Connect with us

Marknadsnyheter

Ferronordic avser expandera till Tyskland som återförsäljare för Volvo Trucks och Renault Trucks

Published

on

Ferronordic avser att ingå ett avtal med Volvo Group Trucks Tyskland för  utnämningen av Ferronordic som återförsäljare för Volvo Trucks och Renault Trucks i delar av Tyskland. Samtidigt skulle Ferronordic förvärva verksamheten på nio av Volvos anläggningar i Tyskland. Köpeskillingen förväntas uppgå till ca 250 MSEK* och finansieras via lån från Nordea Bank. Under 2016-2018 genererade den aktuella verksamheten en omsättning om ca 1,3 MDSEK*, vilket kan jämföras med Ferronordics omsättning under de tolv månader som föregick 30 juni 2019 om ca 3,6 MDSEK. Om transaktionen genomförs skulle Ferronordics finansiella mål för koncernens rörelsemarginal ändras från 7-9% till 6-8%. Transaktionen är beroende av vissa villkor, såsom slutgiltiga avtal och erforderliga godkännanden.

Lars Corneliusson, Ferronordics VD, kommenterar: ”Jag är stolt över denna möjlighet att kunna expandera vår verksamhet i Europa och ytterligare stärka vårt partnerskap med Volvo. Många av våra anställda, inklusive jag själv, har en lång historia hos Volvo Trucks. Samtidigt har Ferronordic drivit verkstäder för Volvo och Renault Trucks i Ryssland under ett antal år nu, varav vissa rankas av Volvo bland de bästa i landet. Det är spännande att få fortsätta utveckla denna verksamhet på Europas största lastbilsmarknad.

Christian Coolsaet, VD för Volvo Group Trucks Tyskland, kommenterar: Den planerade utnämningen av Ferronordic är en del av vår strategi för Tyskland där vi, tillsammans med starka partners, avser att öka investeringarna och förbättra vårt nätverk i landet. Målet är att ytterligare förbättra vår brand image och kundtillfredsställelse över hela Tyskland. Jag är mycket nöjd över att få fortsätta den framgångsrika utvecklingen av Volvo Group Trucks i Tyskland tillsammans med en så stark partner som Ferronordic.

Ambitionen är att transaktionen skall genomföras under slutet av 2019 och att Ferronordic skall överta verksamheten fr.o.m. januari 2020.

Sammanfattning av transaktionen

  • Ferronordic skulle utses till återförsäljare för Volvo och Renault Trucks i vissa delar av Tyskland.
  • Ferronordic skulle förvärva försäljnings- och eftermarknadsverksamheten på nio av Volvos nuvarande anläggningar i Tyskland. 
  • Transaktionen skulle vara ett inkråmsförvärv där Ferronordic förvärvar till verksamheten hänförliga tillgångar, främst lastbilar och reservdelar i varulager, demo-lastbilar, och kundfordringar, till en köpeskilling om ca 190 MSEK*. Därtill skulle Ferronordic förvärva fast egendom vid tre av anläggningarna till en köpeskilling om ca 60 MSEK*. Den sammanlagda köpeskillingen för tillgångarna förväntas således uppgå till ca 250 MSEK* beroende på de faktiska tillgångar som finns i verksamheten när transaktionen genomförs. 
  • Transaktionen skulle finansieras genom en fyraårig kreditfacilitet från Nordea Bank om ca 320 MSEK*.
  • Befintliga avtal avseende den förvärvade verksamheten, såsom service-avtal, hyresavtal m.m., skulle överföras från Volvo till Ferronordic.
  • Personalen vid de nio anläggningarna som skulle övertas från Volvo, inklusive säljpersonal och mekaniker, förväntas, om transaktionen genomförs, att fortsätta i sina nuvarande positioner och övergå till Ferronordic.

Bakgrund och motiv

Ferronordics strategiska mål innefattar expansion till närliggande affärsområden samt geografisk expansion.

Med ca 68 000 lastbilar sålda under 2018 är Tyskland Europas största marknad för tunga lastbilar ( >16 ton).

