Connect with us

Marknadsnyheter

FlexQubes rapport för andra kvartalet 2021

Published

on

ANDRA KVARTALET 2021

  • Orderingången ökade med 54,4 procent till 32,4 MSEK (21,0). Rensat för valutakurspåverkan mellan jämförelseperioderna har orderingången ökat med 75,1 procent.
  • Nettoomsättningen ökade med 47,3 procent till 26,5 MSEK (18,0). Rensat för valutakurspåverkan mellan jämförelseperioderna har nettoomsättningen ökat med 67,1 procent.
  • Rörelseresultatet före avskrivningar (EBITDA) upp­gick till -1,6 MSEK (-1,8) och rörelseresultatet före finansiella poster (EBIT) uppgick till -2,7 MSEK (-3,0).
  • Resultat före skatt uppgick till -2,8 MSEK (-3,0).
  • Resultat per aktie uppgick till -0,4 SEK (-0,4).
  • Kassaflödet uppgick till 3,1 MSEK (-4,0), varav 3,9 MSEK (-2,7) från den löpande verksamheten, -0,8 MSEK (-1,3) från investeringsverksamheten och 0,0 MSEK (-0,0) från finansieringsverksamheten.
  • Likvida medel uppgick till 15,4 MSEK (13,4) vid periodens utgång.  Utöver likvida medel har koncernen tillgång till 2,3 + 10 MSEK i   checkkredit och garanterad kreditfacilitet.
  • Amazon har lagt en initial order på ca 6,5 MSEK för gemensam utveckling av produkter tillhörande vårt robotiserade eQart-koncept.
  • Lazar Material Handling Solutions, en FlexQube-licensierad återförsäljare i Sydafrika, får order på över 500 vagnar från ett framstående OEM-företag inom bilindustrin.
  • Bolaget har under perioden emitterat teckningsoptioner till styrelse, personal och ledande befattningshavare. Totalt emitterades 131 000 teckningsoptioner vilket inbringande 438 850 kr till moderbolaget.
  • Bolaget har säkerställt en garanterad kreditfacilitet om 10 MSEK vilket kan utnyttjas vid behov.
  • Bolaget har fortsatt att stärka organisationen med ny personal inom R&D, försäljning, supply chain samt nyckelrekryteringar i form av ny COO som tillträtt i juni samt ny CFO som tillträder i augusti. Bolaget förväntas fortsätta utöka organisationen under året.

PERIODEN 1 JANUARI – 30 JUNI 2021

  • Orderingången ökade med 32,8 procent till 62,4 MSEK (47,0). Rensat för valutakurspåverkan mellan jämförelseperioderna har orderingången ökat med 49,5 procent.
  • Nettoomsättningen minskade med 5,6 procent till 41,8 MSEK (44,3). Rensat för valutakurspåverkan mellan jämförelseperioderna har nettoomsättningen ökat med 5,3 procent.
  • Rörelseresultatet före avskrivningar (EBITDA) uppgick till -6,6 MSEK (-3,8) och rörelseresultatet före finansiella poster (EBIT) uppgick till -8,9 MSEK (-6,0).
  • Resultat före skatt uppgick till -9,2 MSEK (-6,0).
  • Resultat per aktie uppgick till -1,2 SEK (-0,8).
  • Kassaflödet uppgick till 2,0 MSEK (-4,6), varav 3,3 MSEK (-2,3) från den löpande verksamheten, -1,2 MSEK (-2,1) från investeringsverksamheten och -0,0 MSEK (-0,1) från finansieringsverksamheten.

HÄNDELSER EFTER KVARTALETS UTGÅNG

  • Tesla har tilldelat FlexQube ett projekt för materialhanteringsvagnar värt ca 10 MSEK för nya Gigafactory i Berlin.
  • Bolaget vinner en order om ca 2 MSEK för hyllplans- och pallvagnar till ett större verkstadsbolag i Tyskland.
  • Första order till Kina med ordervärde om ca 650 000 SEK till ett bolag som tillverkar vindturbiner. Kunden har under flera år köpt vagnar till fabriker i Europa samt Nordamerika och tar nu steget med inköp till Asien.
  • Orderingången för bolaget är fortsatt stark och juli månad, som säsongsmässigt brukar vara en sämre månad, var en av bolagets bästa månader någonsin och orderingångstillväxten ökade med 186% jämfört med samma månad föregående år.

Länk till delårsrapporten för andra kvartalet 2021: 
https://www.flexqube.com/secure-file.php?file=404889596c719173cf81ccaef374363b.pdf 

 

Hela delårsrapporten finns även bifogad härtill.

