Marknadsnyheter
Electrolux Professional AB delårsrapport Q1 2022
Första kvartalet, januari–mars 2022
- Nettoomsättningen uppgick till 2 484 Mkr (1 661). Omsättningen ökade med 49,6%. Organiskt ökade försäljningen med 25,5%. Förvärvet av Unified Brands bidrog med 19,9%
- EBITA uppgick till 236 Mkr (103), motsvarande en marginal om 9,5% (6,2). EBITA inkluderar integrationsrelaterade kostnader för Unified Brands om –15 Mkr.
- Rörelseresultatet uppgick till 199 Mkr (88), motsvarande en marginal om 8,0% (5,3).
- Operativt kassaflöde efter investeringar uppgick till –42 Mkr (23).
- Periodens resultat uppgick till 155 Mkr (55) och resultat per aktie till 0,54 kronor (0,19)
Alberto Zanata, VD och koncernchef:
”Försäljningsåterhämtningen som startade under förra året har fortsatt under det första kvartalet och vi har nu haft fyra kvartal i rad med god försäljningstillväxt. Försäljningen i de flesta länder är nu tillbaka eller nästan tillbaka till 2019 års nivåer, före pandemi, och några få länder ligger till och med över nivåerna före pandemin. I flera länder i Asien-Stillahavsregionen är vi emellertid fortfarande efter i försäljningen.
Försäljningen ökade organiskt under kvartalet med 25,5% jämfört med föregående år och växte med 49,6% inklusive verksamheten i det nyligen förvärvade Unified Brands. Försäljningen var särskilt stark i Amerika, men även Europa hade mycket god tillväxt, medan övriga regioner hade mindre tillväxt.
EBITA för det första kvartalet uppgick till 236 Mkr (103), vilket motsvarar en marginal på 9,5% (6,2). EBITA inkluderar integrationsrelaterade kostnader för Unified Brands på –15 Mkr. Därmed uppgår den underliggande EBITA-marginalen till 10,1%. Resultatförbättringen beror främst på ökade försäljningsvolymer.
Trots kraftfulla åtgärder har prishöjningar inte fullt ut kompenserat för de ökade komponent-, råvaru- och logistikkostnaderna och den negativa nettoeffekten var cirka –70 Mkr under kvartalet. Givet fortsatta kostnadsökningar kommer vi att genomföra ytterligare prishöjningar eller tillägg under det andra kvartalet.
Försäljningen inom Customer Care uppvisade ett starkt kvartal, och bidrog positivt till resultatet. Även försäljningen till kedjor i USA utvecklades väl och flera nya medelstora utrullningar pågår.
Sedan februari har vi efter Rysslands invasion av Ukraina bevittnat en humanitär kris. Som företag har vi en stark vilja att stödja behövande människor och samhällen i Ukraina. Hittills har vi bidragit genom att tillhandahålla köksutrustning för att stödja flyktingar som passerar gränserna till EU. Vi skänker även pengar till Internationella Röda Korset, matchande våra medarbetares gåvor.
Trots det osäkra geopolitiska läget har trenden med en stark orderingång fortsatt. I kombination med den starka orderstocken, ger det oss tilltro för det andra kvartalet, även om vi förväntar oss att utmaningarna inom råvaru- och komponentförsörjningen fortsätter.”
Denna information är sådan information som Electrolux Professional AB (publ) är skyldigt att offentliggöra enligt EU:s marknadsmissbruksförordning. Informationen lämnades, genom nedanstående kontaktpersons försorg, för offentliggörande den 27 april 2022 klockan 8:00.
För ytterligare information, vänligen kontakta Jacob Broberg, Senior Vice President Investor Relations and Communications +46 70 190 00 33
Electrolux Professional är en av de ledande globala leverantörerna av storkök, dryck och tvätt för professionella användare. Våra innovativa produkter och världsomspännande servicenätverk gör det dagliga arbetet för våra kunder enklare, mer lönsamt och verkligt hållbart varje dag. Våra lösningar och produkter tillverkas i 12 fabriker i sju länder och säljs i mer än 110 länder. År 2021 hade Electrolux Professional en global försäljning på 7,9 miljarder kronor och cirka 4.000 anställda. Mer information finns på https://www.electroluxprofessional.com/corporate/
Marknadsnyheter
JRS chefsstrateg Torbjörn Söderberg om börsen framåt

JRS chefsstrateg Torbjörn Söderberg pratar med Jesper Norberg på EFN om börsens väg framåt. Man tar upp värderingar och makro, samt hur han själv väljer att agera.
Marknadsnyheter
Kreditkort skapar problem för USAs konsumenter – CNBC granskar

CNBC tittar närmare på hur kreditkort skapar problem för konsumenterna i USA som får betala räntor på upp till 36 %, och ovanpå det kommer nya avgifter. När det skapar så här stora problem blir det ett problem för ekonomin som helhet, det är inte bara ett individuellt problem.
CNBC granskar kreditkort och problemen de skapar
Vi skrev nyligen om rekordhög belåning hos investerare i USA. Det är samma sak här, när det är så många individer som är så hårt belånade blir det ett problem för hela aktiemarknaden.
Marknadsnyheter
Varför går det så dåligt för Las Vegas?

Det pratas mycket om att Las Vegas har blivit tomt. Det kommer färre besökare både från USA och utlandet, i en sådan omfattning att vägar som förut var fyllda med bilar nu är smidiga att ta sig fram på. De enda som fortsatt verkar komma är affärsresenärerna.
Las Vegas får mycket kritik för att ha blivit för giriga. Hotellen har börjat lägga på alla möjliga konstiga avgifter för att tjäna mer, restaurangerna lägger på avgifter och dessutom har det tillkommit flera nya skatter. Besökarna känner sig lurade.
-
Analys från DailyFX10 år ago
EUR/USD Flirts with Monthly Close Under 30 Year Trendline
-
Marknadsnyheter5 år ago
BrainCool AB (publ): erhåller bidrag (grant) om 0,9 MSEK från Vinnova för bolagets projekt inom behandling av covid-19 patienter med hög feber
-
Marknadsnyheter3 år ago
Upptäck de bästa verktygen för att analysera Bitcoin!
-
Analys från DailyFX12 år ago
Japanese Yen Breakout or Fakeout? ZAR/JPY May Provide the Answer
-
Marknadsnyheter2 år ago
Därför föredrar svenska spelare att spela via mobiltelefonen
-
Analys från DailyFX12 år ago
Price & Time: Key Levels to Watch in the Aftermath of NFP
-
Analys från DailyFX8 år ago
Gold Prices Falter at Resistance: Is the Bullish Run Finished?
-
Nyheter7 år ago
Teknisk analys med Martin Hallström och Nils Brobacke