Connect with us

Marknadsnyheter

FlexQubes Bokslutskommuniké och rapport för fjärde kvartalet 2020

Published

on

FJÄRDE KVARTALET 2020

  • Orderingången minskade med 26 procent till 20,2 MSEK (27,1). Rensat för valutakurspåverkan mellan jämförelseperioderna har orderingången minskat med 19 procent.
  • Nettoomsättningen ökade med 6 procent till 23,9 MSEK (22,6). Rensat för valutakurspåverkan mellan jämförelseperioderna har nettoomsättningen ökat med 10 procent.
  • Rörelseresultatet före avskrivningar (EBITDA) upp¬gick till -3,1 MSEK (-7,7) och rörelseresultatet före finansiella poster (EBIT) uppgick till -4,3 MSEK (-8,1).
  • Resultat före skatt uppgick till -4,4 MSEK (-8,1).
  • Resultat per aktie uppgick till -0,6 SEK (-1,1).
  • Kassaflödet uppgick till 2,6 MSEK (-17,7), varav -5,0 MSEK (-11,1) från den löpande verksamheten, 0,1 MSEK (-5,4) från investeringsverksamheten och 7,4 MSEK (-1,2) från finansieringsverksamheten.
  • Likvida medel uppgick till 13,4 MSEK (18,1) vid periodens utgång. Utöver likvida medel så har koncernen tillgång till   kreditfacilitet om 2,3 MSEK.
  • RoosGruppen har ökat sitt ägande i FlexQube från ca 5% till ca 15% av aktierna i bolaget.
  • Bolaget erhåller order om ca 2,3 MSEK från norska Kolonial.
  • Bolaget erhåller orders för eQart om totalt ca 2,5 MSEK vilket är 300% tillväxt jämfört med föregående år.
  • Bolaget har påbörjat arbetet med att strategiskt bygga upp ett globalt återförsäljarnät för att komma närmare kunderna som en följd av eQart-expansionen och Coronaepidemin. Under innevarande kvartal slöts avtal med sju nya återförsäljare, vilket ger totalt tio nya återförsäljare under året. 

1 JANUARI – 31 DECEMBER 2020

  • Orderingången minskade med 4 procent till 78,4 MSEK (81,2). Rensat för valutakurspåverkan mellan jämförelseperioderna så är orderingången oförändrad.
  • Nettoomsättningen ökade med 13 procent till 82,2 MSEK (72,6). Rensat för valutakurspåverkan mellan jämförelseperioderna har nettoomsättningen ökat med 17 procent.
  • Rörelseresultatet före avskrivningar (EBITDA) upp­gick till -15,3 MSEK (-20,5) och rörelseresultatet före finansiella poster (EBIT) uppgick till -20,0 MSEK (-21,7).
  • Resultat före skatt uppgick till -20,1 MSEK (-21,8).
  • Resultat per aktie uppgick till -2,7 SEK (-2,9).
  • Kassaflödet uppgick till -4,6 MSEK (-42,3), varav -11,4 MSEK (-28,5) från den löpande verksamheten, -3,0 MSEK (-13,5) från investeringsverksamheten och 9,8 MSEK (-0,3) från finansieringsverksamheten.
  • Styrelsen föreslår att ingen utdelning ska utgå avseende räkenskapsåret 2020.
    Utdelningsförslaget baseras på att bolaget befinner sig i en stark tillväxtfas.

Länk till delårsrapporten för fjärde kvartalet 2020: https://www.flexqube.com/secure-file.php?file=4e13c22ed9ca4d08835ad05079881970.pdf

Hela delårsrapporten finns även bifogad härtill.