VD-ORD

OMSÄTTNINGS- OCH ORDERINGÅNGSREKORD SAMT GENOMBROTTSORDRAR MED AMAZON OCH TESLA

Orderingången för det andra kvartalet landade på 32,4 MSEK vilket är första gången vi når över 30 MSEK i ett enskilt kvartal och vår starkaste orderingång någonsin. Det är också 54% högre än det andra kvartalet 2020. Därutöver når vi 26,5 MSEK i omsättning, vilket även det är rekord för ett enskilt kvartal och 47% högre än det andra kvartalet 2020.

Under kvartalet har vi två framstående höjdpunkter. Den första tillskrivs självklart affären med Amazon kring produkter och gemensam utveckling avseende vårt robotiserade eQart-koncept. Det initiala ordervärdet uppgår till ca 6,5 MSEK och detta första projekt förväntas vara klart till slutet av 2021. Det här partnerskapet med Amazon är vår klart viktigaste och största milstolpe i företagets historia och vårt team har gjort ett fantastiskt arbete med att driva detta projekt. Amazon är det bolag som ligger absolut längst fram när det kommer till logistikrobotar och att FlexQube kunde vinna upphandlingen kring robotkonceptet är ett fantastiskt kvitto på FlexQubes system för logistikvagnar, där digitala och mekaniska byggblock kombineras.

Affären med Amazon markerar den definitiva brytpunkten för vår transformation från rent mekaniskt vagnsutvecklingsbolag till att bli ett techbolag inom robotteknik för internlogistik.

Den andra stora höjdpunkten är vår största enskilda affär hittills om ca 10 MSEK med ingen mindre än Tesla som vi kommunicerade i juli. Vi har blivit tilldelade ett vagnskontrakt för den nya fabriken som byggs i Berlin, en fabrik som ska bli den mest avancerade Gigaafactory som byggts hittills och den största fabriken för tillverkning av elfordon i världen med en kapacitet på 500 000 bilar per år. Vårt unika modulära koncept som skapar en försäkring för våra kunder att kunna utnyttja om de behöver bygga om eller anpassa vagnarna över tid, var verkligen en avgörande faktor för detta projekt. När en ny fabrik startas upp kommer saker och ting alltid behöva förändras och anpassas för förändrade behov. Med vårt koncept säkerställer vi att kunden får robusta, säkra och ergonomiska vagnar som också är flexibla för att kunna hantera det här. Med Teslaaffären tror vi vårt varumärke stärks avsevärt på den tyska marknaden men även globalt och ser vi till hur volymerna utvecklats hos andra kunder efter initiala affärer så är möjligheterna goda för fortsatt bra orderingång från Tesla framöver, både i Berlin men också på deras övriga fabriker.

FlexQubes koncept kan också komma väl till pass när våra kunder är redo att automatisera fler processer då byggblockens modulära natur gör det möjligt att uppgradera mekaniska vagnar till autonoma eQarts. Även det är något vi är helt ensamma om att erbjuda.

FÖRSÄLJNING & RESULTAT

Vi ser återigen en stark tillväxt för både försäljning och orderingång i Europa där orderingången växer med närmare 350% jämfört med det andra kvartalet 2020 och det är också 44% högre än vårt dittills bästa kvartal i Europa och övriga världen (exklusive Nordamerika). Detta är framför allt drivet av starkare orderingång i DACH-regionen samt Sydafrika genom vår distributör Lazar Intralogistic. Under perioden stängde vi även den största ordern i Frankrike hittills om ca 1 MSEK.

Orderboken har vid utgången av kvartalet passerat 30 MSEK för första gången och det är en klar uppgång jämfört med de 10 MSEK vi hade vid utgången av 2020.

Vi ser också en bra utveckling av vårt kassaflöde som landar på ca 3,1 MSEK. Vi har genomfört flertal åtgärder för att säkerställa att vi trots fortsatta satsningar i verksamheten ändå kan ligga på ett kassaflöde för att kunna växa vår verksamhet på ett tillfredställande sätt. Åtgärder inkluderar arbete med leverantörer, kunder samt lagernivåer för att minska bundet kapital. Det finns fortfarande mycket kvar att göra på denna sida, vilket vi ser kommer fortsatt påverka positivt under året.

Även EBITDA förbättras i kvartalet och landar på -1,6 MSEK jämfört med -5,0 MSEK i det första kvartalet i år och -1,8 MSEK i det andra kvartalet 2020.

Under inledningen av 2021 har priserna på råmaterial, primärt stål påverkat oss och våra leverantörer. Det är inte bara prisökningar utan även svårt att få tag i material. Även om det här påverkar oss så har vi relativt korta tider mellan offert och order och kan kompensera till kunderna med höjda priser. Kunderna är dock förstående i de fall vi kommunicerat förseningar då de upplever samma sak från väldigt många olika leverantörer.

