Connect with us

Marknadsnyheter

Förmågan att sköta sin privatekonomi är en fråga om kön, inte bara ålder

Published

on

Läs original

I debatten om konsumtionslånens utveckling har flera myndigheter pekat ut unga som en riskgrupp. Men enligt data från Klarna är det inte enbart ålder som påverkar betalningsmönster, utan framför allt kön. Bland män är det endast de över 65 år som är bättre på att betala i tid än unga kvinnor 18-25 år. Samtidigt minskar andelen unga Klarna-kunder som går till inkasso.
  
Diskussionen om konsumtionslån och konsumentskydd är angelägen. Antalet skuldsatta personer i Sverige minskar, precis som skuldsättningen i relation till BNP. Men trots det uppgick den sammanlagda summan av kraven som skickades till Kronofogden 2020 till 21,7 miljarder och var den högsta någonsin. Myndigheten konstaterar också att antalet ärenden i åldersgruppen 18-25 år fortsätter att öka. Men trenden ser motsatt ut när det kommer till fakturaköp hos Klarna.  
 
Klarna hanterar omkring hälften av alla köp online i Sverige och är den föredragna betaltjänsten för många unga konsumenter. Genom att offentliggöra statistik om betalningsmönster bland kunder i olika åldersgrupper hoppas Klarna kunna bidra till debatten om var problemen finns och vilka lösningar som borde fokuseras på.

Unga vuxna är en grupp vi är särskilt måna om. De har mindre erfarenhet av konsekvenser av obetalda betalningar än övriga åldersgrupper. Men vår data visar att det är fel att stirra sig blind på ålder. Kön är en minst lika viktig variabel. Män är sämre på att betala sina fakturor i tid, i nästan alla åldrar. Myndigheterna behöver verkligen fundera över vad det beror på, säger Sebastian Siemiatkowski, VD på Klarna.

Även om unga har mindre erfarenhet av privatekonomi så finns det flera positiva tendenser. Enligt Klarnas egen data har andelen unga som går till inkasso minskat flera år i rad, och en förklaring kan vara att många unga använder Klarna-appen som gör det enklare att planera sin ekonomi och komma ihåg att betala i tid. Klarnas appanvändare får hälften så liten andel påminnelseavgifter som de Klarna-kunder som inte använder appen.

För den generation som växt upp med en smartphone i handen så finns det väldigt många bra hjälpmedel för att hålla koll på sin privatekonomi, och att kontakta banken är inte lika läskigt som det var när jag växte upp. Men det innebär samtidigt att riskabla och direkt skadliga produkter som onlinecasinon och blancolån på tio- eller hundratusentals kronor också blivit lättillgängliga för unga konsumenter och de långsiktiga konsekvenserna av det oroar mig, säger Siemiatkowski.

Klarna lanserade sajten Wikipink den 27:e maj. Sidan innehåller statistik över andelen Klarna-köp som får påminnelseavgifter, och går till inkasso eller till Kronofogden. Syftet är att öka transparensen inom bankbranschen för att kunna identifiera problem och lösningar på skuldsättningsfrågan.

För mer information:
Niklas Gillström
Press- och publicaffairs chef Klarna
niklas.gillstrom@klarna.com 
0730-81 73 91

Om Klarna:

Klarna är en av världens ledande betalningsleverantörer och en fullt licensierad bank, som vill revolutionera betalningar och banktjänster, och skapa smidigast möjliga shoppingupplevelse för både konsumenter och handlare. Företaget grundades i Stockholm 2005, och är med en nuvarande värdering på drygt 90 miljarder kronor Europas högst värderade privata fintechbolag, och ett av de högst värderade privata fintechbolagen i världen. Klarna erbjuder konsumenter möjligheten att betala nu, betala senare eller dela upp betalningen över tid, vilket ger en enkel, säker och smidig köpupplevelse överallt. Klarna har i dag 250 000 anslutna handlare, 4 000 anställda och är verksamt i 17 länder. Bland Klarnas handlare finns varumärken som H&M, IKEA, Expedia Group, ASOS, Michael Kors, Nike, Superdry, Sephora, Samsung, Zara, Boozt, Sonos och Daniel Wellington, som genom Klarnas innovativa shoppingupplevelse erbjuder tjänster som sträcker sig bortom betalningar, och ger konsumenterna möjlighet att ta kontroll över sina personliga ekonomi. För mer information, besök klarna.com.