VD-ORD

DUBBLAD FÖRSÄLJNING JÄMFÖRT MED DET TREDJE KVARTALET, TILLVÄXT PÅ HELÅRET OCH EQART ORDERS LYFTER

Försäljningen under det fjärde kvartalet landade på 23,9 MSEK vilket innebär vårt näst starkaste försäljningskvartal någonsin och 6% bättre än det fjärde kvartalet 2019, vårt dittills starkaste kvartal. Orderingången når 20,2 MSEK vilket är 75% högre än i det tredje kvartalet men lägre än det fjärde kvartalet 2019. Vi når också vår bästa marginal efter montering hittills och vår EBITDA förbättras med 6 MSEK jämfört med det tredje kvartalet och 5 MSEK jämfört med det fjärde kvartalet 2019. På helåret 2020 förbättras vårt operativa kassaflöde med ca 17,1 MSEK jämfört med 2019. 

Vår orderingång på eQarts under det fjärde kvartalet uppgår till 2,5 MSEK vilket är lika med den totala försäljningen fram till utgången av det tredje kvartalet sedan lanseringen i slutet av 2019!

Efter ett minst sagt turbulent och utmanande år växer vi totalt med 13% (17% justerat för valuta) jämfört med 2019 och vår försäljning landar på 82,2 MSEK mot 72,6 MSEK under 2019. Även om vår ambition och plan var betydligt högre när vi gick in i 2020 så får det summeras som ett bra år ur tillväxtsynpunkt, mot bakgrund av vad Covid-19 inneburit. Resultatet för året följde försäljningsutvecklingen och trots att kostnadskostymen var anpassad efter en större försäljningsvolym lyckades vi löpande under året hålla nere kostnaderna på en godtagbar nivå sett till bolagets fas.

FÖRSÄLJNING & RESULTAT

Orderingången för Europa ökar med 42% under 2020, en positiv trend vi avser att fortsätta med under 2021. Vi har också under 2021 en annan marknadsnärvaro genom en dedikerad säljare för Norden samt återförsäljare i bland annat Spanien, Italien, Rumänien och Polen.

Norges största leverantör av mat via nätet har fortsatt med sina beställningar på vagnar från FlexQube och har under det fjärde kvartalet 2020 beställt vagnar till ett värde av 2,3 miljoner kronor. Vi förväntar oss fler ordrar från Kolonial under 2021. För oss på FlexQube är detta en spännande bransch i kraftig tillväxt och vi fortsätter att vara involverad i projekt i denna bransch som förväntas gå till avslut under 2021.

Under 2019 hade vi ett negativt kassaflöde på ca 3,5 MSEK per månad. Detta förbättrades under 2020 till ca -1,2 MSEK per månad, trots motvind från pandemin. När vi nu blickar framåt och ser att aktiviteten ökar bland kunderna är det viktigt att vi känner oss trygga med vår finansiella ställning och vi har under början av 2021 aktiverat flera åtgärder för att frigöra mer kapital, balansera kostnaderna ytterligare, samt ta del av fler subventioner och finansieringslösningar i Europa och USA.

Under det fjärde kvartalet såg vi en gradvis förbättring av kostnadsnivån i vår amerikanska montering- och distributionsverksamhet även om det fortfarande finns jobb att göra för att höja vår effektivitet ytterligare. 

eQart®

När vi gick in i 2020 hade vi en tydlig plan för att ordentligt nå ut med vårt nya motoriserade och självkörande vagnsrobotkoncept; eQart. Aktiviteterna var i full gång när pandemin slog till och merparten av alla produktionsutvecklings- och logistikprojekt blev lagda på is ute hos företagen, vilket försenade projektstarterna för oss.

Av den anledningen är det väldigt glädjande att vi under det fjärde kvartalet fick se en ökad orderingång på eQart Line, vilket är våra självkörande vagnar som med kamerateknik och kontrastavläsning navigerar längs en färgad tejp eller målad linje. 

Det var framför allt mot slutet av november och under december vi såg en ökad orderingång på eQarts där Siemens i South Carolina, Autoliv i Utah och Edwards Vacuum (helägt dotterbolag till Atlas Copco) i England var bland de som beställde sina första eQart-robotar. Därtill har ett stort svenskt bolag inom fordonsindustrin och tre ytterligare nya kunder i Ohio, Pennsylvania och Oklahoma beställt sina första eQarts under det fjärde kvartalet. Orderingången på eQarts under november och december är lika med den totala orderingången under de första tio månaderna 2020, även om vi fortfarande är på låga nivåer jämfört med vår ambition för konceptet. 

