Marknadsnyheter
Ferronordic avser expandera till Tyskland som återförsäljare för Volvo Trucks och Renault Trucks

Ferronordic avser att ingå ett avtal med Volvo Group Trucks Tyskland för utnämningen av Ferronordic som återförsäljare för Volvo Trucks och Renault Trucks i delar av Tyskland. Samtidigt skulle Ferronordic förvärva verksamheten på nio av Volvos anläggningar i Tyskland. Köpeskillingen förväntas uppgå till ca 250 MSEK* och finansieras via lån från Nordea Bank. Under 2016-2018 genererade den aktuella verksamheten en omsättning om ca 1,3 MDSEK*, vilket kan jämföras med Ferronordics omsättning under de tolv månader som föregick 30 juni 2019 om ca 3,6 MDSEK. Om transaktionen genomförs skulle Ferronordics finansiella mål för koncernens rörelsemarginal ändras från 7-9% till 6-8%. Transaktionen är beroende av vissa villkor, såsom slutgiltiga avtal och erforderliga godkännanden.
Lars Corneliusson, Ferronordics VD, kommenterar: ”Jag är stolt över denna möjlighet att kunna expandera vår verksamhet i Europa och ytterligare stärka vårt partnerskap med Volvo. Många av våra anställda, inklusive jag själv, har en lång historia hos Volvo Trucks. Samtidigt har Ferronordic drivit verkstäder för Volvo och Renault Trucks i Ryssland under ett antal år nu, varav vissa rankas av Volvo bland de bästa i landet. Det är spännande att få fortsätta utveckla denna verksamhet på Europas största lastbilsmarknad.
Christian Coolsaet, VD för Volvo Group Trucks Tyskland, kommenterar: Den planerade utnämningen av Ferronordic är en del av vår strategi för Tyskland där vi, tillsammans med starka partners, avser att öka investeringarna och förbättra vårt nätverk i landet. Målet är att ytterligare förbättra vår brand image och kundtillfredsställelse över hela Tyskland. Jag är mycket nöjd över att få fortsätta den framgångsrika utvecklingen av Volvo Group Trucks i Tyskland tillsammans med en så stark partner som Ferronordic.”
Ambitionen är att transaktionen skall genomföras under slutet av 2019 och att Ferronordic skall överta verksamheten fr.o.m. januari 2020.
Sammanfattning av transaktionen
- Ferronordic skulle utses till återförsäljare för Volvo och Renault Trucks i vissa delar av Tyskland.
- Ferronordic skulle förvärva försäljnings- och eftermarknadsverksamheten på nio av Volvos nuvarande anläggningar i Tyskland.
- Transaktionen skulle vara ett inkråmsförvärv där Ferronordic förvärvar till verksamheten hänförliga tillgångar, främst lastbilar och reservdelar i varulager, demo-lastbilar, och kundfordringar, till en köpeskilling om ca 190 MSEK*. Därtill skulle Ferronordic förvärva fast egendom vid tre av anläggningarna till en köpeskilling om ca 60 MSEK*. Den sammanlagda köpeskillingen för tillgångarna förväntas således uppgå till ca 250 MSEK* beroende på de faktiska tillgångar som finns i verksamheten när transaktionen genomförs.
- Transaktionen skulle finansieras genom en fyraårig kreditfacilitet från Nordea Bank om ca 320 MSEK*.
- Befintliga avtal avseende den förvärvade verksamheten, såsom service-avtal, hyresavtal m.m., skulle överföras från Volvo till Ferronordic.
- Personalen vid de nio anläggningarna som skulle övertas från Volvo, inklusive säljpersonal och mekaniker, förväntas, om transaktionen genomförs, att fortsätta i sina nuvarande positioner och övergå till Ferronordic.
Bakgrund och motiv
Ferronordics strategiska mål innefattar expansion till närliggande affärsområden samt geografisk expansion.
Med ca 68 000 lastbilar sålda under 2018 är Tyskland Europas största marknad för tunga lastbilar ( >16 ton).