Om transaktionen genomförs skulle Ferronordic bli återförsäljare för Volvo Trucks och Renault Trucks i delar av Tyskland. Under 2018 registrerades ca 12 000 lastbilar i det aktuella området, motsvarande ca 18% av den tyska marknaden för tunga lastbilar.

Området som Ferronordic skulle ta över är intressant utifrån flera aspekter. För det första innefattar det några av Tysklands starkaste, mest trafikerade och mest utvecklade områden, såsom Hannover och Frankfurt/Rhein-Main-området, Tysklands näst största storstadsområde. I dessa områden förväntar sig Ferronordic fortsatt stark efterfrågan på lastbilar och service samtidigt som bolaget ser möjligheter till ökade marknadsandelar för både Volvo Trucks och Renault Trucks. Dessutom innefattar området en stor del av östra Tyskland, med snabbt växande städer som Leipzig och Dresden där Ferronordic förväntar sig att efterfrågan på lastbilar och reservdelar kommer öka.

Transaktionen skulle omfatta Volvo Group Trucks Tysklands försäljnings- och eftermarknadsverksamhet vid nio anläggningar: Frankfurt, Haiger, Kassel, Hannover, Halle, Leipzig, Görschen, Dresden och Bautzen (med tillhörande områden som respektive anläggning täcker).

Genom att införa Ferronordics affärsmodell och kommersiella processer i Tyskland, och genom att genomföra fortsatta investeringar för att förbättra försäljnings- och service-nätverket i området, ser Ferronordic goda möjligheter att öka verksamhetens omsättning och lönsamhet, dels genom att ta en större del av eftermarknadsförsäljningen i området, och dels genom att öka Volvo- och Renault Trucks marknadsandelar. Denna förbättring bör även pådrivas av Volvos strategi i Tyskland, vilken syftar till förbättrad brand image och kundtillfredsställelse över hela landet.

Verksamheten

Verksamheten som skulle förvärvas från Volvo består av försäljning av nya lastbilar och eftermarknadsförsäljning (reservdelar och service). Under 2016-2018 genererade verksamheten en genomsnittlig omsättning om ca 1,3 MDSEK* per år med ett rörelseresultat omkring noll (Ferronordics omsättning under senaste tolv månaderna (per 30 juni 2019) uppgick till ca 3,6 MDSEK med en rörelsemarginal på 8,8%). Den nya verksamheten innefattar sammanlagt 163 heltidsanställda, jämfört med 1 146 heltidsanställda i Ferronordic (per den 30 juni 2019).

Inverkan på Ferronordic

Köpeskillingen för tillgångarna som förvärvas från Volvo, inklusive fast egendom för tre anläggningar, förväntas uppgå till ca SEK 250m*.

Ferronordic har erhållit ett s.k. commitment letter för en fyraårig kreditfacilitet från Nordea Bank om upp till 30 MEUR (SEK 320m*). Faciliteten förväntas finansiera förvärvet av tillgångarna från Volvo Group Trucks Tyskland samt vissa av de initiala investeringar som härrör till den förvärvade verksamheten.

Transaktionen förväntas medföra en ökning av koncernens nettoskuld om ca 300 MSEK*, delvis beroende på värderingen av leasingskulder avseende hyresavtal i den nya verksamheten enligt IFRS 16.

För att förbättra och utöka försäljnings- och service-nätverket inom sitt område planerar Ferronordic att investera i nya och förbättrade verkstäder. Omfattningen av och tidpunkten för dessa investeringar kommer bero på en rad faktorer, bl.a. huruvida nya verkstäder kommer hyras eller förvärvas, samt i vilken utsträckning befintliga anläggningar kan identifieras eller om nya anläggningar måste byggas.

Ferronordic ser möjligheter att öka marknadsandelen för Volvo Trucks och Renault Trucks i området och förväntar sig att bolagets del av den totala eftermarknadsförsäljningen (reservdelar och service) i området kommer öka över tid. I takt med att eftermarknadsförsäljningen ökar förväntas även lönsamheten förbättras.

Under 2020 förväntas den nya verksamheten bidra med en omsättning om ca 1,3 MDSEK*.

