Connect with us

Marknadsnyheter

Emirates får i dag sin 100:e A380

Published

on

fr, nov 03, 2017 13:00 CET

Emirates får i dag sin 100:e Airbus A380, vilket är en viktig milstolpe för flygbolaget. Emirates är världens främsta användare av Superjumbon och deras A380-program har fram till i dag, enligt Airbus, skapat 41 000 jobbtillfällen i Europa.

I dag får Emirates sin 100:e A380. Flygbolaget är världens främsta användare av dubbeldäckaren som de flyger till 48 städer på sex kontinenter. Emirates fick sin första A380 redan 2008 och tar i snitt emot 11 nya A380s per år. År 2016 och 2017 slog de dessutom rekord med hela 19 nya Superjumbos till sin flotta. 1 500 medarbetare på Emirates arbetar i dag som flight deck crew och en kabinpersonal på över 23 000 medarbetare är specialiserade för att arbeta på flygbolagets A380s.  

– I dag är en viktig dag för Emirates, Airbus och många av våra involverade partners. Produktionen av Airbus A380 har påverkat både branscherna för flygplanstillverkning och luftfart, skapat hundratals arbetstillfällen och samtidigt stimulerat innovation och nya produktutvecklingar inom flera områden, säger Sheikh Ahmed.

Emirates A380-program uppskattas enligt Airbus hittills ha skapat 41 000 jobbtillfällen i Europa, där 14 500 av dem är i Tyskland. Den uppskattade effekten av Emirates A380-investering i Tyskland och Frankrike uppgick till 1,2 miljarder euro av deras BNP under 2013 och 2014.*

– Vi är väldigt stolta över vårt långsiktiga samarbete med Emirates kring A380. Vi är väldigt glada att ett visionärt flygbolag som Emirates har trott på A380 från början och gjort det till sitt flaggskeppsplan, säger Tom Enders.

2015 skrev Emirates ett historiskt avtal med Rolls Royce värt 8,7 miljarder euro kring deras Trent 900-motorer och ett komplett servicepaket. Affären är Rolls-Royce största någonsin och en av Storbritanniens största exporter i dag. Samarbetet är även ett kvitto på Emirates pågående investeringar i Storbritannien och Europa.

Emirates välkomnar sin 100:e Airbus A380 under en speciell ceremoni tillsammans med Airbus i deras leveranscenter i Hamburg. På plats under ceremonin finns Sheikh Ahmed bin Saeed Al-Maktoum, Emirates Groups styrelseordförande och VD samt Sir Tim Clark, VD på Emirates Airline. De får sällskap av bland annat Tom Enders, VD på Airbus och Dominic Horwood, chef på Rolls-Royce.

För mer information, vänligen läs
här
.  

*
Enligt Frontier Economics analys som togs ut under 2015. 