Om transaktionen genomförs skulle Ferronordic bli återförsäljare för Volvo Trucks och Renault Trucks i delar av Tyskland. Under 2018 registrerades ca 12 000 lastbilar i det aktuella området, motsvarande ca 18% av den tyska marknaden för tunga lastbilar.
Området som Ferronordic skulle ta över är intressant utifrån flera aspekter. För det första innefattar det några av Tysklands starkaste, mest trafikerade och mest utvecklade områden, såsom Hannover och Frankfurt/Rhein-Main-området, Tysklands näst största storstadsområde. I dessa områden förväntar sig Ferronordic fortsatt stark efterfrågan på lastbilar och service samtidigt som bolaget ser möjligheter till ökade marknadsandelar för både Volvo Trucks och Renault Trucks. Dessutom innefattar området en stor del av östra Tyskland, med snabbt växande städer som Leipzig och Dresden där Ferronordic förväntar sig att efterfrågan på lastbilar och reservdelar kommer öka.
Transaktionen skulle omfatta Volvo Group Trucks Tysklands försäljnings- och eftermarknadsverksamhet vid nio anläggningar: Frankfurt, Haiger, Kassel, Hannover, Halle, Leipzig, Görschen, Dresden och Bautzen (med tillhörande områden som respektive anläggning täcker).
Genom att införa Ferronordics affärsmodell och kommersiella processer i Tyskland, och genom att genomföra fortsatta investeringar för att förbättra försäljnings- och service-nätverket i området, ser Ferronordic goda möjligheter att öka verksamhetens omsättning och lönsamhet, dels genom att ta en större del av eftermarknadsförsäljningen i området, och dels genom att öka Volvo- och Renault Trucks marknadsandelar. Denna förbättring bör även pådrivas av Volvos strategi i Tyskland, vilken syftar till förbättrad brand image och kundtillfredsställelse över hela landet.
Verksamheten
Verksamheten som skulle förvärvas från Volvo består av försäljning av nya lastbilar och eftermarknadsförsäljning (reservdelar och service). Under 2016-2018 genererade verksamheten en genomsnittlig omsättning om ca 1,3 MDSEK* per år med ett rörelseresultat omkring noll (Ferronordics omsättning under senaste tolv månaderna (per 30 juni 2019) uppgick till ca 3,6 MDSEK med en rörelsemarginal på 8,8%). Den nya verksamheten innefattar sammanlagt 163 heltidsanställda, jämfört med 1 146 heltidsanställda i Ferronordic (per den 30 juni 2019).
Inverkan på Ferronordic
Köpeskillingen för tillgångarna som förvärvas från Volvo, inklusive fast egendom för tre anläggningar, förväntas uppgå till ca SEK 250m*.
Ferronordic har erhållit ett s.k. commitment letter för en fyraårig kreditfacilitet från Nordea Bank om upp till 30 MEUR (SEK 320m*). Faciliteten förväntas finansiera förvärvet av tillgångarna från Volvo Group Trucks Tyskland samt vissa av de initiala investeringar som härrör till den förvärvade verksamheten.
Transaktionen förväntas medföra en ökning av koncernens nettoskuld om ca 300 MSEK*, delvis beroende på värderingen av leasingskulder avseende hyresavtal i den nya verksamheten enligt IFRS 16.
För att förbättra och utöka försäljnings- och service-nätverket inom sitt område planerar Ferronordic att investera i nya och förbättrade verkstäder. Omfattningen av och tidpunkten för dessa investeringar kommer bero på en rad faktorer, bl.a. huruvida nya verkstäder kommer hyras eller förvärvas, samt i vilken utsträckning befintliga anläggningar kan identifieras eller om nya anläggningar måste byggas.
Ferronordic ser möjligheter att öka marknadsandelen för Volvo Trucks och Renault Trucks i området och förväntar sig att bolagets del av den totala eftermarknadsförsäljningen (reservdelar och service) i området kommer öka över tid. I takt med att eftermarknadsförsäljningen ökar förväntas även lönsamheten förbättras.
