställning och balansräkning mycket starka. De betydande investeringsprogrammen i produktion och produktinnovation utvecklas väl. Jag är därför nöjd över att styrelsen har beslutat att vi kan kombinera fortsatta ambitiösa tillväxtinvesteringar med att dela ut en större del av det värde som skapas till våra aktieägare. Som första steg görs detta genom att justera utdelningspolicyn till cirka 50% av resultatet, och ett föreslaget automatiskt inlösenförfarande om 17 kr per aktie under andra halvan av 2021. Kombinerat med den ordinarie utdelningen, redan godkänd av årsstämman, skulle detta innebära en total kontant utdelning om 25 kr per aktie som ska betalas ut 2021. Framöver är styrelsens avsikt att komplettera ordinarie utdelning med pågående återköp av aktier, initialt genom att använda det befintliga mandatet att återköpa upp till 9,4 miljoner aktier fram till årsstämman 2022.

Jag är övertygad om att vår strategi säkerställer att vi förblir väl positionerade för att leverera långsiktigt aktieägarvärde även under snabbt föränderliga marknadsförhållanden.

Telefonkonferens 09.00

En telefonkonferens hålls idag den 20 juli kl. 09.00 (CET). Telefonkonferensen leds av VD och koncernchef Jonas Samuelson och Ekonomi- och finansdirektör Therese Friberg.

För deltagande per telefon, vänligen ring:

+46 (0) 8 566 426 51, Sverige
+44 3333 000 804, Storbritannien och övriga Europa
+1 631 9131 422, USA

Använd deltagarkoden: 67236691#

Presentationsmaterial för nedladdning:
www.electroluxgroup.com/ir

Länk till webbsändning:
https://edge.media-server.com/mmc/p/spzkrugz

För mer information, kontakta:

Sophie Arnius, Head of Investor Relations, 070-590 80 72

Åsa Öhman, Electrolux pressjour: 08-657 65 07

Denna information är sådan som AB Electrolux är skyldigt att offentliggöra enligt EU:s marknadsmissbruksförordning. Informationen lämnades, genom ovanstående kontaktpersons försorg, för offentliggörande den 20 juli 2021 kl. 0800 CET.

Electrolux är ett ledande globalt vitvaruföretag som i mer än 100 år gjort livet bättre för miljontals människor. Vi utvecklar nya sätt att skapa smakupplevelser, ta hand om kläder och få en hälsosammare hemmiljö. Vi strävar ständigt efter att leda utvecklingen mot ett mer hållbart samhälle genom våra produkter och vår verksamhet. Genom våra varumärken, som inkluderar Electrolux, AEG och Frigidaire, säljer vi ca 60 miljoner produkter till hushåll på ca 120 marknader varje år. Under 2020 hade Electrolux en omsättning på 116 miljarder kronor och cirka 48 000 anställda. För mer information besök www.electroluxgroup.com.

Continue Reading

Marknadsnyheter

Regeringen föreslår lättnader i byggkraven för studentbostäder

Published

on

By

Regeringen har beslutat om en lagrådsremiss med förslag till lättnader i byggkraven för studentbostäder. Syftet är att öka möjligheterna till flexibilitet vid byggandet.

– På många studieorter är det svårt för studenter att hitta boende. Därför behöver byggregelverket förenklas. Syftet är att möjliggöra för fler studentbostäder genom sänkta byggkostnader och ökad flexibilitet, säger infrastruktur- och bostadsminister Andreas Carlson.

Förslaget innebär att det blir möjligt att göra undantag från kraven på tillgänglighet och användbarhet i en byggnad som innehåller studentbostäder. Undantagen ska kunna tillämpas vid både nyproduktion och vid ändring av en byggnad.

Det ska vara möjligt att göra undantag för högst 80 procent av studentbostäderna i ett byggprojekt. Minst 20 procent av studentbostäderna ska fortfarande uppfylla gällande krav på tillgänglighet och användbarhet för personer med nedsatt rörelse- eller orienteringsförmåga.

Lagändringen ger större flexibilitet vid byggande av studentbostäder och skapar fler tänkbara sätt att utforma planlösningar. Till exempel kan bostadsytan minskas och fler bostäder rymmas inom en given yta.  

