Connect with us

Marknadsnyheter

Finländarnas arbetshälsa började sjunka när coronan drog ut på tiden

Published

on

Finländarnas arbetshälsa drabbades av ett bakslag förra hösten. Medan speciellt distansarbetarnas välbefinnande till och med förbättrades ställvis under coronavåren 2020, hade dessa fördelar gått förlorade vid slutet av året. Välbefinnandet har försämrats speciellt hos yngre arbetstagare och distansarbetare som bor ensamma jämfört med tiden före coronan. Även arbetsutmattningen och likgiltigheten på arbetet ökade under år 2020.

Arbetshälsoinstitutet informerar

Uppgifterna framgår av resultaten i Arbetshälsoinstitutets uppföljningsundersökning Miten Suomi voi? (Hur mår Finland?). 757 sysselsatta finländare besvarade alla tre enkäter. Uppföljningsundersökningens tidigare resultat visade att arbetshälsan i regel ökade under coronavåren. Nu vet man att arbetshälsan sjönk när coronan drog ut på tiden.


Speciellt unga arbetstagares arbetsengagemang har sjunkit

Finländarnas arbetsengagemang har sjunkit till samma nivå som före coronan. Samtidigt har symptomen för arbetsutmattning ökat något och likgiltigheten på arbetet har varit högre jämfört med tiden före coronan.

– Fastän finländarnas arbetshälsa huvudsakligen har försämrats sedan förra sommaren, har förändringarna varit måttliga, och arbetsengagemang upplevs ännu klart mer än likgiltighet. Medan man under coronavåren även såg positiv utveckling i välbefinnandet, så har utvecklingen som skett fram till slutet av år 2020 varit negativ, säger forskningsprofessor Jari Hakanen på Arbetshälsoinstitutet.  

  Den oroväckande utvecklingen gäller unga arbetstagare under 36 år, som upplever mindre arbetsengagemang än före coronan. Samtidigt har ungas arbetsutmattning ökat sedan sommaren.  

 – Unga rapporterar om mindre arbetsengagemang och större arbetsutmattning än andra åldersgrupper. Det ser också ut som att tidsperioden mellan sommaren och slutet av året 2020 har drabbat ungas arbetshälsa, konstaterar specialforskare Janne Kaltiainen.

Arbetshälsan har försämrats både hos distans- och närarbetande

Under hösten sjönk arbetsengagemanget både hos distans- och närarbetande. Den tydliga ökningen av likgiltighet i arbetet som syntes under våren hos distansarbetare, observerades däremot inte längre i samma utsträckning hösten 2020.  

– Under coronatiden har fokus ofta legat på dem som övergått till distansarbete, men det är även viktigt att observera att symptomen på arbetsutmattning ökade hos närarbetare under hösten, berättar Kaltiainen.  

 – I vårens diskussioner fick barnfamiljernas situation i distansarbete mycket uppmärksamhet. Nu berättar vår undersökning att välbefinnandet hos distansarbetare som bor ensamma var på lägre nivå än hos barnfamiljerna redan före coronatiden, och skillnaderna har bara ökat. Det är en stor utmaning att ta hand om dem, vars mänskliga kontakter har minskat avsevärt under det senaste året, fortsätter Hakanen.

– Särskilt under undantagsförhållanden behövs betjänande och människonära ledarskap som litar på människan, kontakt med låg tröskel mellan kolleger och ledningen, positiv respons för det egna och andras arbete som upprätthåller arbetets meningsfullhet samt betoning av arbetets gemensamma betydelse, tillräckligt med pauser under arbetsdagen och gott om medkänsla när saker och ting inte fungerar såsom tidigare, konstaterar forskarna.
Uppföljningsundersökningen Miten Suomi voi? utreder förändringar i välbefinnandet hos personer i arbetsför ålder som orsakats av coronan. Taloustutkimus genomförde på uppdrag av Arbetshälsoinstitutet en första enkät i årsskiftet 2019–2020 som en del av ett annat forskningsprojekt (Kimmoisat työntekijät muuttuvassa työelämässä), en första uppföljningsenkät i maj–juni 2020 och en andra uppföljningsenkät i november–december 2020. Resultaten som presenterats här utgår från erfarenheterna hos de 757 finländare som besvarat alla tre enkäter.  