Continue Reading

Marknadsnyheter

Attana påbörjar det tredje året av ett femårigt service och supportkontrakt från ett ledande hälsoinstitut i USA

Published

on

By

Kontraktet går nu in på sitt tredje år och det är en viktig del i bolagets plan på att etablera starka referenskunder i USA. Det gångna året har flera användare tränats i Attanas teknik och förnärvarande pågår studier av T-cellers interaktioner med animala cancerceller. Förhoppningen är att data från experimenten kommer kunna publiceras under hösten och att projektet därefter även utförs på cancerbiopsier.

Värdet på serviceavtalet är drygt 200kkr per år och till det tillkommer försäljning av sensorchip och tillhörande förbrukningsvaror.

Kunden är en viktig del i att etablera starka referenskunder i USA. Projektens karaktär är valda så att de vid slutförandet tydligt kommer att belysa Attana teknikens fördelar och värdeskapande jämfört med traditionella metoder. Eftersom experimenten hos den aktuella kunden går hand i hand med kliniska studier och djurförsök löper projektet totalt över fem år och är nu ungefär halvvägs.

För ytterligare information, kontakta:

Teodor Aastrup

VD Attana AB
ir@attana.com

+46 708862300

Styrelsen för Attana AB bedömer att informationen i detta pressmeddelande ej är av kurspåverkande karaktär men att det alltjämt är av betydande vikt att enhetligt via offentliggörandet kommunicera informationen till bolagets intressenter.

Om Attana

Attana AB grundades 2002 med idén att effektivisera forskning och utveckling av nya läkemedel genom biologisk interaktionskarakterisering i realtid. Baserat på sina patenterade teknologier säljer bolaget uppdragsforskning och egenproducerade analysinstrument samt ett in vitro diagnostiskt (IVD) verktyg, Attana Virus Analytics (AVA), till läkemedelsbolag, bioteknikföretag och akademiska institutioner. Mer information om Attanas forskningstjänster och produkter finns på www.attana.com eller kontakta sales@attana.com

Continue Reading

Marknadsnyheter

Stockholm tar över stafettpinnen för Yrkes-SM

Published

on

By

Nu står det klart att Yrkes-SM för första gången kommer till Stockholm. Den 4 – 6 maj 2026 på Stockholmsmässan i Älvsjö ska hundratals yrkesskickliga ungdomar tävla mot varandra.

Yrkes-SM har sedan 2004 vartannat år samlat tusentals besökare på olika platser runt om i Sverige. Under tre dagar tävlar hundratals yrkesskickliga ungdomar om titeln svensk mästare. Det finns totalt cirka 50 yrken att bli svensk mästare i, exempelvis: målare, träarbetare, plattsättare, it-tekniker, webbutvecklare, automationstekniker, svetsare, frisör, kock, undersköterska eller fordonslackerare.

 Vi i Region Stockholm är glada och förväntansfulla att tillsammans med World Skills Sweden, Stockholms stad och övriga 25 kommuner i vårt län få arrangera Yrkes-SM 2026. Vi arbetar redan intensivt med att stärka yrkesutbildningens roll och status, detta går helt i linje med det, säger Aida Hadžialić (S), finansregionråd, Region Stockholm.

Evenemanget skapar intresse för yrkesutbildningar, främjar samverkan mellan skola och arbetsliv och visar utbildningens betydelse för Stockholms utveckling som helhet. Region Värmland och Karlstad var värdar för Yrkes-SM 2024. Vid en avslutningsceremoni under torsdagen lämnades den symboliska stafettpinnen över till Region Stockholm och Stockholm Stad.

 Det känns oerhört roligt att Stockholm 2026 kan stå värd för Yrkes-SM, och att unga från hela Sverige kan komma hit och visa upp alla färdigheter de har. Förhoppningsvis kan evenemanget också inspirera fler unga stockholmare att framöver välja yrkesgymnasium. Vi har en arbetsmarknad som skriker efter yrkesutbildad arbetskraft, och i dessa yrken finns så mycket att hämta, säger Emilia Bjuggren (S), skol-, arbetsmarknads-, och personalborgarråd i Stockholms stad.