Under 2020 förväntas den nya verksamheten bidra med en omsättning om ca 1,3 MDSEK*.
Under uppstartsfasen förväntas den nya verksamheten ha negativ inverkan på koncernens resultat och kassaflöde. Under 2020 förväntas den nya verksamheten således ha en negativ inverkan på koncernens rörelseresultat och resultat om ca -40 MSEK* respektive -50 MSEK* (inklusive engångskostnader). Negativ inverkan på det operativa kassaflödet under 2020 förväntas uppgå till ca -40 MSEK*. Resultat och operativt kassaflöde från den nya verksamheten förväntas övergå till att bli positivt mot slutet av 2021.
Transaktionen förväntas inte ha någon betydande inverkan på Ferronordics nuvarande verksamhet i Ryssland och Kazakstan. Erforderliga investeringar för att förbättra och utöka Ferronordics försäljnings- och service-nätverk i Tyskland skulle initialt och i viss mån finansieras med kassaflöden från bolagets befintliga verksamhet i Ryssland. Detta förväntas dock inte påverka Ferronordics investeringsplaner i Ryssland och Kazakstan.
Ändrade finansiella mål
Om transaktionen genomförs skulle Ferronordics finansiella mål ändras enligt följande:
- Tredubblad omsättning i Ryssland och CIS från 2016 till 2021 (oförändrat)
- Rörelsemarginal om 6-8% (för närvarande 7-9%)
- Nettoskuldsättning/EBITDA om 0-2 x (över en konjunkturcykel) (oförändrat)
Det reviderade målet för rörelsemarginalen reflekterar en förväntat lägre rörelsemarginal i den nya verksamheten jämfört med den nuvarande. Målet för skuldsättningsgraden skulle förbli oförändrat trots den initiala nettoskuldsökning som transaktionen förväntas medföra.
Utdelningspolicyn skulle förbli oförändrad, dvs ambitionen är att minst 25% av resultatet skall betalas ut till aktieägarna. Styrelsen beaktar dock flera faktorer vid fastställandet av utdelningsnivån, bl.a. koncernens expansionsmöjligheter, finansiella ställning och investeringsbehov.
Tidsram
Ambitionen är att transaktionen skall slutföras vid slutet av 2019 och att Ferronordic skall påbörja den nya verksamheten fr.o.m. januari 2020.
Villkor
Transaktionen är beroende av uppfyllandet av villkor, inklusive slutgiltiga avtal och erforderliga godkännanden.
——————————————————-
*Enligt växelkursen EUR/SEK den 11 september 2019.
Inbjudan till telefonkonferens
Ferronordic bjuder in investerare, analytiker och media till en presentation där Lars Corneliusson, VD, och Erik Danemar, Finanschef, kommenterar dagens offentliggörande. Presentationen kommer hållas den 12 september 2019 kl. 16:00 och kan följas via telefonkonferens eller audiocast.
Presentationen kommer hållas på engelska. Efter presentation finns möjlighet att ställa frågor. Frågor kan ställas via telefonkonferensen eller skriftligen via audiocasten. Ingen förregistrering krävs.
För att delta via telefon, vänligen ring in senast fem minuter före avsatt tid.
Telefonnummer:
Sverige: +46 8 519 99 383
Storbritannien: +44 3333 009 262
Ryssland: +7 8800 500 0133
USA: +1 833 526 83 81
Schweiz: +41 225 675 632
Tyskland: +49 69 2222 20 380
Presentationen kan även ses live på
https://tv.streamfabriken.com/2019-09-12-ferronordic-press-conference
Efteråt kommer en inspelning av presentationen finnas tillgänglig på samma sida.
Om Ferronordic
Ferronordic är auktoriserad återförsäljare för Volvo Construction Equipment, Terex Trucks, Dressta, Mecalac och Rottne i Ryssland, samt för Volvo Construction Equipment och Mecalac i Kazakstan. I delar av Ryssland har Ferronordic även utsetts till eftermarknadsåterförsäljare för Volvo och Renault Trucks samt återförsäljare för Volvo Penta. Ferronordic påbörjade sin verksamhet 2010. Bolaget är väl etablerat i samtliga federala distrikt i Ryssland med över 80 anläggningar och över 1 100 anställda. Ferronordics vision är att betraktas som det ledande service- och försäljningsföretaget på sina marknader. Aktierna i Ferronordic är noterade på Nasdaq Stockholm.
