Connect with us

Marknadsnyheter

Electrolux Professional AB delårsrapport Q2 2021

Published

on

Andra kvartalet, april – juni 2021

  • Nettoomsättningen uppgick till 1 958 Mkr (1 489). Omsättningen ökade med 31,5%. Valutaeffekter påverkade negativt med 7,0%. Organiskt ökade försäljningen med 38,4%. Förra året påverkades kvartalet mer av pandemin än i år.
  • EBITA uppgick till 197 Mkr (–4), motsvarande en marginal om 10,1% (–0,2).
  • Rörelseresultatet uppgick till 181 Mkr (–18), motsvarande en marginal om 9,2% (–1,2).
  • Operativt kassaflöde efter investeringar uppgick till 223 Mkr (31).
  • Periodens resultat uppgick till 168 Mkr (–28) och resultat per aktie var 0,58 kronor (–0,10).

Alberto Zanata, VD och koncernchef:

Stark försäljningsåterhämtning

Återhämtningen på marknaden som började mot slutet av första kvartalet har fortsatt och utvidgats geografiskt under det andra kvartalet. Återhämtningen var särskilt stark i Europa och USA.

Försäljningen ökade organiskt med 38,4% (-39,9) under kvartalet jämfört med föregående år drivet av ökad efterfrågan, främst i södra Europa. Trots en stark försäljningsåterhämtning jämfört med föregående år, var försäljningsnivån fortfarande cirka 15% lägre än under 2019, dock minskade skillnaden mot slutet av kvartalet.

EBITA under det andra kvartalet uppgick till 197 Mkr (–4), vilket motsvarar en marginal om 10,1% (–0,2). Resultatförbättringen beror främst på försäljningsvolymen och positiva effekter från omstruktureringsplanen som tillkännagavs i september 2020. De operationella kostnaderna har också ökat för att kunna möta den ökade efterfrågan. Det operativa kassaflödet efter investeringar uppgick till 223 Mkr (31).

Vi har lyckats hantera den globala bristen på komponenter och containrar väl med begränsad kundpåverkan. Det är dock ett område som för närvarande kräver stor uppmärksamhet och trycket förväntas fortsätta under hösten. För att kompensera för råvaruprispressen, har vi genomfört prisökningar inom samtliga produktsegment från och med den 1 juli.

I takt med att allt fler människor vaccineras och begränsningar upphävs kan vi se att människor har börjat att umgås igen, vilket stöder återhämtningen av hotell- och restaurangbranschen. Detta ger oss anledning till optimism. Även om vi inte ignorerar risken för nya motgångar relaterade till pandemin är vi fortfarande trygga med tanke på att vi har kunnat visa att vårt företag är starkt och kan navigera också i turbulenta tider.”
 

 

Denna information är sådan information som Electrolux Professional AB (publ) är skyldigt att offentliggöra enligt EU:s marknadsmissbruksförordning och lagen om värdepappersmarknaden. Informationen lämnades, genom nedanstående kontaktpersons försorg, för offentliggörande den 22 juli 2021 klockan 8:00.

För ytterligare information, vänligen kontakta Jacob Broberg, Senior Vice President Investor Relations and Communications +46 70 190 00 33

Electrolux Professional är en av de ledande globala leverantörerna av storkök, dryck och tvätt för professionella användare. Våra innovativa produkter och världsomspännande servicenätverk gör det dagliga arbetet för våra kunder enklare, mer lönsamt och verkligt hållbart varje dag. Våra lösningar och produkter tillverkas i 11 fabriker i sju länder och säljs i mer än 110 länder. År 2020 hade Electrolux Professional en global försäljning på 7,3 miljarder kronor och cirka 3.500 anställda. Mer information finns på https://www.electroluxprofessional.com/corporate/

Taggar:

Continue Reading

Marknadsnyheter

JRS chefsstrateg Torbjörn Söderberg om börsen framåt

Published

on

By

Torbjörn Söderberg

JRS chefsstrateg Torbjörn Söderberg pratar med Jesper Norberg på EFN om börsens väg framåt. Man tar upp värderingar och makro, samt hur han själv väljer att agera.

JRS chefsstrateg Torbjörn Söderberg om börsen framåt
Continue Reading

Marknadsnyheter

Kreditkort skapar problem för USAs konsumenter – CNBC granskar

Published

on

By

CNBC pratar kredikort

CNBC tittar närmare på hur kreditkort skapar problem för konsumenterna i USA som får betala räntor på upp till 36 %, och ovanpå det kommer nya avgifter. När det skapar så här stora problem blir det ett problem för ekonomin som helhet, det är inte bara ett individuellt problem.

CNBC granskar kreditkort och problemen de skapar

Vi skrev nyligen om rekordhög belåning hos investerare i USA. Det är samma sak här, när det är så många individer som är så hårt belånade blir det ett problem för hela aktiemarknaden.

Continue Reading

Marknadsnyheter

Varför går det så dåligt för Las Vegas?

Published

on

By

Vy över Las Vegas

Det pratas mycket om att Las Vegas har blivit tomt. Det kommer färre besökare både från USA och utlandet, i en sådan omfattning att vägar som förut var fyllda med bilar nu är smidiga att ta sig fram på. De enda som fortsatt verkar komma är affärsresenärerna.

Las Vegas får mycket kritik för att ha blivit för giriga. Hotellen har börjat lägga på alla möjliga konstiga avgifter för att tjäna mer, restaurangerna lägger på avgifter och dessutom har det tillkommit flera nya skatter. Besökarna känner sig lurade.

Continue Reading

Trending

Copyright © 2025 Tanalys