Som vi tidigare förmedlat är de flesta produkter som i dag finns tillgängliga för tillverkningsindustrin med självkörande teknik primärt utvecklade för lager- och distribution. Logistiken för en fabrik är på många sätt annorlunda och ställer helt andra krav på utformandet av, och prestandan hos, självkörande vagnar och robotar. Det kan handla om att produkterna som ska förflyttas inom fabriken och presenteras för operatörer har en stor variation vad gäller både utseende och vikt. Det kan också handla om att en fabrik har mycket mixad trafik i form av gaffeltruckar, dragtåg och människor som rör sig kors och tvärs.

Våra konkurrenter är vanligtvis specialiserade på att designa och tillverka materialvagnar, eller på att erbjuda robotar för att förflytta standardemballage eller dessa vagnar. Inom FlexQube kombinerar vi dessa två till ett koncept inom ramen för eQart. Blickar vi framåt så tror vi att navigationsteknologin och robottekniken kommer att bli alltmer generisk och att värdet snarare ligger i att erbjuda en helhet med fokus på själva applikationen för brukaren. Vårt modulära koncept för att utforma just vagnsapplikationen för att både transportera och presentera material på ett effektivt, ergonomiskt och säkert sätt är nyckeln i hela detta tankesätt.

Fler och fler kunder är nu när marknaden stabiliserat sig och börjat hitta en nytt Covid-19-anpassat förhållningssätt, redo att påbörja automationsprojekt igen. Vi lägger därför ett stort fokus i vår marknadsföring på möjligheten för kunderna att få anpassade automationslösningar med en enkel implementeringsprocess.

I tider som dessa där det finns utmaningar att träffa kunder fysiskt är våra virtuella demonstrationer av konceptet mycket uppskattade. Sedan vi började erbjuda virtuella demonstrationer av eQart-konceptet har vi genomfört fler än 100 online-demonstrationer för olika bolag runtom i världen. Från och med december kunde vi även genomföra virtuella demonstrationer från vår anläggning i South Carolina, och sedan januari har vi kunnat göra virtuella demonstrationer på spanska från vår lokal i Aguascalientes, Mexiko.

UTVECKLING

Genom att vi nu tagit steget och erbjuder robotlösningar för materialhantering har vi märkt av ett ökat intresse för oss som bolag. Både kunder, partners, konkurrenter och investerare har på kort tid ökat sitt intresse för FlexQube. Vårt fulla fokus ligger på att nu genomföra den strategiska plan som innefattar att bli världsledande på kundanpassade robotvagnar för materialhantering inom tillverkningsindustrin. Vår unika fördel med ett modulärt vagnskoncept kombinerat med en stor erfarenhet från design och försäljning av materialhanteringsvagnar inom industrisegmentet ger oss en styrka att ta vara på möjligheter i en marknad som förväntas växa kraftigt det kommande årtiondet.

Vår transformation från ett bolag som gjort rent mekaniska vagnar till att bli en ledande aktör för robotvagnar inom tillverkningsindustrin har precis börjat. Vår analys av marknadsdata visar att marknaden för logistikrobotar inom tillverkningsindustrin kommer att växa fem gånger snabbare än inom lager- och distribution de kommande 7 åren. Totalt bedömer vi att marknaden för logistikrobotar inom tillverkningsindustrin kommer att uppgå till över 200 miljarder kronor år 2027.

Under 2020 har vi slutit avtal med 10 återförsäljare och vi avser att åtminstone dubbla den siffran under 2021.

Vi ser att Nordamerika återfått sitt momentum och att aktiviteten ökar bland våra återförsäljare. Under 2021 är vi aktuella för flera större projekt relaterat till bland annat bilindustrin och näthandel för mat. Vår produktportfölj ger oss fantastiska möjligheter att öka tillväxttakten efter ett utmanande 2020.

