Connect with us

Marknadsnyheter

Footway Group förvärvar Stayhard.com

Published

on

Footway Group AB (“Footway Group”) förvärvar tillgångar i Stayhard AB. Tillgångarna består huvudsakligen av varumärket Stayhard och varulager. Stayhard grundades 2005 och har sedan starten försett sin kärnmålgrupp av unga män med casual streetstylemode i Norden. Förvärvet går i linje med Footway Groups strategi att expandera sin multistore-plattform med nischade onlinebutiker som delar gemensam backend-funktionalitet i syfte att dra fördel av skalbarhet och synergier.

Ellos Group som sedan 2014 ägt Stayhard beslutade under våren att vässa koncernens strategi med större fokus på att växa huvudaffären och göra större satsningar på koncernens kärnkund – kvinnan mitt i livet. Som följd av detta togs tidigare i år ett strategiskt beslut om att avveckla modebutiken Stayhard som riktar sig till en väsentligt annorlunda målgrupp.

”Dagens besked om att varumärket Stayhard kommer att leva vidare är naturligtvis väldigt glädjande. Stayhard har en engagerad och dedikerad kundgrupp och har under åren bidragit mycket till Ellos Groups digitaliseringsresa och utveckling. Vi är övertygade om att Footway Group är en bra ägare för att fortsätta utveckla Stayhard som varumärke och nätbutik på sin plattform”, säger Hans Ohlsson, VD för Ellos Group.

Stayhard kommer att drivas i Ellos Groups regi till slutet av augusti. Footway Group tar sedan över Stayhards varumärken och domäner samt införlivar Stayhard på sin plattform i början av september. Parterna kommer att verka för att skiftet till ny plattform och ägare går så smidigt som möjligt. Målet är att Stayhards sajt ska vara live några dagar efter ägarbytet. All retur- och reklamationsrätt fortsätter att gälla precis som vanligt – oavsett om kundens köp genomförs före eller efter sista augusti.

Tillgångarna förvärvas skuldfritt och består huvudsakligen av varumärket Stayhard och varulager. Total köpeskilling förväntas uppgå till 15-20 msek beroende på lagrets värde vid transaktionstillfället. Transaktionen är planerad att genomföras den 6 september 2022. Logistiken kommer efter förvärvet hanteras av Footway Groups lager i Eskilstuna. Den nya butiken stayhard.com väntas omsätta 20-30 msek kommande 12 månadersperiod. Inga ytterligare investeringar förväntas då infrastrukturen delas med Footway Groups övriga butiker.

“Jag är otroligt glad över att få välkomna Stayhard till Footway Group. Vi ser stora möjligheter i att bygga vidare på Stayhards starka varumärke och nischade koncept. Det är ytterligare ett steg i rätt riktning för att kunna erbjuda ännu fler specialiserade butiker på Footways plattform”, säger Daniel Mühlbach, VD för Footway Group.

Footway Group driver en plattform med specialiserade butiker online. Genom att fokusera på nischade varumärken såsom Stayhard avser Footway Group skapa mervärde för såväl konsumenter som leverantörer.
 

För ytterligare information:

Daniel Mühlbach, VD
Email: daniel.muhlbach@footway.com
Mobil: 073-533 65 45

Hans Ohlsson, VD för Ellos Group
Email: pr@ellosgroup.com
Telefon: 033-16 08 05

Om Footway Group
Team Footway driver specialiserade butiker online. Vi vill skapa relevanta platser för mötet mellan kunder och tillverkare. Kundernas värderingar inom kvalitet, pris och miljö tror vi kommer vara avgörande för framtidens produkter. Våra onlinebutiker finns idag på 24 marknader och har årligen ca 2 miljoner kunder och ca 800 varumärken.

Footways aktier är listad på Nasdaq First North Growth Market med kortnamn FOOT B och FOOT PREF. Erik Penser Bank AB är Certified Adviser och nås på 08-463 83 00 eller via email: certifiedadviser@penser.se. Mer information om bolaget finns på footway.com/se/investors

Continue Reading

Marknadsnyheter

JRS chefsstrateg Torbjörn Söderberg om börsen framåt

Published

on

By

Torbjörn Söderberg

JRS chefsstrateg Torbjörn Söderberg pratar med Jesper Norberg på EFN om börsens väg framåt. Man tar upp värderingar och makro, samt hur han själv väljer att agera.

JRS chefsstrateg Torbjörn Söderberg om börsen framåt
Continue Reading

Marknadsnyheter

Kreditkort skapar problem för USAs konsumenter – CNBC granskar

Published

on

By

CNBC pratar kredikort

CNBC tittar närmare på hur kreditkort skapar problem för konsumenterna i USA som får betala räntor på upp till 36 %, och ovanpå det kommer nya avgifter. När det skapar så här stora problem blir det ett problem för ekonomin som helhet, det är inte bara ett individuellt problem.

CNBC granskar kreditkort och problemen de skapar

Vi skrev nyligen om rekordhög belåning hos investerare i USA. Det är samma sak här, när det är så många individer som är så hårt belånade blir det ett problem för hela aktiemarknaden.

Continue Reading

Marknadsnyheter

Varför går det så dåligt för Las Vegas?

Published

on

By

Vy över Las Vegas

Det pratas mycket om att Las Vegas har blivit tomt. Det kommer färre besökare både från USA och utlandet, i en sådan omfattning att vägar som förut var fyllda med bilar nu är smidiga att ta sig fram på. De enda som fortsatt verkar komma är affärsresenärerna.

Las Vegas får mycket kritik för att ha blivit för giriga. Hotellen har börjat lägga på alla möjliga konstiga avgifter för att tjäna mer, restaurangerna lägger på avgifter och dessutom har det tillkommit flera nya skatter. Besökarna känner sig lurade.

Continue Reading

Trending

Copyright © 2025 Tanalys