På elektroniksidan är det längre ledtider på många komponenter, vilket kan påverka upprampningen av försäljningen inom eQart-segmentet, men vi arbetar nära våra huvudleverantörer för att säkra tillgång till komponenter för att hantera större volymökningar. Det är också en fortsatt väldigt hög aktivitet på offertsidan och under det andra kvartalet var vårt totala offertvärde tre gånger högre än under det andra kvartalet 2020 och 65% högre än under det första kvartalet i år. Samma höga takt har fortsatt i början av det tredje kvartalet.

FLEXQUBES ROBOTISERADE EQART®

I mitten av april fick vi en order på fyra stycken eQarts från, det i Sverige välkända och erkänt framstående e-handelsföretaget, Apotea. Det är en mycket intressant order som ger oss luft under vingarna för att gå in mer på e-handelsapplikationer med vårt robotiserade eQart-koncept. Enkel implementering och ett oerhört flexibelt koncept som eQart tror vi är ett vinnande koncept för alla verksamheter framöver. eQart kommer användas för att förflytta inkommande gods rakt genom hela lagret till slutdestination. Detta ökar effektiviteten inom lagret och investeringen har en återbetalningstid under ett år. Vi har också gjort en liknande affär med Siemens Mobility i Georgia USA där just enkelheten i implementeringen varit avgörande.

Juni månad blev vår bästa leveransmånad hittills för vårt robotiserade eQart-koncept med en försäljning på 1,7 MSEK och vi ser fortsatt ökat intresse för vår brett lanserade produktlinje eQart Line och bedömer att orderingången kommer att växa sekventiellt under det tredje kvartalet igen. Vad gäller vårt AMR-koncept, eQart Free, vilket är det Amazon lagt order på, så lägger vi just nu upp affärsplanen för en större lansering senare under året.

De flesta aktörer arbetar med liknande teknik för navigation och robotarna är väldigt standardiserade oavsett leverantör. På FlexQube driver vi istället utvecklingen med fokus på applikationen för att förflytta material och presentera dessa för operatörerna i lagren och fabrikerna på ett effektivt och för verksamheten anpassat sätt. Detta är möjligt genom vårt modulära byggblockskoncept där vi kombinerar vagn och robot i en och samma enhet och som kan kundanpassas i oändlighet. Att vi stängde en affär med Amazon i juni är ett bevis på att vi har ett unikt koncept som ligger rätt i tiden och tar hand om och snabbt kan anpassas till de behov kunderna har eller kommer få i sin internlogistik.

UTVECKLING

Vi har sett en kraftigt ökad aktivitet för företagsaffärer inom internlogistik på senare tid. I början av juli förvärvades Fetch Robotics (omsatte ca 85 miljoner kronor 2020) av Zebra Technologies för ca 2,6 miljarder kronor. I mitten av juli förvärvade ABB det spanska bolaget ASTI där ABB uttalat säger att logistikrobotar är framtiden och att de estimerar att marknaden kommer överstiga 120 miljarder kronor 2025. Det är uppenbart att fler och fler företag vill positionera sig inom internlogistikmarknaden som förväntas växa kraftigt det kommande decenniet.

När vi tittar på marknaden så är vi förvånade att inte fler fokuserar mer på kunskapen om internlogistik och att kunna skapa unika och optimala applikationer för kundens exakta behov. Här har vi ett stort försprång med våra över 800 kunder och mer än 5000 unika kundapplikationer för vagnar, både mekaniska och robotiserade. Vi har redan motsvarande teknik som används för både Fetch Robotics och ASTIs robotar men i tillägg ett modulärt koncept för både de digitala och mekaniska byggblocken.

Våra konkurrenter är vanligtvis specialiserade på att designa och tillverka materialvagnar eller på att erbjuda robotar för att förflytta dessa vagnar, vi är ensamma om att erbjuda båda två i en enhet. På FlexQube kombinerar vi dessa två till ett koncept inom ramen för eQart. Blickar vi framåt så tror vi att navigationsteknologi och robottekniken kommer att bli mer och mer generisk och att värdet ligger snarare i att erbjuda en helhet med fokus på själva applikationen för brukaren. Vårt modulära koncept för att utforma just vagnsapplikationen – för att både transportera och presentera material på ett effektivt, ergonomiskt och säkert sätt – är nyckeln i hela detta tankesätt.

Än så länge är vi i uppstartsfasen av våra återförsäljarrelationer (i skrivande stund har vi 16 aktiva återförsäljare) och det är primärt Lazar i Sydafrika som ger ett bidrag till vår försäljningsvolym. En viktig affär för vår återförsäljare i Sydafrika var att få order på över 500 vagnar till en stor internationell biltillverkare. Vi avser att fortsätta utöka vårt återförsäljarnät för att skapa en större hävstång i vårt försäljningsarbete.

