Connect with us

Marknadsnyheter

Företag fick hjälp med hållbar omstart efter pandemin

Published

on

Under 2021 besökte och kontaktade Business Region Göteborg omkring 4 400 företag inom besöksnäring och handel för att erbjuda dem hjälp med omstarten efter pandemin. Både marknadsföring och hållbarhet har nu hamnat högre upp på företagens agenda och fler känner till att det finns ett lokalt näringslivskontor. 

Förra året fick Business Region Göteborg åtta miljoner kronor i Göteborgs Stads budget för att genomföra näringslivsfrämjande åtgärder. Det handlade om att hjälpa företag att ställa om till nya förutsättningar och skapa en hållbar omstart efter pandemin.  

Efter att ha satt ihop ett erbjudande med rådgivning försökte Business Region Göteborg nå ut till företagen genom digital marknadsföring. När de märkte att de inte riktigt nådde fram, gav sig arbetsgruppen ut på stan för att knacka dörr. Hela 600 företag besöktes fysiskt och ytterligare 3 800 ringdes upp via telefon.  
 
– Vi insåg att vi måste vara modiga och flexibla och ändra inriktning när det krävdes. Att faktiskt ge sig ut och besöka företagen var det bästa vi gjorde! Företagen var så villiga att dela med sig av sina erfarenheter och sin situation, säger Anna-Lena Johansson, verksamhetsstrateg på Business Region Göteborg och ansvarig för satsningen. 

Många intresserade av hållbarhet  

Efter besöken och samtalen tackade drygt 320 företag ja till fem timmars kostnadsfri affärsrådgivning. En majoritet behövde hjälp med marknadsföring och kommunikation medan andra behövde stöd med affärs- och organisationsutveckling. Även hållbarhet var ett ämne som kom upp vid kontakten med företagen. 

– Många vill ta ett första steg och är nyfikna på hur de kan hitta affärsnytta med hållbarhet, men man vet inte riktigt hur man ska ta sig an det. Men även om man inte har en tydlig plan för hållbarhet ännu är det viktigt att visa intresse för det och börja prata om hållbarhet med kunder och leverantörer, säger Karin Forsberg, näringslivsutvecklare för hållbarhet på Business Region Göteborg. 

Kompetensbrist en stor utmaning 

En av de största utmaningarna som företagen inom besöksnäringen hade under pandemin var att kunderna försvann. Det ledde till permitteringar och uppsägning av mycket personal. När kunderna sedan återvände blev utmaningen en annan.   

– Då var det kompetensbrist och det fanns knappt någon personal att anställa. När gästerna återvände till restaurangerna förväntade de sig samma service som före pandemin, men det var det svårt för restaurangerna att leva upp till, säger Karin Forsberg.  

Därför tar Business Region Göteborg, tillsammans med Arbetsmarknad och vuxenutbildningen i Göteborgs Stad, fram en strategi för hur man ska jobba med kompetensförsörjningen i besöksnäringen framöver.  

Ny mötesplats för tech-sektorn 

Uppdraget var att stötta små och medelstora företag i stort, med fokus på besöksnäring och handel. Men redan från början valde Business Region Göteborg att även satsa på tech-sektorn. Här fokuserade man på att bygga upp den nya tech-arenan The Yard, som ska fungera som en mötesplats för Göteborgs techföretag.  

– Vi såg en stor tillväxtpotential i techbranchen och adderade därför även den sektorn som en del av satsningen. Vi provar oss fram och är lyhörda utifrån branschens behov, så som vi alltid är. Utifrån det kommer vi att utveckla mötesplatsen och insatserna för att ge företagen bättre förutsättningar för att utvecklas och växa, säger Anna-Lena Johansson.  

Viktigt vara nära företagarnas vardag 

Företagen som fick besök eller samtal var tacksamma över att bli sedda och många hade ett behov av att prata. I samtalen kom det även fram att många inte kände till Business Region Göteborg som näringslivskontor. 
 
– För oss handlade det även om att bygga en medvetenhet och kunskap om att vi finns, och vad vi kan hjälpa till med. Nu känner fler företag till att det finns ett lokalt näringslivskontor som man kan och ska vända sig till med sina frågor, säger Anna-Lena Johansson. 

Under sommaren och förmodligen även in på hösten fortsätter Business Region Göteborg att besöka företag inom handeln och besöksnäringen.  

– Den här näringen är så otroligt viktig för en attraktiv stad. Huvudsyftet är att få in fler företag som vill vara med på en hållbar resa med oss, säger Anna-Lena Johansson och fortsätter: 

– Vi har också fått väldigt mycket kunskap genom att träffa så många företag inom de här branscherna. Det handlar om att ligga så nära deras vardag som möjligt och hänga med i deras utmaningar. Då kan vi vrida på våra insatser, så att vi bättre matchar deras behov framåt.  

Vill du veta om satsningen?

