Connect with us

Marknadsnyheter

Electrolux Professional Investerardag med fokus på Storkök och Dryck i USA

Published

on

Under Electrolux Professionals Investeradag i Pordenone i Italien idag, kommer VD Alberto Zanata och andra medlemmar av koncernledningen att fokusera på företagets position i USA, samt på en uppdatering av hur strategierna utvecklas.

“Efter förra årets förvärv av Unified Brands och det tidigare förvärvet av Grindmaster, har vi väsentligt stärkt vår position i USA. Vi har nu en stark plattform i USA från vilken vi kan växa lönsamt”, säger VD Alberto Zanata.

USA är den enskilt största marknaden för Storkök och Dryck globalt och hemvist för de flesta stora globala restaurangkedjorna. Electrolux Professional i USA har en djup förståelse för disributionskanalerna, ledande välkända varumärken i sina respektive kategorier med Groen och Randell, samt väletablerade kundrelationer. Den nya postitionen för Electrolux Professional i USA kommer att generera säljsynergier såväl som kostnadssynergier i intervallet 45-90 Mkr EBITA under 2024.

Inför 2023 förbereder Electrolux Professional för olika scenarier. Under den globala finanskrisen 2009 minskade den organiska försäljningen med 11%. Jämfört med den globala finanskrisen står bolaget idag starkare, med en bättre balanserad geografisk exponering, en bevisad förmåga att hantera kostnader i sämre tider, såväl som en starkare position inom restaurangkedjor och Tvätt. Detta bör vara av betydelse vid en ekonomisk nedgång.

Under Investerardagen bekräftas den nuvarande strategin, samt de finansiella målen. Marginal-expansionen för att nå 15% EBITA baseras på volymtillväxt, förbättrad mix, fabriksoptimering samt löpande förbättringar.

“Besöksnäringen har haft en stark comeback under 2021 och 2022, med USA och snabbmats-restauranger i spetsen. Trots att vi under de senaste två månaderna har sett tecken på avmattning i orderingången inom Storkök och Dryck i Europa, är orderboken inom såväl Storkök och Dryck som Tvätt fortfarande högre än för ett år sedan, vilket ger förtroende på kort sikt. Vi förbereder oss dock på olika scenarier, för att stå redo att hantera en potentiell ekonomisk nedgång, ”fortsätter Zanata.
 

För ytterligare information, vänligen kontakta Jacob Broberg, Chief Communication & Investor Relations Officer  +46 70 190 00 33

Electrolux Professional är en av de ledande globala leverantörerna av storkök, dryck och tvätt för professionella användare. Våra innovativa produkter och världsomspännande servicenätverk gör det dagliga arbetet för våra kunder enklare, mer lönsamt och verkligt hållbart varje dag. Våra lösningar och produkter tillverkas i 12 fabriker i sju länder och säljs i mer än 110 länder. År 2021 hade Electrolux Professional en global försäljning på 7,9 miljarder kronor och cirka 4.000 anställda. Mer information finns på https://www.electroluxprofessional.com/corporate/

Taggar:

Continue Reading

Marknadsnyheter

JRS chefsstrateg Torbjörn Söderberg om börsen framåt

Published

on

By

Torbjörn Söderberg

JRS chefsstrateg Torbjörn Söderberg pratar med Jesper Norberg på EFN om börsens väg framåt. Man tar upp värderingar och makro, samt hur han själv väljer att agera.

JRS chefsstrateg Torbjörn Söderberg om börsen framåt
Continue Reading

Marknadsnyheter

Kreditkort skapar problem för USAs konsumenter – CNBC granskar

Published

on

By

CNBC pratar kredikort

CNBC tittar närmare på hur kreditkort skapar problem för konsumenterna i USA som får betala räntor på upp till 36 %, och ovanpå det kommer nya avgifter. När det skapar så här stora problem blir det ett problem för ekonomin som helhet, det är inte bara ett individuellt problem.

CNBC granskar kreditkort och problemen de skapar

Vi skrev nyligen om rekordhög belåning hos investerare i USA. Det är samma sak här, när det är så många individer som är så hårt belånade blir det ett problem för hela aktiemarknaden.

Continue Reading

Marknadsnyheter

Varför går det så dåligt för Las Vegas?

Published

on

By

Vy över Las Vegas

Det pratas mycket om att Las Vegas har blivit tomt. Det kommer färre besökare både från USA och utlandet, i en sådan omfattning att vägar som förut var fyllda med bilar nu är smidiga att ta sig fram på. De enda som fortsatt verkar komma är affärsresenärerna.

Las Vegas får mycket kritik för att ha blivit för giriga. Hotellen har börjat lägga på alla möjliga konstiga avgifter för att tjäna mer, restaurangerna lägger på avgifter och dessutom har det tillkommit flera nya skatter. Besökarna känner sig lurade.

Continue Reading

Trending

Copyright © 2025 Tanalys