Connect with us

Marknadsnyheter

Essity förvärvar resterande aktier i ABIGO Medical AB

Published

on

Hygien- och hälsobolaget Essity har idag tecknat avtal om att förvärva resterande 25 procent av aktierna i det svenska medicintekniska bolaget ABIGO Medical AB. Essity förvärvade 75 procent av ABIGO Medical i februari 2020. Genom förvärvet blir ABIGO Medical ett helägt dotterbolag till Essity inom produktkategorin Medical Solutions. Aktierna köps från grundaren och styrelseordföranden Jan G. Smith till en värdering av 900 MSEK för 100 procent av bolaget på skuldfri bas.

– Vi är mycket nöjda med den här affären som ett naturligt led i vår ambition att stärka positionerna inom Medical solutions. ABIGO besitter en unik kompetens och innovationskraft som bidrar till att accelerera Essitys tillväxt inom avancerad sårvård, säger Magnus Groth, vd och koncernchef, Essity.

ABIGO Medical AB är ett svenskt medicintekniskt bolag med huvudkontor i Göteborg som grundades 1989 av bröderna Jan G. och Leif Smith. Bolaget har cirka 170 anställda. ABIGO Medical AB utvecklar, tillverkar och marknadsför bland annat teknologin Sorbact® som är en kliniskt etablerad innovation för avancerad sårvård. Essitys organiska nettoomsättning inom området sårvård uppvisade under första kvartalet 2021 en ökning på 2,1 procent.

Parallellt med förvärvet pågår en process att renodla ABIGO Medicals verksamhet. Parterna har träffat en principöverenskommelse där Jan G. Smith i närtid kommer att köpa ut pharma-verksamheten bestående av produkter inom bland annat öron- och ögonvård samt vitaminer. 

–  Jag har en nära relation med Essity sedan många år och jag känner mig väldigt trygg med att detta är rätt steg i ABIGOs tillväxtresa, säger Jan G. Smith.

Slutförandet av Essitys förvärv kommer att ske i maj månad 2021.     

För ytterligare information, kontakta:
Per Lorentz, Vice President Corporate Communications, +46 8 788 52 51, per.lorentz@essity.com
Johan Karlsson, Vice President Investor Relations, +46 8 788 51 30, johan.ir.karlsson@essity.com

Essity är ett ledande globalt hygien- och hälsobolag. Vi ökar människors välbefinnande genom våra produkter och tjänster. Försäljning sker i cirka 150 länder under de globalt ledande varumärkena TENA och Tork samt andra starka varumärken såsom JOBST, Leukoplast, Libero, Libresse, Lotus, Nosotras, Saba, Tempo, Vinda och Zewa. Essity har omkring 46 000 medarbetare. Nettoomsättningen 2020 var cirka 122 miljarder kronor (11,6 miljarder euro). Huvudkontoret ligger i Stockholm och Essity är noterat på Nasdaq Stockholm. Essity bryter barriärer för ökat välbefinnande och bidrar till ett hälsosamt, hållbart och cirkulärt samhälle. För mer information, besök www.essity.com.

Taggar:

Continue Reading

Marknadsnyheter

JRS chefsstrateg Torbjörn Söderberg om börsen framåt

Published

on

By

Torbjörn Söderberg

JRS chefsstrateg Torbjörn Söderberg pratar med Jesper Norberg på EFN om börsens väg framåt. Man tar upp värderingar och makro, samt hur han själv väljer att agera.

JRS chefsstrateg Torbjörn Söderberg om börsen framåt
Continue Reading

Marknadsnyheter

Kreditkort skapar problem för USAs konsumenter – CNBC granskar

Published

on

By

CNBC pratar kredikort

CNBC tittar närmare på hur kreditkort skapar problem för konsumenterna i USA som får betala räntor på upp till 36 %, och ovanpå det kommer nya avgifter. När det skapar så här stora problem blir det ett problem för ekonomin som helhet, det är inte bara ett individuellt problem.

CNBC granskar kreditkort och problemen de skapar

Vi skrev nyligen om rekordhög belåning hos investerare i USA. Det är samma sak här, när det är så många individer som är så hårt belånade blir det ett problem för hela aktiemarknaden.

Continue Reading

Marknadsnyheter

Varför går det så dåligt för Las Vegas?

Published

on

By

Vy över Las Vegas

Det pratas mycket om att Las Vegas har blivit tomt. Det kommer färre besökare både från USA och utlandet, i en sådan omfattning att vägar som förut var fyllda med bilar nu är smidiga att ta sig fram på. De enda som fortsatt verkar komma är affärsresenärerna.

Las Vegas får mycket kritik för att ha blivit för giriga. Hotellen har börjat lägga på alla möjliga konstiga avgifter för att tjäna mer, restaurangerna lägger på avgifter och dessutom har det tillkommit flera nya skatter. Besökarna känner sig lurade.

Continue Reading

Trending

Copyright © 2025 Tanalys