Connect with us

Marknadsnyheter

Europa ligger efter i den tekniska utvecklingen – biljonbelopp står på spel

Published

on

Europas konkurrenskraft hotas av att europeiska storföretag halkar efter på viktiga teknikområden. En ny rapport från McKinsey Global Institute ger förslag på möjliga åtgärder för att vända trenden.

Teknik spelar en allt viktigare roll i praktiskt taget alla sektorer. Europeiska storföretag har under lång tid halkat efter i den tekniska utvecklingen, vilket påverkar deras konkurrenskraft: Mellan 2014 och 2019 växte Europas storföretag nästan bara hälften så fort som sina amerikanska konkurrenter. Det visar rapporten Securing Europe’s competitiveness: Addressing its technology gap från McKinsey Global Institute (MGI).

MGI har har kartlagt tio teknikområden som väntas få särskilt stor betydelse framöver. Det rör sig bland annat om artificiell intelligens, molnteknik och bioteknik. Endast på två områden är Europa i dag ledande eller på samma nivå som USA och Kina: framtidens material och miljöteknik. Detta samtidigt som ett förädlingsvärde på mellan två och fyra biljoner euro per år står på spel fram till 2040.

– Det här motsvarar hälften av Europas förväntade BNP-tillväxt fram till 2040, eller sex gånger det belopp som behövs för att nå nettonollutsläpp till 2050. Lyckas vi inte komma ikapp riskerar det att få allvarliga konsekvenser för Europas tillväxt, hållbarhetssatsningar och strategiska autonomi, säger Magnus Tyreman, managing partner på McKinsey i Europa.

I rapporten ger MGI förslag på elva åtgärder för att underlätta för Europas företag att växa snabbare och konkurrera med sina amerikanska och kinesiska motsvarigheter. Dessa handlar om att övervinna begränsningar i form av en fragmenterad marknad, brist på teknologiska ekosystem, en mindre utvecklad marknad för riskkapital, och en mer konservativ regulatorisk miljö.

En konkret åtgärd vore att skapa en ”28:e jurisdiktion” i tillägg till de befintliga i EU:s 27 medlemsstater. Detta skulle innebära ett ramverk för snabbväxande företag med enhetliga regler för exempelvis anställning, beskattning, tillstånd och handel.

– Det finns en stark innovationsvilja i Europa, och vi har många styrkor: världens mest produktiva arbetskraft, sofistikerade värdekedjor och en öppen och handelsvänlig ekonomi. Nu behöver vi gemensamt skapa rätt förutsättningar för företag, så att de kan och vågar genomföra de offensiva satsningar som krävs för att konkurrera globalt. Under året har vi sett exempel på hur europeiska beslutsfattare kommit samman och visat på handlingskraft – det är precis vad som behövs även i det här sammanhanget, säger Magnus Tyreman.

Rapporten ”Securing Europe’s competitiveness: Addressing its technology gap” finns att läsa i sin helhet på McKinseys webbplats.

Om rapporten

  1. Europa syftar här på EU:s 27 medlemsländer tillsammans med Norge, Schweiz och Storbritannien. Tillsammans omnämns länderna som ”Europa 30” i rapporten.
  2. För att analysera skillnader i hur företag presterar användes McKinseys verktyg Corporate Performance and Analytics Tool (CPAT). Studien behandlar ett urval av fler än 12 000 företag med en årlig omsättning på över en miljard amerikanska dollar.
  3. Rapporten bygger vidare på en artikel som MGI publicerade tidigare i år och som diskuterade delar av den studie som ligger till grund för insikterna.

Om McKinsey Global Institute (MGI)
McKinsey & Companys forskningsverksamhet grundades 1990, i syfte att utveckla en djupare förståelse av den globala ekonomins utveckling. Målet är att förse ledare inom kommersiell, offentlig och social sektor med fakta och insikter som kan ligga till grund för beslutsfattande. Forskningen sker aldrig på uppdrag av utomstående aktörer, utan finansieras av McKinsey & Companys partners. För mer information, vänligen besök www.mckinsey.com/mgi

Kontaktinformation:
Daniel Nord
Communications Specialist
daniel_nord@mckinsey.com
070-4520162

Victor Grundén 
Prime Weber Shandwick
victor.grunden@primegroup.com 
070-7371160

McKinsey & Co
McKinsey är ett globalt managementkonsultföretag som hjälper organisationer att skapa tillväxt som är både inkluderande och hållbar. Vi finns i 130 städer och 65 länder, och arbetar med klienter i alla sektorer för att lösa komplexa problem och möjliggöra positiv förändring. Med nya arbetssätt och ny teknologi som grund ger vi organisationer färdigheter som skapar långsiktigt värde för omvärlden, organisationen och medarbetare  för att de ska stå starka nu, och framåt.