Slutligen kan jag konstatera att det andra kvartalet var ett genombrottskvartal för bolaget där vi blev erkända som en robottillverkare med unika attribut genom ordern till Amazon. Genom affären till Tesla så anser jag att vi etablerar oss som världsledande leverantör för materialhanteringsvagnar då Tesla får anses som en flaggskeppskund många andra företag ser upp till. Jag har poängterat det innan men vi är verkligen bara i början av vår resa, där vi varje dag får stärkande kvitton på att vårt unika erbjudande och lösning är väldigt bra, och i en marknad som kommer utvecklas oerhört aggressivt det kommande decenniet.

Anders Fogelberg

VD för FlexQube AB (publ)

Om FlexQube

FlexQube erbjuder ett unikt och patenterat koncept för design och tillverkning av robusta, modulära och flexibla vagnar och ställage. Företaget har tillverkning i Sverige och USA med tillhörande distribution i Europa och Nordamerika inklusive Mexiko. 14:e december 2017 listades bolaget på Nasdaq First North i Sverige.

FlexQube har några av världens största tillverkare inom fordons-, energi-, försvar-, flyg-, vitvaror- och entreprenadmaskiner bland sina kunder. Några exempel är Volvo Cars, Siemens, Autoliv, Scania, ODA, och Mann+Hummel.

För mer information kontakta
VD, Anders Fogelberg

anders.fogelberg@flexqube.com
+46 702 86 06 74

CFO, Mikael Lindbäck
mikael.lindback@flexqube.com
+46 761 04 10 28

Aktien (FLEXQ) handlas på Nasdaq First North. FNCA Sweden AB, telefon +46 8-528 00 399, är Bolagets Certified Advisor. Läs mer på www.flexqube.com.

Denna information är sådan som FlexQube AB (publ) är skyldigt att offentliggöra i enlighet med EU-förordningen om marknadsmissbruk. Informationen lämnades genom ovanstående kontaktpersoners försorg för offentliggörande den 3 augusti 2021, kl. 08:00 CET.

Taggar:

Continue Reading

Marknadsnyheter

KALLELSE TILL EXTRA BOLAGSSTÄMMA I FLEMING PROPERTIES AB

Published

on

By

Aktieägarna i Fleming Properties AB, org.nr 559207-9544 (”Bolaget”), kallas härmed till extra bolagsstämma måndagen den 27 maj 2024 kl. 9.00 i Baker McKenzie Advokatbyrås lokaler på Vasagatan 7 i Stockholm.

Rätt att delta och anmälan
Aktieägare som vill delta i extra bolagsstämman ska:

i. dels vara införd i den av Euroclear Sweden AB förda aktieboken på avstämningsdagen som är fredagen den 17 maj 2024,

ii. dels senast tisdagen den 21 maj 2024 anmäla sig och eventuella biträden (högst två) skriftligen per post till Att: John Malmström, c/o Pareto Business Management AB, Box 7415, 103 91 Stockholm, eller per e-post: john.malmstrom@paretosec.com. I anmälan bör uppges fullständigt namn, person- eller organisationsnummer, aktieinnehav, adress, telefonnummer samt, i förekommande fall, uppgift om ställföreträdare, ombud eller biträde. Anmälan bör i förekommande fall åtföljas av fullmakter, registreringsbevis och andra behörighetshandlingar.

Förvaltarregistrerade aktier
Aktieägare som har sina aktier förvaltarregistrerade hos bank eller annan förvaltare måste genom förvaltarens försorg tillfälligt låta inregistrera aktierna i eget namn för att äga rätt att delta i stämman. Sådan registrering, som normalt tar några dagar, ska vara verkställd senast fredagen den 17 maj 2024 och bör därför begäras hos förvaltaren i god tid före detta datum. Rösträttsregistrering som av aktieägare har begärts i sådan tid att registreringen har gjorts av relevant förvaltare senast tisdagen den 21 maj 2024 kommer att beaktas vid framställningen av aktieboken.

Ombud m.m.
Aktieägare som företräds genom ombud ska utfärda skriftlig och daterad fullmakt för ombudet. Om fullmakten utfärdats av juridisk person ska bestyrkt kopia av registreringsbevis, eller motsvarande behörighetshandling, utvisande att de personer som har undertecknat fullmakten är behöriga firmatecknare för den juridiska personen, bifogas fullmakten. Fullmakten får inte vara äldre än ett år gammal, dock att fullmakten får vara äldre än ett år om det framgår att den är giltig för en längre period, längst fem år. En kopia av fullmakten samt eventuellt registreringsbevis bör, för att underlätta inpasseringen vid stämman, ha kommit Bolaget tillhanda genom att insändas till Bolaget på adress enligt ovan senast tisdagen den 21 maj 2024. Fullmakten i original samt registreringsbevis ska även uppvisas på stämman. Även fullmaktsintyg accepteras. Fullmaktsformulär kommer finnas tillgängligt via Bolagets hemsida, www.flemingproperties.se, samt skickas utan kostnad till de aktieägare som begär det och uppger sin postadress.

