Connect with us

Marknadsnyheter

Elnätsutbyggnad ska effektiviseras

Published

on

Regeringen ger Energimarknadsinspektionen i uppdrag att tillsammans med Lantmäteriet och länsstyrelserna utveckla och testa nya arbetssätt för hantering av de tillstånd och rättigheter som krävs för att bygga ut eller förstärka det svenska elnätet.

I dagsläget följer många av tillståndsprocesserna för att bygga ut eller förstärka elnätet på varandra. Samtidigt kan det finnas stora tidsvinster i att i högre utsträckning pröva dessa ärenden parallellt och koordinerat så att de ligger i fas. Genom effektivare tillståndsprocesser kan elektrifieringen av svensk transport- och industrisektor genomföras snabbare och enklare samtidigt som ett bibehållet miljöskydd säkerställs.

Energimarknadsinspektionen ska tillsammans med Lantmäteriet och relevanta länsstyrelser koordinera sina respektive arbetssätt och processer i syfte att förkorta tiden för den samlade hanteringen för ett antal viktiga och utvalda elnätsprojekt kopplade till uppdraget. Detta innebär bland annat att myndigheterna ska undersöka om det finns möjlighet att minska ledtiderna mellan olika steg i prövningen, dvs den tid som går från att en process startar tills den har uppnått sitt mål, samt om det är möjligt att korta ledtiderna genom att handlägga olika delar av en ansökan parallellt och om möjligt i fas. De ärenden som väljs ut ska avse region- eller transmissionsnät och ha god potential att bidra till den ständigt ökande elektrifieringen och ytterligare möjliggöra industrins och näringslivets omställning.

– Våra nya lagar möjliggör den största tidsminskningen för elledningsbyggande som gjorts sedan Sverige fick elektricitet. Vi ökar också resurserna för att korta handläggningstiderna. Med det nya uppdraget kan ledtiderna kortas ytterligare, säger energiminister Anders Ygeman.

– Det här är ett viktigt resultat från det arbete KOMET bedriver. Effektiva, förutsägbara och väl fungerande tillståndsprocesser är en förutsättning både för en vilja att investera i verksamheter i Sverige och för att stärka tillväxten och konkurrenskraften hos svenska företag. Effektivare prövningsprocesser, i kombination med fortsatt höga miljökrav, kan underlätta en snabbare omställning till minskad klimat- och miljöpåverkan, säger näringsminister Ibrahim Baylan.

För att ge myndigheterna bästa möjliga förutsättningar att uppnå goda resultat ska utgifterna för uppdragets genomförande inte belasta myndigheternas ordinarie arbete. Därför tillförs totalt 16 miljoner kronor för åren 2021 och 2022. Arbetets resultat och slutsatser ska slutredovisas till Regeringskansliet våren 2023, men det hindrar inte att myndigheterna löpande inför ändringar i sina arbetssätt under uppdragstiden eller att de för den delen håller liv i dialogen även efter slutredovisningen.

Bakgrund: Det nationella innovationsrådet under ledning av statsministern har pekat på vikten av att offentliga processer och regelverk bidrar till att skapa förutsättningar för utveckling av innovativa idéer. Effektiva tillståndsprocesser och kortare ledtider för elnätsutbyggnad bedöms vara viktigt för såväl transportsektorns och industrins omställning och utveckling som för elproduktion och bidrar därigenom till ett konkurrenskraftigt svenskt näringsliv. Av den anledningen tog Kommittén för teknologisk innovation och etik (även kallad KOMET) fram ett förslag till ett myndighetsgemensamt uppdrag att utveckla och testa nya arbetssätt för att bättre koordinera myndigheternas respektive delar av tillståndsprocessen. Uppdraget utgår ifrån KOMET:s förslag som baseras på inspel från arbetsgrupper inom samverkansprogrammet Näringslivets klimatomställning vilka lyft effektivisering av tillståndsprocesserna som en viktig åtgärd.