Undersökningens resultat publiceras på projektets webbsidor https://www.ttl.fi/tutkimushanke/miten-suomi-voi/  

#koronavirus #mitenSuomivoi #työhyvinvointi #työkykyinenSuomi

Mer information:  

forskningsprofessor Jari Hakanen, Arbetshälsoinstitutet, tfn 040 562 5433, jari.hakanen[at]ttl.fi  

specialforskare Janne Kaltiainen, Arbetshälsoinstitutet, tfn 030 474 2668, janne.kaltiainen[at]ttl.fi  

direktör Salla Toppinen-Tanner, Arbetshälsoinstitutet, tfn 046 851 2517, salla.toppinen-tanner[at]ttl.fi  

  

Läs även:  

Arbetslivets överlevnadshistorier från coronavåren – dela din erfarenhet  

  Pressmeddelande 12.8.2020: Finländarnas välmående på jobbet blev ställvis bättre under coronavåren  

  

    

Mediatjänster

Juha Hietanen, specialexpert inom mediekommunikation
Arbetshälsoinstitutet, Helsingfors
tfn +358 50 477 32 67
juha.hietanen[at]ttl.fi

Päivi Lehtomurto, specialexpert inom mediekommunikation
Arbetshälsoinstitutet, Helsingfors

tfn +358 50 4156 309
paivi.lehtomurto[at]ttl.fi

Arbetshälsoinstitutet är en finländsk forsknings-, utvecklings- och expertinstans inom området för arbetsvälbefinnande. Verksamhetens syfte är att främja hälsa och säkerhet i arbetet och öka arbetstagarnas välbefinnande. Institutet är ett självständigt offentligrättsligt samfund inom social- och hälsovårdsministeriets förvaltningssektor med verksamhetsställen på fem orter och huvudkontor i Helsingfors, Finland. Verksamheten finansieras till hälften av statsmedel. Arbetshälsoinstitutet har cirka 500 anställda.

Taggar:

Continue Reading

Marknadsnyheter

NOBA HOLDING AB (PUBL), NOBA GROUP AB (PUBL) OCH NOBA BANK GROUP AB (PUBL) ANTAR FUSIONSPLAN FÖR KONCERNINTERN FUSION

Published

on

By

Styrelserna i NOBA Holding, NOBA Group respektive NOBA Bank Group har idag, den 28 mars 2024, beslutat att anta en gemensam fusionsplan för en koncernintern fusion. Fusionen kommer att implementeras med NOBA Bank Group som övertagande bolag och NOBA Holding respektive NOBA Group som överlåtande bolag. NOBA Bank Group är ett helägt dotterbolag till NOBA Group som i sin tur är ett helägt dotterbolag till NOBA Holding. Samtliga aktieägare i NOBA Holding har godkänt fusionsplanen.

Fusionen genomförs i syfte att förenkla koncernstrukturen och förväntas medföra en förenklad administration samt minskade administrativa kostnader. Koncernens verksamhet kommer inte att påverkas av fusionen utan fortsätta att bedrivas oförändrad. Fordringar på de överlåtande bolagen kommer därmed automatiskt att övertas av NOBA Bank Group i samband med fusionen.

Genomförandet av fusionen är villkorat av bland annat erhållande av nödvändiga tillstånd och godkännanden från Finansinspektionen i förhållande till fusionen.

Fusionen förväntas implementeras under den andra hälften av 2024.

För mer information, vänligen kontakta:

CFO/IR:

Patrick MacArthur, CFO, NOBA

Phone: +46 760 32 69 70

E-mail: ir@noba.bank

Om NOBA Bank Group

Med ett diversifierat erbjudande via de tre varumärkena Nordax Bank, Bank Norwegian och Svensk Hypotekspension och 2 miljoner kunder, har vi storleken, kunskapen och skalbarheten för att bidra till ökad finansiell hälsa för fler. NOBA samlar specialiserade, kundcentrerade finansiella erbjudanden som är hållbara för individen, banken och samhället, idag och imorgon. NOBA Bank Group AB (publ) (“NOBA”) ägs av Nordic Capital Fund IX, Nordic Capital Fund VIII samt Sampo. Idag har NOBA-koncernen cirka 630 anställda och är aktiva på 7 marknader.

Per 31 december 2023 uppgick utlåningen till allmänheten till 110,1 miljarder kronor (SEK) och inlåningen till 96,8 miljarder kronor (SEK).

Läs mer om NOBA och våra varumärken på www.noba.bank.

Denna information är föremål för informationsgivningskrav enligt Oslo Rule Book II – Issuer Rules. Informationen lämnades, genom ovanstående kontaktpersons försorg, för offentliggörande den 28 mars 2024 kl. 13.30 CET.

Continue Reading

Marknadsnyheter

Mofast AB (Publ) ingår tillägg till avsiktsförklaring

Published

on

By

Mofast AB (Publ) har idag ingått tillägg till den avsiktsförklaring som offentliggjordes den 17 oktober 2023, kompletterades den 19 oktober 2023 genom en rättelse samt förlängdes den 21 december 2023. Tillägget till avsiktsförklaringen avser att ingåendet av bindande avtal och genomförandet av frånträde i transaktionen planeras att ske under andra kvartalet 2024, istället för under första kvartalet 2024 såsom tidigare meddelat.