Under uppstartsfasen förväntas den nya verksamheten ha negativ inverkan på koncernens resultat och kassaflöde. Under 2020 förväntas den nya verksamheten således ha en negativ inverkan på koncernens rörelseresultat och resultat om ca -40 MSEK* respektive -50 MSEK* (inklusive engångskostnader). Negativ inverkan på det operativa kassaflödet under 2020 förväntas uppgå till ca -40 MSEK*. Resultat och operativt kassaflöde från den nya verksamheten förväntas övergå till att bli positivt mot slutet av 2021.

Transaktionen förväntas inte ha någon betydande inverkan på Ferronordics nuvarande verksamhet i Ryssland och Kazakstan. Erforderliga investeringar för att förbättra och utöka Ferronordics försäljnings- och service-nätverk i Tyskland skulle initialt och i viss mån finansieras med kassaflöden från bolagets befintliga verksamhet i Ryssland. Detta förväntas dock inte påverka Ferronordics investeringsplaner i Ryssland och Kazakstan.

Ändrade finansiella mål

Om transaktionen genomförs skulle Ferronordics finansiella mål ändras enligt följande:

  •  Tredubblad omsättning i Ryssland och CIS från 2016 till 2021 (oförändrat)
  •  Rörelsemarginal om 6-8% (för närvarande 7-9%)
  •  Nettoskuldsättning/EBITDA om 0-2 x (över en konjunkturcykel) (oförändrat)

Det reviderade målet för rörelsemarginalen reflekterar en förväntat lägre rörelsemarginal i den nya verksamheten jämfört med den nuvarande. Målet för skuldsättningsgraden skulle förbli oförändrat trots den initiala nettoskuldsökning som transaktionen förväntas medföra.

Utdelningspolicyn skulle förbli oförändrad, dvs ambitionen är att minst 25% av resultatet skall betalas ut till aktieägarna. Styrelsen beaktar dock flera faktorer vid fastställandet av utdelningsnivån, bl.a. koncernens expansionsmöjligheter, finansiella ställning och investeringsbehov.

Tidsram

Ambitionen är att transaktionen skall slutföras vid slutet av 2019 och att Ferronordic skall påbörja den nya verksamheten fr.o.m. januari 2020.

Villkor

Transaktionen är beroende av uppfyllandet av villkor, inklusive slutgiltiga avtal och erforderliga godkännanden.

——————————————————- 

*Enligt växelkursen EUR/SEK den 11 september 2019. 

Inbjudan till telefonkonferens

Ferronordic bjuder in investerare, analytiker och media till en presentation där Lars Corneliusson, VD, och Erik Danemar, Finanschef, kommenterar dagens offentliggörande. Presentationen kommer hållas den 12 september 2019 kl. 16:00 och kan följas via telefonkonferens eller audiocast.

Presentationen kommer hållas på engelska. Efter presentation finns möjlighet att ställa frågor. Frågor kan ställas via telefonkonferensen eller skriftligen via audiocasten. Ingen förregistrering krävs.

För att delta via telefon, vänligen ring in senast fem minuter före avsatt tid.

Telefonnummer:

Sverige:                        +46 8 519 99 383

Storbritannien:             +44 3333 009 262

Ryssland:                      +7 8800 500 0133

USA:                            +1 833 526 83 81

Schweiz:                       +41 225 675 632

Tyskland:                      +49 69 2222 20 380

Presentationen kan även ses live på

https://tv.streamfabriken.com/2019-09-12-ferronordic-press-conference

Efteråt kommer en inspelning av presentationen finnas tillgänglig på samma sida.