För ytterligare information, vänligen kontakta:
Erik Danemar, Finanschef, telefon: +46 73 660 72 31, eller e-post: erik.danemar@ferronordic.com
Denna information är sådan information som Ferronordic AB (publ) är skyldigt att offentliggöra enligt EU:s marknadsmissbruksförordning. Informationen lämnades för offentliggörande den 12 september 2019, kl. 13:05.
Framåtriktade uttalanden
Detta pressmeddelande kan innehålla viss framtidsinriktad information som återspeglar Ferronordics aktuella syn på framtida händelser samt finansiell och operativ utveckling. Ord som ”avses”, ”kommer”, ”bedöms”, ”förväntas”, ”kan”, ”planerar”, ”uppskattar” och andra uttryck som innebär indikationer eller förutsägelser avseende framtida utveckling eller trender än historiska fakta, utgör framtidsinriktad information. Framtidsinriktad information är till sin natur förenad med såväl kända som okända risker och osäkerhetsfaktorer eftersom den är avhängig framtida händelser och omständigheter. Framtidsinriktad information utgör inte någon garanti avseende framtida resultat eller utveckling och verkligt utfall kan komma att väsentligen skilja sig från vad som uttalas i framtidsinriktad information. Denna information, de åsikter och de framtidsinriktade uttalanden som återfinns i detta pressmeddelande gäller enbart vid detta datum och kan ändras utan underrättelse därom.
Taggar:
Marknadsnyheter
Regeringen föreslår lättnader i byggkraven för studentbostäder
Regeringen har beslutat om en lagrådsremiss med förslag till lättnader i byggkraven för studentbostäder. Syftet är att öka möjligheterna till flexibilitet vid byggandet.
– På många studieorter är det svårt för studenter att hitta boende. Därför behöver byggregelverket förenklas. Syftet är att möjliggöra för fler studentbostäder genom sänkta byggkostnader och ökad flexibilitet, säger infrastruktur- och bostadsminister Andreas Carlson.
Förslaget innebär att det blir möjligt att göra undantag från kraven på tillgänglighet och användbarhet i en byggnad som innehåller studentbostäder. Undantagen ska kunna tillämpas vid både nyproduktion och vid ändring av en byggnad.
Det ska vara möjligt att göra undantag för högst 80 procent av studentbostäderna i ett byggprojekt. Minst 20 procent av studentbostäderna ska fortfarande uppfylla gällande krav på tillgänglighet och användbarhet för personer med nedsatt rörelse- eller orienteringsförmåga.
Lagändringen ger större flexibilitet vid byggande av studentbostäder och skapar fler tänkbara sätt att utforma planlösningar. Till exempel kan bostadsytan minskas och fler bostäder rymmas inom en given yta.
De föreslagna undantagen ska inte hindra personer med funktionsnedsättning att vara delaktiga i sociala sammanhang. En studentbostad som omfattas av undantagen ska kunna besökas av en person med nedsatt rörelse- eller orienteringsförmåga.
Regeringen breddar också definitionen av studentbostäder till att inkludera all vuxenutbildning för att göra det möjligt för fler kommuner att erbjuda studentbostäder.
Förslagen föreslås träda i kraft den 1 juli 2025.
Lagrådsremissen: Lättnader i byggkraven för studentbostäder – Regeringen.se
Presskontakt
Ebba Gustavsson
Pressekreterare hos infrastruktur- och bostadsminister Andreas Carlson
Telefon (växel) 08-405 10 00
Mobil 076-12 70 488
ebba.gustavsson@regeringskansliet.se
Marknadsnyheter
“Vi behöver tillsammans enas om vettiga avtal, som sätter standard för branschen”


Sveriges Radios Kulturnytt gör just nu en mycket välkommen granskning av villkoren i musikbranschen. Igår lyftes artisten Siw Malmkvists situation med ett avtal som inte förnyats på över 60 år. Hennes situation är tyvärr långt ifrån unik. Musikerförbundet har länge uppmärksammat att majorbolagen fortsätter att betala extremt låga royaltynivåer till artister vars kontrakt skrevs på 1960-talet – en tid då digital streaming inte existerade.
