Marknadsnyheter
Fazer ansluter sig till Science Based Targets initiative


Fazer fokuserar på matupplevelser och ser mat som en lösning. Sätten att odla, producera och konsumera mat har en betydande inverkan på omgivningen, samhället och vårt välmående. För att ytterligare främja implementeringen av sin ambitiösa hållbarhetsagenda, har Fazer anslutit sig till Science Based Targets initiative (SBTi). I enlighet med SBT, kommer Fazer att definiera nya klimatmål och utveckla sin samarbetsmodell med leverantörer för att minska utsläppen i både den egna verksamheten och i hela värdekedjan.
Fazer har haft höga ambitioner för sitt klimatarbete redan i många år. Målet om minskade utsläpp är i enlighet med ett av koncernens fyra centrala hållbarhetsmål och har även sedan tidigare omfattat både den egna verksamheten och värdekedjan. I och med att Fazer anslutit sig till SBTi, kommer koncernen att utarbeta nya klimatmål i enlighet med de mål som angivits i Parisavtalet. Fazer-koncernens sammanlagda koldioxid (CO2) utsläpp uppgår till ca 1,3 miljoner ton årligen. Merparten av utsläppen kommer från produktionen av råvaror och material i värdekedjan. Samarbete med hela värdekedjan kommer därför att spela en central roll i att minska utsläppen även i framtiden.
”Fazer har alltid varit en föregångare inom hållbarhet. Det är en källa till stolthet hos våra medarbetare och betydelsefullt för våra konsumenter. Vårt hållbarhetsarbete är i linje med vår mission: Mat med mening. Vi kan och vi ska ta en ännu aktivare roll i att bekämpa klimatförändringarna,” konstaterar Christoph Vitzthum, koncernchef för Fazer-koncernen. ”Vi är medvetna om den avgörande roll som det internationella näringslivet har i i att bekämpa de risker som klimatförändringarna förorsakar vår planets framtid. Genom att ställa vetenskapligt baserade mål, förbinder vi oss vid att minska utsläppen, inte enbart i vår egen verksamhet, utan även i vår värdekedja,” fortsätter Sari Sarin, direktör för hållbarhet inom Fazer-koncernen.
Initiativet Science Based Target är ett samarbete mellan UN Global Compact, WRI, WWF och CDP. Syftet är att stötta företag i att snabbt kunna ta kliv för klimatet genom att sätta ambitiösa mål för att minska utsläppen av växthusgaser. Företagens mål anses vara vetenskapligt baserade om de är i linje med Parisavtalet, vilket innebär att den globala temperaturökningen ska hållas väl under 2 grader, men helst stanna vid 1,5 grad jämfört med pre-industriell nivå.
För mer information om Fazers hållbarhetsarbete, vänligen besök www.fazer.se/hallbarhet. Fazers hållbarhetsrapport för 2020, som ingår i årsredovisningen, publiceras vecka 15.
För mer information om Science Based Targets, vänligen besök www.sciencebasedtargets.org
För ytterligare information, vänligen kontakta:
Sari Sarin, Direktör, Hållbarhet, Fazer-koncernen, tel. +358 50 599 4980, sari.sarin@fazer.com
Fazer-koncernen
Med fokus på matupplevelser, gör Fazer det möjligt att njuta av dagens bästa stunder. 1891 öppnade den unge Karl Fazer sitt första konditori, med missionen att skapa mat med mening – och en passion för att skapa stunder av glädje för alla människor runt omkring honom. Enligt sin vision För perfekta dagar, formar Fazer framtidens smaker, traditioner och matupplevelser. Förankrade i vårt unika arv och baserade på djupa konsumentinsikter, fokuserar vi på innovationer för att skapa hållbara matlösningar för framtiden. Vi vill att människorna skall uppleva den nordiska magi vi skapar. Fazer fokuserar på snabbrörliga konsumentprodukter, har verksamhet i åtta länder och export till cirka 40 länder. Fazer-koncernens omsättning 2020 uppgick till 1,1 miljarder euro och antalet anställda till närmare 8 500. Fazers verksamhet följer etiska principer som baserar sig på koncernens värderingar och FN-initiativet Global Compact.
Northern Magic. Made Real.
Marknadsnyheter
JRS chefsstrateg Torbjörn Söderberg om börsen framåt

JRS chefsstrateg Torbjörn Söderberg pratar med Jesper Norberg på EFN om börsens väg framåt. Man tar upp värderingar och makro, samt hur han själv väljer att agera.
Marknadsnyheter
Kreditkort skapar problem för USAs konsumenter – CNBC granskar

CNBC tittar närmare på hur kreditkort skapar problem för konsumenterna i USA som får betala räntor på upp till 36 %, och ovanpå det kommer nya avgifter. När det skapar så här stora problem blir det ett problem för ekonomin som helhet, det är inte bara ett individuellt problem.
CNBC granskar kreditkort och problemen de skapar
Vi skrev nyligen om rekordhög belåning hos investerare i USA. Det är samma sak här, när det är så många individer som är så hårt belånade blir det ett problem för hela aktiemarknaden.
Marknadsnyheter
Varför går det så dåligt för Las Vegas?

Det pratas mycket om att Las Vegas har blivit tomt. Det kommer färre besökare både från USA och utlandet, i en sådan omfattning att vägar som förut var fyllda med bilar nu är smidiga att ta sig fram på. De enda som fortsatt verkar komma är affärsresenärerna.
Las Vegas får mycket kritik för att ha blivit för giriga. Hotellen har börjat lägga på alla möjliga konstiga avgifter för att tjäna mer, restaurangerna lägger på avgifter och dessutom har det tillkommit flera nya skatter. Besökarna känner sig lurade.
-
Analys från DailyFX10 år ago
EUR/USD Flirts with Monthly Close Under 30 Year Trendline
-
Marknadsnyheter5 år ago
BrainCool AB (publ): erhåller bidrag (grant) om 0,9 MSEK från Vinnova för bolagets projekt inom behandling av covid-19 patienter med hög feber
-
Marknadsnyheter3 år ago
Upptäck de bästa verktygen för att analysera Bitcoin!
-
Analys från DailyFX12 år ago
Japanese Yen Breakout or Fakeout? ZAR/JPY May Provide the Answer
-
Marknadsnyheter2 år ago
Därför föredrar svenska spelare att spela via mobiltelefonen
-
Analys från DailyFX12 år ago
Price & Time: Key Levels to Watch in the Aftermath of NFP
-
Analys från DailyFX8 år ago
Gold Prices Falter at Resistance: Is the Bullish Run Finished?
-
Nyheter7 år ago
Teknisk analys med Martin Hallström och Nils Brobacke