Hela tillverkningsindustrin, och bilindustrin i synnerhet, är mitt uppe i en högintressant omställningsfas – både vad gäller automation av processer och produktelektrifiering. Det har accelererats än mer under 2020 till följd av Covid-19. Det kommer att skapa fantastiska möjligheter och vår framtidstro är mycket positiv där vi dagligen får bekräftat från marknaden att vi är rätt positionerade med vårt erbjudande och lösning.

Även om vi upplever en markant ökad optimism och betydligt högre aktivitet på marknaden jämfört med i mitten av 2020 så är pandemin fortfarande en verklighet och den kan fortsättningsvis leda till nya begränsningar för samhällen och företag – något som kan påverka oss, våra leverantörer, partners och våra kunder. Med detta i åtanke kommer vi trots vår positiva syn bibehålla en ordentlig kostnadskontroll och fokusera på vårt kassaflöde innan vi kan konstatera att den här osäkerheten är bakom oss.

Under de omständigheter som varit och är så känner jag en stor stolthet över vad vi åstadkommit under 2020. Vi har visat hur snabbt och beslutsamt vi anpassat oss till utmanande förutsättningar. Vi har kavlat upp ärmarna och levererat här och nu parallellt med att vi faktiskt också byggt för framtiden. Vi har levererat en tvåsiffrig tillväxt i den mest utmanande av tider och samtidigt skapat en produktportfölj och -erbjudande i världsklass. Vi är redo för helt nya nivåer – 2021 är året då vi ska dit!

Anders Fogelberg

VD för FlexQube AB (publ)

Om FlexQube

FlexQube erbjuder ett unikt och patenterat koncept för design och tillverkning av robusta, modulära och flexibla vagnar och ställage. Företaget har tillverkning i Sverige och USA med tillhörande distribution i Europa och Nordamerika inklusive Mexiko. 14:e december 2017 listades bolaget på Nasdaq First North i Sverige.

FlexQube har några av världens största tillverkare inom fordons-, energi-, försvar-, flyg-, vitvaror- och entreprenadmaskiner bland sina kunder. Några exempel är Volvo Cars, Autoliv, Scania, Whirlpool, Eberspächer och Mann+Hummel.

För mer information kontakta
VD, Anders Fogelberg

anders.fogelberg@flexqube.com
+46 702 86 06 74

CFO, Mikael Lindbäck
mikael.lindback@flexqube.com
+46 761 04 10 28

Aktien (FLEXQ) handlas på Nasdaq First North. FNCA Sweden AB, telefon +46 8-528 00 399, är Bolagets Certified Advisor. Läs mer på www.flexqube.com.

Denna information är sådan som FlexQube AB (publ) är skyldigt att offentliggöra i enlighet med EU-förordningen om marknadsmissbruk. Informationen lämnades genom ovanstående kontaktpersoners försorg för offentliggörande den 24 februari 2021, kl. 08:00 CET.

Taggar:

Continue Reading

Marknadsnyheter

Nya utmärkelser till Garantum

Published

on

By

När Europas främsta aktörer inom strukturerade produkter nyligen samlades i London för den 21: a upplagan av SRP Europe Awards tog Garantum hem priserna ”Best Performance Sweden” och ”Best Distributor Sweden”. Dessutom var Garantum som enda svenska aktör nominerad till bästa distributör av kapitalskyddade produkter i Europa. Mats Eriksson och Caroline Wasing från Garantum var på plats i London för att ta emot priserna.

Att uppmärksammas för våra placeringar är glädjande. I år fick vi nöja oss med utmärkelserna ”Bästa distributör i Sverige” och ”Bäst avkastning i Sverige”. På europeisk nivå blev vi återigen nominerade till pris för våra kapitalskyddade placeringar, men i år var konkurrensen för hård. I slutändan är det ändå som vi alltid brukar säga i dessa sammanhang; skapandet av mervärden och avkastning till investerarna är viktigast, säger Mats Eriksson, ansvarig för Investment Solutions på Garantum
 

Stark tillväxt i Europa
Intresset för strukturerade produkter växer i Europa. Under 2023 låg tillväxttakten på 34 procent med en totalvolym på 180 miljarder USD. En trend som Caroline tror att vi även kommer få se i Sverige kommande år.