– Jag kan intyga att artisterna som talar ut i P1 är långt ifrån ensamma om sin situation och vi uppmanar deras artistkollegor att gå ut med sitt tydliga stöd till de som vågar bryta tystnaden om oskäliga ersättningar, säger Musikerförbundets ordförande Karin Inde.
Musiker och artister skapar det värde som skivbolagen tjänar pengar på, men ändå ser vi gång på gång hur bolagen behåller stora delar av intäkterna. Att en av Sveriges mest folkkära artister, med en karriär som sträcker sig över decennier, fortfarande har en oskälig royalty är ett tydligt bevis på branschens obalans.
– Tystnadskulturen kring prissättning är enbart bra för bolagen. Både artister och musiker skulle verkligen tjäna på att dela med sig till varandra om hur betalningar och dealar verkligen ser ut. Förstås i trygga, egna rum. Det är bara bolagen som tjänar på att vi inte pratar med varandra om pengar, säger Karin Inde.
Stort tack till de modiga artister som ser till att lyfta problematiken! För att vi ska få till en i grunden mer rättvis musikbransch behöver de stora parterna i sammanhanget – skivbolagen, musikerna och artisterna – göra som de flesta andra svenska branscher lyckas med:
– Vi behöver tillsammans enas om vettiga och balanserade avtal, som sätter standard för branschen. Musikerförbundet är redo att göra vår del i arbetet för bättre villkor i musikbranschen, frågan är om skivbolagen är redo, säger Karin Inde.
Karin Inde
Förbundsordförande
karin.inde@musikerforbundet.se
+46 (0)704447228
Musikerförbundet är fackförbundet för professionella musiker och artister. Vi arbetar för förbättrade upphovsrättsliga och arbetsrättsliga villkor och för att våra medlemmar ska få en rättvis del av de värden de skapar i samhället.
Marknadsnyheter
Bönor från egen kaffeskog, sump till jord – Viking Lines nya kaffe gör gott på många olika sätt


Viking Lines resenärer dricker varje år 8,5 miljoner koppar kaffe. Nu satsar rederiet på ett helt nytt kaffe som ger minskade klimatutsläpp och bättre levnadsvillkor för odlarna. Kaffet från Slow Forest odlas på rederiets egen odling i Laos utan kemiska gödningsmedel, handplockas och rostas därefter i Danmark.
Allt kaffe som serveras på Viking Lines fartyg är nu hållbart producerat Slow Forest-kaffe, odlat på rederiets 75 hektar stora odling på högplatåerna i Laos och rostat i Danmark. Kaffeplantorna odlas bland träd på återbeskogad mark, i stället för på traditionellt skövlade plantager. Viking Lines odling ligger i en kolsänka där målsättningen är att plantera 30 000 träd, vilket innebär nästan 400 träd per hektar. Kaffeskogen förbättrar också den lokala biologiska mångfalden i området.
Odlingen, bearbetningen och rostningen av kaffet hanteras av Slow Forest Coffee. För företaget är det viktigt att produktionskedjan är rättvis och transparent. Utöver miljöfördelarna erbjuder Slow Forest bättre lönevillkor och sjukersättning för byns odlare.
”Den traditionella kaffetillverkningens koldioxidavtryck är stort och merparten av intäkterna går till Europa i stället för produktionsländerna. Vi ville göra annorlunda. Våra kunder vill göra hållbara val, och nu kan de njuta av sitt kaffe med bättre samvete än någonsin tidigare,” berättar Viking Lines restaurangchef Janne Lindholm.