Förslag till dagordning

  1. Stämmans öppnande och val av ordförande vid stämman
  2. Upprättande och godkännande av röstlängd
  3. Val en eller flera justeringspersoner
  4. Prövning av om stämman blivit behörigen sammankallad
  5. Godkännande av dagordning
  6. Beslut om ändring av bolagsordningen
  7. Beslut om bemyndigande för styrelsen att emittera aktier
  8. Stämmans avslutande

Förslag till beslut

Punkt 1: Val av ordförande vid stämman
Styrelsen föreslår att extra bolagsstämman väljer jur. kand. Carl Bohman vid Baker McKenzie Advokatbyrå till ordförande vid stämman, eller vid förhinder, den han anvisar.

Punkt 6: Beslut om ändring av bolagsordningen
Styrelsen för Bolaget föreslår att extra bolagsstämman ska besluta att ändra bolagsordningen i Bolaget enligt följande:

Det föreslås att bolagsordningens gränser för aktiekapital ändras från lägst 50 000 euro och högst 120 000 euro till lägst 175 000 euro och högst 700 000 euro, och gränserna för antal aktier ändras från lägst 5 000 000 stycken och högst 12 000 000 stycken till lägst 17 500 000 stycken och högst 70 000 000 stycken. Bolagsordningens § 4 får därmed följande lydelse:

”Aktiekapitalet utgör lägst 175 000 euro och högst 700 000 euro. Antalet aktier ska vara lägst 17 500 000 stycken och högst 70 000 000 stycken. Bolaget ska ha sin redovisningsvaluta i euro.”

Det föreslås att avstämningsförbehållet uppdateras med anledning av förändringar i lag. Bolagsordningens § 12 får därmed följande lydelse:

”Den aktieägare eller förvaltare som på avstämningsdagen är införd i aktieboken och antecknad i ett avstämningsregister, enligt 4 kap. lagen (1998:1479) om värdepapperscentraler och kontoföring av finansiella instrument eller den som är antecknad på avstämningskonto enligt 4 kap. 18 § första stycket 6-8 nämnda lag, ska antas vara behörig att utöva de rättigheter som framgår av 4 kap. 39 § aktiebolagslagen (2005:551).”

Det föreslås även vissa mindre språkliga justeringar av bolagsordningen.

Det föreslås slutligen att styrelsen, eller den styrelsen anvisar, medges rätten att vidta de justeringar som må behövas i samband med registrering hos Bolagsverket.

Punkt 7: Beslut om bemyndigande för styrelsen att emittera aktier
Styrelsen för Bolaget, föreslår att extra bolagsstämman beslutar att bemyndiga styrelsen att intill nästa årsstämma, vid ett eller flera tillfällen, med företrädesrätt för aktieägarna, besluta om nyemission av aktier att betalas kontant eller genom kvittning. Beslut med stöd av bemyndigandet ska kunna ske med högst det sammanlagda antal aktier som kan ges ut utan ändring av den vid var tid antagna bolagsordning. Syftet med bemyndigandet är att möjliggöra att på ett tids- och kostnadseffektivt sätt anskaffa kapital för att möjliggöra vidare utveckling av Bolagets verksamhet.

Styrelsen, eller den styrelsen anvisar, medges rätten att vidta de justeringar som må behövas i samband med registrering av beslutet hos Bolagsverket.

Utgivande av nya aktier med stöd av bemyndigandet ska genomföras på sedvanliga villkor under rådande marknadsförhållanden.

Styrelsen, eller den styrelsen anvisar, medges rätten att vidta de justeringar som må behövas i samband med registrering av beslutet hos Bolagsverket.

Majoritetsregler
För giltigt beslut enligt punkt 6 och punkt 7 krävs biträde av aktieägare med minst två tredjedelar av såväl de avgivna rösterna som de aktier som är företrädda vid stämman.

Antal aktier och röster
Det totala antalet aktier och röster i Bolaget uppgår per dagen för denna kallelse till 5 950 000 stycken. Bolaget innehar inga egna aktier.

Övrigt
Fullmaktsformulär, fullständiga förslag till beslut och övriga handlingar som ska finnas tillgängliga enligt aktiebolagslagen hålls tillgängliga senast två veckor före stämman. Samtliga handlingar enligt ovan hålls tillgängliga hos Bolaget på Fleming Properties AB c/o Pareto Business Management AB, Box 7415, 103 91 Stockholm, och på Bolagets webbplats, www.flemingproperties.se, enligt ovan och sänds till de aktieägare som begär det och uppger sin e-mail- eller postadress.

