Connect with us

Marknadsnyheter

Folksam och Svenska Fotbollförbundet fortsätter samarbetet

Published

on

Folksam fortsätter sin satsning inom idrotten och förlänger partneravtalet med Svenska Fotbollförbundet. Det innebär en förlängning av ett partneravtal som funnits mer än 50 år. I och med avtalet förstärker Folksam rollen som ”idrottens försäkringsbolag” och svensk fotboll får ökat stöd med spridning av fairplay och utbildning för hållbara föreningar

Sveriges första idrottsspecifika försäkring kom redan 1964 när Folksam och Svenska Fotbollförbundet lanserade en försäkring kopplad till fotbollsspelares spelarlicens.

Folksam är ett fantastiskt exempel på ett samarbete som verkligen skapar nytta för hela Fotbollssverige. Långsiktigheten och den starka grund vi byggt tillsammans gör det också möjligt att utveckla nya värden över tid som inte nödvändigtvis bara har att göra med försäkringar, säger Stefan Abelsted, chef för affärsutveckling på Svenska Fotbollförbundet.

Folksam är idrottens försäkringsbolag och försäkrar alla som spelar fotboll i en klubb som tillhör Svenska Fotbollförbundet. I spelarförsäkringen ingår tjänsten Råd och Vård för idrottsskador och tillsammans arbetar Folksam och Svenska Fotbollförbundet aktivt med att sprida kännedomen om tjänsten.

– Vi är otroligt stolta och glada över att få fortsätta vårt partnerskap. Ett av våra bidrag till ett hållbart idrottande hela livet, är att, via telefon, erbjuda spelarna råd, bedömning och skadeförebyggande övningar av en fysioterapeut, säger Lena Lindqvist, Key Account Manager på Folksam Idrott.

Ökad satsning på utbildningar för föreningar
Folksam utökar också sitt partnerskap med förbundet genom Diplomerad Förening. Utmärkelsen Diplomerad förening innebär att föreningen arbetar med och lever upp till ett antal målbilder, som tillsammans beskriver en bra fotbollsförening. Det rör sig exempelvis om att uppfylla mål genom ekonomisk styrning, utbildning av ledare, kommunikation och spelarutbildningsplan.

 – Vi kommer erbjuda hjälp och stödja de personer som har uppdraget att diplomera föreningar ute i fotbollssverige, säger Lena Lindqvist.

Pågående initiativ som fortsätter
Utöver försäkringsfrågor har samarbetet mellan Folksam och svensk fotboll genom åren även handlat om att förebygga skador, med knäskador i fokus. 2010 lanserades det gemensamma forskningsprojektet Knäkontroll tillsammans med Linköpings universitet med syftet att minska mängden knäskador, framförallt för den ovanligt utsatta åldersgruppen flickor 11–16 år. Forskningen har visat att skadorna kan minska med 64 % genom träningsprogrammet Knäkontroll.

Sedan förra året (2020) är Folksam även avsändare av Grönt Kort som ska lyfta fram goda förebilder och schysst spel. Ett grönt kort delas ut i alla seriematcher i åldrarna 8–14 år till den spelare i respektive lag som utmärkt sig genom att spela och uppträda på ett schysst och respektfullt sätt.

Länkar

Knäkontroll.se: knakontroll.se

Diplomerad förening: https://aktiva.svenskfotboll.se/forening/diplomerad-forening/

Folksams idrottsförsäkring, fotboll: https://www.folksam.se/forsakringar/idrottsforsakring/fotboll

Svenska Fotbollsförbundet: https://www.svenskfotboll.se/

Continue Reading

Marknadsnyheter

JRS chefsstrateg Torbjörn Söderberg om börsen framåt

Published

on

By

Torbjörn Söderberg

JRS chefsstrateg Torbjörn Söderberg pratar med Jesper Norberg på EFN om börsens väg framåt. Man tar upp värderingar och makro, samt hur han själv väljer att agera.

JRS chefsstrateg Torbjörn Söderberg om börsen framåt
Continue Reading

Marknadsnyheter

Kreditkort skapar problem för USAs konsumenter – CNBC granskar

Published

on

By

CNBC pratar kredikort

CNBC tittar närmare på hur kreditkort skapar problem för konsumenterna i USA som får betala räntor på upp till 36 %, och ovanpå det kommer nya avgifter. När det skapar så här stora problem blir det ett problem för ekonomin som helhet, det är inte bara ett individuellt problem.

CNBC granskar kreditkort och problemen de skapar

Vi skrev nyligen om rekordhög belåning hos investerare i USA. Det är samma sak här, när det är så många individer som är så hårt belånade blir det ett problem för hela aktiemarknaden.

Continue Reading

Marknadsnyheter

Varför går det så dåligt för Las Vegas?

Published

on

By

Vy över Las Vegas

Det pratas mycket om att Las Vegas har blivit tomt. Det kommer färre besökare både från USA och utlandet, i en sådan omfattning att vägar som förut var fyllda med bilar nu är smidiga att ta sig fram på. De enda som fortsatt verkar komma är affärsresenärerna.

Las Vegas får mycket kritik för att ha blivit för giriga. Hotellen har börjat lägga på alla möjliga konstiga avgifter för att tjäna mer, restaurangerna lägger på avgifter och dessutom har det tillkommit flera nya skatter. Besökarna känner sig lurade.

Continue Reading

Trending

Copyright © 2025 Tanalys