Marknadsnyheter
Framsteg för LightAirs nya strategi
Enskilda Gymnasiet tecknar utökad prenumeration på ren och virusfri luft
LightAirs strategiska fokus på försäljning av luftrening gentemot kontor och skolor i Sverige fortlöper och visar resultat. Erbjudandet LightAir Health+ ger ren och virusfri luft och erbjuds i Sverige främst som en prenumerationstjänst. Antalet prenumerationer växer kontinuerligt och har vuxit från ett sextiotal föregående sommar till att inom kort passera trehundra.
Det positiva marknadsmottagandet i Sverige exemplifieras av hur välrenommerade Enskilda Gymnasiet nu utökar sina två prenumerationer till trettio. Skolan har genomfört en utvärdering under sex månader, vilken pekar på hur individer med astma och allergier upplevt lättnader av besvär, men även att övriga elever och lärare har känt av den förbättrade luftkvaliteten. Mindre trötthet, förbättrad koncentrationsförmåga och färre tunga huvuden är några av kommentarerna i utvärderingen.
”Vi ligger mitt i Stockholms innerstad och är medvetna om att vi verkar i en miljö som är extra utsatt för trafikföroreningar,” säger Jonas Persson, projektansvarig på Enskilda Gymnasiet. ”Det är viktigt att eleverna håller sig friska, orkar med skoldagen och inte blir trötta av dålig luft. Extra viktigt är det att de är alerta till slutproven på vårterminen. Elever med pollenallergi blir lätt trötta och presterar sämre.”
Totalt installeras nu på Enskilda Gymnasiet en luftreningskapacitet på över 20 000 kubikmeter per timme och med motsvarande mängd virushämmare. Affären genomförs via LightAirs samarbetspartner Office Management och tjänsten levereras i form av en prenumeration som sträcker sig över kommande tre år.
Prenumerationserbjudandet, LightAir Health+, är det mest renodlade tjänsteerbjudandet på marknaden och etablerades på den svenska hemmamarknaden under 2020. Erbjudandet har sedan dess bland annat tilldelats International Facility Management Associations nordiska innovationspris. effektivitet mot luftburet virus och hur den kraftigt reducerar smittspridning.
Prenumerationserbjudandet, LightAir Health+, är det mest renodlade tjänsteerbjudandet på marknaden och etablerades på den svenska hemmamarknaden under 2020. Den bakomliggande teknologin har bland annat vetenskapligt bevisats ha effekt mot luftburet virus och kraftigt reducerar smittspridning. Erbjudandet har tidigare även tilldelats International Facility Management Associations nordiska innovationspris.
”Fler och fler verksamheter och företag får upp ögonen för utmaningarna med inomhusluften,” säger Joakim Hansson, affärsområdeschef på LightAir. ”Detta visar sig även konkret i hur vi på halvårsbasis utökat vår prenumerationsbas från 5 till 60 förra sommaren, från 60 till 160 vid årsskiftet och under kommande sommar har mycket goda förhoppningar att nå vårt interna mål med 300 svenska prenumerationer.”
Utifrån de positiva marknadssignalerna har LightAir nyligen även genomfört två nyrekryteringar och därmed fördubblat sina säljresurser för egen direktförsäljning gentemot svenska kontor och skolor.
”Vi ser att vår strategiska plan lovar gott och börjar bära frukt, samtidigt som vi har en lång väg med härliga utmaningar framför oss,” kommenterar Lars Liljeholm, vd på LightAir. ”Vi ska bli allt bättre på att nyttja de konkurrensfördelar vi har inom den gryende företagsmarknaden, inte minst gällande reningseffektivitet och ljudnivåer samt med ett attraktivt och problemfritt prenumerationserbjudande. Professional Solutions kommer vara motorn i vår framtida tillväxt. Genom en alltmer framgångsrik hemmamarknad lägger vi grunden för internationell etablering på utvalda nyckelmarknader.”