Kontakta Anna-Lena Johansson, anna-lena.johansson@businessregion.se eller på 070-5558919

Satsningen i siffror:  

  • Antal kontaktade företag totalt: 4 400 
  • Antal besökta företag: 600 
  • Antal företag som fått rådgivning: 321 
  • Antal företag i olika nätverk: 40 
  • Antal företag som deltog i workshopserie: 50 
  • Antal deltagare på hållbarhetsdag: 100 
  • Andel av företagen som skulle rekommendera BRG: 93% 
Continue Reading

Marknadsnyheter

Greater Thans årsredovisning för 2023 har publicerats

Published

on

By

Årsredovisningen finns tillgänglig på https://greaterthan.eu/resources/press-release-category/regulatory/

Presskontakt Greater Than
PR@greaterthan.eu
+46 855 593 200
www.greaterthan.eu
 

Om Greater Than

Greater Than är ett dataanalysföretag som är specialiserat på att förstå bilförares påverkan på vägarna. Genom kraften av artificiell intelligens (AI) omvandlar Greater Than GPS-data till insikter som förutspår förarens sannolikhet att krocka och dess klimatpåverkan.

Försäkringsbolag, bilflottor, transportföretag och andra ägare av GPS-data använder Greater Than:s dataanalys för att optimera riskhantering av förare, försäkringslönsamhet samt hantera hållbarhets- och ESG-rapportering.

Greater Than har utsetts på de globala InsurTech100 och AIFinTech100 listorna. Greater Than (GREAT) är noterat på Nasdaq First North Growth Market. FNCA Sweden AB är bolagets Certified Adviser. Läs mer på www.greaterthan.eu.

Taggar:

Continue Reading

Marknadsnyheter

Bokslutskommentar från Setra för det första kvartalet 2024

Published

on

By

Träindustriföretaget Setra redovisar för första kvartalet 2024 ett rörelseresultat på -95 (-64) Mkr. Nettoomsättningen uppgick till 1 158 (1 414) Mkr.

– Sågverksindustrin befinner sig fortsatt i en besvärlig situation med höga timmerpriser och en svag byggkonjunktur. Pågående investeringar i kombination med en kall och utdragen vinter har påverkat produktionsvolymen negativt. Tack vare en väl balanserad marknadsmix har Setra inga svårigheter att hitta avsättning för det vi producerar och vi räknar med ökande försäljningspriser under kommande kvartal, säger Marcus Westdahl, Setras VD.

Installationen av en ny klentimmerlinje i Skinnskatteberg är inne i sitt slutskede och den första stocken sågades i slutet av januari. Parallellt har nästa steg i Setras anläggningsstrategi inletts, där anläggningen i Malå kommer att få ett nytt timmerintag, en ny såglinje, ett uppdaterat justerverk och en ny torkanläggning. Beslut om investeringen i Malå togs i oktober 2022. 

Setra levererar trästommarna till den första etappen av Greenhouse Sthlm. Det är Electroluxkoncernens nya klimatssmarta kvarter som rymmer både huvudkontor samt bostäder, restaurang och butiker.

I mitten av mars informerade Setra om invigningen av en ny bearbetningsmaskin för korslimmat trä. Därmed fördubblas kapaciteten vid KL-träfabriken i Långshyttan. I takt med samhällets gröna omställning växer intresset för att bygga i trä. Setra vill driva utvecklingen framåt i branschen genom att satsa på standardiserade lösningar som förenklar för kunderna.

Kassaflödet från den löpande verksamheten för det första kvartalet uppgick till -226 (-82) Mkr.

Nyckeltal* jan-mars (3 mån)
2024 2023
Nettoomsättning, Mkr 1 158 1 414
Rörelseresultat, Mkr -95 -64
Resultat efter skatt, Mkr -81 -49
Rörelsemarginal, % -8,2 -4,5
Avkastning på operativt kapital, %, RTM -11 30
Kassaflöde från löpande verksamhet, Mkr -226 -82

*Setra redovisar ingen fullständig bokslutskommuniké.

För ytterligare information, kontakta gärna:

Marcus Westdahl, VD och koncernchef, telefon 08-705 03 75, mobil 073-098 14 00
Johanna Gydingsgård, CFO, telefon 08-705 03 03, mobil 072-453 85 41
 

På Setra vill vi vara grönsamma. När en verksamhet är lönsam för alla, kallar vi det för Grönsamhet. Setra är ett av Sveriges största träindustriföretag. Vi förädlar råvara från ansvarsfullt brukade skogar till klimatvänliga produkter såsom limträ, hyvlat, komponenter, KL-trä och sågade trävaror. Vi säljer även bioprodukter som bark, flis och spån till kunder inom pappers- och massaindustrin samt till energiframställning. Våra kunder finns globalt. Läs gärna mer på setragroup.com

Continue Reading

Marknadsnyheter

Ny rapport om svenskt arbetsliv! Aldrig har svenskt arbetsliv varit så attraktivt och jämställt som 2023!