– Vi ser att investeringar i strukturerade produkter ökar i Europa. I takt med att fler investerare får upp ögonen för de fördelar strukturerade produkter tillför en portfölj hoppas vi se ett ökat intresse även i Sverige, särskilt i kapitalskyddade produkter med de villkor vi idag kan erbjuda tack vare det högre ränteläget. Strukturerade produkter är mer självklara i en investeringsportfölj i andra länder i Europa och USA, säger Caroline Wasing, Investment Solutions på Garantum.  

Nya siffror klara
Garantum är en av de största arrangörerna av strukturerade produkter i Norden och har sedan 2005 arrangerat över 5 000 placeringar. Nya siffror på historisk avkastning visar en genomsnittlig årlig avkastning på 7,8 procent för samtliga placeringar som avslutats fram till och med 2023 vilket är i linje med stockholmsbörsen. Avkastningen är oftast kopplad till utvecklingen i en underliggande tillgång som exempelvis aktier, fonder, krediter, råvaror eller valutor. Bland produkterna finns en stor bredd i inriktning och risknivå.  

– Skillnaderna i utveckling mellan produkttyperna är ganska stora men gemensamt är att de flesta placeringarna har någon typ av riskskydd. Precis som med andra tillgångsslag är det viktigt att sprida risk och bygga portföljer med flera olika produkter och anpassa risk efter personliga preferenser och förutsättningar, fortsätter Caroline.

Hög kundnöjdhet
Fundamentet i Garantums erbjudande är individanpassad förmögenhetsrådgivning och strukturerade produkter är en viktig pusselbit tillsammans med fonder, aktiehandel och diskretionära förvaltningstjänster. När många aktörer minskar personlig service och hänvisar allt fler till färdiga lösningar går Garantum åt motsatt håll och fokuserar på personliga möten och skräddarsydda portföljer.

– Vi lägger stor vikt vid att utveckla strukturerade produkter efter kundbehov och marknadsförutsättningar för att kunna erbjuda rätt placeringar vid rätt tillfällen. Egenskaperna strukturerade produkter tillför en bred portfölj kan vara svåra att få till med enbart traditionella sparprodukter, avslutar Mats Eriksson.

Patrick Bejerskog
Mediakontakt
patrick.bejerskog@garantum.se

Garantum erbjuder individanpassade investeringslösningar. Via en fintechplattform skräddarsydd för individanpassad rådgivning erbjuds Private banking, utvalda fonder, strukturerade produkter, diskretionär förvaltning, aktiehandel, analyser och rådgivning lokalt nära kunden. I Garantumkoncernen ingår även fondbolaget Aktie-Ansvar. www.garantum.se | www.aktieansvar.se

Continue Reading

Marknadsnyheter

Inbjudan till presentation av Projektengagemangs Q1-rapport 2024

Published

on

By

Teknik- och arkitektkoncernen Projektengagemang Sweden AB (publ) offentliggör delårsrapporten för det första kvartalet 2024 torsdagen den 25 april.

Klockan 09:00 samma dag hålls en webbsändning där Liselotte Haglind, tf VD och Koncernchef presenterar rapporten. Presentationen hålls på svenska och det finns möjlighet att ställa frågor.

Länk och presentation till webbsändning:
Länk och presentationsmaterialet kommer att finnas tillgängligt på Projektengagemangs hemsida cirka en timme innan telefonkonferensen börjar:

https://ir.pe.se/ir/finansiella-rapporter/

För mer information, vänligen kontakta:
Teresia Nielsen, Kommunikationschef
+46 10-516 05 89
E-post: teresia.nielsen@pe.se

Om Projektengagemang
Projektengagemang är en av Sveriges ledande konsultkoncerner med fokus på byggnader och deras närmiljö. Den operativa verksamheten bedrivs i dotterbolaget PE Teknik & Arkitektur som årligen omsätter cirka en miljard kronor. Som samhällsbyggare skapar PE Teknik & Arkitektur innovativa och hållbara lösningar som bidrar till att utveckla och förnya samhället. Läs mer på pe.se/ir.