”Vi är mitt inne i ett hårt men roligt arbete med att bygga en ledande ställning inom det kommersiella segmentet. Inledningsvis kommer den nya strategin påverka omsättningen då vi växlar intjäningsmodell, men detta är på sikt avgörande för bolaget och värdeskapandet för våra ägare. Med det sagt kommer konsumentmarknaden alltjämt vara en viktig del i det framtida LightAir vi nu bygger upp, varför vi även där rekryterat spetskompetens och löpande utvecklar vår internationella e-handel,” avslutar Liljeholm.
För ytterligare information kontakta:
Lars Liljeholm
VD
LightAir AB (publ)
070-828 61 96
lars.liljeholm@lightair.com
Joakim Hansson
Affärsområdeschef Professional Solutions
LightAir AB (publ)
070-961 56 10
joakim.hansson@lightair.com
Om LightAir
LightAir AB (publ) har som mission att förbättra människors hälsa och välbefinnande genom att utveckla och sälja effektiv luftrening. Erbjudandet är baserat på två unika och patenterade teknologier; IonFlow och CellFlow. På olika vis nyttjar bägge teknologierna ozonfri jonisering för att oskadliggöra skadliga partiklar såsom virus, föroreningar och pollen. Marknaden är internationell och sedan en tid tillbaka bearbetas två segment; Home Solutions samt Professional Solutions. Bolagets aktie är listad på Nordic SME Sweden (Nordic Growth Market NGM AB) under kortnamnet LAIR. Läs mer på www.lightair.com samt www.lightair.com/professional-solutions.
Taggar:
Marknadsnyheter
Tess Medina är vinnare av Sveriges mästerkock 2024. Nästa stopp: LA, Paris och Stockholm
Tess Medina har vecka efter vecka imponerat på både juryn och tittarna. Från den första torsken, vinsten med syrlig pavlova, till finalrätten som gjorde henne till Sveriges mästerkock 2024. Med vinnarboken À table med Tess vill hon nu dela med sig av sina favoritrecept från städerna hon levt i och älskar – Los Angeles, Paris och Stockholm.
Fotograf: Eva Hildén
Mästerkocken Tess Medina älskar att vara kreativ och improvisera i köket. I boken À table med Tess delar hon med sig av recept från städerna som hon älskar, där hon levt och funnit den matglädje som hon har idag. Recepten spänner från barndomens tuna melt i LA där Tess växte upp, stekt strömming i hemstaden Stockholm, till mängder av ost, löksoppa och ratatouille i Paris där hon spenderade flera år som 20-åring.
– Äntligen kan jag skrika ut att jag vunnit, släppa boken och låta andra ta del av alla mina favoritrecept. Jag vill att boken ska inspirera till att laga god mat från mina favoritstäder och att laga så mycket som möjligt från grunden. Jag ville skapa en bok där du slår upp en sida och direkt känner ”det här vill jag minsann laga”, säger Tess.
Tess generösa matlagning präglas av en rustik elegans med få och enkla ingredienser. Hon är expert på att koka soppa på en spik och vill nu fortsätta inspirera med sina recept. Härnäst kommer Tess börja en ny etapp på sin resa inom matlagning och dela den på Instagramkontot @foodiebytess.
Boken À table med Tess utkommer på Bonnier Fakta den 18 april 2024.
Om författaren:
Tess Medina är vinnare av Sveriges mästerkock 2024. Tess är 29 år och bor på Södermalm i Stockholm. Hennes inspiration kommer från hemstaden Stockholm, men även från Los Angeles där hon växte upp, och Paris där hon levde under några år som vuxen. Tess är aktuell med boken À table med Tess och Instagramkontot @foodiebytess.
För intervjuförfrågan, recensionsexemplar eller bildpublicering, kontakta:
Ida Lindgren
ida.lindgren@bonnierforlagen.se
Bonnier Fakta är ett av Sveriges ledande fackboksförlag. Vi ger ut unika illustrerade böcker som är nyskapande och snyggt formgivna, tillför ny kunskap, underhåller, berör och inspirerar. Till våra viktigaste ämnen hör mat, hälsa, trädgård, handarbete, föräldraskap, kultur och mode. Bonnier fakta är en del av Bokförlaget Forum.