De föreslagna undantagen ska inte hindra personer med funktionsnedsättning att vara delaktiga i sociala sammanhang. En studentbostad som omfattas av undantagen ska kunna besökas av en person med nedsatt rörelse- eller orienteringsförmåga.

Regeringen breddar också definitionen av studentbostäder till att inkludera all vuxenutbildning för att göra det möjligt för fler kommuner att erbjuda studentbostäder.

Förslagen föreslås träda i kraft den 1 juli 2025.

Lagrådsremissen: Lättnader i byggkraven för studentbostäder – Regeringen.se

Presskontakt
Ebba Gustavsson
Pressekreterare hos infrastruktur- och bostadsminister Andreas Carlson
Telefon (växel) 08-405 10 00
Mobil 076-12 70 488
ebba.gustavsson@regeringskansliet.se

Continue Reading

Marknadsnyheter

“Vi behöver tillsammans enas om vettiga avtal, som sätter standard för branschen”

Published

on

By

Sveriges Radios Kulturnytt gör just nu en mycket välkommen granskning av villkoren i musikbranschen. Igår lyftes artisten Siw Malmkvists situation med ett avtal som inte förnyats på över 60 år. Hennes situation är tyvärr långt ifrån unik. Musikerförbundet har länge uppmärksammat att majorbolagen fortsätter att betala extremt låga royaltynivåer till artister vars kontrakt skrevs på 1960-talet – en tid då digital streaming inte existerade. 

– Jag kan intyga att artisterna som talar ut i P1 är långt ifrån ensamma om sin situation och vi uppmanar deras artistkollegor att gå ut med sitt tydliga stöd till de som vågar bryta tystnaden om oskäliga ersättningar, säger Musikerförbundets ordförande Karin Inde. 

Musiker och artister skapar det värde som skivbolagen tjänar pengar på, men ändå ser vi gång på gång hur bolagen behåller stora delar av intäkterna. Att en av Sveriges mest folkkära artister, med en karriär som sträcker sig över decennier, fortfarande har en oskälig royalty är ett tydligt bevis på branschens obalans. 

– Tystnadskulturen kring prissättning är enbart bra för bolagen. Både artister och musiker skulle verkligen tjäna på att dela med sig till varandra om hur betalningar och dealar verkligen ser ut. Förstås i trygga, egna rum. Det är bara bolagen som tjänar på att vi inte pratar med varandra om pengar, säger Karin Inde. 

Stort tack till de modiga artister som ser till att lyfta problematiken! För att vi ska få till en i grunden mer rättvis musikbransch behöver de stora parterna i sammanhanget – skivbolagen, musikerna och artisterna – göra som de flesta andra svenska branscher lyckas med:  

– Vi behöver tillsammans enas om vettiga och balanserade avtal, som sätter standard för branschen. Musikerförbundet är redo att göra vår del i arbetet för bättre villkor i musikbranschen, frågan är om skivbolagen är redo, säger Karin Inde.  

Karin Inde
Förbundsordförande
karin.inde@musikerforbundet.se
+46 (0)704447228

Musikerförbundet är fackförbundet för professionella musiker och artister. Vi arbetar för förbättrade upphovsrättsliga och arbetsrättsliga villkor och för att våra medlemmar ska få en rättvis del av de värden de skapar i samhället.

Continue Reading

Marknadsnyheter

Bönor från egen kaffeskog, sump till jord – Viking Lines nya kaffe gör gott på många olika sätt

Published

on

By

Viking Lines resenärer dricker varje år 8,5 miljoner koppar kaffe. Nu satsar rederiet på ett helt nytt kaffe som ger minskade klimatutsläpp och bättre levnadsvillkor för odlarna. Kaffet från Slow Forest odlas på rederiets egen odling i Laos utan kemiska gödningsmedel, handplockas och rostas därefter i Danmark.

Allt kaffe som serveras på Viking Lines fartyg är nu hållbart producerat Slow Forest-kaffe, odlat på rederiets 75 hektar stora odling på högplatåerna i Laos och rostat i Danmark. Kaffeplantorna odlas bland träd på återbeskogad mark, i stället för på traditionellt skövlade plantager. Viking Lines odling ligger i en kolsänka där målsättningen är att plantera 30 000 träd, vilket innebär nästan 400 träd per hektar. Kaffeskogen förbättrar också den lokala biologiska mångfalden i området.