Continue Reading

Marknadsnyheter

LumenRadio skapar ny ledningsroll och tillsätter en Chief Commercial Officer

Published

on

By

LumenRadio utnämner Peter Andersson till Chief Commercial Officer (CCO), vilket samtidigt innebär införandet av en ny ledningsroll. Den nyinrättade befattningen syftar till att förstärka företagets tillväxt med fokus på försäljning och att optimera den övergripande kommersiella prestandan inom organisationen.

I sin nya befattning kommer Peter att ansvara för ledning och utveckling av försäljning och marknad. Huvuduppgiften för rollen är att formge och genomföra företagets kommersiella strategi, med särskilt fokus på att intensifiera arbetet med att implementera den indirekta säljstrategin för Building och Infrastructure Control Systems (B&ICS).

Peter har en gedigen erfarenhet av liknande befattningar och kommer senast från sin roll som CCO på teknologiföretaget Metry, som genomgått en snabb expansion och som nyligen förvärvades av Evora, en ledande leverantör av teknikbaserade hållbarhetslösningar för fastighetsbranschen. Tidigare har han innehaft liknande befattningar inom Thales, en global teknikledare som utvecklar och investerar i digitala systemlösningar och ”deep tech” innovationer. Peter tillträder den nya rollen den 1:a maj 2024.

”Potentialen för LumenRadios produkter på existerande och nya marknader är hissnande, tekniken är marknadsledande och kan revolutionera flera industrier”, säger Peter Andersson. “Jag ser verkligen fram emot att tillsammans med detta fantastiska team vara med och utveckla bolaget till nästa nivå, geografiskt och intäktsmässigt”. 

”Vi är väldigt glada över att välkomna Peter och dra nytta av hans omfattande erfarenhet av att driva tillväxt och utveckla kommersiella strategier. Peter kommer att spela en nyckelroll i att accelerera takten och intensifiera vår fortsatta tillväxtresa”, säger Alexander Hellström, VD på LumenRadio.”

För ytterligare information, vänligen kontakta:

Alexander Hellström, VD LumenRadio AB

Email: alexander.hellstrom@lumenradio.com

Susanne Gerdin, IR, Communication & Marketing Director

Email: susanne.gerdin@lumenradio.com

Tel: +46 70-723 09 30

Om LumenRadio

LumenRadio är ett svenskt teknologibolag som erbjuder tillförlitliga trådlösa produkt-till-produkt-uppkopplingar för verksamhetskritiska IoT applikationer. Våra skalbara lösningar bygger på patenterad trådlös teknologi för ljusstyrning, fastighetsautomation och industriell kommunikation. Vi har en noll vision vad gäller kablar och erbjuder våra kunder ett trådlöst alternativ som fungerar lika bra som den traditionella kabeln – eller bättre. Med huvudkontor i Göteborg, Sverige, och försäljningskontor i Norge, Tyskland, USA, och Kina levererar våra cirka 70 passionerade medarbetare varje dag – Wireless Without Worries.

Continue Reading

Marknadsnyheter

Cell Impact har tecknat avtal om leveranser till ett värde av 3,2 MSEK

Published

on

By

En ledande japansk global leverantör har lagt en order hos F.C.C. som omfattar design, verktyg och prototyper – vilket Cell Impact kommer att leverera.

Ordern är en direkt följd av det fördjupade samarbetet mellan Cell Impact AB (publ) och japanska F.C.C. Co., Ltd. som inleddes med den demonstrationslina som installerades hos F.C.C. i slutet av 2022.