Taggar:
Marknadsnyheter
DevPort AB (publ) redovisar års- och hållbarhetsredovisning för år 2023
Pressmeddelande den 17 april 2024, kl. 21:00 CET
DevPort AB (publ) (”DevPort” eller ”Bolaget”) offentliggör års- och hållbarhetsredovisning för 2023. Publikationen finns tillgänglig på Bolagets webbplats under https://www.devport.se/rapporter/
Den tryckta versionen kommer finnas tillgänglig från och med den 24 april och kan beställas från följande adress: DevPort AB, Theres Svenssons gata 10, 417 55 Göteborg eller genom att sända e-post till victor.appelqvist@devport.se.
För ytterligare information
Nils Malmros, VD DevPort AB, tfn: 073 620 87 00 eller e-post: nils.malmros@devport.se
Informationen lämnades, genom ovanstående kontaktpersons försorg, för offentliggörande den 17 april 2024, kl. 21:00 CET.
DevPort är en svensk teknikkonsultkoncern och agerar som oberoende rådgivare och utvecklingspartner med kundens bästa för ögonen. DevPorts verksamhet delas in i tre affärsområden; Produktutveckling, Produktionsutveckling och Digitala lösningar. Huvudkunderna återfinns inom fordonsindustrin och övrig utvecklingsintensiv industri. DevPort sysselsätter över 500 personer fördelat på egna anställda och underkonsulter. DevPort grundades 2008 och listades i december 2017 på Nasdaq First North Premier Growth Market. Huvudkontoret ligger i Göteborg med lokalkontor i Linköping, Jönköping, Stockholm, Helsingborg och Karlskrona.
Bolagets Certified Adviser är FNCA Sweden AB.
För mer information, besök www.devport.se.
Taggar:
Marknadsnyheter
HUMBLE GROUP PUBLICERAR ÅRSREDOVISNING FÖR 2023
Humble Groups årsredovisning för 2023 har idag offentliggjorts och finns tillgänglig på koncernens hemsida www.humblegroup.se.
För ytterligare information, vänligen kontakta:
Simon Petrén, VD, Humble Group AB
E-mail: simon.petren@humblegroup.se
Telephone:+468 61 32 888
Informationen i detta pressmeddelande har publicerats genom ovanstående kontaktpersons försorg, vid den tidpunkt som anges av Humbles nyhetsdistributör Cision vid publiceringen av detta pressmeddelande.
OM HUMBLE
Humble Group är en svensk FMCG-koncern som levererar nästa generations konsumentprodukter som är bättre för människor och planeten. Humbles verksamhet består av affärssegmenten Future Snacking, Quality Nutrition, Sustainable Care och Nordic Distribution, vilka har en inriktning mot hälsa och hållbarhet. Bolaget strävar efter att driva organisk och strukturell tillväxt genom förvärv och med synergier i verksamhetsenheterna. För mer information besök www.humblegroup.se
Humble är noterat på Nasdaq Stockholm, First North Growth Market, under tickern HUMBLE. FNCA Sweden AB är Humbles certified adviser.
-
Analys från DailyFX8 år ago
EUR/USD Flirts with Monthly Close Under 30 Year Trendline
-
Marknadsnyheter1 år ago
Upptäck de bästa verktygen för att analysera Bitcoin!
-
Marknadsnyheter4 år ago
BrainCool AB (publ): erhåller bidrag (grant) om 0,9 MSEK från Vinnova för bolagets projekt inom behandling av covid-19 patienter med hög feber
-
Analys från DailyFX11 år ago
Japanese Yen Breakout or Fakeout? ZAR/JPY May Provide the Answer
-
Analys från DailyFX11 år ago
Price & Time: Key Levels to Watch in the Aftermath of NFP
-
Analys från DailyFX7 år ago
Gold Prices Falter at Resistance: Is the Bullish Run Finished?
-
Nyheter5 år ago
Teknisk analys med Martin Hallström och Nils Brobacke
-
Marknadsnyheter6 år ago
Tudorza reduces exacerbations and demonstrates cardiovascular safety in COPD patients