För ytterligare information, vänligen kontakta:

Per Gebenius
Tf. VD och CFO
Telefon: +46 (0)72 587 54 16
Email:
post@mofastab.se

Jonas Blomquist

Styrelseordförande
Telefon: +46 (0)70 484 85 58

Om Mofast AB (Publ)

Mofast är ett fastighetsbolag med säte i Stockholm som äger, utvecklar och förvaltar samhälls- och bostadsfastigheter i Sverige. Bolagets kunder inkluderar privata omsorgsbolag, kommuner, landsting, myndigheter och privatpersoner. Fastighetsbeståndet är beläget i Sverige med fokus på attraktiva tillväxtregioner. Genom att utveckla befintliga fastigheter och projekt skapar Mofast mervärde i form av högre intäkter och ytterligare uthyrbar yta. Mofasts övergripande mål är att generera långsiktig och stabil riskjusterad avkastning genom välbelägna objekt med begränsade vakanser.

Continue Reading

Marknadsnyheter

Waystream får stororder från Skellefteå Kraft Fibernät AB

Published

on

By

Pressmeddelande den 28 mars 2024

Skellefteå Kraft har valt Waystream som leverantörer av access-switchar när de nu ska uppgradera sitt fibernät till nästa generation. Ordervärdet landar mellan 16-18 MSEK.

Skellefteå Kraft Fibernät är den ledande fiberleverantören i Skellefteå kommun med 33 000 anslutna hushåll, företag och offentliga verksamheter. De genomförde under 2023–24 en stor upphandling av access-switchar med tillbehör till deras nästa generations fibernät och vinnaren blev Waystream. Tidigare har Skellefteå Kraft använt sig primärt av utländska leverantörer. Valet av Waystream grundade sig i att Waystreams produkter lever upp till Skellefteås krafts höga krav på funktionalitet, säkerhet och pris i kombination med det stora fokus bolaget har på hållbarhet.

”Att leverera högkvalitativt internet till våra 33 000 kunder är det viktigaste för oss. Waystreams produkter erbjuder all funktionalitet som krävs för att kunna drifta vårt fibernät på ett säkert sätt de kommande åren. Produkterna är dessutom både energisnåla och har lång livslängd som hjälper oss att nå våra hållbarhetsmål. Pricken över i:et är att Waystream är en svensk leverantör, med personal, utveckling och produktion i Sverige med förnybar el vilket känns tryggt i det geopolitiska läget som vi nu befinner oss i,” säger Niklas Fryxell som är Teknikchef på Skellefteå Kraft Fibernät.

Fredrik Lundberg, vd på Waystream Group, välkomnar Skellefteå Kraft som ny kund:

”Vi är glada över att Skellefteå Kraft väljer Waystream för att uppgradera sitt fibernät till nästa generation och ser fram emot att hjälpa dem koppla upp Skellefteå kommun. Vi tror på ett långsiktigt och framgångsrikt samarbete tillsammans med dem.”

Beställningen består av både access-switchar samt större volymer av tillbehör som SFP:er. Försäljningen går via återförsäljaren Telia Cygate.

Leveransen av produkterna kommer att ske löpande under det kommande halvåret.

För mer information vänligen kontakta:

Fredrik Lundberg, VD 
Tel +46 (0) 72 509 27 76. E-post fredrik.lundberg@waystream.com 
 
Anna Idbrant, Presskontakt 
Tel +46 (0) 72 145 78 54. E-post anna.idbrant@waystream.com 

Om Waystream Group
Waystream är ett svenskt bolag som utvecklar och säljer avancerad digital infrastruktur, såsom switchar och routrar, anpassade för FTTx-marknaden. Med våra produkter och vår expertis är det möjligt för telekomoperatörer och tjänsteleverantörer att erbjuda snabba och tillförlitliga tjänster till användaren. Läs mer på  www.waystream.com

Bolagets aktie är listad på Nasdaq First North under namnet WAYS. Waystreams Certified Adviser är FNCA Sweden AB. 

Om Skellefteå Kraft Fibernät AB
Skellefteå Kraft Fibernät driver på utvecklingen av förnybar energi genom investeringar och forskning. De är en av Sveriges största kraftproducenter med produktion av vind- och vattenkraft, värme och bioenergi. Målet är att deras egen energiproduktion ska bli 100 procent förnybar.

Denna information är sådan som Waystream Group AB är skyldigt att offentliggöra enligt EU:s marknadsmissbruksförordning. Informationen lämnades, genom angiven kontaktpersons försorg, för offentliggörande.

Continue Reading

Trending

Copyright © 2017 Zox News Theme. Theme by MVP Themes, powered by WordPress.