Bönorna till Slow Forest-kaffet får sakta mogna i skuggan av träden, utan kemiska gödningsmedel. De plockas också för hand, vilket avsevärt förbättrar kaffets kvalitet och smak. Viking Lines nya kaffe består till 100 procent av Arabica-bönor, med en balanserad syrlighet samt smak av nötter och choklad. Rostningsprofilen har skapats av den världsberömda danska rostningsmästaren Michael de Renouard.
”Vi valde en mörkrost till fartygets kaffe, vilket passar både finländarnas och svenskarnas nuvarande smakpreferenser gällande rostning. Finländarnas smak gällande kaffe har under de senaste åren utvecklats mot en mörkare rostning. Innan vi gjorde vårt slutgiltiga val testades det nya kaffet i Viking Cinderellas bufférestaurang och personalmässen – och båda testgrupperna gav toppbetyg. Då 8,5 miljoner koppar kaffe bryggs varje år kan inget lämnas åt slumpen!” säger Janne Lindholm.
Viking Lines hållbarhetsmål stannar inte vid produktionskedjan. Kaffesump från fartygen återvinns nämligen som råmaterial för trädgårdsjord. Detta minskar avsevärt användningen av jungfrulig torv vid tillverkningen av mylla.
”Vi har som mål att allt som tagits ombord på fartygen som är möjligt att återvinna ska återanvändas eller återvinnas. Det gäller inte bara kaffet utan även matavfall och till exempel textilier som tas ur bruk. Ett bra exempel på vårt livscykeltänkande är att frityrolja från fartygets restauranger blir till biobränsle för den finska sjöfartsindustrin,” säger Viking Lines hållbarhetschef Dani Lindberg.
Slow Forest Coffee – 5 fakta:
- Slow Forest Coffee är ett kaffeföretag som verkar i Laos, Vietnam och Indonesien i samarbete med över 500 lokala kaffeodlare.
- Företaget grundades år 2019 av Pinja Puustjärvi, driven av en vilja att skydda skogarna i Laos och stötta lokala odlare. Puustjärvi bodde som barn i Laos på grund av sin fars arbete.
- Kaffet odlas i restaurerade kaffeskogar, som binder stora mängder kol och ökar den biologiska mångfalden.
- Det är viktigt för företaget att produktionskedjan är ansvarsfull och transparent, samt att verksamheten gynnar både miljön och de lokala samhällena.
- Slow Forest Coffee betalar odlarna bättre ersättning än genomsnittet i Laos och erbjuder förmåner som underlättar deras liv: förskottsbetalningar, utbildning och möjligheten att låna pengar från en krisfond.
Mera infomation om Slow Forest Coffee här
Tilläggsinformation:
Janne Lindholm, restaurangchef
janne.lindholm@vikingline.com, tel. +358 400 744 806
Dani Lindberg, hållbarhetschef
dani.lindberg@vikingline.com, tel. +358 18 27 000
Johanna Boijer-Svahnström, informationsdirektör
johanna.boijer@vikingline.com, tel. +358 18 270 00
Christa Grönlund, informationschef
christa.gronlund@vikingline.com, tel. +358 9 123 51
-
Analys från DailyFX10 år ago
EUR/USD Flirts with Monthly Close Under 30 Year Trendline
-
Marknadsnyheter2 år ago
Upptäck de bästa verktygen för att analysera Bitcoin!
-
Marknadsnyheter5 år ago
BrainCool AB (publ): erhåller bidrag (grant) om 0,9 MSEK från Vinnova för bolagets projekt inom behandling av covid-19 patienter med hög feber
-
Analys från DailyFX12 år ago
Japanese Yen Breakout or Fakeout? ZAR/JPY May Provide the Answer
-
Marknadsnyheter2 år ago
Därför föredrar svenska spelare att spela via mobiltelefonen
-
Analys från DailyFX12 år ago
Price & Time: Key Levels to Watch in the Aftermath of NFP
-
Analys från DailyFX8 år ago
Gold Prices Falter at Resistance: Is the Bullish Run Finished?
-
Nyheter7 år ago
Teknisk analys med Martin Hallström och Nils Brobacke