Connect with us

Marknadsnyheter

Fokus på personalen har hjälpt Scionova att växa

Published

on

Teknikkonsultbolaget Scionova har vuxit rejält under de senaste åren. En av framgångsfaktorerna är att de har personalen i fokus. En annan att de lyft blicken och börjat jobba mer strategiskt. För att sätta sina långsiktiga mål fick företaget hjälp av Business Region Göteborg.

Scionova utvecklar och levererar uppkopplade produkter och tjänster till allt från bilindustrin till våra smarta hem. De har också specialiserade konsulter som sitter på plats hos kunder. 2017 bestod företaget av 12 personer och i dag är de 40.

Henrik Sjöström är vd och började jobba på Scionova 2014. I samma veva gick företaget också med i Business Region Göteborgs tillväxtprogram. Här har de bland annat hittat coacher och nätverk samt möjlighet att gå kurser i allt från ekonomistyrning till ledarskap.

– Vi har försökt vara med på så mycket vi bara kan. Business Region Göteborg är bra på att förmedla kontakter och har varit en stor nytta för oss. Just nu får jag till exempel ett bollplank i form av en vd-coach och ett vd-nätverk. Det är skönt att ha någon att bolla med och att höra hur andra har löst saker, säger Henrik Sjöström.

Fick hjälp med att sätta mål

Att Scionova har haft samma kontaktperson, Charlotta Johansson, hos Business Region Göteborg under hela resan har varit en stor fördel.

– Charlotta har varit väldigt bra och bryr sig verkligen om bolaget. Eftersom hon har varit med oss hela vägen känner hon oss väl och kan lättare se och förstå vad vi har för behov.

Ett sådant behov var till exempel att sätta en ordentlig strategi. Efter flera år med fullt fokus på att växa och bli fler behövde Scionova lyfta blicken och titta på den större bilden – att hitta sitt varför.

De som grundade företaget är ingenjörer och ingen av oss hade någon större erfarenhet som bolagsbyggare. Därför behövde vi hjälp med att få ordning på organisationen och att sätta våra långsiktiga mål. När man även sitter som utförare blir det svårt att själv komma fram till målen. Att vi hade en extern person som stöd var därför jättevärdefullt, menar Henrik.

Scionova är en fantastisk sparringpartner, vetgiriga, vill lära sig nytt och redo att implementera. Henrik och teamet har alltid varit intresserade av att utvecklas och växa, det är väldigt roligt att följa Scionovas resa, säger företagsrådgivaren Charlotta Johansson.

Utmaning att vara ensam

Efter strategiarbetet, som de gjorde för fem år sedan, har företaget även gjort en omorganisation och tillsatt en ledningsgrupp. De har även anställt personer på flera viktiga positioner – en försäljningschef, en leveransansvarig för inhouse-projekt samt en person med ansvar för kultur, employer branding och talent branding.

– Det var en utmaning de första åren, när jag var ensam och fick göra mycket själv. Jag blev en bromskloss när jag inte hann med allt. Nu när vi har fått in mer folk kan vi ge tid och kraft åt alla områden samtidigt.

Personalen viktig pusselbit

Förutom organisationen, har personalen och kulturen varit viktiga pusselbitar för det växande företaget. En utmaning för många konsultföretag är att lyckas skapa en vi-känsla och få medarbetarna att känna tillhörighet med företaget där man är anställd. Scionova är inget undantag, men de försöker bland annat se till att ha flera av sina konsulter hos samma kund. De har även skapat en inhouse-verksamhet där de anställda får möjlighet att jobba tillsammans.

– Det är tack vare arbetet med vår kultur som vi har kunnat växa så mycket. Vårt värde ligger ju helt hos våra anställda. Vi vill få till en miljö där folk vill jobba och känner sig välkomna. Det är en av våra stora USP:ar och ett sätt för oss att sticka ut jämfört med andra konsultföretag. Vi försöker agera som ett litet bolag så länge vi bara kan, vi är transparenta och tar snabba beslut. De anställda har stor påverkan, både på vad de själva vill göra och hur bolagets riktning ska se ut.

Hur ser målet ut framåt?

–  Vi ser en årlig tillväxttakt på cirka 20 procent. Vi planerar också för att ta oss in på ett nytt område, vilket det är vet vi inte riktigt än. Men vi ska investera i kompetens och tid samt växa organiskt med vinst. Vi vill kunna göra fler saker än vi hinner i dag.

Henriks tips för att få till en bra arbetsplats:

  • Låt rekryteringsprocessen ta tid. Det är viktigt att hitta rätt medarbetare, både kulturmässigt och kompetensmässigt.
  • Skapa en flexibel arbetsplats. Man ska själv kunna ha kontroll över sitt jobb och sin vardag.
  • Låt de anställda få arbeta med det de är bäst på och tycker är roligt.
  • Se till att ha många kulturbärare på företaget.