Odlingen, bearbetningen och rostningen av kaffet hanteras av Slow Forest Coffee. För företaget är det viktigt att produktionskedjan är rättvis och transparent. Utöver miljöfördelarna erbjuder Slow Forest bättre lönevillkor och sjukersättning för byns odlare.

”Den traditionella kaffetillverkningens koldioxidavtryck är stort och merparten av intäkterna går till Europa i stället för produktionsländerna. Vi ville göra annorlunda. Våra kunder vill göra hållbara val, och nu kan de njuta av sitt kaffe med bättre samvete än någonsin tidigare,” berättar Viking Lines restaurangchef Janne Lindholm.

Bönorna till Slow Forest-kaffet får sakta mogna i skuggan av träden, utan kemiska gödningsmedel. De plockas också för hand, vilket avsevärt förbättrar kaffets kvalitet och smak. Viking Lines nya kaffe består till 100 procent av Arabica-bönor, med en balanserad syrlighet samt smak av nötter och choklad. Rostningsprofilen har skapats av den världsberömda danska rostningsmästaren Michael de Renouard.

”Vi valde en mörkrost till fartygets kaffe, vilket passar både finländarnas och svenskarnas nuvarande smakpreferenser gällande rostning. Finländarnas smak gällande kaffe har under de senaste åren utvecklats mot en mörkare rostning. Innan vi gjorde vårt slutgiltiga val testades det nya kaffet i Viking Cinderellas bufférestaurang och personalmässen – och båda testgrupperna gav toppbetyg. Då 8,5 miljoner koppar kaffe bryggs varje år kan inget lämnas åt slumpen!” säger Janne Lindholm.

Viking Lines hållbarhetsmål stannar inte vid produktionskedjan. Kaffesump från fartygen återvinns nämligen som råmaterial för trädgårdsjord. Detta minskar avsevärt användningen av jungfrulig torv vid tillverkningen av mylla.

”Vi har som mål att allt som tagits ombord på fartygen som är möjligt att återvinna ska återanvändas eller återvinnas. Det gäller inte bara kaffet utan även matavfall och till exempel textilier som tas ur bruk. Ett bra exempel på vårt livscykeltänkande är att frityrolja från fartygets restauranger blir till biobränsle för den finska sjöfartsindustrin,” säger Viking Lines hållbarhetschef Dani Lindberg.

Slow Forest Coffee – 5 fakta:

  1. Slow Forest Coffee är ett kaffeföretag som verkar i Laos, Vietnam och Indonesien i samarbete med över 500 lokala kaffeodlare.
  2. Företaget grundades år 2019 av Pinja Puustjärvi, driven av en vilja att skydda skogarna i Laos och stötta lokala odlare. Puustjärvi bodde som barn i Laos på grund av sin fars arbete.
  3. Kaffet odlas i restaurerade kaffeskogar, som binder stora mängder kol och ökar den biologiska mångfalden.
  4. Det är viktigt för företaget att produktionskedjan är ansvarsfull och transparent, samt att verksamheten gynnar både miljön och de lokala samhällena.
  5. Slow Forest Coffee betalar odlarna bättre ersättning än genomsnittet i Laos och erbjuder förmåner som underlättar deras liv: förskottsbetalningar, utbildning och möjligheten att låna pengar från en krisfond.

Mera infomation om Slow Forest Coffee här

Tilläggsinformation:

Janne Lindholm, restaurangchef

janne.lindholm@vikingline.com, tel. +358 400 744 806

Dani Lindberg, hållbarhetschef

dani.lindberg@vikingline.com, tel. +358 18 27 000

Johanna Boijer-Svahnström, informationsdirektör

johanna.boijer@vikingline.com, tel. +358 18 270 00

Christa Grönlund, informationschef

christa.gronlund@vikingline.com, tel. +358 9 123 51

Continue Reading

Trending

Copyright © 2017 Zox News Theme. Theme by MVP Themes, powered by WordPress.