Kontakt:
Fredrik Persson

Pressekreterare hos energi- och digitaliseringsminister Anders Ygeman 
Mobil 073-072 81 36
fredrik.persson@regeringskansliet.se

Kajsa Loord
Pressekreterare hos näringsminister Ibrahim Baylan
Mobil 
073-075 97 31
Kajsa.loord@regeringskansliet.se

Continue Reading

Marknadsnyheter

Garpco Aktiebolags spridningsemission inför notering blev övertecknad

Published

on

By

Garpco Aktiebolag (”Garpco” eller ”Bolaget”) meddelar idag att intresset var stort för Bolagets emission om cirka 25,4 MSEK inför den planerade noteringen på NGM Nordic SME (”Erbjudandet”), vilken tecknades till cirka 116 procent. Erbjudandet omfattade högst 92 500 nyemitterade B-aktier i Garpco och teckningskursen i Erbjudandet var fastställd till 275 SEK per aktie. Preliminär första handelsdag för Bolagets aktier vid NGM Nordic SME är den 7 maj 2024, förutsatt slutligt godkänd ansökan.

Markus Strand, VD, kommenterar:

”Vi är mycket glada och stolta över det stora intresset för Garpco och hälsar samtliga nya aktieägare varmt välkomna. I och med noteringen på NGM Nordic SME förbättrar vi handeln av vår aktie samt ger oss större möjlighet att genomföra goda tilläggsförvärv.”

Emissionen i sammanfattning

Garpco har genomfört en emission inför den planerade noteringen på NGM Nordic SME. Erbjudandet omfattade högst 92 500 aktier till ett pris om 275 SEK, vilket motsvarar en emissionslikvid om cirka 25,4 MSEK före emissionskostnader. Teckningsperioden i Erbjudandet pågick under perioden 10–24 april 2024. Garpco avser att använda huvuddelen av emissionslikviden för att finansiera en satsning mot försvarsindustrin inom affärsbenet Polymera material genom organisk expansion i kombination med tilläggsförvärv, samt en offensiv marknadssatsning i affärsbenet Interiör och design med etablering av nya säljbolag i USA och Storbritannien. I affärsområde Industriverktyg sker en satsning organiskt i kombination med tilläggsförvärv i Sverige samt ökad export till Storbritannien. Resterande likvid kommer att riktas mot olika gröna investeringar i dotterbolagen för att minska koncernens beroende av fossila bränslen.

Slutligt utfall

Det övertecknade Erbjudandet innebär att samtliga 92 500 B-aktier emitteras, samtliga att betalas kontant. Det totala antalet aktier i Bolaget ökar därmed från 949 333 till 1 041 833, varav antalet A-aktier efter Erbjudandet fortsatt kommer uppgå till 180 000 och antalet B-aktier kommer uppgå till 861 833, motsvarande en utspädning om 8,9 procent av kapitalet i Bolaget (beräknat som antalet nya B-aktier till följd av Erbjudandet dividerat med det totala antalet aktier i Bolaget efter fulltecknat Erbjudande). Bolaget erhåller en emissionslikvid om cirka 25,4 MSEK före emissionskostnader, vilka förväntas uppgå till cirka 1,5 MSEK. Aktiekapitalet i Bolaget ökar från 949 333 SEK 1 041 833 till SEK.

Besked om tilldelning

De som har erhållit tilldelning kommer att meddelas om denna via sin respektive förvaltare. Aktier kommer att levereras så snart emissionen registrerats vid Bolagsverket. Likviddag är bestämd till den 30 april 2024.

Preliminär första handelsdag

Preliminär första handelsdag för Bolagets B-aktier vid NGM Nordic SME är den 7 maj 2024, förutsatt slutligt godkänd ansökan. Garpcos B-aktier planeras att handlas under kortnamnet GARPCO B och med ISIN-kod SE0001823352. A-aktierna i Bolaget kommer ej att tas upp till handel på någon organiserad marknadsplats.

Rådgivare

G&W Fondkommission är finansiell rådgivare till Garpco i samband med Erbjudandet och kommer att vara Bolagets Mentor på NGM Nordic SME. Aqurat Fondkommission AB är utsett emissionsinstitut.