Om Ferronordic

Ferronordic är auktoriserad återförsäljare för Volvo Construction Equipment, Terex Trucks, Dressta, Mecalac och Rottne i Ryssland, samt för Volvo Construction Equipment och Mecalac i Kazakstan. I delar av Ryssland har Ferronordic även utsetts till eftermarknadsåterförsäljare för Volvo och Renault Trucks samt återförsäljare för Volvo Penta. Ferronordic påbörjade sin verksamhet 2010. Bolaget är väl etablerat i samtliga federala distrikt i Ryssland med över 80 anläggningar och över 1 100 anställda. Ferronordics vision är att betraktas som det ledande service- och försäljningsföretaget på sina marknader. Aktierna i Ferronordic är noterade på Nasdaq Stockholm.

www.ferronordic.com

För ytterligare information, vänligen kontakta: 

Erik Danemar, Finanschef, telefon: +46 73 660 72 31, eller e-post: erik.danemar@ferronordic.com

Denna information är sådan information som Ferronordic AB (publ) är skyldigt att offentliggöra enligt EU:s marknadsmissbruksförordning. Informationen lämnades för offentliggörande den 12 september 2019, kl. 13:05.

Framåtriktade uttalanden 

Detta pressmeddelande kan innehålla viss framtidsinriktad information som återspeglar Ferronordics aktuella syn på framtida händelser samt finansiell och operativ utveckling. Ord som ”avses”, ”kommer”, ”bedöms”, ”förväntas”, ”kan”, ”planerar”, ”uppskattar” och andra uttryck som innebär indikationer eller förutsägelser avseende framtida utveckling eller trender än historiska fakta, utgör framtidsinriktad information. Framtidsinriktad information är till sin natur förenad med såväl kända som okända risker och osäkerhetsfaktorer eftersom den är avhängig framtida händelser och omständigheter. Framtidsinriktad information utgör inte någon garanti avseende framtida resultat eller utveckling och verkligt utfall kan komma att väsentligen skilja sig från vad som uttalas i framtidsinriktad information. Denna information, de åsikter och de framtidsinriktade uttalanden som återfinns i detta pressmeddelande gäller enbart vid detta datum och kan ändras utan underrättelse därom.

Taggar:

Continue Reading

Marknadsnyheter

Heliga Birgitta-forskare får SWEA-stipendium på 15 000 USD

Published

on

By

Phil Beier tilldelas SWEA Internationals stipendium 2024 för forskning i det svenska språket, litteraturen och/eller kulturen. För hans avhandling om den heliga Birgittas betydelse för det svenska skriftspråkets utveckling tilldelas han 15 000 USD. Phil Beier är doktorand vid Humboldt-Universität zu Berlin. 

 

Juryn skriver i sin motivering:

“I avhandlingen Sociolinguistic Perspectives and Registers in Birgitta’s Revelations: A study on Situational and Functional Variation in the Swedish Tradition of Liber Celestis IV studerar Beier den heliga Birgittas betydelse för det svenska skriftspråkets utveckling genom att jämföra olika textversioner av uppenbarelsebok nr IV. 

Phil Beier fokuserar på hur samhälleliga strömningar har givit upphov till språkliga förändringar och ger ett fördjupat och betydelsefullt sociolingvistiskt bidrag till den aktiva svenska Birgitta-forskningen.”

Phil Beier kommer att använda stipendiet för att främja Birgitta-forskningen:

“Jag blev glatt överraskad, hedrad och lättad, eftersom stipendiet innebär att jag nu kan fokusera  helhjärtat  på att slutföra min avhandling, säger Phil Beier.”

“Jag vill uppmärksamma forskningssamhället om att relevant forskning i svensk språkvetenskap bedrivs också vid institutioner utanför Sverige.” 

“Jag vill också fördjupa mina befintliga kontakter och knyta nya för att vidga mitt nätverk. Stipendiet skulle också ge mig möjligheten att äntligen få möta forskare som Roger Andersson, Lars Wollin och Jonas Carlquist vid Umeå universitet, och diskutera mitt projekt med dem. Stipendiet ger mig även möjlighet att främja kontakten mellan svenska institutioner och Nordeuropa-Institutet vid Humboldt-Universität zu Berlin.”  

SWEA Internationals ordförande Lotta Rigby Fors:

“Årets stipendiat bidrar med viktig kunskap om det svenska språkets utveckling. Det är med stolthet SWEA bidrar till att stötta forskare. Med stipendiet från SWEA kan Phil Beier slutföra sin avhandling och dela sin kunskap med kollegor runt om i Europa.”