Aktieägarna erinras om rätten att, vid extra bolagsstämman, begära upplysningar från styrelsen och verkställande direktören i enlighet med 7 kap. 32 § aktiebolagslagen.

Beslut om bemyndigande för styrelsen att emittera aktier behövs för att genomföra en nyemission av aktier med företrädesrätt för Bolagets aktieägare (”Företrädesemissionen”) som Bolaget har pressmeddelandet om samma dag som denna kallelse publicerats. Bolagets största aktieägare, Colony Real Estate Sweden Holding AB (”Colony”), vars aktieägande i Bolaget motsvarar cirka 22,12 procent av rösterna, har åtagit sig att teckna sin företrädesrätt i Företrädesemissionen och har även ingått ett garantiåtagande. Om garantiåtaganden skulle infrias fullt ut skulle Colonys aktie- och röstandel i Bolaget öka till över tre tiondelar. Colony har beviljats undantag från budplikt av Aktiemarknadsnämnden för det fall dess aktieägande skulle uppgå till eller överstiga 30 procent av antalet röster i Bolaget som ett resultat av Colonys deltagande i Företrädesemissionen. Den maximala andelen av aktierna och rösterna i Bolaget som Colony kan erhålla om garantiåtaganden utnyttjas fullt ut är 49 procent (inklusive Colonys befintliga innehav i Fleming). Det noteras att undantaget från budplikt är villkorat av att bolagsstämmans beslut om att bemyndiga styrelsen att besluta om Företrädesemissionen biträds av aktieägare som representerar minst två tredjedelar av såväl de avgivna rösterna som de aktier som är företrädda på stämman, varvid man ska bortse från aktier som innehas och på stämman företräds av Colony.

Hantering av personuppgifter
För information om hur dina personuppgifter behandlas hänvisas till den integritetspolicy som finns tillgänglig på Euroclear Sweden AB:s hemsida: https://www.euroclear.com/dam/ESw/Legal/Integritetspolicy-bolagsstammor-svenska.pdf.

 

* * * * *

Stockholm i april 2024
Fleming Properties AB
Styrelsen

Continue Reading

Marknadsnyheter

Kommuniké från årsstämma 2024 i Formpipe Software AB (publ)

Published

on

By

Beslut om disposition av bolagets resultat samt ansvarsfrihet
Stämman beslutade, enligt styrelsens förslag, att utdelning till aktieägarna ska ske med 0,50 kronor per aktie för räkenskapsåret 2023, uppdelat på två utbetalningstillfällen, samt att avstämningsdag för den första utbetalningen om 0,25 kronor ska vara den 29 april 2024 och att avstämningsdag för den andra utbetalningen om 0,25 kronor ska vara den 7 november 2024. Utbetalning av utdelning beräknas ske tre bankdagar efter respektive avstämningsdag genom Euroclear Sweden AB:s försorg.

Styrelsens ledamöter och de verkställande direktörerna beviljades ansvarsfrihet för räkenskapsåret 2023.

Val av styrelse, styrelseordförande, revisor och arvoden

Stämman beslutade, enligt valberedningens förslag, följande:

Att fastställa arvodet till 520 000 kronor till styrelsens ordförande och till 220 000 kronor till var och en av de övriga bolagsstämmovalda styrelseledamöterna som inte är anställda i bolaget (dvs. en sammanlagd ersättning till styrelsen om 1 620 000 kronor).

Att arvode till revisorn ska utgå enligt godkänd räkning.

Att styrelsen ska bestå av sex styrelseledamöter, och att till styrelseledamöter omvälja Annikki Schaeferdiek, Åsa Landén Ericsson, Martin Bjäringer, Peter Gille, Johan Stakeberg och Erik Ivarsson. Till styrelsens ordförande beslutade bolagsstämman att omvälja Annikki Schaeferdiek.

Att, i enlighet med revisionsutskottets rekommendation, omvälja det registrerade revisionsbolaget PricewaterhouseCoopers AB som bolagets revisor till slutet av årsstämman som hålls under 2025. Som huvudansvarig revisor har PricewaterhouseCoopers AB meddelat att de har för avsikt att utse den auktoriserade revisorn Erik Bergh.

Principer för utseende av valberedning och instruktion till valberedningen

Stämman beslutade, enligt valberedningens förslag, om principer för utseende av valberedning och instruktion till valberedningen.

Godkännande av ersättningsrapport

Stämman beslutade, enligt styrelsens förslag, om godkännande av ersättningsrapporten för 2023.

Beslut om riktlinjer för ersättning till ledande befattningshavare

Stämman beslutade, enligt styrelsens förslag, om riktlinjer för ersättning till ledande befattningshavare. Riktlinjerna motsvarar i huvudsak tidigare riktlinjer men med den justeringen att taket för erhållandet av rörlig kontantersättning har ändrats från högst 40 procent till högst 50 procent av den fasta årliga kontantlönen. Därutöver justeras även högsta uppsägningstid och avgångsvederlag.