Continue Reading

Marknadsnyheter

Södertälje kan bli årets stadskärna 2024!

Published

on

By

Södertälje är finalist till utmärkelsen Årets Stadskärna 2024. Vinnaren utses den 21 maj. Utmärkelsen går till den stad som gjort störst förflyttning i sin förnyelse av centrum genom samarbete mellan privata och offentliga aktörer

Kampen om utmärkelsen står mellan finalisterna Södertälje och Hudiksvall. Södertälje var även finalist 2023 men nådde inte hela vägen fram. Årets ansökan har uppdaterats med insatser, projekt, samverkan och aktiviteter som genomförts under föregående år. Exempelvis mötesplatser som vuxit fram och utvecklats, nya uteserveringar på Stora Torget, en ny park i Kvarnlunden, utebio vid Maren, Mötesplats Södertälje och Södertäljefestivalen.

– Att Södertälje nomineras till Årets stadskärna i år igen är väldigt roligt. Vi har en fin stadskärna som om ett par år kommer vara ännu finare när Slussholmen och Maren har byggts färdigt och Lunakvarteret ska börja få sin nya utformning. Det blir ett ordentligt lyft för staden och vi är många som ser fram emot det, säger Boel Godner, kommunstyrelsens ordförande i Södertälje.

Utmärkelsen Årets Stadskärna tilldelas en stad i Sverige som på ett framgångsrikt sätt utvecklat stadskärnan genom tydliga mål och god samverkan mellan privata och offentliga aktörer. Nomineringar och vinnare utnämns av organisationen Svenska Stadskärnor.

– Vi är väldigt stolta över att Södertälje nomineras igen. Det bevisar att Södertälje når ut och det finns ett nationellt intresse kring vår resa. Det känns roligt och vi är tacksamma för de goda samarbeten vi lyckats hitta i utvecklingen av vår stadskärna. Vi är ett starkt team, säger Aljoša Lagumdžija, VD, Södertälje City.

Södertälje har under flera år förberett sig för utmärkelsen. Ansökan genomförs i samarbete mellan Södertälje City, kommunen, fastighetsägarna och näringsidkarna.

– Nomineringen är ett kvitto på att vi jobbar rätt. Jag ser samverkan som framgångsfaktorn bakom den positiva utveckling och förändring som sker i Södertälje. Det pågår en omdaning nu i stadskärnor över hela landet, så även i Södertälje. Vi ser en ny stadskärna växa fram, bland annat med nya mötesplatser, vilket känns väldigt positivt, säger Jonas Karlsson, näringslivschef Södertälje kommun.

Vinnaren presenteras den 21 maj i Malmö under Svenska Stadskärnors Årskonferens.

Fakta: Årets Stadskärna

Utmärkelsen delas ut till den svenska stad eller ort som under de närmast föregående åren gjort störst framsteg i sin förnyelse av centrum, genom samarbete mellan både privata och offentliga aktörer. Med framsteg menas att det finns ett flertal mätbara resultat av stadskärnans utveckling. Utmärkelsen är tänkt att inspirera stadens intressenter att arbeta med utveckling av stadskärnan och de tre städer som nomineras blir förebilder för alla andra städer och orter.

För mer information:

Jonas Karlsson, näringslivschef, Södertälje kommun, telefon: 08-523 041 43, e-post: jonas.karlsson@sodertalje.se

Aljoša Lagumdžija, VD, Södertälje City, telefon: 070-776 31 62, e-post: aljosa@sodertaljecity.se   

Åsa Zazi, pressansvarig Södertälje kommun, telefon: 08-523 066 03, e-post: asa.zazi@sodertalje.se

Continue Reading

Trending

Copyright © 2017 Zox News Theme. Theme by MVP Themes, powered by WordPress.