Connect with us

Marknadsnyheter

Fler betalar kontantlöst som följd av pandemin

Published

on

Svenskarna blippar i större utsträckning sina betalningar som följd av coronapandemin. Det visar en ny riksomfattande undersökning om svenskarnas betalvanor, där majoriteten nu säger sig vara positiva till ett kontantlöst samhälle.

Det är åttonde året i rad som undersökningen ”Sverige Betalar” tagits fram av Insight Intelligence tillsammans med Coop och Svensk Handel.
 
Kontantanvändandet fortsätter att minska på bekostnad av bland annat kontaktlösa betalningar, det vill säga betalningar där man blippar mot en terminal. En av tio svarar att coronapandemin påverkat vilka betalmetoder man använder. På följdfrågan vilka betalmetoder man använder sig mer av som följd av pandemin är det vanligaste svaret kontaktlösa betalningar.

Andelen som använder kontaktlösa kortbetalningar har mer än tredubblats de senaste fyra åren, från 24 procent 2017 till 84 procent i år. Övergången från kontanter till nya digitala betaltjänster i Sverige har gått snabbt och har accelererat under pandemin.

I vår första undersökning från 2013 var många frustrerade över att kontanthanteringen i samhället minskade. Efter bara några år vände attityderna och i årets undersökning svarar majoriteten av svenskarna att de nu är positiva till ett kontantlöst samhälle (56 %), säger Lukas O Berg, VD på Insight Intelligence.

Det finns dock stora åldersmässiga skillnader i synen på det kontantlösa samhället. Bland de äldsta respondenterna är majoriteten negativa till det medan majoriteten av de yngsta är positiva. Andra resultat från undersökningen

• Andelen som föredrar att betala sin parkering med betal-appar fortsätter att öka.

• Stor skepsis mot Facebooks planerade kryptovaluta ”Libra” – få vill betala genom sociala medier.

• Majoriteten av svenskarna är negativa till att handla på kredit.

Undersökningen baseras på svar från 1000 svenskar mellan 16 och 74 år som under oktober 2020 intervjuats genom Sifos slumpmässigt rekryterade och riksrepresentativa webbpanel. Resultaten av undersökningen finns sammanfattade i rapporten ”Sverige Betalar 2020” som tagits fram av analys- och kommunikationsbyrån Insight Intelligence.

För mer information om rapporten kontakta:

Insight Intelligence Lukas O Berg lukas.berg@insightintelligence.se 0703 04 66 29

Coop Coops presstjänst 010-743 13 13

Svensk Handel Hans Tjernström, 0767 81 86 96 hans.tjernstrom@svenskhandel.se

Continue Reading

Marknadsnyheter

JRS chefsstrateg Torbjörn Söderberg om börsen framåt

Published

on

By

Torbjörn Söderberg

JRS chefsstrateg Torbjörn Söderberg pratar med Jesper Norberg på EFN om börsens väg framåt. Man tar upp värderingar och makro, samt hur han själv väljer att agera.

JRS chefsstrateg Torbjörn Söderberg om börsen framåt
Continue Reading

Marknadsnyheter

Kreditkort skapar problem för USAs konsumenter – CNBC granskar

Published

on

By

CNBC pratar kredikort

CNBC tittar närmare på hur kreditkort skapar problem för konsumenterna i USA som får betala räntor på upp till 36 %, och ovanpå det kommer nya avgifter. När det skapar så här stora problem blir det ett problem för ekonomin som helhet, det är inte bara ett individuellt problem.

CNBC granskar kreditkort och problemen de skapar

Vi skrev nyligen om rekordhög belåning hos investerare i USA. Det är samma sak här, när det är så många individer som är så hårt belånade blir det ett problem för hela aktiemarknaden.

Continue Reading

Marknadsnyheter

Varför går det så dåligt för Las Vegas?

Published

on

By

Vy över Las Vegas

Det pratas mycket om att Las Vegas har blivit tomt. Det kommer färre besökare både från USA och utlandet, i en sådan omfattning att vägar som förut var fyllda med bilar nu är smidiga att ta sig fram på. De enda som fortsatt verkar komma är affärsresenärerna.

Las Vegas får mycket kritik för att ha blivit för giriga. Hotellen har börjat lägga på alla möjliga konstiga avgifter för att tjäna mer, restaurangerna lägger på avgifter och dessutom har det tillkommit flera nya skatter. Besökarna känner sig lurade.

Continue Reading

Trending

Copyright © 2025 Tanalys