Beslut om införande av långsiktigt prestationsbaserat incitamentsprogram 2024 för medarbetare inom koncernen

Stämman beslutade, enligt styrelsens förslag, att införa ett långsiktigt prestationsbaserat incitamentsprogram för medarbetare inom koncernen (LTI 2024) samt om emission och överlåtelse av teckningsoptioner för att säkerställa leverans av aktier till deltagarna i programmet.

Programmet ska omfatta högst 11 nuvarande och framtida ledande befattningshavare och andra nyckelpersoner i koncernen. För att delta i LTI 2024 krävs att deltagarna har ett eget ägande i bolaget och att sådana investeringstakter allokeras till LTI 2024. Varje investeringsaktie berättigar till fyra prestationsaktierätter, vilka tilldelas vederlagsfritt till deltagarna. Efter en intjänandeperiod om cirka tre år kommer varje prestationsaktierätt ge deltagaren rätt att förvärva en aktie i bolaget förutsatt att vissa prestationskrav är uppfyllda och deltagaren alltjämt är anställd i koncernen. Maximalt antal aktier som kan förvärvas med stöd av prestationsaktierätter uppgår till högst 286 000 aktier.

I syfte att säkerställa leverans av aktier under LTI 2024 kommer högst 286 000 teckningsoptioner att emitteras till bolaget, eller av bolaget anvisat dotterbolag. Varje teckningsoption ger rätt att fram till och med den 31 december 2027 teckna en aktie i bolaget till en teckningskurs motsvarande aktiernas kvotvärde.

Beslut om bemyndigande för styrelsen att fatta beslut om emission av aktier och/eller konvertibler

Stämman beslutade, enligt styrelsens förslag, att bemyndiga styrelsen att inom ramen för gällande bolagsordning, intill tiden för nästa årsstämma, vid ett eller flera tillfällen, fatta beslut om nyemission av aktier och/eller konvertibler. Styrelsen äger rätt att fatta beslut i sådan utsträckning att bolagets aktiekapital ska kunna ökas med ett belopp motsvarande sammanlagt högst 10 procent av det registrerade aktiekapitalet vid tidpunkten för årsstämman 2024.

Beslut om bemyndigande för styrelsen att förvärva och överlåta egna aktier

Stämman beslutade, enligt styrelsens förslag, att bemyndiga styrelsen att, under tiden fram till nästa årsstämma, vid ett eller flera tillfällen, besluta om förvärv och/eller överlåtelse av bolagets aktier. Förvärv får ske av så många aktier att bolagets innehav inte överstiger 10 procent av samtliga aktier i bolaget.

Styrelsens förslag till beslut om bemyndigande för styrelsen att återköpa teckningsoptioner

Stämman beslutade, enligt styrelsens förslag, att bemyndiga styrelsen att, under tiden fram till och med nästa årsstämma, vid ett eller flera tillfällen kunna fatta beslut om att till gällande marknadsvärde återköpa högst 50 procent av de totalt 500 000 teckningsoptioner som emitterats enligt beslut av årsstämman 2021. Teckningsoptionerna som är föremål för beslutet medför rätt att teckna nya aktier i bolaget för 42,53 kr per aktie under perioden från och med den 13 maj 2024 till och med den 24 maj 2024. Ett återköp av teckningsoptionerna ska vara villkorat av att varje enskild optionsinnehavare som önskar få teckningsoptioner återköpta utnyttjar en motsvarande mängd av de innehavda teckningsoptionerna för nyteckning av aktier.

Stämman beslutade vidare, enligt styrelsens förslag, att bemyndiga styrelsen att, under tiden fram till och med nästa årsstämma, vid ett eller flera tillfällen kunna fatta beslut om att till gällande marknadsvärde återköpa högst 50 procent av de totalt 500 000 teckningsoptioner som emitterats enligt beslut av årsstämman 2022. Teckningsoptionerna som är föremål för beslutet medför rätt att teckna nya aktier i bolaget för 42,36 kr per aktie under perioden från och med den 12 maj 2025 till och med den 23 maj 2025. Ett återköp av teckningsoptionerna ska vara villkorat av att varje enskild optionsinnehavare som önskar få teckningsoptioner återköpta utnyttjar en motsvarande mängd av de innehavda teckningsoptionerna för nyteckning av aktier.

Informationen lämnades för offentliggörande genom ovanstående kontaktpersoners försorg, klockan 20:00 CEST den 25 april 2024.