– Bolaget som har lagt ordern var ett av de företag som utvärderade Cell Impact Forming™, vår unika och patenterade formningsteknologi, hos F.C.C. Ordern omfattar design av verktyg och flödesplattor, tillverkning av formningsverktyg och en prototypserie av kundanpassade flödesplattor, säger Daniel Vallin, tillförordnad vd för Cell Impact.

I den här affären tog F.C.C. emot ordern från den globala leverantören och Cell Impact fick sedan en order från F.C.C. Ordervärdet uppgår till 3,2 miljoner kronor och leveranserna förväntas ske under fjärde kvartalet 2024. Verktygen kommer att tillverkas av Cell Impact i Karlskoga och produktionen av prototyper kommer att ske både i Karlskoga och hos F.C.C. i Hamamatsu, Japan, med den Cell Impact Forming-lina som finns i F.C.C:s fabrik till den globala leverantören.

F.C.C. är en globalt etablerad leverantör till fordonsindustrin. Några av bolagets framträdande styrkor är dess storlek, infrastruktur och de sedan länge etablerade kontaktnäten inom Automotive.

Denna information är sådan information som Cell Impact AB (publ) är skyldigt att offentliggöra enligt EU:s marknadsmissbruksförordning.

För mer information, vänligen kontakta:
Daniel Vallin
CEO och IR-kontakt, Cell Impact AB
+46 730686620 eller daniel.vallin@cellimpact.com

Om Cell Impact
Cell Impact AB (publ) är en global leverantör av avancerade flödesplattor till tillverkare av bränsleceller och elektrolysörer. Företaget har utvecklat och patenterat en unik metod för höghastighetsformning, Cell Impact Forming™, som gör det möjligt att tillverka flödesplattor mer skalbart och kostnadseffektivt, jämfört med konventionella formningsmetoder. Cell Impact Forming är en miljövänlig formningsteknik som inte använder något vatten och väldigt lite el.

Cell Impact är noterat på Nasdaq First North Growth Market och FNCA Sweden AB är bolagets Certified Adviser (CA).

Taggar:

Continue Reading

Marknadsnyheter

Electrolux Professional Group förvärvar Adventys – specialist inom induktionsteknologi

Published

on

By

Electrolux Professional Group har idag förvärvat Adventys – en fransk tillverkare av utrustning för matlagning med induktionsteknologi.

“Matlagning med induktionsteknologi reducerar CO2-utsläppen väsentligt jämfört med annan teknik, som exempelvis gas, eftersom den endast använder energi när spisytan är aktiverad. Detta gör den till en teknologi för framtidens hållbara matlagning. Med förvärvet av Adventys får vi tillgång till egen utveckling av induktionsteknologi samtidigt som vi behåller och stärker vårt ledarskap inom matlagning på spisar och stekbord,” säger Alberto Zanata, VD och Koncernchef för Electrolux Professional Group.

Adventys, grundat 1999, designar och tillverkar utrusning för matlagning med induktion, och har cirka 40 anställda, varav flertalet inom FoU (R&D), baserat med en fabrik i Seurre, Frankrike. Företaget har en global försäljning om cirka 70 Mkr, och en EBITA-marginal som är högre än Electrolux Professionals EBITA-marginalmål om 15%.

Electrolux Professional förvärvar Adventys från P3F Sarl (ägd av Adventys VD) och andra investerare för ca 260 Mkr (22,1 MEur).

För ytterligare information, vänligen kontakta Jacob Broberg, Chief Communication & Investor Relations Officer +46 70 190 00 33

Electrolux Professional Group är en av de ledande globala leverantörerna av storkök, dryck och tvätt för professionella användare. Våra innovativa produkter och världsomspännande servicenätverk gör det dagliga arbetet för våra kunder enklare, mer lönsamt och verkligt hållbart varje dag. Våra lösningar och produkter tillverkas i 13 fabriker i åtta länder och säljs i mer än 110 länder. År 2023 hade Electrolux Professional Group en global försäljning på 12 miljarder kronor och cirka 4.300 anställda. Electrolux Professionals B-aktier är noterade på Nasdaq Stockholm. Mer information finns på https://www.electroluxprofessionalgroup.com

Continue Reading

Trending

Copyright © 2017 Zox News Theme. Theme by MVP Themes, powered by WordPress.