Emirates A380 i siffror

  • Emirates var det första flygbolaget att lägga en order på Airbus A380 år 2000.
  • Emirates är världens största användare av A380. Flygbolaget flyger i dag A380 med schemalagda flygningar till 48 städer över sex kontinenter.
  • Emirates har lagt en order på totalt 142 stycken A380 till ett totalt värde av 61 miljarder dollar.
  • Var tredje A380 som flyger i dag är ett Emirates-plan.
  • Av Emirates 100 A380s är 13 stycken tvåklasskonfiguration (Business och Ekonomi).
  • Varje A380 har 24 medarbetare som ingår i kabinpersonalen samt två kabinserviceassistenter ombord.
  • Fram till i dag har över 85 miljoner passagerare flugit med Emirates A380.
  • Den kortaste A380-flygningen som Emirates gör går mellan Dubai och Kuwait (851 kilometer). Den längsta A380-flygningen går mellan Dubai och Auckland (14,193 kilometer). Denna flygning tar strax under 16 timmar att genomföra medan returflygningen tar cirka 17 timmar och 15 minuter.
  • Efter sju till åtta år byter Emirates ut hela exteriören på sina A380s och ger dem en komplett uppfräschning. För varje A380 arbetar ett team på 34 medarbetare som sammanlagt spenderar 6 000 timmar under 15 dagar på flygplanet. Den nya färgen täcker en yta på 3 076 kvadratmeter. Se videon
    här
  • Produktionskostnader för en förstaklassvit värderas till 500 000 dollar.
  • 530 kilometer av kablar läggs inuti varje A380. Det är ungefär samma distans som mellan Hamburg och Stuttgart.
  • Full lista över Emirates 48 A380-destinationer: Amsterdam, Auckland, Bangkok, Barcelona, Beijing, Birmingham, Brisbane, Casablanca, Christchurch, Köpenhamn, Dubai, Düsseldorf, Frankfurt, Guangzhou, Hong Kong, Jeddah, Johannesburg, Kuala Lumpur, Kuwait, London (LHR and LGW), Los Angeles, Madrid, Milano, Manchester, Mauritius, Melbourne, Moskva, Mumbai, München, New York (JFK), Nice, Paris (CDG), Perth, Prag, Rom, San Francisco, Sao Paulo, Seoul, Shanghai, Singapore, Sydney, Taipei, Tokyo-Narita, Toronto, Washington D.C., Wien and Zürich

För mer information, vänligen kontakta:

Kevin Bell, Spotlight PR. Telefon: 0736526173, E-mail: kevin.bell@spotlightpr.se

Om Emirates

Emirates, ett av de snabbast växande flygbolagen i världen, har fått mer än 500 internationella priser och utmärkelser för hög kvalitet. 2016 utnämndes Emirates till världens bästa flygbolag av SkyTrax. Emirates flyger till 156 destinationer i 84 länder över sex kontinenter. Emirates flyger med 265 wide body-maskiner från Airbus och Boeing, inklusive 98 av branschens modernaste Airbus A380. Totalt har Emirates en order på 207 nya flygplan, till ett värde av mer än 104 miljarder dollar. 
För mer information besök
www.emirates.se
 

Taggar:

Europa
, Airbus
, Hamburg
, Storbritannien
, A380
, Airbus A380
, Milstolpe
, Rolls-Royce
, Tim Clark
, Emirates Airline
, Emirates Group
, Tom Enders
, Emirates A380
, Sheikh Ahmed bin Saeed Al-Maktoum
, Dominic Horwood
, Frontier Economic

Continue Reading

Marknadsnyheter

Regeringen föreslår lättnader i byggkraven för studentbostäder

Published

on

By

Regeringen har beslutat om en lagrådsremiss med förslag till lättnader i byggkraven för studentbostäder. Syftet är att öka möjligheterna till flexibilitet vid byggandet.

– På många studieorter är det svårt för studenter att hitta boende. Därför behöver byggregelverket förenklas. Syftet är att möjliggöra för fler studentbostäder genom sänkta byggkostnader och ökad flexibilitet, säger infrastruktur- och bostadsminister Andreas Carlson.

Förslaget innebär att det blir möjligt att göra undantag från kraven på tillgänglighet och användbarhet i en byggnad som innehåller studentbostäder. Undantagen ska kunna tillämpas vid både nyproduktion och vid ändring av en byggnad.

Det ska vara möjligt att göra undantag för högst 80 procent av studentbostäderna i ett byggprojekt. Minst 20 procent av studentbostäderna ska fortfarande uppfylla gällande krav på tillgänglighet och användbarhet för personer med nedsatt rörelse- eller orienteringsförmåga.

Lagändringen ger större flexibilitet vid byggande av studentbostäder och skapar fler tänkbara sätt att utforma planlösningar. Till exempel kan bostadsytan minskas och fler bostäder rymmas inom en given yta.  

De föreslagna undantagen ska inte hindra personer med funktionsnedsättning att vara delaktiga i sociala sammanhang. En studentbostad som omfattas av undantagen ska kunna besökas av en person med nedsatt rörelse- eller orienteringsförmåga.