Published

on

By

Modity Energy Trading AB, Fujitsu Sweden AB och Sveriges Riksbank har bäst arbetsvillkor i landet. Det visar ny statistik från Nyckeltalsinstitutet som kartlagt de mest attraktiva, jämställda och hälsofrämjande arbetsgivarna i Sverige. Resultaten baseras på index som är genererade från drygt 800 000 medarbetares rådande arbetsvillkor. Ta del av 2023 års ”Topp tre” arbetsgivare i landet – per kategori. 

Nya data från Nyckeltalsinstitutet visar att en allt högre andel medarbetare i svenskt arbetsliv har en trygg anställning, många arbetsgivare investerar mer i kompetensutveckling, samt att rekryterings och introduktionsprocesserna tycks ha blivit bättre. Efter ett par års uppgång i både sjukfrånvaro och avgångstal har båda nu bromsat in. Även inom jämställdhet har många områden inom svenskt arbetsliv blivit något mer jämställda. Grundstrukturerna med fördelningen kvinnor och män börjar långsamt jämnas ut men det är fortsatt stora skillnader i förändringstakten mellan mansdominerade och kvinnodominerade verksamheter.

Det finns fortfarande några utmanande iakttagelser såsom skillnaden i långtidssjukfrånvaro mellan män och kvinnor, den offentliga sektorns tendens att ha många anställda per chef och utmaningen med att förändra homogena könsstrukturer.

Alla styrkor och utmaningar i svenskt arbetsliv har en prislapp, det finns stora värden i att lyckas kontra kostnaderna för insatserna. Mer om dessa ekonomiska resonemang finns i vår årsrapport. Ta del av hela kartläggningen tillsammans med ännu mer intressanta resultat och analyser i Nyckeltalsinstitutets årsrapport: www.nyckeltal.se/kunskapsbank/

– Medarbetarna är organisationens viktigaste resurs, oavsett vilket läge organisationen befinner sig i. I årets databas ser vi att ju fler nyanställda som är kvar efter sitt första år, desto lägre avgångar hos alla medarbetare. Det ger oss ett riktigt bra kvitto på att vi som arbetsgivare uppfyller de förväntningar som råder, att vi är så bra som vi säger att vi är! Att kontinuerligt mäta och ha förståelse för hur de egna medarbetarnas arbetsvillkor ser ut, är en nyckel för att kunna styra sin verksamhet framåt tillsammans med sina medarbetare, säger Tina Ekström, vd på Nyckeltalsinstitutet.

Utnämningarna baseras på insamlad HR statistik från 2023 med information om drygt 800 000 medarbetares faktiska arbetsvillkor, från cirka 400 företag och organisationer.

HÄR ÄR 2023 ÅRS ”TOPP TRE” ARBETSGIVARE I LANDET – PER KATEGORI:

Topplistan i Attraktiv Arbetsgivarindex® 2023:

  1. Modity Energy Trading AB
  2. Uniper Sverige
  3. Hewlett Packard Enterprise 
     

Topplistan i Jämställdhetsindex JÄMIX® 2023:

  1. Fujitsu Sweden AB
  2. Exploateringskontoret Stockholms Stad
  3. Canon Svenska AB
     

Topplista i Hälsoindex™ 2023:

  1. Sveriges Riksbank
  2. Riksrevisionen
  3. Bankgirot

Kategorin Attraktiv arbetsgivarindex baseras på faktorer som bland annat trygga anställningsvillkor, personalomsättning, chefstäthet, kompetensutveckling och sjukfrånvaro. Jämställdhetsindex baseras på faktorer om lika arbetsvillkor för män och kvinnor som t.ex. jämställda lönestrukturer, jämställd ledningsgrupp, lika karriärmöjligheter, föräldraskap och anställningsformer. Hälsoindex baseras bland annat på faktorerna frisktal, rehabresultat, sjukfrånvaro, friskvård och arbetsmiljöarbete.

För en intervju och förklaring av rapporten, kontakta gärna:
Anders Johrén,
analytiker och sakkunnig på Nyckeltalsinstitutet.  070 – 626 28 26, anders@nyckeltal.se

Tina Ekström, VD, Nyckeltalsinstitutet, 070-453 80 81, tina@nyckeltal.se

Om Nyckeltalsinstitutet
Sedan 1996 har Nyckeltalsinstitutet genom vetenskapliga mätmetoder samlat in, kartlagt och rapporterat HR ekonomisk data till viktiga beslutsunderlag som skapar förutsättningar till ett arbetsliv med engagerade medarbetare och framgångsrika arbetsgivare. Nyckeltalsinstitutet har idag den största databasen med rådande arbetsvillkor från olika branscher i svenskt arbetsliv. I en värld av tyckande levererar Nyckeltalsinstitutet fakta som skapar framgångsrika arbetsgivare.

Mer information om Nyckeltalsinstitutets verksamhet finns på www.nyckeltal.se

Taggar:

Continue Reading

Trending

Copyright © 2017 Zox News Theme. Theme by MVP Themes, powered by WordPress.