Under Yrkes-SM möts mellanstadie- högstadie- och gymnasieelever, jobbsökande, yrkesväxlare och allmänt intresserade. Inträdet är fritt och besökare kan titta på tävlingarna, ställa frågor och själva prova på olika yrken.

FAKTA

  • Yrkes-SM har arrangerats vartannat år sedan 2004 på olika platser runt om i Sverige. Evenemanget lockar tusentals besökare och är öppet för alla med är fritt inträde. Publikrekordet är från Växjö 2022 med 22 403 besökare.
  • På plats kan man följa när Sveriges yrkesskickligaste ungdomar gör upp om SM-titlarna inom en mängd olika yrken. Besökare har möjlighet att upptäcka, utforska och prova på yrken och yrkesmoment.
  • Exempel på medverkande yrken är målare, träarbetare, plattsättare, it-tekniker, webbutvecklare, automationstekniker, svetsare, frisör, kock, undersköterska, fordonslackerare med flera.
  • Under Yrkes-SM utses Sveriges yrkesskickligaste ungdomar som sedan har möjligheten att ta en plats i Sveriges viktigaste landslag – Yrkeslandslaget.
  • Syftet med Yrkes-SM är att öka kunskapen och kännedomen om vilka olika karriärvägar som finns inom yrkesutbildningsområdet samt att höja dess status

Presskontakt
Naomi Grossman
076 122 92 53
naomi.grossman@stockholm.se

Continue Reading

Marknadsnyheter

Dedicare uppdaterar lönsamhetsmålet inför 2024

Published

on

By

Dedicare har haft ett finansiellt lönsamhetsmål om att rörelsemarginalen (EBIT-marginal) ska överstiga 7,0 procent. Styrelsen i Dedicare har beslutat att ändra lönsamhetsmålet till en EBITA-marginal om 7,0 procent över tid.

 

Dedicares strategi är tillväxt genom förvärv. Anledningen till förändringen är att kunna följa lönsamhetsutvecklingen utan påverkan av förvärvsrelaterade tillgångar. Övergången till ett EBITA-baserat mått är också i linje med hur andra större bemannings- och konsultbolag följer upp sina lönsamhetsmål, vilket därmed ökar jämförbarheten mot andra bolag på den europeiska marknaden.

 

Denna information är sådan information som Dedicare AB (publ) är skyldigt att offentliggöra enligt EU:s marknadsmissbruksförordning och lagen om värdepappersmarknaden. Informationen lämnades, genom ovanstående kontaktpersons försorg, för offentliggörande den 25 april 2025 kl 15:00.

Krister Widström, Koncernchef och VD, 070-526 79 91
Anette Sandsjö, CFO, 073-343 44 68

Ringvägen 100, uppgång E, 10 tr
118 60 Stockholm
Tel: 08-555 656 00

www.dedicaregroup.com
Org.nr: 556516–1501

Kort om Dedicare

På Dedicare brinner vi för att tillföra kompetens till vård, life science och socialt arbete. Vår drivkraft är att på ett ansvarsfullt och hållbart sätt bidra till människors hälsa, utveckling och livskvalitet. Dedicare grundades 1996 och är Nordens största rekryterings- och bemanningsföretag inom vår sektor. Vi har verksamhet i Sverige, Norge, Danmark och Finland, och sedan hösten 2022 finns vi även i Storbritannien och på Irland. Dedicare är noterade på Nasdaq Stockholm och omsatte 1,7 miljarder 2022. På en daglig basis har vi över 2 000 anställda ute på uppdrag. Vi ser Europa som vår framtida marknad med en vision att på sikt växa till ett av Europas ledande rekryterings- och bemanningsföretag inom vård, life science och socialt arbete.
Läs mer om Dedicare på dedicaregroup.com

Continue Reading

Trending

Copyright © 2017 Zox News Theme. Theme by MVP Themes, powered by WordPress.