Regeringen breddar också definitionen av studentbostäder till att inkludera all vuxenutbildning för att göra det möjligt för fler kommuner att erbjuda studentbostäder.

Förslagen föreslås träda i kraft den 1 juli 2025.

Lagrådsremissen: Lättnader i byggkraven för studentbostäder – Regeringen.se

Presskontakt
Ebba Gustavsson
Pressekreterare hos infrastruktur- och bostadsminister Andreas Carlson
Telefon (växel) 08-405 10 00
Mobil 076-12 70 488
ebba.gustavsson@regeringskansliet.se

Continue Reading

Marknadsnyheter

“Vi behöver tillsammans enas om vettiga avtal, som sätter standard för branschen”

Published

on

By

Sveriges Radios Kulturnytt gör just nu en mycket välkommen granskning av villkoren i musikbranschen. Igår lyftes artisten Siw Malmkvists situation med ett avtal som inte förnyats på över 60 år. Hennes situation är tyvärr långt ifrån unik. Musikerförbundet har länge uppmärksammat att majorbolagen fortsätter att betala extremt låga royaltynivåer till artister vars kontrakt skrevs på 1960-talet – en tid då digital streaming inte existerade. 

– Jag kan intyga att artisterna som talar ut i P1 är långt ifrån ensamma om sin situation och vi uppmanar deras artistkollegor att gå ut med sitt tydliga stöd till de som vågar bryta tystnaden om oskäliga ersättningar, säger Musikerförbundets ordförande Karin Inde. 

Musiker och artister skapar det värde som skivbolagen tjänar pengar på, men ändå ser vi gång på gång hur bolagen behåller stora delar av intäkterna. Att en av Sveriges mest folkkära artister, med en karriär som sträcker sig över decennier, fortfarande har en oskälig royalty är ett tydligt bevis på branschens obalans. 

– Tystnadskulturen kring prissättning är enbart bra för bolagen. Både artister och musiker skulle verkligen tjäna på att dela med sig till varandra om hur betalningar och dealar verkligen ser ut. Förstås i trygga, egna rum. Det är bara bolagen som tjänar på att vi inte pratar med varandra om pengar, säger Karin Inde. 

Stort tack till de modiga artister som ser till att lyfta problematiken! För att vi ska få till en i grunden mer rättvis musikbransch behöver de stora parterna i sammanhanget – skivbolagen, musikerna och artisterna – göra som de flesta andra svenska branscher lyckas med:  

– Vi behöver tillsammans enas om vettiga och balanserade avtal, som sätter standard för branschen. Musikerförbundet är redo att göra vår del i arbetet för bättre villkor i musikbranschen, frågan är om skivbolagen är redo, säger Karin Inde.  

Karin Inde
Förbundsordförande
karin.inde@musikerforbundet.se
+46 (0)704447228

Musikerförbundet är fackförbundet för professionella musiker och artister. Vi arbetar för förbättrade upphovsrättsliga och arbetsrättsliga villkor och för att våra medlemmar ska få en rättvis del av de värden de skapar i samhället.

Continue Reading

Marknadsnyheter

Bönor från egen kaffeskog, sump till jord – Viking Lines nya kaffe gör gott på många olika sätt

Published

on

By

Viking Lines resenärer dricker varje år 8,5 miljoner koppar kaffe. Nu satsar rederiet på ett helt nytt kaffe som ger minskade klimatutsläpp och bättre levnadsvillkor för odlarna. Kaffet från Slow Forest odlas på rederiets egen odling i Laos utan kemiska gödningsmedel, handplockas och rostas därefter i Danmark.

Allt kaffe som serveras på Viking Lines fartyg är nu hållbart producerat Slow Forest-kaffe, odlat på rederiets 75 hektar stora odling på högplatåerna i Laos och rostat i Danmark. Kaffeplantorna odlas bland träd på återbeskogad mark, i stället för på traditionellt skövlade plantager. Viking Lines odling ligger i en kolsänka där målsättningen är att plantera 30 000 träd, vilket innebär nästan 400 träd per hektar. Kaffeskogen förbättrar också den lokala biologiska mångfalden i området.