Läs mer om vårt tillväxtprogram och hur du som ledare av ett litet eller medelstort företag i Göteborgsregionen kan jobba smartare och mer strategiskt

Continue Reading
Click to comment

Leave a Reply

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

Marknadsnyheter

Rizzo Group meddelar byte av interim CFO

Published

on

By

STOCKHOLM 3 februari 2023 Rizzo Group AB (”Rizzo Group” eller ”Bolaget”) meddelar idag att Bolagets interim CFO, Jonas Ohrzén, har sagt upp sig från sin anställning. Som hans efterträdare har Bolaget idag utsett Natalja Schneider till ny interim CFO. Natalja kommer senast från rollen som Head of Group Control på DHL Freight och har tidigare varit CFO på bland annat Nordic Morning Group. Rekryteringen av en permanent CFO pågår och är i sin slutfas.

Jonas Ohrzén kommer att fortsätta i sin nuvarande tjänst till den 6 februari 2023, Natalja Schneider tillträder tjänsten som interim CFO samma dag.

Jag vill tacka Jonas för hans tid och insats i Rizzo Group och önskar honom all lycka framtiden säger Jonas Stille, VD Rizzo Group.

För vidare information, vänligen kontakta:
Jonas Stille, VD, tel: +46 (0) 70 721 03 07, email: [email protected]

Denna information är sådan information som Rizzo Group AB är skyldigt att offentliggöra enligt EU:s markandsmissbruksförordning. Informationen lämnades, genom ovanstående persons försorg, för offentliggörande den 3 februari 2023 kl.17:15 CET.

Om Rizzo Group
Rizzo Group AB (publ) är en ledande aktör inom väskor och accessoarer i Sverige och Norge med totalt cirka 60 butiker. Verksamheten drivs genom de helägda kedjorna Rizzo och Morris med ett utbud av egna och externa varumärken. Rizzo Group AB (publ) är noterat på Nasdaq Stockholm under ticker RIZZO B med ISIN-kod SE0016276109 och har sitt huvudkontor i Stockholm. Koncernen har cirka 200 medarbetare (heltidstjänster). För mer information, besök www.rizzogroup.se

Rizzo Group
+46 8 508 99 200
[email protected]

Rizzo Group AB, Kungsholmstorg 6B, 112 21 Stockholm

Telefon 08-508 99 200. Organisationsnummer 556540-1493. www.rizzogroup.se  

Taggar:

Continue Reading

Marknadsnyheter

Market Notice 28/23 Information regarding Vultus AB’s LEI

Published

on

By

Report this content

Vultus AB’s (VULTS) LEI has been updated from a previous incorrect LEI. 

Correct LEI: 984500C635EA7EDB7420 

Stockholm February 3, 2023 

Spotlight Stock Market 
08-511 68 000   
[email protected]

Continue Reading

Marknadsnyheter

Almi Uppsala har beviljat Miris stöd för digitaliseringscheck om 250 000 kr

Published

on

By

Miris har beviljats stöd från Almi i form av en digitaliseringscheck om 250 000 kr. Stödet skall användas i samband med utveckling av det beräkningsverktyg som utvecklas tillsammans med Trients AB.

Stödet är finansierat av den europeiska regionala utvecklingsfonden och har beviljats av Almi Uppsala. Miris skall utveckla en digital lösning för överföring av data från Miris analysinstrument Miris Human Milk Analyzer™ (Miris HMA™) och ett användargränssnitt för det nya beräkningsverktyget som planeras lanseras innan årsskiftet.

”Denna finansiering är mycket uppskattat och är ett viktigt bidrag till vår utveckling av hållbara produkter. Beräkningsverktyget kommer effektivisera arbetet hos våra kunder och öka säkerheten i användningen av analysresultatet från Miris HMA™. Med ett beräkningsverktyg stärker vi Miris produktportfölj och tar ytterligare ett steg mot att förbättra nutritionsvården av för tidigt födda barn” säger Camilla Sandberg, VD Miris.

Denna information är sådan som Miris Holding är skyldigt att offentliggöra enligt EU:s marknadsmissbruksförordning (EU nr 596/2014). Informationen lämnades, genom angiven kontaktpersons försorg, för offentliggörande 2023-02-03 17:10 CET.

För mer information:
Camilla Myhre Sandberg, VD Miris Holding AB. Mobil: +46 18 14 69 07, E-post: 
[email protected]

Om Miris:
Miris är ett globalt MedTech bolag som utvecklar och säljer utrustning och förbrukningsartiklar för analys av humanmjölk. Försäljning sker i första hand till neonatalavdelningar, mjölkbanker och forskningsinstitutioner i hela värden. Miris vision är att alla nyfödda barn skall ha samma tillgång till sjukvård för att säkerställa bästa möjliga start i livet. I december 2018 erhöll bolaget marknadsgodkännande från amerikanska läkemedelsmyndigheten (FDA) för Miris Human Milk Analyzer™ (Miris HMA™). Missionen är att bidra till ökad global neonatal hälsa genom att tillhandahålla individuell nutrition baserad på humanmjölk. Miris Holding AB är noterat på Spotlight Stock Market.

Continue Reading

Trending

Copyright © 2017 Zox News Theme. Theme by MVP Themes, powered by WordPress.