Continue Reading

Marknadsnyheter

Truecaller AB (publ) publicerar årsredovisning för 2023

Published

on

By

Truecaller, den ledande globala plattformen för att verifiera kontakter och blockera oönskad kommunikation, har idag publicerat sin årsredovisning och hållbarhetsrapport för 2023.

Rapporten finns tillgänglig för nedladdning på corporate.truecaller.com.

Den svenska årsredovisningen finns tillgänglig i European Single Electronic Format (ESEF) på Truecallers webplats.

För mer information, kontakta gärna:

Andreas Frid, Head of IR & Communication

+46 705 29 08 00
andreas.frid@truecaller.com

Denna information är sådan information som Truecaller är skyldigt att offentliggöra enligt lagen om värdepappersmarknaden. Informationen lämnades, genom ovanstående kontaktpersons försorg, för offentliggörande vid den tidpunkt som anges av bolagets nyhetsdistributör Cision vid offentliggörandet av detta pressmeddelande.

Om Truecaller:

Truecaller är den ledande globala plattformen för att verifiera kontakter och blockera oönskad kommunikation. Vi möjliggör trygga och relevanta konversationer mellan människor och gör det effektivt för företag att nå konsumenter. Bedrägerier och oönskad kommunikation är vardag i digitala ekonomier och tillväxtmarknader i synnerhet. Vårt uppdrag är att skapa tillförlitlig kommunikation. Truecaller är en naturlig del av den dagliga kommunikationen för mer än 374 miljoner aktiva användare, har laddats ned mer än en miljard gånger och har identifierat och blockerat omkring 50 miljarder oönskade samtal under 2023. Med huvudkontor i Stockholm sedan 2009, är vi ett entreprenöriellt företag som leds av medgrundarna och en mycket erfaren ledningsgrupp. Truecaller är noterat på Nasdaq Stockholm sedan 8 oktober 2021. För mer information besök gärna corporate.truecaller.com.

Taggar:

Continue Reading

Marknadsnyheter

Truecaller AB (publ) publicerar årsredovisning för 2023

Published

on

By

Truecaller, den ledande globala plattformen för att verifiera kontakter och blockera oönskad kommunikation, har idag publicerat sin årsredovisning och hållbarhetsrapport för 2023.

Rapporten finns tillgänglig för nedladdning på corporate.truecaller.com.

Den svenska årsredovisningen finns tillgänglig i European Single Electronic Format (ESEF) på Truecallers webplats.

För mer information, kontakta gärna:

Andreas Frid, Head of IR & Communication

+46 705 29 08 00
andreas.frid@truecaller.com

Denna information är sådan information som Truecaller är skyldigt att offentliggöra enligt lagen om värdepappersmarknaden. Informationen lämnades, genom ovanstående kontaktpersons försorg, för offentliggörande vid den tidpunkt som anges av bolagets nyhetsdistributör Cision vid offentliggörandet av detta pressmeddelande.

Om Truecaller:

Truecaller är den ledande globala plattformen för att verifiera kontakter och blockera oönskad kommunikation. Vi möjliggör trygga och relevanta konversationer mellan människor och gör det effektivt för företag att nå konsumenter. Bedrägerier och oönskad kommunikation är vardag i digitala ekonomier och tillväxtmarknader i synnerhet. Vårt uppdrag är att skapa tillförlitlig kommunikation. Truecaller är en naturlig del av den dagliga kommunikationen för mer än 374 miljoner aktiva användare, har laddats ned mer än en miljard gånger och har identifierat och blockerat omkring 50 miljarder oönskade samtal under 2023. Med huvudkontor i Stockholm sedan 2009, är vi ett entreprenöriellt företag som leds av medgrundarna och en mycket erfaren ledningsgrupp. Truecaller är noterat på Nasdaq Stockholm sedan 8 oktober 2021. För mer information besök gärna corporate.truecaller.com.

Taggar:

Continue Reading

Trending

Copyright © 2017 Zox News Theme. Theme by MVP Themes, powered by WordPress.