Odlingen, bearbetningen och rostningen av kaffet hanteras av Slow Forest Coffee. För företaget är det viktigt att produktionskedjan är rättvis och transparent. Utöver miljöfördelarna erbjuder Slow Forest bättre lönevillkor och sjukersättning för byns odlare.

”Den traditionella kaffetillverkningens koldioxidavtryck är stort och merparten av intäkterna går till Europa i stället för produktionsländerna. Vi ville göra annorlunda. Våra kunder vill göra hållbara val, och nu kan de njuta av sitt kaffe med bättre samvete än någonsin tidigare,” berättar Viking Lines restaurangchef Janne Lindholm.

Bönorna till Slow Forest-kaffet får sakta mogna i skuggan av träden, utan kemiska gödningsmedel. De plockas också för hand, vilket avsevärt förbättrar kaffets kvalitet och smak. Viking Lines nya kaffe består till 100 procent av Arabica-bönor, med en balanserad syrlighet samt smak av nötter och choklad. Rostningsprofilen har skapats av den världsberömda danska rostningsmästaren Michael de Renouard.

”Vi valde en mörkrost till fartygets kaffe, vilket passar både finländarnas och svenskarnas nuvarande smakpreferenser gällande rostning. Finländarnas smak gällande kaffe har under de senaste åren utvecklats mot en mörkare rostning. Innan vi gjorde vårt slutgiltiga val testades det nya kaffet i Viking Cinderellas bufférestaurang och personalmässen – och båda testgrupperna gav toppbetyg. Då 8,5 miljoner koppar kaffe bryggs varje år kan inget lämnas åt slumpen!” säger Janne Lindholm.

Viking Lines hållbarhetsmål stannar inte vid produktionskedjan. Kaffesump från fartygen återvinns nämligen som råmaterial för trädgårdsjord. Detta minskar avsevärt användningen av jungfrulig torv vid tillverkningen av mylla.

”Vi har som mål att allt som tagits ombord på fartygen som är möjligt att återvinna ska återanvändas eller återvinnas. Det gäller inte bara kaffet utan även matavfall och till exempel textilier som tas ur bruk. Ett bra exempel på vårt livscykeltänkande är att frityrolja från fartygets restauranger blir till biobränsle för den finska sjöfartsindustrin,” säger Viking Lines hållbarhetschef Dani Lindberg.

Slow Forest Coffee – 5 fakta:

  1. Slow Forest Coffee är ett kaffeföretag som verkar i Laos, Vietnam och Indonesien i samarbete med över 500 lokala kaffeodlare.
  2. Företaget grundades år 2019 av Pinja Puustjärvi, driven av en vilja att skydda skogarna i Laos och stötta lokala odlare. Puustjärvi bodde som barn i Laos på grund av sin fars arbete.
  3. Kaffet odlas i restaurerade kaffeskogar, som binder stora mängder kol och ökar den biologiska mångfalden.
  4. Det är viktigt för företaget att produktionskedjan är ansvarsfull och transparent, samt att verksamheten gynnar både miljön och de lokala samhällena.
  5. Slow Forest Coffee betalar odlarna bättre ersättning än genomsnittet i Laos och erbjuder förmåner som underlättar deras liv: förskottsbetalningar, utbildning och möjligheten att låna pengar från en krisfond.

Mera infomation om Slow Forest Coffee här

Tilläggsinformation:

Janne Lindholm, restaurangchef

janne.lindholm@vikingline.com, tel. +358 400 744 806

Dani Lindberg, hållbarhetschef

dani.lindberg@vikingline.com, tel. +358 18 27 000

Johanna Boijer-Svahnström, informationsdirektör

johanna.boijer@vikingline.com, tel. +358 18 270 00

Christa Grönlund, informationschef

christa.gronlund@vikingline.com, tel. +358 9 123 51

Continue Reading

Trending

Copyright © 2017 Zox News Theme. Theme by MVP Themes, powered by WordPress.