SWEA International är ett globalt nätverk för svenska och svensktalande kvinnor som bor – eller har bott – utomlands. Med cirka 6000 medlemmar i ett 70-tal avdelningar över hela världen är SWEA den största ideella Sverigefrämjande organisationen utanför Sverige. Varje år delar SWEA ut stipendier och donationer för mer än 2 miljoner kronor.

SWEA Internationals stipendium för forskning i svenska språket, litteraturen och/eller kulturen ges till en väl meriterad doktorand. Stipendiet är avsett som forskningsanslag att användas som hjälp att komma vidare och slutföra avhandlingen.

Litteraturstipendiets Jurymedlemmar: Ann-Charlotte Harvey, dramaturg och professor emerita vid Theater of Art, San Diego Universitet, Ida Kolovrat Zelic, svensklektor, Svenska Institutet vid Nordeuropa-institut, Humboldt-Universität zu Berlin samt Christina Sjöblad, litteraturvetare och professor emerita vid Lunds universitet.

https://swea.org/

 

PressförfrågningarVänligen kontakta:media@swea.org

Continue Reading

Marknadsnyheter

Kinda Brave Entertainment Group AB (publ) publicerar årsredovisning för 2023

Published

on

By

Umeå, 20 april 2024 

Kinda Brave Entertainment Group AB (publ) (“Kinda Brave”) publicerar årsredovisning och revisionsberättelse för 2023 enligt bilaga. 
 
 
För mer information, vänligen kontakta:  

ir@kindabrave.com

www.kindabrave.com

 
 
Följ gärna oss på Linkedin:  

https://www.linkedin.com/company/kinda-brave/

 
 
Om Kinda Brave Entertainment Group AB (publ) 

Kinda Brave är en modern spelkoncern, fokuserat på att förvärva, äga och utveckla spelstudios och immateriella rättigheter, samt utveckla en division inriktad mot förläggning av speltitlar från tredjepart. Idag består Bolaget av fyra spelstudior och ett mindre förläggarteam. Kinda Braves vision är att skapa en unik underhållningsgrupp, med starka immateriella rättigheter inom olika områden, inklusive TV-serier, filmer och serietidningar. 

Continue Reading

Marknadsnyheter

BioArctic och Eisai ingår forskningsutvärderingsavtal avseende BAN2802

Published

on

By

Stockholm, Sverige den 20 april 2024 – BioArctic AB (publ) (Nasdaq Stockholm: BIOA B) meddelade idag att BioArctic AB och Eisai Co., Ltd., ingått ett samarbetsavtal avseende BAN2802, en potentiell ny behandling som kombinerar BioArctics egenutvecklade BrainTransporter™-teknologi med en läkemedelskandidat mot Alzheimers sjukdom. Vid slutet av samarbetet kommer Eisai att utvärdera den data som genererats och besluta om de vill utnyttja en option att licensiera BAN2802 för behandling av Alzheimers sjukdom.

BioArctic och Eisai har sedan 2005 ett långvarigt samarbete gällande utveckling och kommersialisering av läkemedel för behandling av Alzheimers sjukdom. Samarbetet har lett fram till Leqembi® (lecanemab) – världens första godkända[1] läkemedel som visat sig bromsa utvecklingen av tidig Alzheimers sjukdom. Det nya samarbetet bygger på företagens gemensamma kunskap inom Alzheimers sjukdom. Kostnader för forskningsutvärderingsprogrammet kommer att delas mellan bolagen och programmet kommer att utvärdera vad som skulle kunna bli nästa generations sjukdomsmodifierande behandling för Alzheimers sjukdom.

– Jag är mycket glad över att vår Brain Transporter-teknologi fortsätter att utvecklas väl och att vi nu ingått detta första avtal där denna teknik används. Teknologin har en stor potential att kunna förbättra många olika läkemedelsprojekt och hjälpa företag i deras strävan att utveckla läkemedel mot hjärnans sjukdomar, sa Gunilla Osswald, vd på BioArctic. Eisai har varit en värdefull partner till BioArctic under de senaste två decennierna, och vi är mycket glada över att förlänga och fördjupa vår relation genom detta nya forskningssamarbete med BAN2802. Tillsammans har vi tagit fram lecanemab, den första fullt godkända sjukdomsmodifierande behandlingen vid Alzheimers sjukdom i USA, Japan och Kina och vi ser fram emot att fortsätta vårt givande samarbete och leda utvecklingen av nästa generations läkemedel för att hjälpa patienter med den här förödande sjukdomen.