Formpipe bygger värdefulla relationer mellan människor och data. Värdegrundsdrivna har vi sedan 2004 utvecklat högkvalitativa produkter som förser dig med rätt information, i rätt sammanhang, vid rätt tidpunkt. Varje gång. Vi hjälper över 5 500 kunder att digitalisera och automatisera verksamhetsprocesser. Tillsammans med våra kunder och partners så samskapar vi ett digitalt samhälle med människan i centrum. Vi har kontor i Sverige, Danmark, Storbritannien, USA och Tyskland. Formpipe Software är ett börsnoterat bolag på Nasdaq Stockholm.

För ytterligare information, kontakta:

Magnus Svenningson, verkställande direktör för Formpipe, +46 73 963 97 00

Annikki Schaeferdiek, styrelsens ordförande, +46 70 667 52 14

Formpipe bygger värdefulla relationer mellan människor och data. Värdegrundsdrivna har vi sedan 2004 utvecklat högkvalitativa produkter som förser dig med rätt information, i rätt sammanhang, vid rätt tidpunkt. Varje gång.

Vi hjälper över 5 500 kunder att digitalisera och automatisera verksamhetsprocesser. Tillsammans med våra kunder och partners så samskapar vi ett digitalt samhälle med människan i centrum. Vi har kontor i Sverige, Danmark, Storbritannien, USA och Tyskland. Formpipe Software är ett börsnoterat bolag på Nasdaq Stockholm.

Continue Reading

Marknadsnyheter

Jonas Samuelson lämnar posten som VD och koncernchef för Electrolux Group den 1 januari 2025

Published

on

By

Efter drygt åtta år som VD och 16 år i koncernledningen, har Jonas Samuelson, VD och koncernchef för Electrolux Group, idag informerat styrelsen att han kommer att lämna sin position och plats i styrelsen den 1 januari 2025. Styrelsen kommer nu att starta processen för att rekrytera en efterträdare.

“Jag har haft privilegiet att tjänstgöra som VD och koncernchef under vad som kommer att bli nio år, så jag kände att början på nästa år är en bra tid att lämna över till en efterträdare som kan lägga all energi på att leda detta fina bolag in i nästa fas under de kommande åren”, säger Jonas Samuelson. ”Vi har satt en tydlig strategisk inriktning med fokus på mellan- och premiumsegmenten genom våra premiumvarumärken, nya modulariserade produktarkitekturer och hållbara innovationer drivna av konsumentupplevelser. Implementeringen av den nya förenklade och fokuserade organisationen är på rätt väg och vi levererar på våra ambitiösa kostnadsbesparingsmål.”

”Genom att meddela detta redan nu vill jag ge styrelsen gott om tid att hitta den rätta efterträdaren, medan jag kommer vara fortsatt fullt engagerad i bolaget under resten av året,” fortsätter Jonas Samuelson. ”Jag har för närvarande inga planer på att ta en annan operationell roll efter att ha lämnat koncernen och kommer att vara tillgänglig för att stötta bolaget och min efterträdare också efter den 1 januari 2025.”

“Styrelsen och jag har full respekt och förståelse för Jonas beslut att lämna sin position den 1 januari 2025 efter att ha framgångsrikt lett koncernen under många år”, säger Torbjörn Lööf, styrelseordförande. ”Det tidiga tillkännagivandet ger styrelsen tillräcklig tid att genomföra en ordentlig rekryteringsprocess för att hitta en efterträdare. Under tiden ser jag fram emot att arbeta med Jonas, hans ledningsgrupp och styrelsen för att leverera på våra målsättningar för 2024.”

Electrolux kommer, som planerat, att offentliggöra resultatet för det första kvartalet imorgon den 26 april 2024 omkring kl 08.00. En telefonkonferens med start kl 09.00 kommer att hållas efter publiceringen av resultatet. Frågor relaterade till detta tillkännagivande kommer att besvaras under och efter telefonkonferensen.

Denna information är sådan som AB Electrolux är skyldigt att offentliggöra enligt EU:s marknadsmissbruksförordning. Informationen lämnades, genom angiven kontaktpersons försorg, för offentliggörande 2024-04-25 19:40 CET.

För mer information:

Paul Palmstedt, Electrolux Group Press Hotline, +46 8 657 65 07

Electrolux Group är en ledande global vitvarukoncern som i mer än 100 år gjort livet bättre för miljontals människor. Vi utvecklar nya sätt att skapa smakupplevelser, ta hand om kläder och få en hälsosammare hemmiljö. Vi strävar ständigt efter att leda utvecklingen mot ett mer hållbart samhälle genom våra produkter och vår verksamhet. Genom våra ledande varumärken, som inkluderar Electrolux, AEG och Frigidaire, säljer vi hushållsprodukter i omkring 120 marknader varje år. Under 2023 hade Electrolux Group en omsättning på 134 miljarder kronor och cirka 45 000 anställda. För mer information besök www.electroluxgroup.com.

Continue Reading

Trending

Copyright © 2017 Zox News Theme. Theme by MVP Themes, powered by WordPress.