BioArctics egenutvecklade BrainTransporter-teknologi hjälper till att transportera biologiska läkemedel över blod-hjärnbarriären in i hjärnan. Tekniken har potential att medföra snabbare och starkare effekt av behandlingar riktade till hjärnan, samtidigt som den minskar behandlingsbördan för både patienter och samhället. BrainTransporter-teknologin är en viktig del i BioArctics hållbarhetsarbete och bolagets strävan efter att kontinuerligt förbättra klinisk och kommersiell nytta.

Detta pressmeddelande berör en läkemedelskandidat under utveckling och avser inte att förmedla några slutsatser gällande effekt och säkerhet. Det finns ingen garanti för att denna läkemedelskandidat vare sig kommer att slutföra det kliniska utvecklingsprogrammet eller erhålla godkännande av relevanta myndigheter.

Denna information är sådan information som BioArctic AB (publ) är skyldigt att offentliggöra enligt EU:s marknadsmissbruksförordning. Informationen lämnades, genom nedanstående kontaktpersons försorg, för offentliggörande den 20 april 2024, kl. 09.40 CET.

För ytterligare information, vänligen kontakta:  
Oskar Bosson, VP Communications and Investor Relations 
E-mail: oskar.bosson@bioarctic.se  
Telefon: +46 70 410 71 80 

Om samarbetet mellan BioArctic och Eisai  
BioArctic har sedan 2005 ett långsiktigt samarbete med Eisai kring utveckling och kommersialisering av läkemedel för behandling av Alzheimers sjukdom. De viktigaste avtalen är utvecklings- och kommersialiseringsavtalet avseende antikroppen lecanemab som ingicks 2007 och utvecklings- och kommersialiseringsavtalet avseende antikroppen Leqembi back-up för Alzheimers sjukdom som ingicks 2015. 2014 ingick Eisai och Biogen ett gemensamt utvecklings- och kommersialiseringsavtal som innefattar lecanemab. Eisai ansvarar för den kliniska utvecklingen, ansökan om marknadsgodkännande och kommersialisering av produkterna för Alzheimers sjukdom. BioArctic har rätt att kommersialisera lecanemab i Norden och för närvarande förbereder Eisai och BioArctic en gemensam kommersialisering i regionen. BioArctic har inga utvecklingskostnader för lecanemab inom Alzheimers sjukdom och har rätt till betalningar i samband med myndighetsgodkännanden och försäljningsmilstolpar samt royalties på den globala försäljningen.  

Om BioArctic AB  
BioArctic AB (publ) är ett svenskt forskningsbaserat biofarmabolag med fokus på innovativa läkemedel som kan fördröja eller stoppa sjukdomsförloppet av neurodegenerativa sjukdomar. Företaget ligger bakom Leqembi® (lecanemab) – världens första läkemedel som bevisat bromsar sjukdomsutvecklingen och minskar den kognitiva försämringen vid tidig Alzheimers sjukdom. Leqembi har utvecklats i samarbete med BioArctics partner Eisai, som ansvarar för kommersialisering och regulatoriska processer globalt. Utöver Leqembi har BioArctic en bred forskningsportfölj med antikroppar mot Parkinsons sjukdom och ALS samt ytterligare projekt mot Alzheimers sjukdom. I flera av projekten används bolagets egenutvecklade teknologiplattfrom BrainTransporter™ som hjälper till att förbättra transporten av antikroppar in i hjärnan. BioArctics B-aktie (BIOA B) är noterad på Nasdaq Stockholm Large Cap. För ytterligare information, besök www.bioarctic.com.

[1] Godkänt i USA, Japan och Kina.

Continue Reading

Trending

Copyright © 2017 Zox News Theme. Theme by MVP Themes, powered by WordPress.